Silly Season 16/17: Spelardrömmar!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly Season 16/17: Spelardrömmar!

Inläggav sammeandersson » 8 juli 2016, 17:40

I rykteslösa tider går man igång på minsta lilla, oavsett hur trovärdig man bedömer att källan är (i detta fall inte alls, tills motsatsen blir bevisad :lol: ).

Joonas Järvinen ser otroligt intressant ut, med förutsättningen att det värvas en till lite mer offensiv "Campoli-lik" back. Han har spelat flera landskamper och ett VM för Finland vilket visar att han inte är en medioker back, och sen räcker det med att kolla på plus/minus-statistiken som kan tolkas som att han är väldigt bra (+19 i år och makalösa +28 2011/2012).

För er som stirrar er blind på poäng och målskörden så kan man dra lite jämförelser med Daniel Rahimi, Tom Nilsson, Niklas Lundgren, Arvid Lundberg och varför inte våran egen Christoffer Persson som i slutspelet kanske var Frölundas absolut bästa back utan att ösa in poäng. Alla dessa är backar som är otroligt viktiga för respektive lag. Det som framförallt krävs av backar i den moderna hockeyn är att ha förmågan att snabbt kunna sätta upp en passning för att sätta igång spelet, och spela sig ur situationer i defensiv zon smart. Det räcker med att kolla på Pittsburgh som i år vann Stanley Cup, Frölunda som vann SM-guldet i år eller Skellefteå som år efter år är i toppen av tabellen och spelat final i hur många år som helst. Den gemensamma nämnaren för deras framgång stavas smartness och fart, både i spelet och på skridskorna. De sätter igång spelet från egen zon så fort de bara kan och har fem spelare på isen som åker som djur.

Vart vill jag komma med det här då? Jo - Det krävs inte sex stycken Erik Karlsson som bombar från blå. Självklart behöver man backar som kan dominera i PP vilket vi kanske saknar i nuläget, men med förutsättningen att vi värvar en lite mer poängstark back så skulle jag bli väldigt glad om vi landade Järvinen. Jag säger inte att Järvinen är en speedkula i kropp och sinne som är smartast på isen, för ärligt talat har jag ingen aning om vem han är eller hur han spelar. Men jag tror knappast han spelat final i Liiga och gjort 18poäng samt varit +19 i plus/minus under grundserien genom att stå och dundra icings från egen zon.
Stort Hv71-fan från lilla staden Kalix som ligger 7mil norr om Luleå.
Användarvisningsbild
sammeandersson

Inläggav hammare7 » 8 juli 2016, 18:07

Är rätt säker på vi bara värvar 1 back till och Christoffer Persson är Ryans ersättare
hammare7

Inläggav spaawn » 8 juli 2016, 18:20

Ja alltså framförallt Almquist SKA ju vara bättre än han visade förra året, han ska kunna vara vår poängstarkaste back.

Almquist - Järvinen
Pilut - Berglund
Persson - Hansson
Borgman

Cederholm, Moverare

Kan också bara Hansson visa samma nivå som han hade innan skadan så är det där inte alls så pjåkigt.
spaawn

Inläggav Nutarviguld » 9 juli 2016, 22:38

Jag är ledsen men det där är en bra backuppställning....i allsvenskan
Nutarviguld

Inläggav Quila » 10 juli 2016, 21:15

Det är väl ingen direkt dålig uppställning. Tänkt på utvecklingspotentialen i Pilut o Hansson. I allsvenskan skulle den inte ens spela, för där hade de flesta av dessa spelare blivit uppköpta av andra SHL-lag. Vet inte vad vissa tror vi ska kunna ställa upp med, men får vi in en riktigt bra back på nuvarande backuppsättning så ser den optimistisk ut. Våga ge Pilut, Hansson, Borgman o co chansen att blomma ut nu.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav kny » 11 juli 2016, 08:04

Quila skrev:Det är väl ingen direkt dålig uppställning. Tänkt på utvecklingspotentialen i Pilut o Hansson. I allsvenskan skulle den inte ens spela, för där hade de flesta av dessa spelare blivit uppköpta av andra SHL-lag. Vet inte vad vissa tror vi ska kunna ställa upp med, men får vi in en riktigt bra back på nuvarande backuppsättning så ser den optimistisk ut. Våga ge Pilut, Hansson, Borgman o co chansen att blomma ut nu.

