Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Inläggav löständerna » 19 januari 2022, 23:09

Myles Powell vilket jävla skräp. Fy fan vad du suger Hult!
Gud förbannat Billy Öhman!
Användarvisningsbild
löständerna

Inläggav Macce » 19 januari 2022, 23:10

löständerna skrev:Myles Powell vilket jävla skräp. Fy fan vad du suger Hult!

Vad tror du man får för en mille?? :roll: OBS: IRONI!
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav frippe-borås » 20 januari 2022, 01:46

Powell är ju inte den spelaren jag hade valt.
178cm 82kg

Hade velat se en rejäl grabb som ingen flyttar på när det väl gäller.
Men vet för lite om honom för att såga.

Hade ju velat se en Jouensuu typ som tar upp all tid för deras backar framför kassen.

Men fortsätter han att leverera 0,85p/match så klagar jag inte. Men spelare brukar ju inte bli bättre av att komma till Hv71 om man säger så.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Legogubbe » 20 januari 2022, 10:18

Jag trodde i min enfald att det var backsidan som skulle förstärkas men men. Har vi bra forwards kanske pucken aldrig behöva vara i vår egna zon :)
Legogubbe

Inläggav Nutarviguld » 20 januari 2022, 10:32

Legogubbe skrev:Jag trodde i min enfald att det var backsidan som skulle förstärkas men men. Har vi bra forwards kanske pucken aldrig behöva vara i vår egna zon :)

Ja jag fattar inte det heller, undra vad kostnaden är på vår FW sida kontra Back sidan ? 90% av vår budget på forwards ?
Nutarviguld

Inläggav RJ--92 » 20 januari 2022, 11:11

frippe-borås skrev:Powell är ju inte den spelaren jag hade valt.
178cm 82kg

Hade ju velat se en Jouensuu typ som tar upp all tid för deras backar framför kassen.

Men fortsätter han att leverera 0,85p/match så klagar jag inte. Men spelare brukar ju inte bli bättre av att komma till Hv71 om man säger så.

Försvarar INTE Hult och hans agerande på något sätt. Kan det vara så att man tar in Powell som ren ersättare för Zion? Menar de är lite av samma storlek osv. Så kanske man landar något ytterligare, menar att de skiljer en del på just Powell och Bryggman/Bouma tex.
RJ--92

Inläggav mrnorrland » 20 januari 2022, 11:24

RJ--92 skrev:
frippe-borås skrev:Powell är ju inte den spelaren jag hade valt.
178cm 82kg

Försvarar INTE Hult och hans agerande på något sätt. Kan det vara så att man tar in Powell som ren ersättare för Zion? Menar de är lite av samma storlek osv. Så kanske man landar något ytterligare, menar att de skiljer en del på just Powell och Bryggman/Bouma tex.

Har man inaktiv och naiv att andre och svampen skulle komma är detta ända sättet. Nu väntar jag på 1 forward och 1 back till som behövdes innan zion skada.
mrnorrland

Inläggav Robert.76 » 20 januari 2022, 11:42

Det kan mycket väl vara så som nämn att Powell ska ersätta Zion, har för mig att jag läste det i någon artikel också. En ganska dyr ersättare om man betalar de fantasisummorna som nämns. Är HV då beredda att betala det dubbla för spelare av shl-klass?
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 20 januari 2022, 13:53

Så då är detta ytterligare en läxa i att inte reta upp sig i förtid, då prislappen inte var i närheten av vad som först rapporterades (om nu den senaste rapporten stämmer).

Hoppas de landar denna nya tjomme.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav DocSeverinsen » 20 januari 2022, 14:41

Vilka belopp pratar vi om nu, de senaste uppgifterna?
DocSeverinsen

Inläggav lejacques » 20 januari 2022, 14:48

400 000 kronor.

Grunden i kritiken mot Hult står fast. Powell värvades från ECHL för sju månader sedan. Nu är Hult villig att betala hundratusentals kronor för honom. Oavsett om det är 400 000 kr eller en miljon. En bra sportchef lyckas hitta och scouta de här spelarna på egen hand.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 20 januari 2022, 15:10

lejacques skrev:400 000 kronor.

Grunden i kritiken mot Hult står fast. Powell värvades från ECHL för sju månader sedan. Nu är Hult villig att betala hundratusentals kronor för honom. Oavsett om det är 400 000 kr eller en miljon. En bra sportchef lyckas hitta och scouta de här spelarna på egen hand.

Säger inte att du har fel i sak. Men har man gett Hult skit för oförmåga att värva, bör man kanske inte - när någon som faktiskt varit bra i Allsvenskan värvas - kritisera varför spelaren inte upptäcktes tidigare. Den sakliga kritiken riskerar förväxlas med en agenda. Hellre 400k för Powell, som har lärt känna landet, ligan och visat att han kan prestera i Allsvenskan, än att vi hade plockat in typ Patrick Bajkov eller Stephen Baylis för en mindre summa/gratis (kan inget om dessa herrar men har liknande poängsnitt i EHCL).

