Silly Season 16/17: Spelardrömmar!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly Season 16/17: Spelardrömmar!

Inläggav Keskinen » 2 juni 2016, 19:20

Är detta spelaren Hult har siktat in sig på möjligen?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4040
Keskinen

Inläggav joensuu » 2 juni 2016, 21:31

Keskinen skrev:Är detta spelaren Hult har siktat in sig på möjligen?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4040

Hoppas verkligen det, underbar spelartyp!

Lite osäker om han fixar att producera uppåt 40 poängi serien dock, men tar ju defensivt jobb för tre så det jämnar ut sig. En av få riktigt bra spelare i VM-laget, om man ser till förväntad prestation dvs.
joensuu

Inläggav KnoxStark » 2 juni 2016, 22:56

Som sagt. Jag tycker vi på pappret har en av de bästa forwardsuppställningarna. Men vad många nog glömmer eller inte tänker på är att även spelarna blir äldre för varje år och kanske inte är exakt lika snabb, skridskostarka, samma teknik som de hade för låt oss säga 3-4 säsonger sen. Vi har tyvärr ingen riktig Jagr i laget som bara blir bättre och bättre ju äldre han blir.

Jag tycker vi ska vara lugna angående forwardsbiten. En riktig rolig grej är ju att Teemu Laine är friskförklarad och själv säger att han är bättre tränad än nånsin. Ska vi nu ha en "Jagr" i laget så får det väl allt bli Teemu Laine. Han var även vår bästa forward innan han blev skadad enligt mig. Man kan nästa se Teemu som ett nyförvärv tycker jag. Ska bli grymt spännande och följa honom till kommande säsong. Han kommer bli jätteviktig.

Sen tror jag faktiskt att spelare som Martin och Pär har mer att ge. Jag vill inte tro att deras bäst före datum har börjat närma sig. Visst att jag kanske måste acceptera att Martin inte kommer bli lika bra som han var när han spelade tillsammans med Johan och Jukka och att Pär inte kommer att komma upp i samma nivå som han var när han spelade i Linköping. Men ändå så tror jag att dom har mer att ge än det dom visade förra säsongen. Det ska finnas mer att hämta där. Jag tror att båda herrarna är grymt peppade och revanschsugna.

Om det nu är nått man ska ta upp så är det väl det som fortfarande oroar mig lite. Den eviga backsidan som år efter år verkar blir vekare och vekare. Vi tappar 2-3 st och ersätter med 1. Så har det vart under flera säsonger. Dom väntar in rätt spelare och när sen säsongen drar igång och ingen spelare fortfarande är ansluten så får dom panik och värvar nån okänd spelare som dom har fått goda visdomsord om (Läs O Björn). Den nivån håller inte om man ska vara sportchef.

Jag hade önskat att man anställde nån som scoutade enbart backar under försäsong, säsong och efter säsong. Sen ska ledningen ha en daglig kontakt med scouten om vad för slags spelare dom vill ha. När scouten hittat den spelare som passar in så ska man hugga direkt och inte sitta och vänta ut som nu då det med stor sannolikhet inte finns några vettiga spelare kvar och det blir som de senaste åren att man panikvärvar och sen slutar det med brutet kontrakt efter säsongen är över, eller till och med under säsongen om det vill sig illa.

Här finns det saker att jobba och förbättra avsevärt. Jag vet inte om Hult har lärt sig något av läxan sen förra säsongen, men jag hoppas att han överraskar oss. Det är ju trots att en hel sommar kvar innan det roliga drar igång.

Sen får vi faktiskt inte glömma allt positivt heller som faktiskt förbättrats sen förra säsongen. Försäsongsträningen verkar mycket stabilare och man utför grundligare tester både tidigare under säsongen och upprepande gånger. Man har till kommande säsong redan klart med en tränarstab vilket enligt mig alltid bör prioriteras som nummer 1 oavsett yrke. I vilket företag som helst så sätter man ju en ledning först och resten därefter. Spelarna kommer känna en större trygghet nu när dom inte behöver oroa sig för det ena med det andra. Johan Lindbom slipper även han stå och fundera över vem som han kan tänkas behöva jobba med och kan nu i lugn och ro lägga allt fokus på sitt jobb. Det är stor psykologisk pusselbit som är lagd inför kommande säsong som kan vara helt avgörande enligt mig.
Och att man behöll Johan som HC tror jag stenhårt på. Håller inte att sparka folk till höger och vänster. Nu har Johan fått en säsong innanför västen och han kommer leverera ännu bättre till kommande säsong då han lärt sig enormt mycket under tidigare år. Han har fortfarande mycket kvar att lära, men han kommer garanterat komma ut med ett större självförtroende och visa en stabilare och lugnare sida gentemot spelarna som ger en positiv effekt på lång sikt.

