Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly Season 15/16: Spelardrömmar!

Inläggav Nutarviguld » 28 december 2015, 18:52

Bud ja tack. Han å Christensen hockey porr
Nutarviguld

Inläggav frippe-borås » 3 januari 2016, 13:12

Bara för att ge alla klarhet i frågan om nyförvärv så är det inte Johan och Johan det hänger på utan styrelsen som inte släpper pengar.
Så länge det är så kommer inget nyförvärv så ni som gnäller på sportcheferna kan lägga ner och trycka på styrelsen istället.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Nick » 3 januari 2016, 16:24

frippe-borås skrev:Bara för att ge alla klarhet i frågan om nyförvärv så är det inte Johan och Johan det hänger på utan styrelsen som inte släpper pengar.
Så länge det är så kommer inget nyförvärv så ni som gnäller på sportcheferna kan lägga ner och trycka på styrelsen istället.

Isåfall tycker jag de är väldigt konstigt att man inte är ärliga om detta.
Man har hela tiden sagt att man SKA värva. Men iofs så känns de ju som att de inte blir något. Fönstret närmar sig och inte många spelare lediga. Ändå värvar många andra.. Tror nog säkert de ligger nåt i de. HV har helt enkelt inte råd.
Senast redigerad av Nick 3 januari 2016, 20:47, redigerad totalt 1 gång.
Nick

Inläggav spaawn » 3 januari 2016, 18:35

Kanske likabra att strunta i nyförvärv och spara pengar. Man har ju också tappat 300 pers i snitt per match ungefär, vilket inte lär hjälpa ekonomin. Känns som att årets lag MAX tar sig förbi en kvartsfinal oavsett (realistiskt) nyförvärv. SAIK ska ersätta pesonen och lär betala vad som krävs för den bäste på marknaden som dyker upp ändå med sina kommun-pengar.
spaawn

Inläggav Nutarviguld » 3 januari 2016, 19:07

Fråga dig dock varför vi tappat publik. Mer underhållande lag och bättre resultat lockar mer folk. Titta på budget hv är ganska osexigt
Nutarviguld

Inläggav Sir Ward » 4 januari 2016, 02:30

frippe-borås skrev:Bara för att ge alla klarhet i frågan om nyförvärv så är det inte Johan och Johan det hänger på utan styrelsen som inte släpper pengar.

Mycket bra inlägg frippe.
Jävla klagande på Hult och Davidsson som gör ett mycket bra jobb, men får skit pga okunskap.
Som frippe skriver så är det styrelsen http://www.hv71.se/om-hv71/styrelse ni bör klaga på.
Henric "åskan" Wahlberg får dock dispens - är ju en HV-patriot och Elvis-expert, surt för Slayer-fansen ;)

Edit: Marita Jansson, fd ekonomichefen, samarbete i nästan 20 år och grym på ekonomi, ödmjuk och tittar in "på" - tro mig.
Gillar Henric och Marita i styrelsen - två mycket starka krafter. May the force be with you.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav spaawn » 4 januari 2016, 12:08

Om ev. fler nyförvärv innebär att det blir röda siffror i år igen tycker jag det är HELT rätt att låta bli. Panikvärvningar bör endast göras då man riskerar att åka ur.
spaawn

Inläggav Nutarviguld » 4 januari 2016, 13:39

Är det så att styrelsen strypt för nyförvärv nu ? Var ju bara nån månad sen Hult gick ut med att dom letade spelare.
Nutarviguld

Inläggav patrik » 4 januari 2016, 14:47

Nutarviguld skrev:Är det så att styrelsen strypt för nyförvärv nu ? Var ju bara nån månad sen Hult gick ut med att dom letade spelare.

Jag hoppas det. Varför ska det värvas fler spelare egentligen.
Och i vilken kedja ska den spelaren sättas in?
Tror inte ens Lindbom vet var han ska sätta in Brithen när han är tillbaka.

Jag hoppas inte att det kommer in någon ny spelare, vi måste hålla i pengarna nu.
Vi har i stort sett klarat kontraktet till nästa säsong, det är i alla fall jag nöjd med med tanke
på hur säsongen sett ut.
patrik

Inläggav Junior » 4 januari 2016, 15:38

patrik skrev:
Nutarviguld skrev:Är det så att styrelsen strypt för nyförvärv nu ? Var ju bara nån månad sen Hult gick ut med att dom letade spelare.

Jag hoppas inte att det kommer in någon ny spelare, vi måste hålla i pengarna nu.
Vi har i stort sett klarat kontraktet till nästa säsong, det är i alla fall jag nöjd med med tanke
på hur säsongen sett ut.

