Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav Pg79an » 1 december 2022, 16:18

Billins var ju också en liknande back i HA, not so much i SHL
Pg79an

Inläggav Robert.76 » 1 december 2022, 17:32

Problemet är ju att steget från att vara bra i allsvenskan till att producera i SHL är stort att ta, där är Vigneault ett klockrent exempel. Bra i allsvenskan, kass i SHL.
Robert.76
Moderator

Inläggav Yennefer » 1 december 2022, 23:58

Robert.76 skrev:Problemet är ju att steget från att vara bra i allsvenskan till att producera i SHL är stort att ta, där är Vigneault ett klockrent exempel. Bra i allsvenskan, kass i SHL.

Borgman var rätt bra i Allsvenskan. Han blev årets rookie och nominerad till årets back i SHL.

Just sayin…
Yennefer

Inläggav RJ--92 » 2 december 2022, 01:06

Yennefer skrev:
Robert.76 skrev:Problemet är ju att steget från att vara bra i allsvenskan till att producera i SHL är stort att ta, där är Vigneault ett klockrent exempel. Bra i allsvenskan, kass i SHL.

Borgman var rätt bra i Allsvenskan. Han blev årets rookie och nominerad till årets back i SHL.

Just sayin…

Om vi ska fortsätta den jämförelsen, ta annars Pontus Andreasson som annars lyckat exempel. Han är trots allt forward också.
RJ--92

Inläggav lejacques » 2 december 2022, 08:27

Och? Vad vill ni ha sagt? Att allsvenska spelare kan lyckas i SHL? Ja. Om man tittar på enskilda exempel som ni gör.

Men siffror visar också att bara en av fem allsvenska nyförvärv i SHL ifjol levererade på samma nivå som vad de gjorde i allsvenskan. Tittar man på hela gruppen sänkte de sitt poängsnitt med 0,3 poäng.

Så att komma med några enstaka exempel säger inte mer än att det kan hända. Steget mellan allsvenskan och SHL är stort.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Dovahkiin » 2 december 2022, 13:00

RJ--92 skrev:
Yennefer skrev:

Just sayin…

Om vi ska fortsätta den jämförelsen, ta annars Pontus Andreasson som annars lyckat exempel. Han är trots allt forward också.

Falk och Åkerman två bra exempel till.

Men siffror visar också att bara en av fem allsvenska nyförvärv i SHL ifjol levererade på samma nivå som vad de gjorde i allsvenskan. Tittar man på hela gruppen sänkte de sitt poängsnitt med 0,3 poäng.

Finns nog INGEN som förväntar sig en spelare från allsvenskan ska ligga på samma nivå i SHL direkt.
Tex gör en spelare i Allsvenskan 50p och samma spelare gör 35 i SHL så i mina ögon har den spelaren absolut lyckats och inte nån flopp.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav 1989 » 2 december 2022, 14:44

Viktor Ejdsell & Pierre Engvall är ytterligare två exempel. Så, att kalla det för enstaka exempel är lite väl naivt.

Haha, och ja. Gör en spelare 50 poäng i allsvenskan och sen 30-35 i SHL, så är det såklart en bra jävla säsong. Vissa här inne är så insnöade i sin bubbla alltså..
1989

Inläggav CROHB » 2 december 2022, 15:21

Modo hade en bra kedja i allsvenskan.

Karlkvist-Johnsson-Tambellini.

O,3 lägre poängsnitt i SHL än allsvenskan är ju inte illa om man gjort mycket poäng i allsvenskan. En procentsats är ju intressantare.
Från 0,3 till 0,0 är ju inte bra medan från 1,0 till 0,7 är ju OK.

Kanske är i snitt 40-50% mindre poäng i SHL än i allsvenskan?

Tar gärna Brickley om han sänker sitt poängsnitt med 0,3 poäng per match i SHL...
CROHB

Inläggav lejacques » 2 december 2022, 15:29

Nu låter det ju på er som att varenda allsvensk värvning till SHL ligger på 50 poäng i allsvenskan. Så är det inte.

Gör man alltså som HV gjorde och behåller så stora delar av det allsvenska laget med spelare som inte levererade stort i allsvenskan får man således, enligt både statistik och facit, ett gäng som ligger på 10 poäng. Alltså ett gäng breddspelare.

Sen väljer ni att foka på talet 0,3. Talet visar som ni förstår, om ni väljer att se nyktert på saken, på att det finns en skillnad mellan serierna. Här kanske det är mer intressant att konstatera att 1 av 5 inte lever upp till samma nivå som i allsvenskan. Det här betyder alltså inte att de som underlevererar per automatik sjunker med 0,3 poäng. Många sjunker mer än så. Vigneault, Vesel är några exempel.

Att ni namedroppar namn som sträcker sig över en 15 år lång period säger fortfarande ingenting, mer än att det finns undantag.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 2 december 2022, 16:46

Det som är aktuellt här i sammanhanget är, vad bland annat Lejacques varit inne på flertalet gånger, är att vi krasst sett egentligen inte hade plats för fler allsvenska spelare med upp i SHL, utöver de som redan hade kontrakt. Det går att ha några stycken med dig upp, men en halv trupp bestående av spelare som lyckats olika bra i allsvenskan är ingen trygg grund att stå på. Det är stor skillnad på ligorna, bevisligen och alldeles uppenbart.