Med tanke på att målsättningen är sänkt jämfört med föregående säsongs topp-4 målsättning just under kommande säsong för att sedermera öka säsongerna efter det (hör Hv-podden med Johan Hult) så är nog planen just detta - att spela in de yngre!

Jag nöjer mig med en back till - antingen en offensiv spjutspets - typ Gragnani eller en riktigt, riktigt bra & komplett tvåvägsback, typ Salmela.
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav Nutarviguld » 11 juli 2016, 11:25

Tolkade jag Hult rätt så var den väl inte sänkt ? man siktade på att komma längre än kvarten i år
Nutarviguld

Inläggav Regnet » 11 juli 2016, 12:14

Nutarviguld skrev:Tolkade jag Hult rätt så var den väl inte sänkt ? man siktade på att komma längre än kvarten i år

Det var väll topp 4 i början på säsongen men efter oktober så sa man att man siktade på direktplats till kvarten (topp 6) och sen verkade som att man var nöjd om man ens tog sig till kvartsfinal.

Om målet är att ta sig längre än kvarsfinal kommande säsong så vill det nog till att man slutar topp 4 så man slipper möta nån av dom andra topplagen och dessutom får hemmaplansfördel. Jag tycker absolut inte att vi ska sikta lägre än så. ..
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav hammare7 » 11 juli 2016, 13:07

Målet är topp 6. Sen ifall vi tar os vidare från kvarten är en bonus. Visst de kommer spela för att sluta bättre men vi måste också vara realistiska o se att vi inte längre är ett topp 4 lag. Vi har ingenting längre som talar för det, vi har inte de ekonomiska resurserna att satsa (vi har väll pengar men vi kommer gå back och det är för stor misslyckande chans att värva ett mästarlag), sen är vi inte så attraktiva på marknaden längre som vi var då det finns ett flertal mer attraktiva klubbar i Sverige att spela för både sportsligt och ekonomiskt (SAIK, Växjö, Luleå, Linköping, Luleå, FBK sen diskuterbart med DIF ifall de även är mer attraktiva än HV pga huvudstad). Då blir det svårt att få hit de riktiga toppspelarna som övriga lagen lyckas med. Därför vi har värvat kompisar te före detta/nuvarande HV spelarna för det är de vi endast lyckas värva. Ett realistiskt mål för SM-guld finns inte i HV då vi i princip har lika stor chans som Rögle, Karlskrona att vinna SM-guld och därför får vi slåss om det som blir kvar efter de topp 6 klubbarna har tagit sitt. Vet det är en mörk sanning som många här inte ser men detta är dagens sanning och vi får bara acceptera den.

Därför satsar HV att bygga underifrån som SAIK gjorde och se vad det slutade för dem som gav sina unga spelare chansen
hammare7

Inläggav hammare7 » 11 juli 2016, 13:09

Och sen börjar Gragnani såpan bli nya Haydar såpan då han är klar för HV säsong eftr säsong utan någon alls substans. Visst man har säkert vart i kontakt med han o så men att han är muntligt överrens? Bullshit
hammare7

Inläggav Kallesgranne » 11 juli 2016, 14:00

hammare7 skrev:Och sen börjar Gragnani såpan bli nya Haydar såpan då han är klar för HV säsong eftr säsong utan någon alls substans. Visst man har säkert vart i kontakt med han o så men att han är muntligt överrens? Bullshit

Vad jag vet så är det här andra svängen där han är aktuell.
Förra säsongen var vi muntligt överens med honom, sedan fick han ett erbjudande från Devils...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0827113.ab

I år är han högt upp på Johan och Johans önskelista, där han nu ska var ett av två-tre namn som är hetast för oss...
#vijävlabarakör
Kallesgranne

Inläggav hammare7 » 11 juli 2016, 14:23

Kallesgranne skrev:
hammare7 skrev:Och sen börjar Gragnani såpan bli nya Haydar såpan då han är klar för HV säsong eftr säsong utan någon alls substans. Visst man har säkert vart i kontakt med han o så men att han är muntligt överrens? Bullshit

Vad jag vet så är det här andra svängen där han är aktuell.
Förra säsongen var vi muntligt överens med honom, sedan fick han ett erbjudande från Devils...
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 0827113.ab

I år är han högt upp på Johan och Johans önskelista, där han nu ska var ett av två-tre namn som är hetast för oss...