Vi har Sundh i en första lajn, jag har inga problem alls med att plocka in en spelare och placera honom i en kedja i laget. Inget ont om Sundh men har svårt att se att han var värvad för den roll han nu fyller, vi kan få någon mycket bättre på den positionen.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Mic7 » 4 januari 2016, 15:53

Oj vad spelarmarknaden är död som Jx2 säger. Läser hela tiden att spelare trillar in från både AHL och KHL. Senaste i raden är Justin Hodgman till Örebro, tidigare Travis Turnbull till FBK. Och vart tog den där andretränaren vägen?
Mic7

Inläggav spaawn » 4 januari 2016, 17:08

Tja, utav turnbull, hodgman, tyrväinen och sundh, tar jag Sundh alla dagar i veckan i förstalinan.
spaawn

Inläggav patrik » 4 januari 2016, 17:17

Junior skrev:
patrik skrev:

på hur säsongen sett ut.

Vi har Sundh i en första lajn, jag har inga problem alls med att plocka in en spelare och placera honom i en kedja i laget. Inget ont om Sundh men har svårt att se att han var värvad för den roll han nu fyller, vi kan få någon mycket bättre på den positionen.

Sundh?! Han har ju varit grymt bra, är den som jobbar hårdast vare sig det är match eller träning och är väl värd att spela i första.
Mål gör han också, det finns andra som underpresterat som ska få kliva åt sidan i så fall.
patrik

Inläggav Nutarviguld » 4 januari 2016, 18:28

patrik skrev:

på hur säsongen sett ut.

Okej och nästa säsong ska du säga att "vi kan inte värva bra lag denna säsongen pågrund av att vi missade slutspel förra säsongen" ?

Förstår ej det där mellanmjölk tänket faktiskt och det är verkligen inte något som Hv71 brukade stå för, det va ALL IN guld varje säsong som gällde för Hv och det visste alla
Nutarviguld

Inläggav Nutarviguld » 4 januari 2016, 18:28

Mic7 skrev:Oj vad spelarmarknaden är död som Jx2 säger. Läser hela tiden att spelare trillar in från både AHL och KHL. Senaste i raden är Justin Hodgman till Örebro, tidigare Travis Turnbull till FBK. Och vart tog den där andretränaren vägen?

Hade gärna sätt någon av dom två, speciellt Hodgman

Tänk såhär också, Hv är inte speciellt bra nu, vår slutspels chans hänger på en riktigt tunn tråd, men vad händer nu när ALLA våra konkurrenter värvar utan oss ? blir det lättare för oss då ? tyvärr samma scenario som förra säsongen när konkurrenter vässar laget med lasch Pesonen ect och vi är lama
Nutarviguld

Inläggav Calle2 » 4 januari 2016, 20:07

HV har nya förutsättningar precis som Frölunda för bara något år sedan. Efter en framgångsrik period med goda ekonomiska resultat förlorade man pengar flera år i rad tills man som alltid måste rätta mun efter matsäck. Under några år hade HV tillräckliga resurser för att ta in nya dyra spelare sent under säsongen. Trots höga ambitioner misslyckades man tills man nu inte har kvar de förutsättningarna längre.

Sedan måste jag säga att ingen av de spelare som presenterats senaste tiden har varit någon Pesonen-värvning. Hodgman ser ju bra ut på papperet men vad är han i för form efter att bara ha spelat 15 matcher den här säsongen ? Hade han ens varit i närheten av god form hade han aldrig lämnat Nordamerika. Chansvärvning. Kan bli både fågel eller fisk. Turnbull och andra som nämnts tycker jag inte skulle passa speciellt bra i HV.

Två lag tror jag däremot kommer att presentera intressanta värvningar. SAIK och FHC. I GP stod det nyligen att FHC var i Schweiz och hade gjort klart med en ny spelare. Oklart dock om det gällde denna eller nästa säsong men FHC har inte ersatt Janmark och borde därför ha ett bra utrymme i sin budget för en intressant värvning till.
Calle2

Inläggav Donjsone » 5 januari 2016, 09:30

Ber om ursäkt för lite OT men försöker binda ihop det i slutet!

Vi kan försvara Jx2 hur mkt vi vill! Vi kan skylla på ekonomin hur mkt vi vill!

Men har någon tänk på vilket löneutrymme alla skador har gett oss i form av skador och att ej ha ngn ass tränare?

Det krävs ju inte en raketforskare att ta fram Folksams försäkringsavtal med SHL-spelarna.

Det säger i princip att det finns två st former av karenstid en rörlig och en fast. Där den fasta är 90 dagar i karens vid en skada för att HV ska få ut pengar för den skadade spelaren. Medan med den rörliga karenstiden menas att om man kan säga (bevisa) att spelaren blir borta en längre tid kan karensdagarna minska till noll dagar. Avgiften eller premien man betalar till folksam betalar man inte när man får en utbetalning från dem (Folksam).

