Tråden om: Forna HV71-spelare och tränare!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: Forna HV71-spelare!

Inläggav dekman » 18 november 2013, 12:09

Razz skrev:Andreas Andersson får lämna LHC.

Pang. Den kom verkligen från ingenstans.

Han har väl några år kvar som spelare, annars hade jag gärna sett att Stillman högg på honom och tar in honom i staben som ny MV-tränare. Han är vad jag hört en oehört duktig teoretiker och nogrann med detaljer etc. Plus att han redan bor i huskvarna..
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Razz » 18 november 2013, 12:30

dekman skrev:
Razz skrev:Andreas Andersson får lämna LHC.

Pang. Den kom verkligen från ingenstans.

Han har väl några år kvar som spelare, annars hade jag gärna sett att Stillman högg på honom och tar in honom i staben som ny MV-tränare. Han är vad jag hört en oehört duktig teoretiker och nogrann med detaljer etc. Plus att han redan bor i huskvarna..

HV anställer honom som tränare sen får han kombinera det med spel i Dalen. ;)

Svårt att få jobb som målvakt nu och som passar honom socialt. Tung situation. Kanske om HV lånar ut Gunnarsson för speltid och plockar in Andersson som backup? Men då ska det finnas ekonomi också.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav lejacques » 18 november 2013, 12:49

Som ni säger: Andersson är en framtida målvaktstränare i HV. Men till att börja med ser jag honom gärna som back up till Wesslau. Gunnarsson har fortfarande inte vuxit in i elitseriekostymen, vilket märktes när han fick chansen tidigare under säsongen. Gunnarsson har blandat och gett, och lyckades inte peta Wesslau, trots att denne var iskall och elitseriens sämste målvakt. Tror därför inte det kommer bli så många fler framträdanden i elitserien för Gunnarsson den här säsongen. Likt Djurgården säsongen de åkte ut, tokkör Dahlén på Wesslau, vilket han nog också måste med tanke på den situation HV befinner sig i. Som det ser ut nu tror jag Gunnarsson skulle må bra av spel i allsvenskan.

Hoppas, hoppas Stillman är vaken. Andersson, med stort HV-hjärta, är förmodligen inte särskilt dyr och skulle utan att tveka acceptera en roll bakom Wesslau. Dessutom är han mer stabil och rutinerad än Gunnarsson och skulle göra det bra de gånger han fick chansen mellan stolparna.

VÄRVA ANDERSSON!
Senast redigerad av lejacques 18 november 2013, 12:52, redigerad totalt 3 gånger.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Izon » 18 november 2013, 12:51

Tycker det är konstigt agerande av LHC överlag. Det är knappast deras MV-spel som gjort att de torskat matcher och nu bara är 5-7 poäng från sista platsen.

Hoppas också man kan lösa det med AA på något sätt
"Det var getingar ta mig fan över hela Sverige"
Användarvisningsbild
Izon

Inläggav dekman » 18 november 2013, 14:05

Lejacques: och inte att förglömma att han redan är rotad här och bor kvar i Huskvarna även när han spelat med LHC.

Izon: japp. Kan faktiskt inte komma på nån gång en klubb gjort sig av med andremålvakten öht. Antar att Engstrand nu blir degraderad för man lär ju knappast värvat en ny reserv. Mycket märkligt på många sätt.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Junior » 18 november 2013, 15:18

Eller så går han till Dalen :D
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Sir Ward » 18 november 2013, 17:15

Junior skrev:Eller så går han till Dalen :D

Träffade Dag Larsson idag men var inte rätt tillfälle att fråga det.
Han huserar fortfarande i HC Dalen med bla löner men har gått ner i tid då en närstående har blivit allvarligt sjuk.

@ Dekman -Vill minnas att HV gjorde sig av med en andremålvakt på 80-talet och någon annan kanske vet mer.

Ang Andreas Andersson så skulle jag gärna vilja se honom i HV:s trupp men det är endast ett önsketänkande.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav mrcadaza » 20 november 2013, 12:18

Andreas borde ingå i HVs stab på ngt sätt.
Känslan finns om du har hört det Ward att Wesslau kommer lämna HV efter denna säsongen.

Andreas ska väl inte lastas för LHCs fadäs hittills i år?
Deras andre keeper har väl inte rosat marknaden precis?
(Hoppas de åker ut)
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.

lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
Användarvisningsbild
mrcadaza

Inläggav Norrlandssupporter » 20 november 2013, 15:20

Inzaneclown skrev:Vi kör väl en liten uppdatering på våra grabbar igen då.