Jo vet att han var förra året men känns som folk redan har räknar in han detta år
hammare7

Inläggav kny » 11 juli 2016, 21:48

Regnet skrev:
Nutarviguld skrev:Tolkade jag Hult rätt så var den väl inte sänkt ? man siktade på att komma längre än kvarten i år

Det var väll topp 4 i början på säsongen men efter oktober så sa man att man siktade på direktplats till kvarten (topp 6) och sen verkade som att man var nöjd om man ens tog sig till kvartsfinal.

Om målet är att ta sig längre än kvarsfinal kommande säsong så vill det nog till att man slutar topp 4 så man slipper möta nån av dom andra topplagen och dessutom får hemmaplansfördel. Jag tycker absolut inte att vi ska sikta lägre än så. ..

http://hv71.se/artikel/g4yeainvm-3iaijd/

7:30 in i klippet ovan. "Att vi ska kunna vara topp-6 nästa år och sedan borgar för att vi därefter ska kunna vara topp-4 över tid och sedemera tävla om guld"

Inför förra säsongen sa man "topp-4 och minst semi, gärna guld".

Med tanke på allt snack om stomme och hålla ihop laget med alla 25 killar som kör försäsong tillsammans, samt lagets struktur med många unga spelare påväg framåt, där många backar är unga - drar jag slutsatsen att målsättningen är sänkt för att fasa in och utveckla våra yngre förmågor.
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav Junior » 11 juli 2016, 22:57

Ja det tror jag ockås. När Rahm kom till HV fick han frågan av Jnytt (om jag inte mins fel) om när HV vinner SM-guld och svarade att de gör de om två år. Att de har lagt om inställningen är väldigt hälsosamt och borde gjorts tidigare.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav chinobar » 12 juli 2016, 07:26

Fast så säger väl alla...?
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Nutarviguld » 12 juli 2016, 18:08

Jag känner lite som Sean Connery i The Rock

"Loosers always whine about theire best winners go home and fuck the promqueen"

Så trött på det här daltet i Hv ärligt talat, man har floppat 6 år i rad och nu siktar man på top6? herregud det tar Växjö 2år att gå från Allsvenskan till SM guld
Nutarviguld

Inläggav hammare7 » 12 juli 2016, 20:14

Nutarviguld skrev:Jag känner lite som Sean Connery i The Rock

"Loosers always whine about theire best winners go home and fuck the promqueen"

Så trött på det här daltet i Hv ärligt talat, man har floppat 6 år i rad och nu siktar man på top6? herregud det tar Växjö 2år att gå från Allsvenskan till SM guld

Så vad skall de göra? Värva allt de ser o slänga runt pengar? Inte mycke vi kan göra då andra lag är mer attraktiva än hv. Kan inte tvinga folk o spela för hv
hammare7

Inläggav Nutarviguld » 13 juli 2016, 11:07

Hur kan andra lag vara mer attraktiva än Hv ? hur blev tex Växjö mer attraktivt i Hv på så kort tid dom varit i SHL ?

Jag är rätt säker på att majoriteten av spelare väljer den klubb som ger dom bäst kontrakt med Roll i laget och bäst lön.

Sen kan väl klubb känsla få dom att acceptera en lite sämre lön som max

Någon enstaka vill bo i en stor stad

Annars är det money talks kan jag lova och Hv har ganska mycket pengar även om det gått dåligt det senaste så är tex Hv rikare än svenska mästarna Frölunda så att skylla på det är en dålig ursäkt

Vi har hitills inte värvat en enda högprofil värvning så ja jag tycker man har rätt att fråga vad som händer snart alltså
Nutarviguld

Inläggav Regnet » 13 juli 2016, 11:08

Gragani och Hodgson till HV tack så är vi klara med den här silly-säsongen ;) Johan, fixa!

