HV71fans.se

Frågor, åsikter, synpunkter, ris eller ros när det gäller forumet

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: HV71fans.se

Inläggav frederic » 17 oktober 2012, 00:18

Sök mannen, sök! :geek:
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Blondestar » 17 oktober 2012, 12:04

Jag är så inkörd i det gamla upplägget att jag blir helt snurrig av det nya. När jag ska kolla upp vad som skrivs om Lockouten hoppar jag först till HV71 där vi har/hade en tråd, sedan till öppet forum där den andra LÅG och till slut till hockeysnack där den ligger nu. Jag kan också tycka att det kändes liiite overkill att dela HV71 och spelarna åt. Sen som sagt. Fortfarande kvar i gamla upplägget, så jag kommer på mig själv med att gå in i fel kategori då de har bytt plats.

Sen är ju frågan om NHL13, coach lemat och aftonbladet hör hemma i Öppet forum eller hockeysnack.
Hejdå allihopa! Signing off.
Blondestar

Inläggav Jonlord » 17 oktober 2012, 13:00

Ser riktigt bra ut i mitt tycke!
Tror ni andra som kommer vänja er snart! Det va lite rörigt som det va innan med allt under HV71 och som FirstSwitch sa så på sikt skulle det säkerligen bli ännu värre. Tänk ett 20 tal aktuella trådar mixat med alla spelartrådar... Hade blivit rätt grötigt. Lika bra att strukturera upp det på en gång:)
Användarvisningsbild
Jonlord

Inläggav Simon » 18 oktober 2012, 16:42

Det är mycket spännande saker i görningen nu. Vi moderatorer kommer att träffas nästa helg för att forma fram framtidens HV-sida och det fortsatta arbetet med forumet här. VI vill att även ska finnas en inofficiell HV-sida som drivs av entusiatiska fans med matchrapporter, intervjuer osv. Så vi kommer att göra grundlig utvärdering när det gäller kostnader osv för att driva detta projektet, och där snubblar vi även in på avdelningen ekonomi där vi kommer att snart kunna ta emot sponsring genom bla annonsering och bidrag för att kunna driva detta forumet vidare och även en framtida HV-sida. Att vi måste upp i högre trafikgräns på forumet kan vi redan säga nu att vi måste. 50 gig räcker inte och att driva detta är tyvärr inte gratis för oss :( Men mer information om det kommer att komma.

Känner DU/NI att ni vill vara med att driva ett spännande projekt så ska ni inte alls tveka att höra av er antingen till mig eller till dekman om vad ni kan tänkas ställa upp med. Går ni på alla matcherna, och kan skriva matchrapporter? Intervjuer? Är ni kunniga på ämnet hemsidor och kan hjälpa till på den fronten med webbdesing osv.

TVEKA INTE att höra av er om ni har något att bidra med!!
Jag glömmer dig aldrig Stefan - 1. Liv
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav dekman » 18 oktober 2012, 17:23

För att förtydliga det Simon skriver ovan, så jag inte får hundra förfrågningar från webbdesigners ;) - det vi främs behöver ASAP är de som kan hjälpa till att fylla med innehåll i form av texter, foto etc. Stort plus om ni känner er hemma i Wordpress och vet hur man publicerar där. Är dock mycket enkelt att lära sig om ni inte gör det :)

Sen vore det trevligt om nån är bra på webbutveckling (php, JS, wordpress-pluginutveckling, phpBB-utveckling etc) och som kan hjälpa till att ta fram kick-ass-funktionalitet framöver, men det är inget akut men så småningom vill vi utveckla ännu mer funktionalitet.

