Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Inläggav KnoxStark » 11 januari 2016, 17:42

Johan Hult kommenterar Pär och även Teemu Laine http://www.jp.se/article/forre-shl-stjarnan-till-hv/

Så nu helt plötsligt verkar det inte aktuellt att förstärka laget längre.. Blir tokig på denna människan.
KnoxStark

Inläggav dekman » 11 januari 2016, 17:46

KnoxStark skrev:Johan Hult kommenterar Pär och även Teemu Laine http://www.jp.se/article/forre-shl-stjarnan-till-hv/

Så nu helt plötsligt verkar det inte aktuellt att förstärka laget längre.. Blir tokig på denna människan.

Beror på hur man tolkar det...
"Värvningsfönstret för SHL-klubbar stänger 15 februari, en annan fråga som hänger i luften är om HV ska värva en ersättare till långtidsskadade Teemu Laine.

– Nu är det ingenting tyvärr, säger Hult."

Jag tolkar det som att det inte finns nåt ledigt på marknaden som de är intresserade av.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Herkie82 » 11 januari 2016, 18:30

Fylke74 skrev:"Arlbrant har 1 bra säsong till i sig sen börjar det sjunka rätt rejält"

Satan vilken koll du har. ;)

Ja ja, återstår att se var han hamnar.

En pizza och en kall öl på att hans poängsnitt sjunkit märkbart när säsongen 17/18 är slut. Vågar du sätta emot som har betydligt bättre koll än jag? ;)
Herkie82

Inläggav Herkie82 » 11 januari 2016, 19:51

Svartzonker skrev:
Herkie82 skrev:Sen hur duktig han än är så känner jag att är man 34 har man karriären bakom sig i hockey iallafall. Bör HV satsa på en kille som har sina BÄSTA år bakom sig bara för att han var skitbra en gång i tiden?

Patetiskt uttalande enligt mig. Ålder har i min mening ingen betydelse. Så länge spelaren kan prestera så skiter jag fullständigt i om personen är 17 eller 40 år. Ta exempelvis kapten Davidsson. Han hade sin poängbästa säsong när han var 34/35 år.
Säsongen 2009/2010 gjorde han 74 poäng. Samma säsong som Pettan (lika gammal som Davidsson) gjorde 64 poäng.
Vem var det som tog över stafettpinnen efter Davidsson? Jo en gammal kanadensare vid namn Jason Krog. Jason var 36 år (kan varit 35) när han kom till HV71 och ledde laget rejält de två första säsongerna när han gjorde 100 poäng på två säsonger.
När Jason sedan lämnade HV71, vem steg då fram? Jo Erik Christensen som är 30+ år. Vem/Vilka har varit våra ledande backar de senaste säsongerna? Jo Jere och Chris Campoli. Jere som stämplar in på 40 (!) år och Chris 30+ år.
Sedan, bara för att en spelare har sina bästa år bakom sig så betyder det inte att spelaren inte duger/är värd att satsa på. Min favoritspelare, Chris Campoli, lär ju t.ex aldrig spela i NHL igen (har sina bästa år bakom sig) men är trots det helt jävla gudomlig.

Patetiskt uttalande vetifan om jag tycker att det är. Du får gärna förklara det patetiska i det för det fattar jag helt ärligt inte.

Din läsförståelse verkar brista en del. Ålder har betydelse och de kan tycka vad du vill om det. Testosteronnivåre sjunker med mera som påverkar prestationsförmågan. Min poäng med inlägget var att Arlbrant kan vara skitbra nästa säsong för att sedan dala på grund av förslitningsskador eller vad som och kostar då HV en rejäl slant men levererar inte så mycket.

Jag är beredd att hålla med om att så länge en spelare presterar så skiter jag också i hur gammal han är men det går inte att frångå det simpla faktumet att ålder är en avgörande faktor på hur mycket bang for the buck vi får.

Här är en liten snabb sammansättning av de som ligger top 10 i respektive liga i några av de bättre ligorna.