Så som helhet är jag mycket nöjd. Det finns och kommer alltid finnas saker man kan göra bättre, så är det. Men man måste börja nånstans och just biten med att ledarna är på plats är bästa möjliga start. Vi får hoppas och tro att även Johan lärt sig nått sen förra säsongen och faktiskt agerar när tillfälle ges och inte sitter tåligt och väntar på ett bättre tåg, då resultatet kan landa i att sista tåget redan lämnat perrongen. Men vi håller tummarna.

Knoxstark
KnoxStark

Inläggav Fylke74 » 3 juni 2016, 08:03

Nån med insikt som kan uttala sig hur realistisk det är med Sjögren eller Olausson?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav spaawn » 3 juni 2016, 10:11

Känns lite som att de riktigt bra spelarna går till klubbar som kan vinna SM, kombinerat med viss hänsyn för geografisk placering. De flesta vill inte bo i Norrland t.ex. :). Vissa kan även tänka sig att spela för lite mindre pengar om de får bo i Stockholm.

Därför skulle jag vilja dela in lagen i följande grupper gällande attraktivitet för bra spelare:

Grupp 1:

SAIK, hög guldchans, kända för att träna bra och göra spelare bättre. Minus för hemsk håla att bo i och inte nära till nånting.
VF, bra guldchans, bra stad, bra lön, trevlig stad
Växjö, du får den lön du vill ha med kommunpengar, ingen rolig stad, men relativt nära till andra bättre städer, bra guldchans.
LHC, fått rykte om sig att göra spelare bättre, bra lön, hyffsad chans på silver :), en ok stad och dessutom nära till Stockholm.

Grupp 2:
DIF, bra publikintresse, storstad. Minus för liten guldchans.
Luleå, du får den lön du vill ha, bra guldchans. Hemsk stad.

Grupp 3:
HV: bra publikintresse, bra lön, ok stad med bra läge. Minus för hög press på laget och de senaste årens misslyckanden och turbulens.
FBK: bra lön, klassisk klubb. Minus för dåliga resultat på sistone och en stad på den nedre delen av trviselskalan (om man inte är norrman)
Malmö: bra lön, stor stad och arena. Minus för historia av turbulens och minimal guldchans.

Grupp 4:
Örebro: bra publikintresse, bra lön. Minus för oetablerad klubb utan historik
Brynäs: klassisk klubb, hyffsat nära till Stockholm. Minus för "sveriges tråkigaste stad" och extrem medgångspublik.

Grupp 5:
Rögle: bra publikintresse, dålig lön. Liten trist stad, snudd på garanti för att vara ett bottenlag.
Leksand, se ovan
Karlskrona, se ovan

Ungefär så tror jag det ser ut. Därför känns det som att om hv skall lyckas värva en riktig topp-spelare som vill till SHL och som inte har något känslomässigt band till klubben måste klubbarna som är "högre rankade" än hv enligt ovan inte vara intresserade.
spaawn

Inläggav Jejqen » 3 juni 2016, 10:19

Fylke74 skrev:Nån med insikt som kan uttala sig hur realistisk det är med Sjögren eller Olausson?

Kan inte uttala mig i frågan. Men skulle betrakta Sjögren som en GRYM värvning med tanke på rådande behovsanalys. Har en förmåga att göra spelare kring sig bättre, vilket ledande centrar sedan Davidsson haft svårare för. Ställer mig lite frågande till Olausson och hans tempo, lägstanivå och om han är den som "står när det blåser", vilket man gärna ser en förstacenter göra.
Jejqen

Inläggav Jejqen » 3 juni 2016, 10:19

spaawn skrev:Känns lite som att de riktigt bra spelarna går till klubbar som kan vinna SM, kombinerat med viss hänsyn för geografisk placering. De flesta vill inte bo i Norrland t.ex. :). Vissa kan även tänka sig att spela för lite mindre pengar om de får bo i Stockholm.

Därför skulle jag vilja dela in lagen i följande grupper gällande attraktivitet för bra spelare:

Grupp 1:

SAIK, hög guldchans, kända för att träna bra och göra spelare bättre. Minus för hemsk håla att bo i och inte nära till nånting.
VF, bra guldchans, bra stad, bra lön, trevlig stad
Växjö, du får den lön du vill ha med kommunpengar, ingen rolig stad, men relativt nära till andra bättre städer, bra guldchans.
LHC, fått rykte om sig att göra spelare bättre, bra lön, hyffsad chans på silver :), en ok stad och dessutom nära till Stockholm.

Grupp 2:
DIF, bra publikintresse, storstad. Minus för liten guldchans.
Luleå, du får den lön du vill ha, bra guldchans. Hemsk stad.