Nu orkar jag inte räkna på det för tidigt på monnen :P Men Laine´s lön har gett utrymme till en förstärkning direkt, Piluts lön har gett lite utrymme, Ass tränaren har gett ett enormt utrymme räknar på minst 120k i lön plus sociala avgifter och arbetsgivaravgifter.

Var någonstans finns det inte ett löneutrymme i nuvarande budget för ett ytterligare tillskott?

Nu trampar jag säkert på många tår men det är bara skitsnack att HV inte har råd.. De är bara den typiska småländska snålheten som spelar in.

Detta ger ju utrymme till min våta dröm en Ville Leino värvning eller varför inte en annan grym KHL värvning, det lär ju finnas massa spelare med ett fotavtryck i arslet ;) när det närmar sig deadline.

Så kom igen Jx2 ge mig någon form av hopp tillbaka... Ge oss en riktig HV överraskning a la Stillman!

"Jag är ingen expert, använder bara mitt sunda förnuft och ser till verkligheten"
Donjsone

Inläggav Nutarviguld » 5 januari 2016, 10:33

Bra skrivet du klev definitivt inte på mina tår. Dom snålar sig till döds i ett all in läge. Jsödra i allsvenskan och hv kör med budget lag och ev missar slutspel eller åker i kvarten igen tappar publik osv. Ingen bra kombo om man vill ha kvar och attrahera nya sponsorer / åskådare
Nutarviguld

Inläggav hammare7 » 5 januari 2016, 11:04

Nutarviguld skrev:Bra skrivet du klev definitivt inte på mina tår. Dom snålar sig till döds i ett all in läge. Jsödra i allsvenskan och hv kör med budget lag och ev missar slutspel eller åker i kvarten igen tappar publik osv. Ingen bra kombo om man vill ha kvar och attrahera nya sponsorer / åskådare

Budget lag? Vi ett av SHL:s dyraste lag i spelartrupp. Man kan inte satsa som innan o man drar lite i handbromsen då sena nyförvärv är skitdyra o är en chansning. Sen vill Johan o Johan ha in en spelare som redan är i matchform o det kan bli svårt. Vilka äre som vi missat? Trumbull, en bättre Holzapfel i mina ögon o passar i en 3 femma den roll Bengtsson har. Örebro amerikanen är nog ingen dålig spelare, skulle iofs inte klaga om hv värvade han men en chansning. Finnen som fbk värvade inte den spelartyp vi behöver. Är Leino kvar? Där har vi spets men lär stanna i KHL elr Schweiz
hammare7

Inläggav jordfelsbrytare » 5 januari 2016, 11:14

Nutarviguld skrev:Bra skrivet du klev definitivt inte på mina tår. Dom snålar sig till döds i ett all in läge. Jsödra i allsvenskan och hv kör med budget lag och ev missar slutspel eller åker i kvarten igen tappar publik osv. Ingen bra kombo om man vill ha kvar och attrahera nya sponsorer / åskådare

Lite där problemet ligger sviktande publik och en redan dyr trupp som ser ganska slagkraftigt ut på pappret men i verkligheten är vi ett mittenlag. Tabellen ljuger aldrig. Jag är inte insatt i ekonomiska biten. Men sista 5åren har ej vart bra ekonomiskt. Jag har fullt förtroende för den nya styrelsen och tror det blir bra på sikt. Men självklart svider det i supporter hjärtat tabell placering och det faktum att vi endast är ett mittenlag. Värvningen av O'Byrne tex totalt obegripligt. Dyra pengar i sjön. Axel,emil eller Pilut hade tveklöst gjort/gör ett lika bra jobb för en betydligt billigare peng. Sedan tycker jag att laget återigen är delvis felbyggt men väldigt många av samma skrot och korn och lite för lite olikheter mellan de olika spelarna i synnerhet på forwards sidan. Backsidan tycker jag man tänkt helt rätt förutom den obegripliga värvning av O'Byrne som kostar så sjukt mycket mera en vad det smakar.
jordfelsbrytare

Inläggav jordfelsbrytare » 5 januari 2016, 11:23

Vill förtydliga att O'Byrne gör det helt ok. Vissa matcher rent av bra vissa mindre bra. Poängen var att jag tycker själva värvningen i sig är fel. Hult gick ut att man sökte spetsback och Ryan värvas.
Kolla på Emil nu med lite förtroende han har växt enormt och är en av våra bästa backar sista veckorna. Även Axel har gjort det bitvis väldigt bra i sin defensiva roll. Tycker att pengarna som användes till Ryan O'Byrne skulle lags på en playmaker som kunde tillfört med bra spelsinne en del poäng och styra ett PP. Kolla nu handen på hjärtat Thörnberg har inte de egenskaperna o spelsinnet för att styra ett pp. Det gör han nu. Tack vare det mister vi Thörnbergs många andra utmärkta kvaliteter i pp i stället.
jordfelsbrytare