Förändrar värvningen huruvida Hult förtjänar ha kvar jobbet? Givetvis inte. Behöver vi fortfarande en back? Ja. Men är det bra gjort att vi värvar Powell? Absolut.
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 20 januari 2022, 15:26

Då kanske jag var otydlig. Jag ser gärna Powell i laget. Forwardssidan måste bli bättre, och med Powell in så tror jag den kan bli det.
Men jag tycker man kan ha två tankar i huvudet samtidigt. Å ena sidan glad att något äntligen händer. Å andra sidan ifrågasätta en sportchef som verkar sakna allt vad kontakter heter. Sportchefer med en betydligt mindre kappsäck (Typ Georgsson) lyckas ändå. Men Hult behöver alla pengar han kan få för att det över huvud taget ska bli en värvning.

Hade vi haft en bättre sportchef hade vi kunnat lösa de problem vi har för en billigare peng. Det ska inte behöva gå så långt att man måste köpa loss spelare från andra lag. Så jag är väl kritisk mot att det alltid i HV:s fall måste kosta mer än vad det smakar. Jag är kritisk mot det resursslöseri vi hållit på med sedan Hult tog över.

Nu hoppas jag det blir bra med Powell. Men sen det finns ju naturligtvis en viss oro för att det går åt helvete. Minns hans ”prestigevärvningar” förra året. Hade det varit vilken annan sportchef än just Johan Hult som tyckt det var värt att lägga pengar på Powell hade jag gissningsvis köpt beslutet. Men nu är det Johan Hult. Och vi vet ju att han haft rätt dåligt omdöme när det kommer till den här typen av affärer. Med det sagt. Vi håller tummarna.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Blue Vision » 20 januari 2022, 15:30

håvesjuttioett skrev:

Säger inte att du har fel i sak. Men har man gett Hult skit för oförmåga att värva, bör man kanske inte - när någon som faktiskt varit bra i Allsvenskan värvas - kritisera varför spelaren inte upptäcktes tidigare. Den sakliga kritiken riskerar förväxlas med en agenda. Hellre 400k för Powell, som har lärt känna landet, ligan och visat att han kan prestera i Allsvenskan, än att vi hade plockat in typ Patrick Bajkov eller Stephen Baylis för en mindre summa/gratis (kan inget om dessa herrar men har liknande poängsnitt i EHCL).

Förändrar värvningen huruvida Hult förtjänar ha kvar jobbet? Givetvis inte. Behöver vi fortfarande en back? Ja. Men är det bra gjort att vi värvar Powell? Absolut.

Håller med här, det finns två sidor av att försöka upptäcka spelare i exv EHCL eller värva redan scoutade och beprövade. Mindre klubbar med mindre plånböcker måste vara bra på att hitta fynden och hoppas på att få en lyckträff. Större klubbar som HV har kanske mer att vinna i att faktiskt betala lite för att spelaren redan är testad och bevisad i rätt miljö. Visst är just det här en bra värvning från början av Georgsson, men det är ju långt ifrån alla liknande värvningar som blir lyckade, oavsett sportchef.
Blue Vision

Inläggav lejacques » 20 januari 2022, 15:32

Blue Vision skrev:
håvesjuttioett skrev:

Håller med här, det finns två sidor av att försöka upptäcka spelare i exv EHCL eller värva redan scoutade och beprövade. Mindre klubbar med mindre plånböcker måste vara bra på att hitta fynden och hoppas på att få en lyckträff. Större klubbar som HV har kanske mer att vinna i att faktiskt betala lite för att spelaren redan är testad och bevisad i rätt miljö. Visst är just det här en bra värvning från början av Georgsson, men det är ju långt ifrån alla liknande värvningar som blir lyckade, oavsett sportchef.

Fast nu tycker jag ni snackar ned Georgsson och får det att låta som att det rör sig om tillfälligheter. Han har gjort mirakel med lilla Västervik. Vissa sportchefer är helt enkelt bättre än andra.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav DocSeverinsen » 20 januari 2022, 15:38

Samtidigt hade väl inte "vi" fans varit nöjda om Hult ställt Västerviks trupp på Husqvarna gardens is i Augusti? Vi hade nog gått på hur snål Hult är, och att vi har bättre resurser än alla andra osv. Det Vvik, och de flesta andra klubbarna i AS (och lägre divisioner), är att man måste leta längre ner i seriesystemen och kanske chansa på oprövade namn i större utsträckning. Nu blir de belönade av HV, för att deras chansning gick hem, så jag ser inget fel i det.
DocSeverinsen