Grupp 3:
HV: bra publikintresse, bra lön, ok stad med bra läge. Minus för hög press på laget och de senaste årens misslyckanden och turbulens.
FBK: bra lön, klassisk klubb. Minus för dåliga resultat på sistone och en stad på den nedre delen av trviselskalan (om man inte är norrman)
Malmö: bra lön, stor stad och arena. Minus för historia av turbulens och minimal guldchans.

Grupp 4:
Örebro: bra publikintresse, bra lön. Minus för oetablerad klubb utan historik
Brynäs: klassisk klubb, hyffsat nära till Stockholm. Minus för "sveriges tråkigaste stad" och extrem medgångspublik.

Grupp 5:
Rögle: bra publikintresse, dålig lön. Liten trist stad, snudd på garanti för att vara ett bottenlag.
Leksand, se ovan
Karlskrona, se ovan

Ungefär så tror jag det ser ut. Därför känns det som att om hv skall lyckas värva en riktig topp-spelare som vill till SHL och som inte har något känslomässigt band till klubben måste klubbarna som är "högre rankade" än hv enligt ovan inte vara intresserade.

Bra analys, håller med om det mesta, även om jag nog ser Leksand ett snäpp upp pga dess historia och "hype" kring senaste uppgången till SHL.
Jejqen

Inläggav Haard » 7 juni 2016, 16:14

Luleå sägs vara intresserade av Chicagos center Dennis Rasmussen. En spelare som lirat de senaste två säsongerna i AHL/NHL med en hyfsad poängproduktion. Tidigare även gjort två säsonger i Växjö och Västerås. Vad tror ni, skulle han kunna funka som ersättare för Christensen i förstafemman om denne inte läker? Är HV med och hugger?

http://www.hockeysverige.se/2016/06/06/ ... -intresse/

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9985
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav hvalarsson » 8 juni 2016, 17:28

Tydligen så ska Derek Ryan ha funnits på HVs lista. Numera avskriven dock enligt Derek själv.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article22960626.ab
hvalarsson

Inläggav Junior » 1 juli 2016, 18:19

Lyssna jävligt noga ny Johan och Johan! David Rundblad blev nyss utköpt av Chicago, rådda hit honom fort som satan nu så har ni eran jävla kanon spets klar.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Junior » 5 juli 2016, 16:27

Vet ej om detta är en dröm men kan det vara HV?
http://www.hockeysverige.se/2016/07/05/ ... -till-shl/

Det är ju en center som HV behöver.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav hammare7 » 5 juli 2016, 16:30

Junior skrev:Vet ej om detta är en dröm men kan det vara HV?

Tveksamt tror inte media klassar hv som toppklubb längre
hammare7

Inläggav jojo71 » 5 juli 2016, 17:11

Vore en absolut toppvärvning om den gick hem för hv!
jojo71

Inläggav Junior » 5 juli 2016, 17:19

hammare7 skrev:

Tror inte det är media som satt det epitetet utan det är nog snarare citerat från agenten eftersom det är satt med citattecken.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav hammare7 » 6 juli 2016, 07:44

:mrgreen:
Junior skrev:
hammare7 skrev:

Tror inte det är media som satt det epitetet utan det är nog snarare citerat från agenten eftersom det är satt med citattecken.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3122326.ab

De blir luleå
hammare7

Inläggav Junior » 6 juli 2016, 12:36

Ja inte helt oväntat kanske. Har hellre Christensen om han blir frisk, men annars så hade Taffe på ett år kunnat vara en bra värvning trots att han 35 år.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Nutarviguld » 6 juli 2016, 14:56

Jag är riktigt värvnings kåt men Taffe känns som ett nerköp från Christensen helt klart, vår nya center måste ju vara Christensen eller bättre för att laget ska bli bättre och laget måste ju bli bättre med tanke på fjolårets resultat
Nutarviguld

Inläggav spaawn » 6 juli 2016, 21:35

Då kanske Olausson kan gå till oss istället för Luleå som väl bör vara färdiga nu då.
spaawn

Inläggav Freddy » 7 juli 2016, 21:26

Jag har fått höra av en källa att Hv är ute efter backen Joonas järvinen från HIFK.
Svårt att bedöma sanningshalten i detta, så därför postar jag det här istället.
Kanske tanken att ersätta RoB? Känns kanske inte riktigt att han är den typen av back vi behöver.
Freddy

Inläggav jordfelsbrytare » 7 juli 2016, 21:53

Freddy skrev:Jag har fått höra av en källa att Hv är ute efter backen Joonas järvinen från HIFK.
Kanske tanken att ersätta RoB? Känns kanske inte riktigt att han är den typen av back vi behöver.

