av magnus b » 29 april 2021, 12:54
Det kanske är att svära lite i kyrkan och kan liknas vid en storsvampen värvning. Men Henrik Eriksson från DIF fick inte förlängt. Han har varit C och A i DIF i en massa år och vet vad som krävs för att ta upp ett lag i en högre serie.
Problemet med Eriksson är att han förhoppningsvis inte skulle ta plats i en toppkedja, och jag är emot att ha spelare utan någon större uppsida i de lägre kedjorna. Iofs, så behövs väll 1-2 sådana namn också. Jag skulle kunna tänka mig Eriksson, Wennlund och Thörna i en kedja t ex.
En anfallsuppsättning skulle kunna se ut någonting så här:
Nybeck - Kyle Platzer (Koo Koo)- Forsberg
Önerud -Filip Chlapík (Pelicans)- Dyk (HIFK)
Olausson - Grönhagen- Wikström
(Thörna) - Wennlund - Eriksson
Visst det blir inte lätt att locka Platzer och Chlapik till Jönköping. Platzer hade en riktigt bra säsong. Men kanske han skulle gilla utmaningen och med HVs budget så kan man betala någon lite extra pengar. Chlapik har en rad misslyckade säsonger bakom sig, så det skulle inte vara helt omöjligt att locka honom med en roll som första/andra center. Vi såg förra säsongen hur viktigt det är att ha ledande centrar, så jag tycker man ska lägga en massa krut på en första och andra center.
Dyk är lite av en utopi, då han gått riktigt bra i Liiga. Men värt ett försök iaf.
Edit: Platzer ryktas tydligen till Tappara, men någon av hans dignitet behövs som första center för att detta ska gå vägen.