Den grafiska formen är i stort sett klar som ni kan se på skisserna ovan.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Jonlord » 19 oktober 2012, 13:53

Hur mycket bandbredd/månad tror ni kommer behövas när sidan är klar? Har själv använt mig av manufrog som webhotell och varit mycket nöjd. Finns lite olika konton men kan säkert anpassas efter behov. Kundservicen har varit väldigt bra dom gångerna jag behövt hjälp.
För under 500 spänn/år får man 60gb bandbredd/månad och 6gb server

http://www.manufrog.com/
Användarvisningsbild
Jonlord

Inläggav dekman » 19 oktober 2012, 14:29

Jonlord skrev:Hur mycket bandbredd/månad tror ni kommer behövas när sidan är klar? Har själv använt mig av manufrog som webhotell och varit mycket nöjd. Finns lite olika konton men kan säkert anpassas efter behov. Kundservicen har varit väldigt bra dom gångerna jag behövt hjälp.
För under 500 spänn/år får man 60gb bandbredd/månad och 6gb server

http://www.manufrog.com/

Vi behöver mer än så.... vi slickar nu ca 50 gb/mån vilket är max vad vi har nu. Och eftersom vi vill ha ännu mer medlemmar och besökare så måste vi ha säkerhetsmarginal och kunna ha betydligt mer trafik än idag.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav johank » 19 oktober 2012, 15:40

Binero har 4000gb trafik per månad för 138kr.. 2000gb för 69 :)
johank

Inläggav dekman » 19 oktober 2012, 16:24

johank skrev:Binero har 4000gb trafik per månad för 138kr.. 2000gb för 69 :)

WTF! Galet bra ju. Har helt missat det, kör samma leverantör som alltid. Tack för tipset. Har dock bindningstid på gamla webhotellet samt att det riskerar nedtid på ett par dygn om man byter leverantör. Men helt klart värt att fundera på ett byte - men i så fall efter säsongen troligen.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Jonlord » 19 oktober 2012, 16:53

Ett alternativ för att täcka kostnader vore att man blir "medlem" i HV71fans för låt säga 50kr/år. Allt ska fortfarande vara öppet för alla givetvis, det ska inte vara någon skillnad på "medlem" och vanlig registrerad medlem.
Kanske är lättare att få folk att vara med och dra sitt strå till stacken då, än vid en vanlig donation?

Fasta omkostnader för webbhotell/url blir kanske runt 1200kr/år?
Kommer inte bli några problem att uppnå. Överskott skulle kunna gå till vidareutveckling av sidan även kanske bunkring för sämre tider?
Användarvisningsbild
Jonlord

Inläggav johank » 19 oktober 2012, 17:02

Tror inte medlemsavgift är något att sträva efter.. Då blir det snart ett nytt v71 forum där det är gratis, och supportrar är uppdelade på två sidor.
johank

Inläggav dekman » 19 oktober 2012, 17:07

johank skrev:Tror inte medlemsavgift är något att sträva efter.. Då blir det snart ett nytt v71 forum där det är gratis, och supportrar är uppdelade på två sidor.

Vi kommer öppna upp för flera olika lösningar för stöd/sponsorer troligen. Men nån typ av "stödmedlemskap" är kanske en idé. Det viktigaste dock är att ALLA är exakt lika välkomna oavsett om de vill bidra med ett par kronor eller ej.

Sen är det ju inte bara fasta kostnader för webbhotell (runt 2-4000 kr/år) som kostar om vi vill komma upp till den högt ställda ambitionsnivån vi har med sajten. Ett mål är ju att ingen av oss som jobbar med den ska behöva betala en enda extra krona ur egen ficka för det jobbet.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Exhale » 19 oktober 2012, 17:10

dekman skrev:
sir Ward skrev:Då kommer det att bli Sveriges snyggaste hockey forum och glöm för böveln
inte #47 i "slidern" :D

:D

Sitter nån på bra bilder på #47 så gärna :)

Det är ju det där med upphovsrätten, måste hålle rätt hårt på det så alla bilder etc är clearade.

kan väl bidra med den som jag gjorde till tröja förra året. eller om wardinator-bilden får vara med så kan jag skicka den med;)
ed: tröjbilden är vist den jag har som avatar nu.
Användarvisningsbild
Exhale

Inläggav johank » 19 oktober 2012, 20:43

dekman skrev:
johank skrev:Tror inte medlemsavgift är något att sträva efter.. Då blir det snart ett nytt v71 forum där det är gratis, och supportrar är uppdelade på två sidor.