NHL KHL NLA

Kane: 27 Mozyakin: 34 Bouchard: 31
Benn: 26 Radulov: 29 Conacher: 26
Seguin: 23 Omark: 28 Lindgren: 28
Karlsson: 25 Kovar: 25 Holden: 37
Tarasenko: 24 Boshenski: 33 Martschini: 22
Hall: 24 Azevado: 27 Nilsson: 31
Wheeler: 29 Zaripov: 34 Wieser: 28
Bäckström: 28 Shipachyov: 28 Pettersson: 28
Pavelski: 31 Ellison: 32 Klasen: 29
Gaudreau: 22 Wolski: 29 Immonen: 33

AHL SM-liiga DEL

Bourque: 29 Kuusela: 32 Reimer: 33
Morin: 32 Mcintyre: 28 Acton: 28
Nylander: 19 Ramstedt: 28 Matsumoto: 29
Brennan: 26 Rau: 28 Caporusso: 26
Whitney: 24 Koivisto: 33 Hanowski: 25
Ryan: 29 Malinen: 27 Olver: 30
Khokhlachev: 22 Kallio: 38 Reinprecht: 39
Griffith: 23 Niemi: 27 Jaspers: 34
Cousins: 22 Perrin: 40 Furchner: 33
Holloway: 26 Zaborsky: 28 Greilinger: 34

Allsvenskan Extraliga SHL

Nilsson: 24 Cervenka: 30 Rödin: 25
Haga: 23 Kubalik: 20 Lasch: 28
Williams: 31 Birner: 29 Gynge: 28
Amnér: 26 Vampola: 33 Lundqvist: 33
Thorell: 23 Bednar: 39 Scott: 27
Strömwall: 21 Jelinek: 31 Zackrisson: 28
Eriksson: 30 Krenzelok: 32 Abbott: 28
Wessner: 33 Valsky: 27 Kiiskinen: 29
Söderström: 35 Hruska: 29 Johnsson: 21
Piispanen: 30 Nemec: 30 Rosén 28

Antal: %:

Totalt antal spelare: 90 100%
Under 30: 59 65,5%
Över 30: 31 34,5
Över 34: 10 11%
Över 37: 4 4,5%

Om du hade haft rätt i ditt antagande att ålder spelar föga roll så hade siffrorna inte sett ut såhär helt ärligt. Bara mellan åren 30-34 så faller 23,5 procentenheter av top 10 producenterna i dessa ligor bort i snitt. Alltså i en ålder under vad Arlbrant kommer vara när han kommer till HV. Mellan 34-37 tappar vi ytterligare 6,5 procentenheter. Hade du haft rätt i ditt antagande så hade denna siffran varit ganska mycket jämnare än den är för att sen abrupt upphöra ungefär.

Det är en skillnad på 30+ och 36. Det är inte många "poängsprutor" som kan hålla uppe produktionen i den åldern, Jagr är ett exempel, Davidsson är ett annat, Kallio med mera men dessa är i mångt och mycket undantag och inte regel.

Samma år som Jagr draftades så draftades en hel del andra bra spelare med.

Owen Nolan, Petr Nedved, Keith Tkachuck, Martin Brodeur, Bryan Smolinski, Doug Weight, Mikael Renberg, Slava Kozlov, Alexei Zhamnov, Robert Lang, Peter Bondra.

Av alla dessa så är det 1 som fortfarande håller på och det är Jagr. Vissa av dessa höll ganska länge och vissa gick i pension för 10 år sen.

Detta blev ett väldigt långt inlägg men när en kille kallar mitt inlägg patetiskt ville jag åtminstone få en chans att försvara mig och lite hur jag tänkte.

