Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 12:07

Kalle skrev:
Robert.76 skrev:Bra Diabolics, fakta säger så mycket, trots det trycker vissa ner huvudet i sanden och lever i en drömvärld. Nu har du tom varit lite positiv i uträkningen, trots detta pekar allt på en jumboplatsen.

Fast det Diabolics (om än säkert med en del erfarenhet och kunnande) skriver är allt utom fakta. Det är direkta gissningar och det finns ingen fakta, förutom nuvarande poängsnitt, i hans uttalande. Att ens kalla det beräkning är ganska magstarkt, då hans uppställningar och formuleringar antyder att det ligger någon slags empiri eller vetenskap bakom. Nej, Diabolics gissar och uppskattar, inget annat.

Sällsam skribent på forumet, men kan inte hålla mig från att bryta in här. Att framföra åsikter som fakta är inte bra, varken på ett fanforum eller i samhället i stort.

Jag uppskattar i övrigt Diabolics som skribent på forumet, ska tilläggas.

Jag motsäger mig oxå beskrivningen av att det jag skriver är fakta. Det är inte fakta. Det är siffror, antaganden, för att försöka kvantifiera och beskriva svårigheten i att höja poängsnittet. Det är allt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Kalle » 9 november 2022, 12:11

Diabolics skrev:
Kalle skrev:
Robert.76 skrev:Bra Diabolics, fakta säger så mycket, trots det trycker vissa ner huvudet i sanden och lever i en drömvärld. Nu har du tom varit lite positiv i uträkningen, trots detta pekar allt på en jumboplatsen.

Fast det Diabolics (om än säkert med en del erfarenhet och kunnande) skriver är allt utom fakta. Det är direkta gissningar och det finns ingen fakta, förutom nuvarande poängsnitt, i hans uttalande. Att ens kalla det beräkning är ganska magstarkt, då hans uppställningar och formuleringar antyder att det ligger någon slags empiri eller vetenskap bakom. Nej, Diabolics gissar och uppskattar, inget annat.

Sällsam skribent på forumet, men kan inte hålla mig från att bryta in här. Att framföra åsikter som fakta är inte bra, varken på ett fanforum eller i samhället i stort.

Jag motsäger mig oxå beskrivningen av att det jag skriver är fakta. Det är inte fakta. Det är siffror, antaganden, för att försöka kvantifiera och beskriva svårigheten i att höja poängsnittet. Det är allt.

Bra att du förstår - jag ifrågasätter inte dig, utan kände bara att det är viktigt att man som läsare inte uppfattar det som fakta. Jag menar inte att du "framför åsikter som fakta", det var felsyftat. Du är väldigt engagerad och du har många poänger i det du skriver, även om det inte är fakta - fortsätt så!
Kalle

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 12:19

HV71 skrev:Välkommen på medlemsmöte

Välkommen på medlemsmöte imorgon kl. 18:00 i Big Ice Sportsbar (gå in via huvudentrén). På plats är ordförande Anders Wilander, klubbdirektör Johan Lindbom, samt representanter från den sportsliga organisationen. Vi bjuder på en lättare fika.

Har du några frågor är du välkommen att skicka in dom till medlem@hv71.se.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 9 november 2022, 12:24

Kalle skrev:

Jag tar åt mig och backar, skulle formulerat mig annorlunda. Åsikter som bygger på nuvarande poängsnitt och historik, låter det bättre :)
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 12:38

Detta har jag skickat in:

Jag har följande frågor/önskningar:

1) Jag vill att föreningen presenterar en ordentlig nulägesanalys för dam och herr-sidan. Inte bara "vi gillar inte heller läget". Jag vill se en analys om varför vi ligger där vi gör med dam och herrlaget. Vad har gått fel? Konstruktiv självrannsakan.

När detta är presenterat vill jag ha svar på följande:

2) Vad har vi just nu för mål med årets SHL och SDHL-spel?

3) Vilka är de kortsiktiga (under denna säsong) åtgärder som planeras för att ändra de negativa trenderna och nå målen ovan, för dam och herrlaget?

4) Vad har styrelsen givit dam och herrlagets sportsliga ledning för mandat att ändra på nuvarande situation?

5) Långsiktigt: Vad har föreningen för planer för att inte hamna i denna sits igen under 23/24 och framåt?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav DocSeverinsen » 9 november 2022, 12:58

Bra och högst relevanta frågor
DocSeverinsen

Inläggav lejacques » 9 november 2022, 13:46

Nu kanske inte Diabolics inlägg var fullt av fakta. Men de åsikter han har grundar sig på fakta. Sånt vi gått igenom här tidigare för ett par säsonger sedan. Om ni minns?