Vi kommer öppna upp för flera olika lösningar för stöd/sponsorer troligen. Men nån typ av "stödmedlemskap" är kanske en idé. Det viktigaste dock är att ALLA är exakt lika välkomna oavsett om de vill bidra med ett par kronor eller ej.

Sen är det ju inte bara fasta kostnader för webbhotell (runt 2-4000 kr/år) som kostar om vi vill komma upp till den högt ställda ambitionsnivån vi har med sajten. Ett mål är ju att ingen av oss som jobbar med den ska behöva betala en enda extra krona ur egen ficka för det jobbet.

Sry, såg inte att han föreslog att det skulle vara öppet för alla samtidigt.. Då är det ju en bra idé såklart!
johank

Inläggav Simon » 19 oktober 2012, 21:28

Vi ser gärna fler förslag här och mer engemang. Alla åsikter är mer välkomna!!
Användarvisningsbild
Simon

Re:

Inläggav frederic » 6 december 2012, 14:18

Känner bara att det har blivit så jävla rörigt på forumet. Massa skittrådar och onöda underforum.
Blev precis som jag befarade, när ni delade upp det i fler delar.
Användarvisningsbild
frederic

Re: Re:

Inläggav dekman » 6 december 2012, 14:48

frederic skrev:Känner bara att det har blivit så jävla rörigt på forumet. Massa skittrådar och onöda underforum.

Är det fler som tycker det är rörigt? Och har ni isåfall förslag på hur vi ska kunna göra det mindre rörigt?

Jag tror det hade varit ännu rörigare med färre delar.

DOCK så håller jag med om att det ibland startas lite väl mycket onödiga trådar. Känns ibland som en del så fort de kommer på nåt att säga måste starta en ny tråd istället för att hitta en befintlig tråd att lägga det i. Ett alternativ är att vi faktiskt begränsar användarnas möjlighet att skapa nya trådar. Jag har faktiskt haft funderingar på det.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Re: Re:

Inläggav Pawhlen » 6 december 2012, 15:12

dekman skrev:
frederic skrev:Känner bara att det har blivit så jävla rörigt på forumet. Massa skittrådar och onöda underforum.

Är det fler som tycker det är rörigt? Och har ni isåfall förslag på hur vi ska kunna göra det mindre rörigt?

Jag tror det hade varit ännu rörigare med färre delar.

DOCK så håller jag med om att det ibland startas lite väl mycket onödiga trådar. Känns ibland som en del så fort de kommer på nåt att säga måste starta en ny tråd istället för att hitta en befintlig tråd att lägga det i. Ett alternativ är att vi faktiskt begränsar användarnas möjlighet att skapa nya trådar. Jag har faktiskt haft funderingar på det.

Kan vara värt ett försök tycker jag, alternativt en begränsning för hur många trådar man får skapa på en vecka/månad
Pawhlen

Inläggav frederic » 6 december 2012, 16:01

Njae, begränsa möjlighet att starta trådar tror jag inte på, förutsatt att ni inte kan få till något som matchar trådnamn mot befintliga trådar på ett otroligt listigt sätt!
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav Jonlord » 22 januari 2013, 12:22

Är tanken om en startsida och någon form av integrering av www.northbanks.se lagd på is?
Användarvisningsbild
Jonlord

Inläggav Simon » 22 januari 2013, 20:36

Vi har valt att avvakta lite med sådant. Dels för att vi måste bilda en förening för framkommande reklam osv av privata skäl för några utav oss, men så fort vi får tid så ska vi utveckla allt vi pratat om.
Användarvisningsbild
Simon

Inläggav Jonlord » 11 april 2013, 09:45

ok härligt!