NHL/AHL

Jesse Joensuu - Edmonton Oilers
Får knapphändigt med speltid i Edmonton och snittar bara 8:26 per match. Har bara spelat 9 matcher på grund av skada och han har mäktat med ett mål på dessa matcher.

Mattias Tedenby - New Jersey Devils
Är i ungefär samma situation som Jesse. Har varit skadad under säsongen men är nu tillbaka igen. Har också bara spelat 9 matcher där han producerat ett mål. Matchas lite bättre med en snittistid på 10:17.

André Petersson - Binghamton Senators
Har också varit skadad men har nu kommit tillbaka och producerat 6 poäng på 7 matcher för sitt Binghamton.

Härligt update. Men,

Jesper Fast - Hartford Wolfpack
Fick inleda med Rangers men lyckades inte göra några poäng under de 8 matcher han fick spela. Blev således nedflyttad till AHL och har där på 3 matcher producerat 2 assists. Fasts otur med skador verkar fortsätta då han stukade foten i en match den 2 november och beräknas bli borta 4-6 veckor.

Adam Almqvist - Grand Rapids Griffins
Har gjort mycket bra ifrån sig i AHL och har på 13 matcher skrapat ihop 8 assists och blev därför belönad med en kort sejour i Red Wings. Där blev det 2 matcher och 1 mål för den talangfulle backen.

KHL

Martin Thörnberg - HC Lev Praha
Inledde säsongen starkt och gjorde mål flera matcher i rad. Den senaste tiden har det gått tyngre för Thörnberg och på 25 matcher har han bara fått ihop 9 poäng. Inte riktigt den poängskörd man förväntat sig av Thörnberg. Kommer det lossna för Martin tro?

David Ullström - Lokomotiv Yaroslavl
Har inte heller övertygat speciellt mycket i KHL. 4 poäng på 18 matcher är nog inte vad tränarstaben i Yaroslavl förväntat sig. Får han fortsätta säsongen ut?

Teemu Laine - Donbass Donetsk
Det går däremot bättre för våra finska vänner i KHL. Laine har 11 poäng på 25 matcher.

Juuso Hietanen - Torpedo Nizhny Novgorod
Hietanen går som tåget och har också lyckats få ihop 11 poäng på 25 matcher. Inte illa för en back!

Härligt med update. Men bör inte en kille som Andreas Falk räknas som en av "våra grabbar"? Jag menar, du har med Joensuu och Hietanen som tillsammans gjorde två säsonger medan Falk gjorde 6 säsonger, två av dem med ett A på bröstet.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav PapaEmeritus » 20 november 2013, 17:41

Norrlandssupporter skrev:Härligt med update. Men bör inte en kille som Andreas Falk räknas som en av "våra grabbar"? Jag menar, du har med Joensuu och Hietanen som tillsammans gjorde två säsonger medan Falk gjorde 6 säsonger, två av dem med ett A på bröstet.

Du har helt rätt i detta! Tack för feedbacken!

Andreas Falk - Kölner Haie

Är inne på sin andra säsong i den tyska klubben har har 17p på 20 matcher vilket ger honom en delad andraplats i lagets interna poängliga.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Junior » 20 november 2013, 19:45

Ullström kickad från Yaroslavl. Kanske inte helt oväntat. Schweitz nästa för honom?

Källan från ET (kan behövas viss kunskap i rysska):
http://www.hclokomotiv.ru/news/news/ull ... yaroslavl/
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav ateisten » 20 november 2013, 19:50

Junior skrev:Ullström kickad från Yaroslavl. Kanske inte helt oväntat. Schweitz nästa för honom?

Källan från ET (kan behövas viss kunskap i rysska):
http://www.hclokomotiv.ru/news/news/ull ... yaroslavl/

Översatt från deras hemsida:
På onsdag, november 20, 2013, HC "Lokomotiv" och anfallaren David Ullström kontrakt avslutas genom ömsesidigt samtycke mellan parterna. HC "Lokomotiv" Tack David för spelet i vårt lag och vi önskar honom framgång i hans framtida karriär.