Har jag fel så påpeka gärna det men kom då med en bra förklaring istället för att jämföra Arlbrant med Karalahti. Alla som har en minsta lilla susning om hockey vet att bäst före datumen skiljer en del på forwards, backar och målvakter.
Herkie82

Inläggav Herkie82 » 11 januari 2016, 19:52

Ser att mellanslagen inte hängde med i inlägget nu men jag tror du fattar även om det blev väldigt mycket svårare att läsa ut det nu :lol:
Herkie82

Inläggav #22 Bemersten » 11 januari 2016, 20:19

Svartzonker skrev:
Herkie82 skrev:Sen hur duktig han än är så känner jag att är man 34 har man karriären bakom sig i hockey iallafall. Bör HV satsa på en kille som har sina BÄSTA år bakom sig bara för att han var skitbra en gång i tiden?

Patetiskt uttalande enligt mig. Ålder har i min mening ingen betydelse. Så länge spelaren kan prestera så skiter jag fullständigt i om personen är 17 eller 40 år. Ta exempelvis kapten Davidsson. Han hade sin poängbästa säsong när han var 34/35 år.
Säsongen 2009/2010 gjorde han 74 poäng. Samma säsong som Pettan (lika gammal som Davidsson) gjorde 64 poäng.
Vem var det som tog över stafettpinnen efter Davidsson? Jo en gammal kanadensare vid namn Jason Krog. Jason var 36 år (kan varit 35) när han kom till HV71 och ledde laget rejält de två första säsongerna när han gjorde 100 poäng på två säsonger.
När Jason sedan lämnade HV71, vem steg då fram? Jo Erik Christensen som är 30+ år. Vem/Vilka har varit våra ledande backar de senaste säsongerna? Jo Jere och Chris Campoli. Jere som stämplar in på 40 (!) år och Chris 30+ år.
Sedan, bara för att en spelare har sina bästa år bakom sig så betyder det inte att spelaren inte duger/är värd att satsa på. Min favoritspelare, Chris Campoli, lär ju t.ex aldrig spela i NHL igen (har sina bästa år bakom sig) men är trots det helt jävla gudomlig.

Rätt ska vara rätt. 53p fick Petrasek ihop och Davidsson 58p.

Edit: ser nu att du räknat med slutspelet.
Mina fiender får jag gratis, mina vänner köper jag.
Användarvisningsbild
#22 Bemersten

Inläggav dekman » 11 januari 2016, 21:10

Det går inte riktigt att generalisera när det gäller ålder, utan det är högst individuellt. Däremot så är det ju så att riskerna ökar med åldern, större risk för skador, längre återhämtning etc. Det är ju ingen slump antar jag att det bara är åtta spelare i shl som är över 35 (plus ett par till som fyller i år).

Med det sagt så betyder det inte att man inte ska värva en 33-åring för det. Men det är ju med stor sannolikhet en större chansning än t.ex en 27-åring. Men vem skulle exempelvis inte vilja ha Jimmie Ericsson i sitt lag?

Och när det gäller Arlbrandt så har han ju inte nån direkt historia av skador så han håller nog några år till, dock lär han ju knappast göra några 71 poäng igen.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav 327 Karlsson » 11 januari 2016, 21:50

dekman skrev:
KnoxStark skrev:Johan Hult kommenterar Pär och även Teemu Laine http://www.jp.se/article/forre-shl-stjarnan-till-hv/

Beror på hur man tolkar det...
"Värvningsfönstret för SHL-klubbar stänger 15 februari, en annan fråga som hänger i luften är om HV ska värva en ersättare till långtidsskadade Teemu Laine.

– Nu är det ingenting tyvärr, säger Hult."

Jag tolkar det som att det inte finns nåt ledigt på marknaden som de är intresserade av.

Så skulle jag med tolka det, men artikeln är slarvigt skriven. 'Ska HV värva en ersättare till Laine? Nu är det ingenting tyvärr."
Vad är det för svenska? Det var nog knappast så dialogen fördes iaf.

Samtidigt kan alla som spyr galla över att Hult inte hittar "rätt spelare" ta till sig vad MrMadhawk skriver om läget i Malmö:

Malmö Redhawks har skador och avstängningar som stör i truppen.
Patrik Sylvegård, sportchef i klubben, är nu tvungen att agera.
– Jag jobbar dygnet runt, men problemet är att det inte finns något, säger han.