Men det finns ju en viss faktaresistens på forumet. Så folk tar inte till sig, vilket gör att samma diskussioner uppstår varje år där fakta viftas bort med argument som helt bygger på känslor.

Säger inte att man inte får tro och hoppas. Men önskar det fanns en viss ödmjukhet hos dessa skribenter.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav frippe-borås » 9 november 2022, 13:50

Vi har spelat 16 matcher och vunnit en på ordinarie tid.
Vi har fasliga problem att göra mål. Så fort motståndet kommer in i vår zon så känns det farligt.
Många av våra backar är små som inte har fysiken att hålla borta dem från vårt mål. Vi däremot kommer inte in där det händer då vi ska vara ute i sarghörnen eller bakom mål. Där vinna inga matcher och där görs inga mål!

Vi vet ju om att våra backar är allsvensk nivå men ledningen ser inte det trots kräftgången.
Framåt har vi ingen som leder laget vilket Lindbom sa i intervjun. Men vad gör man åt det då? Sitter och väntar på att någon ska göra det? Det kommer inte hända för den klassen finns inte. Gör man inget åt detta så är det 13-14 plats som gäller.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Wuntvor » 9 november 2022, 15:28

lejacques skrev:Säger inte att man inte får tro och hoppas. Men önskar det fanns en viss ödmjukhet hos dessa skribenter.

Någonstans tycker jag det gäller dig med. Du är precis lika övertygad om att din bild av verkligheten är den rätta, och att alla andra är blinda höns.
Jag har läst det här forumet sedan det startade ur askan av det förra, och slukar alla era åsikter och förslag om vad som måste till. Självklart är även jag orolig över vart vi är på väg, och det du skriver kanske är 100% rätt lejacques, men jag vill att ALLA ska våga framföra sina åsikter.
Användarvisningsbild
Wuntvor

Inläggav Andersson711 » 9 november 2022, 15:48

Jag vill känna förändringens vindar blåsa.
Kom igen nu HV, vakna till lite.
Andersson711
Moderator

Inläggav lejacques » 9 november 2022, 16:10

Wuntvor skrev:
lejacques skrev:Säger inte att man inte får tro och hoppas. Men önskar det fanns en viss ödmjukhet hos dessa skribenter.

Någonstans tycker jag det gäller dig med. Du är precis lika övertygad om att din bild av verkligheten är den rätta, och att alla andra är blinda höns.
Jag har läst det här forumet sedan det startade ur askan av det förra, och slukar alla era åsikter och förslag om vad som måste till. Självklart är även jag orolig över vart vi är på väg, och det du skriver kanske är 100% rätt lejacques, men jag vill att ALLA ska våga framföra sina åsikter.

Så är det absolut. Och jag tycker nog alla här säger vad de tycker. Men de som kommer med fakta som visar på en verklighet och vartåt det kan ta vägen slås allt som oftast ner som pessimister. Där finns det en viss brist på ödmjukhet. De som är kritiska och bygger sitt resonemang på fakta ska försvara sig in absurdum, trots att de historiskt sett oftast haft rätt. Återigen en brist på ödmjukhet.

Och till sist. Ditt inlägg belyser precis det jag menar. Du skriver DIN verklighetsbild. Min verklighetsbild? En bild som oftast bygger på fakta.
Senast redigerad av lejacques 9 november 2022, 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 16:10

Andersson711 skrev:Jag vill känna förändringens vindar blåsa.
Kom igen nu HV, vakna till lite.

Jag kan fisa lite i din riktning ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Wuntvor » 9 november 2022, 17:19

lejacques skrev:
Wuntvor skrev:

Så är det absolut. Och jag tycker nog alla här säger vad de tycker. Men de som kommer med fakta som visar på en verklighet och vartåt det kan ta vägen slås allt som oftast ner som pessimister. Där finns det en viss brist på ödmjukhet. De som är kritiska och bygger sitt resonemang på fakta ska försvara sig in absurdum, trots att de historiskt sett oftast haft rätt. Återigen en brist på ödmjukhet.

Och till sist. Ditt inlägg belyser precis det jag menar. Du skriver DIN verklighetsbild. Min verklighetsbild? En bild som oftast bygger på fakta.