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2016/07/12/bodin-fem-kontraktslosa-nordamerikaner-som-skulle-passa-i-shl/

Förövrigt, gällande den här diskussionen om målsättningar. Den dagen vi nöjer oss med att vara mediokra så kan vi lägga ner hela föreningen. Jag tror och hoppas att alla är överens om att målet är att vinna guld.. bara att vi har olika idéer om hur vi tar oss dit. Det är lätt att säga att vi ska nå dit om 3-4 år och bli bekväm och tänka att vi kommer bli bra såsmåningom. Det gör inget om vi är dåliga nu.. osv. Så tänker loosers.

"Success is Gained in the Pursuit of Excellence". Vi har precis lika många spelare på isen som alla andra så varför ska vi gå in med nån annan målsättning än att vi ska vinna hela skiten?
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Quila » 13 juli 2016, 17:11

Många som inte sysslat med idrott på någon högre nivå, det märks. Det är såhär att en målsättning är något man ska sträva efter att nå. Det ska vara en utmaning, men det ska också vara realistiskt att nå dit. Det ska vara något som sporrar alla till att göra sitt yttersta och leda laget framåt på den långa vägen som en säsong består av. Målsättningen bryter man sedan ner i mindre delmål, som gör den långa resan, lite kortare och på så sått enklare.
Kort och gott ska en målsättning vara en lagom stor utmaning som alla i laget är överens om att vara fullt realistisk. Detta gör ingen till mindre vinnarskallar, tro mig, de vill vinna varje jävla match.

Bara för att man har en målsättning att komma på övre halvan av tabellen, eller vad det nu kan vara, betyder inte det att man inte går för det varje match och det är ju givetvis inte så att man inte vill vinna SM-guld för det.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Regnet » 14 juli 2016, 13:51

Quila skrev:Många som inte sysslat med idrott på någon högre nivå, det märks. Det är såhär att en målsättning är något man ska sträva efter att nå. Det ska vara en utmaning, men det ska också vara realistiskt att nå dit. Det ska vara något som sporrar alla till att göra sitt yttersta och leda laget framåt på den långa vägen som en säsong består av. Målsättningen bryter man sedan ner i mindre delmål, som gör den långa resan, lite kortare och på så sått enklare.
Kort och gott ska en målsättning vara en lagom stor utmaning som alla i laget är överens om att vara fullt realistisk. Detta gör ingen till mindre vinnarskallar, tro mig, de vill vinna varje jävla match.

Bara för att man har en målsättning att komma på övre halvan av tabellen, eller vad det nu kan vara, betyder inte det att man inte går för det varje match och det är ju givetvis inte så att man inte vill vinna SM-guld för det.

Men är det då verkligen nån vits att ha ett sådant mål? Det känns lite som att vi fastnar i nån slags mentalitet att det är bra nog om vi är nånstans i mitten på tabellen och tar oss till kvartsfinal. Alla lag i den här ligan har förutsättningar att ta sig till slutspel. Hälften av lagen har förutsättningar att ta sig hela vägen och jag anser att vi är en del av den gruppen. Självklart är vi inte favoriter på något sätt utan vi får finna oss i att vara underdogs men siktet måste ju ändå va ställt mot toppen på nåt sätt. Hur bra tror du det hade gått för portugal i fotbolls EM om dom hade sagt att vi är nöjda om vi tar oss till kvartsfinal? Man var inte nöjd och trots att man inte var favoriter på nåt sätt så gick man och vann hela skiten.