Nu när man äntligen har införskaffat sig en mobil med internet så märker man problematiken med att ha så många inlägg per sida. Kan vara lite osmidigt att hitta sitt senaste lästa. Räknade till 50st per sida. Kanske vore 20 mer lämpligt?
Va anser ni andra om detta?
Användarvisningsbild
Jonlord

Inläggav dekman » 11 april 2013, 10:39

Jonlord skrev:ok härligt!

Nu när man äntligen har införskaffat sig en mobil med internet så märker man problematiken med att ha så många inlägg per sida. Kan vara lite osmidigt att hitta sitt senaste lästa. Räknade till 50st per sida. Kanske vore 20 mer lämpligt?

Tack för tipset! Har ställt om till 30 nu (20 blev lite väl kort), så blir det smidigare att bläddra igenom en sida. Säg gärna vad ni tycker - det är smidigt att ändra.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav PapaEmeritus » 11 april 2013, 10:46

dekman skrev:

Tack för tipset! Har ställt om till 30 nu (20 blev lite väl kort), så blir det smidigare att bläddra igenom en sida. Säg gärna vad ni tycker - det är smidigt att ändra.

Finns det ingen funktion så att man kan ställa in det själv? Vet att det finns på andra forum.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Henning » 11 april 2013, 12:08

dekman skrev:

Anser fortfarande att stöd för Tapatalk eller liknande app borde funderas på att införas.
Skulle ta bort alla problem med mobiler på sidan.

Försök t.ex. skriva ett inlägg på en mobil.. hopplöst. Iaf för mig på Android med Chrome. Och eftersom typ 70% av mitt surfande här sker via mobilen så skriver jag inte lika mycket som jag kanske annars skulle gjort.

Nu vet jag inte alls hur bökigt det är att få in sånt här stöd, men det finns stöd för phpbb iaf så att så svårt borde det inte vara.
Henning

Inläggav dekman » 11 april 2013, 13:01

@henning
Har inte en aning om det är bökigt eller ej. Inte hunnit kolla på det. Räknar med att hinna fixa en del under sommaren :)

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav hejahv » 11 april 2013, 14:29

Det verkar finnas ett plugin som kan fixa detta.
https://support.tapatalk.com/threads/ta ... elog.3691/

Då borde det ju inte vara så svårt att fixa det.
Vet dock inte vilken version av BBForum som denna sida kör.
hejahv

Inläggav chinobar » 14 september 2013, 18:57

Puffar jag också för någon form av mobilversion av forumet, http://www.tapatalk.com/activate_tapata ... ugin=phpbb till exempel.
Vore trevligt!
EDIT:
Eller http://www.artodia.com/phpbb-styles/mob ... detection/
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav Norrlandssupporter » 27 september 2013, 10:11

Jag lyckade hitta "Dekman" på twitter. Är han på riktigt? Allvarligt.

I var och vartannat tweet så idiotförklarar han oss fans här på forumet. Är det okej som admin? Blir man automatiskt någon form av allvetare och forumgud då?

Vem fan tror han att han är? Haha.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav dekman » 27 september 2013, 10:29

Norrlandssupporter skrev:Jag lyckade hitta "Dekman" på twitter. Är han på riktigt? Allvarligt.

I var och vartannat tweet så idiotförklarar han oss fans här på forumet. Är det okej som admin? Blir man automatiskt någon form av allvetare och forumgud då?

Vem fan tror han att han är? Haha.

Får gärna visa de "var och varannan tweet" även om jag några gånger har skrivit frustrerat där. Sen så får du gärna ta kritik mot mig i PM, jag förstår verkligen inte vad det har i den här tråden att göra. För det tredje så bestämmer inte du vad man får göra som "admin". Så länge jag driver detta forumet, äger domänen, står för tekniken och lägger en massa ideel tid på det så känner jag att jag faktiskt inte behöver bry mig vad du tycker man ska göra som "admin". Det här är ett privat forum som jag driver tillsammans med några vänner och goda själar som gärna offrar tid och energi på det.

Så, vem fan är du?

Användarvisningsbild
dekman
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Forumet och HV71.se