Fast nu skrev jag egentligen ingenting om min bild av detta, om vad som är rätt eller fel kring HVs problematik. Jag tycker bara att det blir magstarkt att hävda att andra är faktaresistenta när även du bygger ett RESONEMANG på de ytterst få fakta som finns.
De fakta som finns är de som nämnts innan. Finns inga fakta som kan svara på vad som realistiskt behövs för att öka vår poängskörd till ett snitt av 1.3 eller vad som nu behövs. Vi baserar alla (de flesta) våra RESONEMANG på modeller vi skapar där vi matar in de få fakta som finns, och sedan fyller vi på med spekulativ data relaterat till nya spelare, minskade skador osv. Modellen bygger vi själva, input är spekulativt så det skriker om det ( hur mycket producerar "en topp-center" ex )

Jag vill också att vi ska en fri debatt och jag upplever (återigen min verklighet iofs) att det är fler som slår ner på optimisterna än tvärt om. Därför jag reagerade och för en gångs skull skrev något :)
Användarvisningsbild
Wuntvor

Inläggav lejacques » 9 november 2022, 18:45

Jag hör vad du säger. Men.
Nu pratar vi nog om olika saker. Jag snackar inte om vad som krävs. Jag snackar snarare om vad som sannolikt kommer hända. Och det vi vet är två saker, och hur vi än vänder och vrider på det så kommer vi inte ifrån att det är rätt starka fakta.

1) Rent historiskt är det högst ovanligt att lag gör en total förvandling sett över tid. Ligger man på det poängsnitt HV ligger på idag sker det i regel inga jätteförändringar vad gäller poängsnitt. Detta gick jag igenom 20/21. Kan kolla upp mer noggrant och ta fram mer aktuella siffror.

2) Tabellen har satt sig och det kommer ske få jättehopp i tabellen. De lag som ligger i botten kommer därför med största sannolikhet vara bottenlag när säsongen ska summeras. Ju längre tiden går desto högre sannolikhet att det även blir kval, om man nu ligger där man ligger.

Med detta i åtanke skulle jag säga att Diabolics antaganden om HV:s eventuella poängsnitt framöver är mer rimliga än den som endast tror, hoppas, spekulerar och går på känsla. Och frustrationen och irritationen från min sida uppstår när dessa personer har mage att ifrågasätta, dissa och vifta bort argument när de själva inte har något vettigt att tillföra diskussionen.

1)
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Farzan » 9 november 2022, 19:00

frippe-borås skrev:Vi har spelat 16 matcher och vunnit en på ordinarie tid.
Vi har fasliga problem att göra mål. Så fort motståndet kommer in i vår zon så känns det farligt.
Många av våra backar är små som inte har fysiken att hålla borta dem från vårt mål. Vi däremot kommer inte in där det händer då vi ska vara ute i sarghörnen eller bakom mål. Där vinna inga matcher och där görs inga mål!

Vi vet ju om att våra backar är allsvensk nivå men ledningen ser inte det trots kräftgången.
Framåt har vi ingen som leder laget vilket Lindbom sa i intervjun. Men vad gör man åt det då? Sitter och väntar på att någon ska göra det? Det kommer inte hända för den klassen finns inte. Gör man inget åt detta så är det 13-14 plats som gäller.

Vad vet du om vad ledningen ser? Naturligtvis ser dom nivån på backarna. Man sitter inte och väntar, man jobbar för fullt för att lösa detta. Hade man inte gjort det, så hade jag varit mycket oroligare än jag är nu.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Wuntvor » 9 november 2022, 19:07

lejacques skrev:Jag hör vad du säger. Men.
Nu pratar vi nog om olika saker. Jag snackar inte om vad som krävs. Jag snackar snarare om vad som sannolikt kommer hända. Och det vi vet är två saker, och hur vi än vänder och vrider på det så kommer vi inte ifrån att det är rätt starka fakta.

1) Rent historiskt är det högst ovanligt att lag gör en total förvandling sett över tid. Ligger man på det poängsnitt HV ligger på idag sker det i regel inga jätteförändringar vad gäller poängsnitt. Detta gick jag igenom 20/21. Kan kolla upp mer noggrant och ta fram mer aktuella siffror.

2) Tabellen har satt sig och det kommer ske få jättehopp i tabellen. De lag som ligger i botten kommer därför med största sannolikhet vara bottenlag när säsongen ska summeras. Ju längre tiden går desto högre sannolikhet att det även blir kval, om man nu ligger där man ligger.

Med detta i åtanke skulle jag säga att Diabolics antaganden om HV:s eventuella poängsnitt framöver är mer rimliga än den som endast tror, hoppas, spekulerar och går på känsla. Och frustrationen och irritationen från min sida uppstår när dessa personer har mage att ifrågasätta, dissa och vifta bort argument när de själva inte har något vettigt att tillföra diskussionen.

