Henning skrev:Folk väljer envist att bortse den situationen som rådde då spelaren i sig fick lämna (alternativt blev värvad) och jämför det med hur situationen råder nu, flera år efteråt. Sen är det ju fortfarande ett faktum att Torp inte utvecklats så bra som dom flesta hoppats på, han fick trots allt plats i JVM.
Det där tycker jag är ett väldigt intressant resonemang. Finns ju tex fortfarande de som drar upp Arlbrandt som exempel på spelare man släppte - en kille som harvade runt i nästan tio år efter HV utan att slå igenom. Det är givetvis omöjligt att veta vilka spelare som man "släpper" som kommer ha en positiv eller negativ utveckling och man kan inte behålla alla.
Sen så är det väl heller inte nåt som är speciellt vanligt vare sig under Stilles tid eller tidigare att man "släppt" egna produkter som växt ut till storstjärnor i andra SHL-lag än HV. Det flockas faktiskt inte av HV-produkter ute i svenska lag. De flesta vi tappar som är bra går till utlandet.
Dock!
Jag tycker man ska ha ett visst mått av "tålamod" med spelare från de egna leden. För även om de inte blir några storstjärnor så kan de mycket väl bli stabila breddspelare med en x-factor i att de har stort klubbhjärta. Breddspelare ska i princip aldrig rektyreas utifrån imo.
Just därför tycker jag fortfarande det var fel att släppa både Önerud och Torp. Det är två spelare som ändå är stabila på SHL-nivå men där båda är i princip födda in i klubben och har HV-hjärta sen barnsben.
I dagens hockeyvärld där man värvar från hela landet t.o.m på J18-nivå (och i vissa fall även ännu tidigare) så tycker jag man ska vara extra noga med att behålla de som är födda i stan och uppväxta med HV. I dagsläget har vi fler transatlanter än JKPG/HVA-killar i laget. Det hoppas jag är första och sista säsongen.
Det är dom från trakten som slåss lite extra för "killarna i gruvan" som Bert skulle säga. Det får aldrig underskattas.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.
Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.