Inläggav Blue Vision » 20 januari 2022, 15:39

Absolut är det så, menar bara att det alltid finns exempel på båda sidor. Försvarar inte Hult i jämförelse med Georgsson här, menar bara att jag köper att man i HV:s fall kan tänka sig att göra en sån här lösning, oavsett vad sportchefen heter. Georgsson har gjort en jätteaffär här i kedjan med att ta in Powell, ta över Benker och sälja Powell. Samtidigt som HV förmodligen också kan vara hyfsat nöjda.
Blue Vision

Inläggav håvesjuttioett » 20 januari 2022, 15:43

*noterar tyst att även Josh Wilkins värvades av den gode Georgsson* :lol:
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 20 januari 2022, 15:49

Mm. Och Georgsson agerar och gör sig av med honom. Västervik är likväl fortfarande humlan i allsvenskan som mot alla odds flyger vidare.

Alla sportchefer gör naturligtvis missar. Men min poäng är att i det långa loppet blir det betydligt billigare – och bättre – om sportchefen i fråga faktiskt kan göra sina "egna" värvningar.

Modo lyckas inför den här säsongen hitta Sam Vigneault från DEL2 (i år 24 poäng på 28 matcher) och Riley Woods från AHL/ECHL (nu 30 poäng på 33 matcher). Jag saknar den typen av värvningar från Hult.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 20 januari 2022, 16:39

lejacques skrev:Mm. Och Georgsson agerar och gör sig av med honom. Västervik är likväl fortfarande humlan i allsvenskan som mot alla odds flyger vidare.

Alla sportchefer gör naturligtvis missar. Men min poäng är att i det långa loppet blir det betydligt billigare – och bättre – om sportchefen i fråga faktiskt kan göra sina "egna" värvningar.

Modo lyckas inför den här säsongen hitta Sam Vigneault från DEL2 (i år 24 poäng på 28 matcher) och Riley Woods från AHL/ECHL (nu 30 poäng på 33 matcher). Jag saknar den typen av värvningar från Hult.

Som Blue Vision är inne på, agerandet kan vara rätt även om mannen som agerar är fel. Stämplar man omedelbart allt Hult gör som fel, bara för att Hult är Hult har man i min värld en agenda. Som du pratar om lite längre upp, man kan bolla två tankar samtidigt. Men man måste kunna se saker för vad dom är och det tyckte jag inte du gjorde/gör. Annars hade ju Ovechkin på plats i Husqvarna Garden varit dåligt för att Hult står stolt vid sidan av, typ.

Det fetstilta du skriver är ju såklart rätt som allmän princip. Men är det även så i den aktuella kontexten där HV71 är en ekonomisk gigant? Nej, att fynda i hopp om att träffa mitt i prick är en onödig risk för oss. Utnyttja istället den ekonomiska överlägsenhet vi sitter inne på och plocka fritt från konkurrenter. Värva inte Calle Behm från HockeyEttan utan ge Kristianstad en miljon för Grahn (seriöst, gör det).
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 20 januari 2022, 16:53

Fast jag skriver ju att jag är nöjd med Powell och att något äntligen händer (om han nu är klar).

Men så ifrågasätter jag också varför det ska behövas 400 000 kr för en sportchef att lösa ett problem som varit aktuellt sedan början av säsongen?

Och nej. Jag är inte med dig alls vad gäller den ekonomiska biten. Där tycker vi helt olika. HV är ett allsvenskt lag som för tillfället råkar ha en bra ekonomi. Notera. För tillfället. Att ha en sportchef vars enda möjlighet att värva spelare är just cash är livsfarligt i den situation som HV befinner sig.
Om sportchefen hade sett truppen som ett levande dokument, typ som Käntää, hade han kunnat korrigera truppen under resans gång. Det hade gett honom möjlighet och utrymme att över tid även korrigera misstag. Man hade kunnat hitta billiga lösningar, från ECHL/AHL, lägre divisioner, för att sedan hitta andra lösningar om det inte skulle fungera. Billiga lösningar utesluter inte heller att man verkligen satsar när det faktiskt är värt det (typ som om André Petersson faktiskt får tummen ur och bestämmer sig för att vända hem).

Att satsa allt på ett kort i slutet av säsongen (precis som förra säsongen egentligen) när vi gått miste om betydligt bättre värvningar, plus att vi lägger en jävla massa pengar på det är enligt min mening ingen hållbar strategi i det långa loppet.

Känner att jag tappar tråden här. Men det jag vill ha sagt. Agerandet kan tyckas rätt för stunden, men varför tycker vi att det är rätt? För att situationen ser ut som den gör, för att vi råkar ha den sportchef vi har? Så ja, om det är detta du vill höra. Hult gör det bra som lägger 400 000 för att lösa Powell – för sett till kontexten är han fullständigt usel och klarar inte av något annat.