Men visst sen kan man ju som du säger ha som delmål att man ska va topp-6, nästa delmål att vinna kvarten, sen semin osv men i en sån här liten liga med så här förhållandevis jämna lag där alla har ungefär samma budget och alla kan slå alla så tycker jag inte att vi ska förminska oss själva bara för att det gått tungt tidigare. Självklart får man vara realist och inse att det kommer att bli väldigt tufft och det finns många andra bra lag med namnkunniga spelare men gemensamt för lagen som LHC, FBK, Luleå, SAIK, Växjö, Frölunda är att dom tävlar om det och det tycker jag vi bör gör med.
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav jordfelsbrytare » 15 juli 2016, 08:24

Såg på twitter samt hörde att det nämnts på stan. James sheppard. Någon som vet om det ligger något i det?!
jordfelsbrytare

Inläggav aimstar » 15 juli 2016, 11:10

Vet inte om detta ska gå här eller under seriösa rykten, men drömde inatt att Andy Miele blev klar :D
aimstar

Inläggav Nutarviguld » 15 juli 2016, 11:17

Regnet skrev:Gragani och Hodgson till HV tack så är vi klara med den här silly-säsongen ;) Johan, fixa!

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2016/07/12/bodin-fem-kontraktslosa-nordamerikaner-som-skulle-passa-i-shl/

Förövrigt, gällande den här diskussionen om målsättningar. Den dagen vi nöjer oss med att vara mediokra så kan vi lägga ner hela föreningen. Jag tror och hoppas att alla är överens om att målet är att vinna guld.. bara att vi har olika idéer om hur vi tar oss dit. Det är lätt att säga att vi ska nå dit om 3-4 år och bli bekväm och tänka att vi kommer bli bra såsmåningom. Det gör inget om vi är dåliga nu.. osv. Så tänker loosers.

"Success is Gained in the Pursuit of Excellence". Vi har precis lika många spelare på isen som alla andra så varför ska vi gå in med nån annan målsättning än att vi ska vinna hela skiten?

Amen! jävligt bra skrivet håller med till 101%

Gillar förövrigt det nya NHL laget Las Vegas, dom har precis startat och säger på direkten "vi ska vinna stanely cup"
Visst jag håller med åvanstående talare till viss del om realismen men ärligt vi är inte Karlskrona...vi är Hv71 i Jönköping
vi fyller vår arena varenda jävla match pengar trillar in och vi har dessutom fortfarande ett ok eget kapital som tom är högre
än svenska mästarnas egna kapital så näe att vi siktar på någon mellan possition det köper jag inte för fem öre och det äcklar mig
faktiskt att Hult säger så....
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 15 juli 2016, 11:23

jordfelsbrytare skrev:Såg på twitter samt hörde att det nämnts på stan. James sheppard. Någon som vet om det ligger något i det?!

Tar hellre en frisk Christensen men om han ej blir hel skulle jag inte lipa över denna värvning, känns lite gamble men med hög risk för bra utdelning (baserat på magkänsla)
Nutarviguld

Inläggav Regnet » 15 juli 2016, 11:36

Nutarviguld skrev:
jordfelsbrytare skrev:Såg på twitter samt hörde att det nämnts på stan. James sheppard. Någon som vet om det ligger något i det?!

Tar hellre en frisk Christensen men om han ej blir hel skulle jag inte lipa över denna värvning, känns lite gamble men med hög risk för bra utdelning (baserat på magkänsla)

Verkar mer vara en perfekt tredje center i mina ögon. Producerar inte så mkt poäng, fysiskt spelstil. Tog mkt utvisningar förra säsongen och hade -5 i Kloten. Trots alla NHL meriter så säger jag njaa. Men visst kanske får det att stämma perfekt i HV om han kommer hit vem vet.
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Klabbe » 15 juli 2016, 11:41

Vem/vilka på Twitter skriver det? Vill gärna följa alla som kan komma med HV-rykten.
Klabbe

Inläggav spaawn » 15 juli 2016, 12:47

Sheppard känns som perfekt komplement till Arlbrandt. Stor, tung och banar väg typ Sjögren/Söderberg. Jatack säger jag.
spaawn

Inläggav hammare7 » 15 juli 2016, 20:40

hammare7

Inläggav spaawn » 16 juli 2016, 08:33

Det där tolkar jag ändå som att de kommer att vänta ut Christenssen. Även om han är frisk kan han väl inte ansluta direkt p.g.a skatteregler då han varit i Sverige för länge.
spaawn

FöregåendeNästa

Återgå till HV71