Hela artikeln finns här:
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... forstarka/

Tydligen är det fler som har svårt att hitta bra förstärkningar...
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Bluey » 11 januari 2016, 23:31

Herkie82 skrev:

Jag säger inte att du har varken rätt eller fel. Men en intressant fråga i sammanhanget är ju hur många spelare som ingår i varje ålderskategori. Om 65% av spelarkåren är under 30 år så är det ju ganska väntat att 65% av spelarna i poängtoppen också är under 30 år. Nu vet jag inte om det är så, men blir inte helt övertygad av ditt exempel.

Om exempelvis 25% av alla spelare i SHL var under 30 år, samtidigt som 80% av de bästa poängplockarna var under 30 år. skulle jag bli betydligt mer övertygad av en sån tabell som du visar.
Bluey

Inläggav Herkie82 » 11 januari 2016, 23:53

Bluey skrev:
Herkie82 skrev:

Jag säger inte att du har varken rätt eller fel. Men en intressant fråga i sammanhanget är ju hur många spelare som ingår i varje ålderskategori. Om 65% av spelarkåren är under 30 år så är det ju ganska väntat att 65% av spelarna i poängtoppen också är under 30 år. Nu vet jag inte om det är så, men blir inte helt övertygad av ditt exempel.

Om exempelvis 25% av alla spelare i SHL var under 30 år, samtidigt som 80% av de bästa poängplockarna var under 30 år. skulle jag bli betydligt mer övertygad av en sån tabell som du visar.

Jodå men en sån tabell kräver lite mer arbete. Detta var mest för att visa en poäng.

Håller med dig i din kritik av den, orkar jag så kanske jag gör en mer seriös nån gång :)
Herkie82

Inläggav Bluey » 12 januari 2016, 00:10

Herkie82 skrev:Jodå men en sån tabell kräver lite mer arbete. Detta var mest för att visa en poäng.

Håller med dig i din kritik av den, orkar jag så kanske jag gör en mer seriös nån gång :)

Förstår att du inte orkar lägga ner hela kvällen på att göra en tabell som typ tre personer kollar på. :) Men trots att man hade velat ha lite mer information så var din tabell både seriös och intressant i mina ögon. Det är kul när någon anstränger sig lite för att belägga sina påståenden (det är man ju inte alltför bortskämd med på det här forumet).
Bluey

Inläggav dekman » 12 januari 2016, 11:13

Bluey skrev:
Herkie82 skrev:Jodå men en sån tabell kräver lite mer arbete. Detta var mest för att visa en poäng.

Förstår att du inte orkar lägga ner hela kvällen på att göra en tabell som typ tre personer kollar på. :) Men trots att man hade velat ha lite mer information så var din tabell både seriös och intressant i mina ögon. Det är kul när någon anstränger sig lite för att belägga sina påståenden (det är man ju inte alltför bortskämd med på det här forumet).

Håller med. Plus i kanten till det inlägget. Älskar statistik :D

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav frippe-borås » 12 januari 2016, 11:38

Lite OT men ändå inte.

Med tanke på hur många finländare som spelat i HV71 och tillsammans med Davidsson som var deras kapten så tycker jag att man skulle anställa en fd spelare som scout i Finland som scoutar av marknaden där.
Finns det inga pengar att anställa så kan man säkert få hjälp på annat sätt då jag antar att en del gamla spelare hänger med i finsk hockey!
Hv framgångar har byggt på finska spelare. Känns som Frölunda ligger före oss numera att locka finnar till sig och har för mig att de får hjälp av Christian Ruutu, men kan vara fel.

De år vi har vunnit guld så har vi haft ledande finnar i laget som har haft hjärta för klubben. Jag vill se att vi återigen blir den ledande klubben för finnar som väljer SHL!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Regnet » 12 januari 2016, 23:48

Ja, jag bor i finland för tillfället så jag kan va hobby-scout på deltid ;) Men håller med, det finns mycket att hämta från vårt östliga grannland. Väldigt många härifrån drar dock till KHL om dom kan men det finns säkert en hel del som skulle kunna tänka sig sverige. Gäller bara att ha koll på marknaden här och erbjuda dom bättre än vad dom får i Liiga.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Fylke74 » 13 januari 2016, 16:30

Tror ni Johan o co är intresserade?