Vad händer nu då, NLA, KHL, HV71???
Spännande tider..
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Junior » 20 november 2013, 20:29

SM guld 21/22.
Junior

Inläggav PapaEmeritus » 20 november 2013, 20:39

Junior skrev:Snabba bud!! Klar för Lev Praha.

http://www.hockeysverige.se/article/148 ... m=facebook

Var väl inte helt oväntat att han skulle få kicken. Något mer oväntat att han skulle stanna inom KHL dock. Antar att Thörnberg lade in ett gott ord för honom.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav hammare7 » 20 november 2013, 20:41

Inzaneclown skrev:

Var väl inte helt oväntat att han skulle få kicken. Något mer oväntat att han skulle stanna inom KHL dock. Antar att Thörnberg lade in ett gott ord för honom.

Drömmen är nu att Ullström-Thörnberg spelar ihop sig och blir riktigt bra radarpartnar och sen kommer tillbaka till HV nästa år i superform :D
hammare7

Inläggav Junior » 20 november 2013, 20:42

Inzaneclown skrev:

Nej det var inte en blixt från klar himmel. Men trodde inte heller att han skulla va kvar i KHL. Hade gissat på NLA faktiskt.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav HV-supportern » 21 november 2013, 10:44

HV-supportern

Inläggav dekman » 2 december 2013, 14:58

Intressant att notera att Aaron Gagnon gjort 11 poäng på 16 matcher i Finska ligan.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav StoNie » 2 december 2013, 14:58

Torp stannar i Modo ytterligare två säsonger.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 7948238.ab
HV71 - SMGULD -95, -04, -08, -10, -17
StoNie

Inläggav lejacques » 2 december 2013, 15:58

Stort nederlag för Stillman.

Johan Larsson - backen som var tänkt att fungera som 5-6:e back - lämnar, samtidigt som Nichlas Torp förlänger med Modo.

Dags att börja vårda och förvalta relationerna med de egna killar vi har, så vi slipper framtida Trygg och Larsson-värvningar?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Henning » 2 december 2013, 18:05

lejacques skrev:Stort nederlag för Stillman.

Johan Larsson - backen som var tänkt att fungera som 5-6:e back - lämnar, samtidigt som Nichlas Torp förlänger med Modo.

Dags att börja vårda och förvalta relationerna med de egna killar vi har, så vi slipper framtida Trygg och Larsson-värvningar?

När HV släppte Torp så var han nästan lite usel som Petrasek varit i början av denna säsongen. Tycker inte det var fel att släppa honom. Önerud däremot är en annan femma.

Folk väljer envist att bortse den situationen som rådde då spelaren i sig fick lämna (alternativt blev värvad) och jämför det med hur situationen råder nu, flera år efteråt. Sen är det ju fortfarande ett faktum att Torp inte utvecklats så bra som dom flesta hoppats på, han fick trots allt plats i JVM.
Henning

Inläggav Junior » 2 december 2013, 18:27

Skulle vara intressant att veta vad Stillman har för kontakt med gamla spelare. Men sen kan man ju förstå om deras vilja att komma tillbaka inte är jätte stor. Då deras klubb "svikit" dem. Och i Torps fall så var det rätt att inte förlänga med honom då. Däremot har han ju utvecklats en del sen dess. Skulle vara kul om han hade kommit tillbaka. Hoppas han rycker lite i Önerud när hans kontrakt går ut.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav dekman » 2 december 2013, 18:37

Henning skrev:Folk väljer envist att bortse den situationen som rådde då spelaren i sig fick lämna (alternativt blev värvad) och jämför det med hur situationen råder nu, flera år efteråt. Sen är det ju fortfarande ett faktum att Torp inte utvecklats så bra som dom flesta hoppats på, han fick trots allt plats i JVM.

Det där tycker jag är ett väldigt intressant resonemang. Finns ju tex fortfarande de som drar upp Arlbrandt som exempel på spelare man släppte - en kille som harvade runt i nästan tio år efter HV utan att slå igenom. Det är givetvis omöjligt att veta vilka spelare som man "släpper" som kommer ha en positiv eller negativ utveckling och man kan inte behålla alla.

Sen så är det väl heller inte nåt som är speciellt vanligt vare sig under Stilles tid eller tidigare att man "släppt" egna produkter som växt ut till storstjärnor i andra SHL-lag än HV. Det flockas faktiskt inte av HV-produkter ute i svenska lag. De flesta vi tappar som är bra går till utlandet.

Dock!