1)

Jag kanske läst diskussionen slarvigt eller så tolkar jag det jag läser mindre negativt än dig, men jag förstår ju att om man upplever sig dissad uppstår frustration. Hoppas du ändå fortsätter vara med o diskutera, känner dock att du o jag nog inte behöver fortsätta detta sidospår som jag startade.

Nu hoppas vi på intressant besked i morgon. För jag fortsätter i alla fall hoppas på att det händer något snart :)
Användarvisningsbild
Wuntvor

Inläggav Lexhed » 9 november 2022, 19:08

Jag är realist och tycker att skribenter som Diabolics och Lejacques har den mest rationella analysen. Det krävs flera reella, rejäla förändringar för att undvika negativt kval.

Samtidigt minns jag St Louis Blues NHL-säsong 2018-2019. Efter 19 matcher (av 82) hade det gått så dåligt att huvudtränaren sparkades och ersattes av en assisterande tränare. Efter 37 matcher var de sämst i hela ligan. Men då fick rookiemålvakten Binnington chansen och då vände allt med en lång rad av segrar och de lyckades ta sig till slutspelet. Väl där fortsatte formen och de halvskrällde och vann Stanley Cup.

De hade en ganska bra spets i laget och en hel del potential men allt låste sig. Men med endast två men signifikanta förändringar (ny HC + ny formtoppad målvakt) vände allt på ett sensationellt sätt. Något förenklat.
Lexhed

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 19:12

Lexhed skrev:Jag är realist och tycker att skribenter som Diabolics och Lejacques har den mest rationella analysen. Det krävs flera reella, rejäla förändringar för att undvika negativt kval.

Samtidigt minns jag St Louis Blues NHL-säsong 2018-2019. Efter 19 matcher (av 82) hade det gått så dåligt att huvudtränaren sparkades och ersattes av en assisterande tränare. Efter 37 matcher var de sämst i hela ligan. Men då fick rookiemålvakten Binnington chansen och då vände allt med en lång rad av segrar och de lyckades ta sig till slutspelet. Väl där fortsatte formen och de halvskrällde och vann Stanley Cup.

De hade en ganska bra spets i laget och en hel del potential men allt låste sig. Men med endast två men signifikanta förändringar (ny HC + ny formtoppad målvakt) vände allt på ett sensationellt sätt. Något förenklat.

Jag hoppas på en liknande förvandling varje dag för HV. Men, jag vet att det är önsketänkande. En dröm. Jag försöker driva en mer realistisk förväntan vid sidan av drömmen, så att jag inte går av på mitten framåt våren.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Legogubbe » 9 november 2022, 19:47

Sa inte Nubben att Hjalmarsson skulle lämna besked förra veckan? Tycker det är dött som graven just nu, ingen ut, ingen in, tyst, nada. Han har inget klart.
Legogubbe

Inläggav CROHB » 9 november 2022, 20:27

Vi möter Malmö och IKO direkt efter uppehållet och två torsk skulle nog betyda att vi kan planera för Play In.
Krävs nästan att vi inte torskar någon av matcherna faktiskt.
Rögle lär ju inte ligga i botten efter 52 omgångar utan det är nog främst Malmö och IKO vi har störst chans att gå ifatt, ev Brynäs och LHC också.

Man hoppas ju att ledningen verkligen inser allvaret och att det måste ske förändringar och att inga heliga kor får finnas men jag känner mig inte helt säker men nästan…
Jag tycker ledningen vi har nu är klart bättre än de som styrde för två år sedan men frågan är om det räcker. De som bestämde för två år sedan var ju extremt dåliga så vara bättre än dem är ingen bedrift i sig men jag har ännu inte givit upp hoppet om dagens ledning.

Jag tror att det kommer att visa sig direkt efter uppehållet om det skett en verklig förändring eller inte och inte bara kosmetika. Petningar, förändringar, brutna kontrakt, nyförvärv med mera är att hoppas på och något att förvänta sig.

Risken är att man hoppas för mycket på Hjalmarsson och lägger alla ägg i den korgen vilket är riskabelt.

Jag ger fortfarande HV 50% chans att slippa Play In och tror verkligen ledningen visar handlingskraft framåt, finns inget annat och vi har mer pengar än de andra att satsa.