Inläggav Nutarviguld » 5 januari 2016, 13:44

Yupp behövs playmaker och eller sniper

Drömmer om en första kedja med Thörnberg Christensen NYsniper
Nutarviguld

Inläggav spaawn » 5 januari 2016, 14:40

Aldrig att en assisterande tränare tjänar 120k i månaden, inte en chans. Tror dessutom inte att försäkringsbolaget betalar HELA laines lön, skulle bli hiskeliga försäkringspremier isåfall. Kan tänka mig att hv kanske sparar 25% av hans lön MAX, på att han är skadad.
spaawn

Inläggav Herkie82 » 5 januari 2016, 14:41

Jag tror helt ärligt HV inte har råd. Vi har säkert råd som så men nån gång måste man vända röda siffror till gröna för annars kommer vi gå samma öde till mötes som Timrå. Frölunda fattade detta och åtgärdade i ett såpass tidigt skede att de kunde rädda situationen, Timrå var inte riktigt lika smarta och fick till slut nöja sig med bottenskrapet som ingen ville ha vilket resulterade i degradering och sedan dess har de stått med ena foten i konken.

Hade HV haft en realistisk möjlighet att ni final hade jag köpt att man satsat lite men det ser jag som tämligen osannolikt. Ett lag som blir krossat av Rögle har inget i en framtida final att göra så den grejen kan vi bara glömma. Det blir vilka värvningar vi än gör den här gången troligtvis gamla vanliga, ut i kvarten. Då är det nog klokare att se till att man åker ut med gröna siffror än röda iallafall.

Någon som hört något alls om det är en ny assisterande på väg in? Detta har ju varit på tal väldigt länge nu och måste helt ärligt ses som ett fiasko för den sportsliga ledningen. Det är 21 matcher kvar nu till slutspel/playin. Hur länge hade man tänkt vänta?
Herkie82

Inläggav Crille » 5 januari 2016, 18:29

Har ingen insyn i varken styrelse- eller sportchefsarbetet. Men den externa kommunikationen är genant, minst sagt. Man kan inte gå ut i massmedia och basunera ut budskap/löften som man inte håller. Man kanske kan komma undan en gång men det har varit dåligt skött vid varje tillfälle, tränare, ass-tränare och nyförvärv. Säg som det är istället!
Crille

Inläggav Nutarviguld » 5 januari 2016, 19:48

M säger det samma. Riktigt pinsamt att gå ut med att man söker ersättare till Laine och en ass tränare och sen vara helt tyst i media fast säsongen lider emot sitt slut. Oproffsigt och jag hoppas innerligt att man iaf har bättre kommunikation emot sina sponsorer annars lär ju dom undra vilken flum organisation hv blivit
Nutarviguld

Inläggav Robert.76 » 5 januari 2016, 19:54

HV måste värva, och givetvis finns det pengar. Man måste lära sig läxan, vi har gått på för få spelare i 2 års tid, vi får knappt ihop ett lag. Visst nu kommer spelare tillbaka, men jag tror inte att det kommer att räcka, att gå in med redan slitna spelare i en "förmodad" kvartsfinal är att skjuta sig själv i foten.
Robert.76
Moderator

Inläggav frippe-borås » 5 januari 2016, 23:39

Ska spelare komma in så måste det sättas press på styrelsen!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav KnoxStark » 6 januari 2016, 01:19

Det blir inga fler värvningar. Finns ingen som vill gå till HV71 med Hults kravlista. HV71 borde inte ens ha rätt att ställa några kvar nu när dom är i den situation dom befinner sig i. Istället borde dom vara tacksamma om NÅN vill komma till dom och spela för HV71. Men tror nog inte det, tyvärr. HV71´s rykte, konflikter och all sörja når utanför Sverige gränser också, tro mig.
KnoxStark

Inläggav Nick » 6 januari 2016, 02:01

frippe-borås skrev:Ska spelare komma in så måste det sättas press på styrelsen!

Undra vem som ska sätta den pressen?
Men ärligt talat, styrelsen måste väl också se hur spelet ser ut ovh att vi saknar spets?
Eller är dom så inkompetenta?

Antingen släpper man pengar isåfall så de kan värvas, eller också gör dom de inte o Vi åker mest troligt redan i play in..( ja vi kommer spela play in). Men för i hela H- vete gå ut och var ärliga mot fans och sponsorer isåfall och säg som de är.
Det finna inga pengar vi måste spara, kan väl inte vara så jävla svårt att meddela till folk?
Nick

FöregåendeNästa

Återgå till HV71