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... -till-shl/
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav aimstar » 14 januari 2016, 13:29

Fylke74 skrev:Tror ni Johan o co är intresserade?

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... -till-shl/

Kunde kanske vara intressant om man kan bryta med O'byrne och ta in Karlsson istället, annars ser jag inte riktigt vad han skulle fylla för funktion.
aimstar

Inläggav Junior » 14 januari 2016, 18:39

http://www.jnytt.se/stjarnan-stanger-inte-hv-dorren

Känns ju inte jätte troligt, men ack så gött det hade varit!
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Junior » 14 januari 2016, 18:44

http://www.jnytt.se/stjarnan-stanger-inte-hv-dorren

Känns ju inte jätte troligt, men ack så gött det hade varit!
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Andersson711 » 14 januari 2016, 23:25

Jag har en spelardröm denna säsongen. Det är att vi inte värvar fler alls nu. Skulle de värvats skulle de gjorts för 10-15 omgångar sedan.

Oavsett vem som kommer in så tror JAG det inte är realistiskt att ta sig förbi en play-in eller ev en kvartsfinal iaf. Bättre att spara slantarna och försöka nyttja de nästa säsong ist. Ser dock en fara i att säsong efter säsong prestera noll och ingenting.
Vilken toppspelare vill söka sig till HV som säsong efter annan går ut med en otroligt hög svansföring och pratar vitt och brett om guld och satsningar på CHL? Tror helt enkelt man bör lägga om satsningen och låta laget vara ett lag för plats 8-10 några säsonger och ist satsa på juniorverksamheten. På sikt kan det ge en ny storhetstid.

Så, drömvärvning... INGEN ALLS!
Andersson711
Moderator

Inläggav Herkie82 » 14 januari 2016, 23:44

Andersson711 skrev:Jag har en spelardröm denna säsongen. Det är att vi inte värvar fler alls nu. Skulle de värvats skulle de gjorts för 10-15 omgångar sedan.

Oavsett vem som kommer in så tror JAG det inte är realistiskt att ta sig förbi en play-in eller ev en kvartsfinal iaf. Bättre att spara slantarna och försöka nyttja de nästa säsong ist. Ser dock en fara i att säsong efter säsong prestera noll och ingenting.
Vilken toppspelare vill söka sig till HV som säsong efter annan går ut med en otroligt hög svansföring och pratar vitt och brett om guld och satsningar på CHL? Tror helt enkelt man bör lägga om satsningen och låta laget vara ett lag för plats 8-10 några säsonger och ist satsa på juniorverksamheten. På sikt kan det ge en ny storhetstid.

Du har en poäng men det känns samtidigt som att kasta in handduken lite. Låt det bero på vilka som kommer från KHL tycker jag och hur mycket de kostar.

För övrigt så bör Jan Vytisk värvas från Liberec, imponerande slutspelsskägg så då är vi åtminstone bäst på nått ;)
Herkie82

Inläggav Andersson711 » 14 januari 2016, 23:56

Herkie82 skrev:
Andersson711 skrev:Jag har en spelardröm denna säsongen. Det är att vi inte värvar fler alls nu. Skulle de värvats skulle de gjorts för 10-15 omgångar sedan.

Du har en poäng men det känns samtidigt som att kasta in handduken lite. Låt det bero på vilka som kommer från KHL tycker jag och hur mycket de kostar.