Jag tycker man ska ha ett visst mått av "tålamod" med spelare från de egna leden. För även om de inte blir några storstjärnor så kan de mycket väl bli stabila breddspelare med en x-factor i att de har stort klubbhjärta. Breddspelare ska i princip aldrig rektyreas utifrån imo.

Just därför tycker jag fortfarande det var fel att släppa både Önerud och Torp. Det är två spelare som ändå är stabila på SHL-nivå men där båda är i princip födda in i klubben och har HV-hjärta sen barnsben.

I dagens hockeyvärld där man värvar från hela landet t.o.m på J18-nivå (och i vissa fall även ännu tidigare) så tycker jag man ska vara extra noga med att behålla de som är födda i stan och uppväxta med HV. I dagsläget har vi fler transatlanter än JKPG/HVA-killar i laget. Det hoppas jag är första och sista säsongen.

Det är dom från trakten som slåss lite extra för "killarna i gruvan" som Bert skulle säga. Det får aldrig underskattas.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav lejacques » 2 december 2013, 18:59

Henning: jag tyckte också det var rätt att släppa Torp.

Däremot hade jag stora förhoppningar på att han liksom Björn Melin och David Petrasek skulle återvända till föreningen. Vad jag menar när jag skriver "vårda och förvalta relationer" är att Stillman, vilket han också säkert gör, har kontinuerlig kontakt med spelare som lämnar laget. Detta för att när de är redo vara beredd att plocka hem dem (läs även Ullström, Petersson, Önerud, Melin, Thörnberg, Almqvist m.fl.). Att Torp nu förlänger med Modo ser jag därför som ett stort misslyckande från Stillmans sida. För om Torp ska lira som femte- sjätteback i SHL kan han lika gärna göra det i HV.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav RJ--92 » 2 december 2013, 19:42

Nu kan inte jag längre hålla tyst om just Torp faktist. Visst han har vuxit sen han lämna HV "men" när han just lämna så fanns de mer att kräva då annars många klagat över han och så. Det ska också sägas att Torp krävde mer speltid trots han va rätt vanlig i BP och han är verkligen ingen för PP som han även verka krävt ändå. Sen ska sägas att HV ville förlänga men då ville ej Torp lyssna för att senare skriva på för Timrå och så.

Vissa gånger utvecklas man mer i annat lag och man kan ej ha hur långt tålamod son helst heller. Bara för att Jesper Thörnberg är egen spelare typ och då bror med Martin plus son till Ove som båda är kända HV-spelare genom åren så ska vi ha mer tålamod med han än övriga spelare typ !?
RJ--92

Inläggav EMILNB » 2 december 2013, 21:28

Kan ju hoppas att Stillman tar hem Falk nästa år! Han har varit lika bra i år om inte bättre.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=642
Användarvisningsbild
EMILNB

Inläggav Norrlandssupporter » 2 december 2013, 21:52

EMILNB skrev:Kan ju hoppas att Stillman tar hem Falk nästa år! Han har varit lika bra i år om inte bättre.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=642

Och det baserar du på vad? Ep-stats?

Ha även i åtanke att DEL är en betydligt sämre liga än SHL.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav Judas » 2 december 2013, 23:02

Jag förstår inte varför vi suktar så efter gamla hv spelare?
Jag tror att i dem flesta fall är bättre att man kommer ihåg dem för det som varit.
Jag har svårt att se lyckade comebacker. Med dem förväntningar vi har så är det ju som uppgjort för att misslyckas.
Givetvis finns det ju undantag...
Istället tycker jag vi ska se det som en stor bedrift att vi lyckas behålla spelare som w.karlsson, j fasth, A. Almqvist m.m det där extra året.
För troligen kommer vi inte se dessa spelare i svensk hockey på flera år.
Och när dem kommer tillbaka är inte jag så säker på att dem har givna platser i "mitt hv71"
"Allt kan hända, pucken är rund...Eh...och platt!"
Torgny Bendelin
Användarvisningsbild
Judas

Inläggav Junior » 5 december 2013, 19:44

En intervju med Kyle Beach. Bland annat om hur det kom sig att han kom till Sverige. Andra ljudklippet ca 8 minuter in.

http://thethirdmanin.com/2013/12/02/exc ... yle-beach/
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav jesper_50 » 7 december 2013, 01:54

*du kommer alltid vara nr1*
jesper_50

FöregåendeNästa

Återgå till HV71