Upp till bevis nu HV, gör inte om samma misstag en gång till!
CROHB

Inläggav Sir Ward » 9 november 2022, 23:04

JP Donald Sandström
Ställningen JP/Jnyttligan – han är den stora överraskningen så här långt i HV71
8 november 2022 06:37

16 omgångar är spelade i SHL. HV71 har haft det väldigt tufft under den första fjärdedelen vilket gjort att de båda målvakterna Joni Ortio och Jonas Gunnarsson ligger högt upp i JP/Jnyttligan.
Tre spelare som ligger i topp i JP/Jnytts poängliga, Herman Hansson, Måns Lindbäck och Joni Ortio.
Men den stora överraskningen är nyförvärvet från Kristianstad, Herman Hansson som delar ledningen i ligan tillsammans med Joni Ortio.
Att Emil Andrae ligger trea på listan är väl heller ingen skräll, men därefter ligger Måns Lindbäck högt på fjärde plats.

Ställningen i JP/Jnyttligan
23 poäng
Joni Ortio, Herman Hansson.
18 poäng
Emil Andrae.
17 poäng
Måns Lindbäck.
12 poäng
André Petersson, Jonas Gunnarsson.
11 poäng
Victor Sjöholm.
10 poäng
Nichlas Torp.
9 poäng
Mikael Boedker, Eric Martinsson, Jonathan Davidsson.
8 poäng
Taylor Matson, Sam Vigneault, Fredrik Forsberg.
6 poäng
Tyler Vesel.
5 poäng
Daniel Glad.
4 poäng
Radan Lenc, Marcus Davidsson.
3 poäng
Chad Billins, Filip Westerlund, Joey LaLeggia.
2 poäng
Oscar Fisker Mølgaard, Andy Miele.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Quila » 10 november 2022, 09:37

Till att börja med, kul att se Kalles och Wintvors inlägg som bidrog till en bra diskussion. Generellt väldigt bra diskussioner här och precis som vårt forum ska syfta till så är det diskussioner där det är som mest intressant att se olika nyanser och infallsvinklar. Det tycker jag personligen inte är något att hänga upp sig på, utan det är ju just det som är poängen med syftet.

Det har redan skrivits massor av bra förslag på vad som bör göras för att om möjligt klättra i tabellen som precis som Lejacques skriver egentligen satt sig och det kommer ske ytterst få markanta skupp, eller dippar om man ser historiskt sett. Viktigt att understryka att HV inte är något särfall utan har precis samma (dåliga) förutsättningar som alla andra som historiskt sett befunnit sig där. Visst, vi kanske ha något bättre ekonomi, men samtidigt finns ju typ inget att köpa.

Det skrivs att 6 spelare skulle behöva komma för att förändra, men också om att förändringar behöver göras på flera olika plan. Det kommer inte att ske. Det som kommer att ske är små förändringar, så låt oss därför, om man nu ska vara känslomässig, hoppas att dessa förändringar kommer vara effektfulla. Max 2 spelare in kommer och på sin höjd får Samuelsson avgå. Ett par kontrakt bryts och någon utlåning. Man räknar sedan med att Hjalmarsson, Lenc och tidigare skadade spelare kommer göra skillnad som får oss att klättra i tabellen.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Robert.76 » 10 november 2022, 11:05

Hoppas på några nyheter på mötet ikväll. Framförallt att Hammer meddelar att kroppen svarat bra och att han nu är redo för spel. Nubben får gärna presentera ytterligare spelare, om det blir max 2 spelare in som Quila skriver så hoppas jag verkligen på en ny center som kan leda en toppkedja, samt en back för första backpar.
Robert.76
Moderator

Inläggav Ljuslykta » 10 november 2022, 15:55

Nån som vet om mötet sänds live, eller är det bara på plats?
Ljuslykta

Inläggav Kalle » 10 november 2022, 16:03

Ljuslykta skrev:Nån som vet om mötet sänds live, eller är det bara på plats?

Det verkar tyvärr endast spelas in och sändas i efterhand.
https://www.hv71.se/artikel/1n41al9wk-3 ... edlemsmote
Kalle

Inläggav tibia » 10 november 2022, 18:01

Någon som pallar köra lite liveuppdateringar från mötet ikväll? :)
tibia

Inläggav CJ#17 » 10 november 2022, 18:14

Ja det blir spännande att se vad som kommer av mötet. Vore kul med rapportering som sagt.
Är det ett återkommande möte detta eller extrainsatt?
CJ#17

Inläggav Nick » 10 november 2022, 18:23

Blir väl som alltid när de vankas medlemsmöte. Förhoppningar om nyförvärv. Men så blir de inget.
Hoppas naturligtvis Hammer presenteras men tror inte ee faktiskt.
Nick

Inläggav Diabolics » 10 november 2022, 19:01

Ingen Hammer i lokalen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 10 november 2022, 19:03

Wilander tar ordet.

Hans känsla är att vi är i SHL för att stanna.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71