Jag hoppas verkligen att du har fel. Känns inte som den spetsbacken Hult sagt att vi söker.
jordfelsbrytare

Inläggav frippe-borås » 7 juli 2016, 23:23

Hoppas verkligen inte Järvinen stämmer.
Men å andra sidan så vet jag ännu inte vad Hult menar med klass.
Förra året skulle vi ha in klass och det slutade med Ryan O'Byrne som inte platsade.
Så det är lite upp till bevis nu för Hult nu att kunna plocka in det han säger ska ha in.

Klass är en spelare som dominerar på sin position och som är ledande i allt!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lejacques » 8 juli 2016, 06:28

Järvinen är kanske inte den spets man förväntat sig. Men. Han har erfarenhet från KHL och AHL. Han har lirat VM och är god för runt 0,5 poäng i SM-liiga. Och dessutom är han finne och bara 27 år. Helt klart intressant i mina ögon.

Tänk om man skulle plocka in honom OCH en ersättare till O'Byrne. Då skulle backsidan plötsligt se rätt bra ut...
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav GEE » 8 juli 2016, 07:14

Tycker det hade varit intressant med Järvinen. HV hade nog slagit rekord i år då. Tänk ifall vi blir det första laget som går igenom en säsong utan ett enda backmål.
GEE

Inläggav spaawn » 8 juli 2016, 08:57

Järvinen och Gragnani eller motsvarande hade inte suttit fel. Nästan bättre att värva 2 backar än en forward till. Chansa med Brithen som förstecenter och se hur det faller ut.
spaawn

Inläggav Nutarviguld » 8 juli 2016, 09:38

lejacques skrev:Järvinen är kanske inte den spets man förväntat sig. Men. Han har erfarenhet från KHL och AHL. Han har lirat VM och är god för runt 0,5 poäng i SM-liiga. Och dessutom är han finne och bara 27 år. Helt klart intressant i mina ögon.

Tänk om man skulle plocka in honom OCH en ersättare till O'Byrne. Då skulle backsidan plötsligt se rätt bra ut...

Som våran spetsback NEJ TACK men som du säger, är det Järvinen OCH en spetsback så ser plötsligt backsidan för första gången på länge ganska lovande ut
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 8 juli 2016, 09:39

spaawn skrev:Järvinen och Gragnani eller motsvarande hade inte suttit fel. Nästan bättre att värva 2 backar än en forward till. Chansa med Brithen som förstecenter och se hur det faller ut.

Ja till backarna men absolut super nej till Brithen som första eller andra center, han är en tredje center i mina ögon inget mer, ska nån av våra befinliga centrar klara första kedjan så är det ev Abbot men näe vi måste ha in en riktigt bra första center
Nutarviguld

Inläggav Regnet » 8 juli 2016, 10:12

Grävde fram den här där man betygsatt HIFKs spelare efter att man lite överaskande nått silver. https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/21/jatkoaika-ger-full-tia-tva-av-hifks-spelare

Järvinen fick 9/10 i betyg. Han har +19 under säsongen och har näst mest istid i laget under grundserien http://liiga.fi/tilastot/2015-2016/runkosarja/pelaajat/?team=hifk&position=all&player_stats=players&sort=Aika#stats-wrapper

Jag ser inte honom som någon offensiv spjutspets men väl en väldigt stabil alround back.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav hammare7 » 8 juli 2016, 16:42

Regnet skrev:Grävde fram den här där man betygsatt HIFKs spelare efter att man lite överaskande nått silver. https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/21/jatkoaika-ger-full-tia-tva-av-hifks-spelare

Järvinen fick 9/10 i betyg. Han har +19 under säsongen och har näst mest istid i laget under grundserien http://liiga.fi/tilastot/2015-2016/runkosarja/pelaajat/?team=hifk&position=all&player_stats=players&sort=Aika#stats-wrapper

Jag ser inte honom som någon offensiv spjutspets men väl en väldigt stabil alround back.

Ser inge problem att värva en bra defensivpjäs o ge Hansson och Almqvist chansen.
hammare7

Inläggav hammare7 » 8 juli 2016, 16:52

Freddy skrev:Jag har fått höra av en källa att Hv är ute efter backen Joonas järvinen från HIFK.

O sen kan han också vara ett troll som vill reta oss hör så lita inte på de för mycke
hammare7

Inläggav Simon » 8 juli 2016, 16:57

Både RoB och Campoli ska ersättas, nått annat vore tjänstefel så att Järvinen kommer på tal? Ja varför inte!
Jag glömmer dig aldrig Stefan - 1. Liv
Användarvisningsbild
Simon

FöregåendeNästa

Återgå till HV71