För övrigt så bör Jan Vytisk värvas från Liberec, imponerande slutspelsskägg så då är vi åtminstone bäst på nått ;)

Så länge inte Kamil Piros blir aktuell så står jag fast vid att inte värva alls. Kamil kan om inte annat bidra med landets bästa frisyr.
Andersson711
Moderator

Inläggav dekman » 15 januari 2016, 11:13

EGentligen så håller jag med dig. Dock så vore det bra med en forward till av en enkel anledning: att skapa konkurrens i laget. Som det är nu så har man (med Laine och Melin borta) 12 friska kontrakterade forwards, dvs fyra kedjor. Vilket i princip innebär att alla som är hela får spela oavsett vilken form de är i. Det är problematiskt.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Klabbe » 15 januari 2016, 11:19

Håller med. Skit i att värva. Oavsett vem man ev värvar blir det respass mot SAIK eller FHC i kvarten(om man ens tar sig förbi play in). Topp 6 känns kört. Om man vill vara med och konkurrera om t.ex Arlbrandt till nästa år så spara slantarna.
Klabbe

Inläggav CarlTheMan » 15 januari 2016, 11:37

Klabbe skrev:

Håller med. Skit i att värva. Oavsett vem man ev värvar blir det respass mot SAIK eller FHC i kvarten(om man ens tar sig förbi play in). Topp 6 känns kört. Om man vill vara med och konkurrera om t.ex Arlbrandt till nästa år så spara slantarna.

Instämmer. Hur många januarivärvningar genom åren kan klassas som lyckade (utöver Piros)?
CarlTheMan

Inläggav Nutarviguld » 15 januari 2016, 12:55

Ryan lasch Janne Pesonen. Dock ej till hv
Nutarviguld

Inläggav Junior » 15 januari 2016, 14:26

Nutarviguld skrev:Ryan lasch Janne Pesonen. Dock ej till hv

Måste ju också tillhöra några av de dyraste!
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Nutarviguld » 15 januari 2016, 15:04

Junior skrev:
Nutarviguld skrev:Ryan lasch Janne Pesonen. Dock ej till hv

Måste ju också tillhöra några av de dyraste!

Lätt värda pengarna dock
Nutarviguld

Inläggav Trött liten jävel » 17 januari 2016, 01:06

Finns väl ingen tråd för "spelarmardrömmar" så jag lånar denna tråden lite.
Jag drömde i natt om att HV71 sket i att värva in en forward (vilket vi behöver) och istället plockade in Nichlas Torp.
Vaknade alldeles kallsvettig och när jag berättade detta för frugan så utbrast vi i ett gemensamt och klingande "NEEEJ!!!".

För att hålla mig till topic. Bryan Bickell, en stor jävel, ryktas vara på väg ifrån Chicago Blackhawks.
Har spenderat den sista tiden i farmarlaget Rockford IceHogs där han gjort 7+7 på 12 matcher.
Intresset, eller rättare sagt tålamodet, från Chicago verkar dock tryta och Pickels, som han även kallas, kommer inom kort få leta ny klubbadress. Chicago lär sätta upp han på waivers och chansen att han plockas upp där är nog, tyvärr, ganska stor. Men detta är ju trots allt en tråd gällande drömmar och drömma gör jag utav bara helvete just nu. Bryan har tillhört Chicago ända sedan han draftades (av Chicago) för drygt 10 år sedan. Har i och för sig varit bofast i Blackhawks de fem senaste säsongerna men har trots det totalt 240 AHL-matcher under bältet. Killen fyller 30 år om ett par månader och känner kanske att det är dags att testa på något nytt, HV71?
Ett jävla långskott som troligen inte ens Ove Thörnberg skulle kunna forcera in i mål, men drömma kan man ju alltid.
Bryan Bickell: http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11346
Jag är liten, aggressiv, trött och jävligt inkompetent. Men jag gillar glass.
Användarvisningsbild
Trött liten jävel

Inläggav didotto » 17 januari 2016, 01:47

Drömma kan man alltid! Får hoppas att han får för sig att ge upp sitt kontrakt, som sträcker sig över nästa år och ger han 4 miljoner dollar om året! :)
Sprider rykten på twitter under namnet didotto1.
didotto

Inläggav KnoxStark » 17 januari 2016, 02:32

Undra om ens Ville L var aktuell? Klar för Växjö nu i alla fall
KnoxStark

FöregåendeNästa

Återgå till HV71