Edit. 400 000 eller 1 000 000 kronor. Senaste summan enligt Abrahamsson på Bladet är 700 000 kronor. Som sagt. Ohållbart att ha en sportchef som måste lägga den typen av summor för att lyckas med en värvning.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 20 januari 2022, 17:34

400k verkar ha blivit 700k, enligt Abrahamsson. Hmm... Dubblera det gärna, gör mig inget :lol:

Äh, känner att diskussionen riskerar glida över till om Hult är en bra sportchef eller ej - det är han inte. För mig handlade det från början om huruvida det är värt att lägga 400k - 1M (förvånansvärt stort spann ändå) på en beprövad spelare eller om man ska lägga en mindre summa på ett mer obeprövat kort. Jag ställer mig i nuvarande kontext i hörnan för det förstnämnda, du det senare vad det verkar. To each their own. Ville bara få sagt att den hörna Hult väljer inte per automatik är fel, även om du fortsatt verkar ha den uppfattningen.
håvesjuttioett

Inläggav Diabolics » 20 januari 2022, 17:42

Gör det här att vi går upp i SHL: bra.

Annars: gör mer.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav DocSeverinsen » 20 januari 2022, 17:44

Märk väl att första budet, knappt 1 Mkr var med lönekostnader. Är 400k den rena transaktionskostnaden kanske Abris bud på 700k är ett rimligt antagande.
DocSeverinsen

Inläggav Zico » 20 januari 2022, 17:47

Ja, jag säger då det. Någon "hör" att HV betalar 1 milj för Powell. Någon annan "hör" att köpesumman är 400 tkr. För säkerhets skull "hör" en tredje att priset ligger precis mitt emellan, dvs 700 tkr. Så priset för Powell är verkligen helgarderat av diverse journalister.

Det enda som är säkert är att vi aldrig kommer att få veta, på riktigt, vad HV tvingats betala om det nu blir en affär. Och lika bra det. Skjuter han oss till SHL är jag nöjd, oavsett priset. Missar vi SHL är jag missnöjd, oavsett priset.
Zico

Inläggav Farzan » 20 januari 2022, 21:23

Mogen kommentar.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Farzan » 20 januari 2022, 21:31

Tråden heter Seriösa rykten, men handlar om Johan Hult den sista tiden.
Känns inte helt ok.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 20 januari 2022, 21:50

Farzan skrev:Tråden heter Seriösa rykten, men handlar om Johan Hult den sista tiden.
Känns inte helt ok.

Tråden heter 'Seriösa rykten 21/22: Diskussioner'

Här diskuterar vi seriösa rykten, vilket vi just nu gör. Vi diskuterar ryktet kring Powell. Det diskuteras i sportsliga och ekonomiska termer. Det diskuteras huruvida detta är en bra affär eller en mindre bra. Den som är ansvarig för denna affär är även han en del av den diskussionen. Jag ser ingen tråd som är mer lämplig än denna att diskutera ett rykte som detta. När vi väl landat denna karl, då kan man föra denna diskussion i texvis 'tråden om HV71'.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 20 januari 2022, 22:03

Diabolics skrev:
Farzan skrev:Tråden heter Seriösa rykten, men handlar om Johan Hult den sista tiden.
Känns inte helt ok.

Tråden heter 'Seriösa rykten 21/22: Diskussioner'

Här diskuterar vi seriösa rykten, vilket vi just nu gör. Vi diskuterar ryktet kring Powell. Det diskuteras i sportsliga och ekonomiska termer. Det diskuteras huruvida detta är en bra affär eller en mindre bra. Den som är ansvarig för denna affär är även han en del av den diskussionen. Jag ser ingen tråd som är mer lämplig än denna att diskutera ett rykte som detta. När vi väl landat denna karl, då kan man föra denna diskussion i texvis 'tråden om HV71'.

Där är vi inte helt överens.
Tycker att vi mer ska diskutera om Powell är klar och om det är någon som passar in i laget, men det är min åsikt.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 20 januari 2022, 22:10

Farzan skrev:Där är vi inte helt överens.
Tycker att vi mer ska diskutera om Powell är klar och om det är någon som passar in i laget, men det är min åsikt.

Tyvärr kan jag inte diktera (för mycket iallfall) vad folk väljer att diskutera... ;)

Sen tror jag inte folk vet vem han är, eller om han passar in. Det är nog en för okänd spelare. Det är ju lite det diskussionen går ut på ovan:

huruvida man skall köpa fler grisar i säckar (dvs leta själv i EHCL etc)
eller betala lite mer och köpa något som iallafall sprungit runt i styltan ett par varv.

Jag tycker vi skall göra det senare nu när vi har kniven på strupen, medans mer av det första när vi har en stabil SHL-plats.

Således tror jag Powell kommer bli bra.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71