Själv trodde jag Sam skulle fungera fint i SHL och stärkte mig egen hypotes när jag under de tidiga fystesterna fick höra om ett fysmonster. Trodde jag hade lärt mig mer än så genom åren, men lätt att se det man vill se ibland, snarare än att ställa sig kritisk och med lite mer granskande ögon. Får skylla på att de är blå.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav CROHB » 2 december 2022, 19:07

Nu vet jag inte riktigt om problemet är att vi värvade Herman Hansson och Sam Vigneault från allsvenskan när vi gick upp.
Av 15 nya spelare vi värvat sen vi gick upp är det alltså 2! som spelade i allsvenskan säsongen innan.

HH är en succevärvning medan Sam är en misslyckad värvning än så länge.
Ser inte att det är vårt största problem.

Fanns ju en del som tyckte att det skulle räcka med mindre än 10 nya spelare i SHL.
CROHB

Inläggav Quila » 2 december 2022, 20:42

Uttryckte mig lite otydligt… 15 spelare i vår trupp spelade i allsvenskan förra säsongen. Det är alldeles för många om man ser till uppsatta mål. Alldeles för stor övertro på sig själva och kanske lite brist på respekt för steget mellan allsvenskan och SHL. Naivt. Jag tror att just detta (de 13 befintliga spelare från den allsvenska truppen) övertron på dessa som mycket väl kan ha bäddat för att vår tilltänkta spets inte ”behövde vara” så spetsig som den borde varit. Bortsett André Petersson som givetvis får anses vara spets förstås.
Quila
Moderator

Inläggav Soderstrom » 2 december 2022, 20:55

Tänk detta, dröm...

Brännström - Pilut
La Leggia - Hjalmarsson
Bernhardt - Sjöholm
Glad - Fransson

Petersson - Suomela - Brännström
Forsberg - Lias - Tedenby
Lenc - Stenlund - Matson/Önerud
Hansson - Lilldansken - Lindbäck
Extra: Paulsson
Soderstrom

Inläggav Robert.76 » 2 december 2022, 20:56

Vigneault, Vesel och bröderna D tycker jag inte platsar i SHL. Detta innebär ju att en halvt oduglig Miele får centra vår tilltänkta toppkedja. Lite krasst så är lill-dansken vår bästa center, inte för att ta ifrån honom något, men det visar ju på att vår centersida inte håller ngn vidare klass.
Robert.76
Moderator

Inläggav CJ#17 » 2 december 2022, 21:14

Soderstrom skrev:Tänk detta, dröm...

Brännström - Pilut
La Leggia - Hjalmarsson
Bernhardt - Sjöholm
Glad - Fransson

Petersson - Suomela - Brännström
Forsberg - Lias - Tedenby
Lenc - Stenlund - Matson/Önerud
Hansson - Lilldansken - Lindbäck
Extra: Paulsson

Backsidan skulle väl må fint av Strålman också? Tror det är mer sannolikt än Pilut?
CJ#17

Inläggav CROHB » 2 december 2022, 21:18

Samtidigt så var ju många spelare i vår trupp inte allsvenska egentligen utan bara råkade spela i allsvenskan under en säsong.
Många hade spelat merparten av sina karriärer i SHL eller var egentligen SHLspelare men som valde att följa med ner.

Gunnarsson, Billins, Andrae, Foppa och Matson är ju spelare som ses som SHLspelare.

Jag tror vi är lite fel på det om vi tror att våra problem är relaterade till problematiken med allsvenska spelare, skulle nästan säga tvärtom faktiskt.

Som jag ser det är det stora problemet att coacherna inte fått ut i närheten av max av laget samt att spetsnyförvärven inte lyckats, detta kan i och för sig höra ihop.

Hade Ortio hållit den klassen han höll igår tidigare under säsongen, hade våra spetsförvärv levererat utefter lön och tidigare prestationer så hade det sett helt annorlunda ut. Bommade ju Strålman och ser nu vilken skillnad Hjalmarsson gör.

Så enligt mig är huvudorsakerna dåliga prestationer från våra spetsspelare samt coachernas och Nubbens misslyckande med att få ihop laget och spelet. De sk allsvenska spelarna har ju motsvarat förväntningarna kan jag tycka. Lindbäck, Hansson, Sjöholm, Glad, Vesel och även bröderna Davidsson har varit och presterat som förväntat eller bättre.

Även de fem tidigare nämnda har presterat som förväntat i stort sett.

Så jag lägger det mesta på Nubben samt coacherna, inte Wilander eller Lindbom.

Vi hade ju en megatrupp förra säsongen som var som ett Dream Team i allsvenskan och vi plockade bort säkert 15 spelare från den truppen och har totalt adderat 15 spelare, minus Elvenes, vilket måste anses som väldigt många.

Troligen kommer det in ytterligare några under säsongen men det får läggas på misslyckade tidigare värvningar som måste korrigeras.
CROHB

Inläggav Henke67 » 2 december 2022, 23:11

Angående HA spelare till SHL så vill jag påstå att omgivningen spelar väldigt stor roll. Det gör på något sätt att ju fler HA spelare man har desto mindre sannolikhet att det blir succé som lag. En kedja bestående av HA spelare har mindre sannolikhet att lyckas än tre forwards som spelar varsin kedja! Jag har ingen statistik /länk som bevisar detta så jag kan ha helt fel. Men årets lag gör vad det kan för att stärka mig i den här tron…
Trotts det vill jag hävda att det största problemet i år är att Miele, Bödker, Nättinen och Elvenäs inte levererat i närheten av vad åtminstone jag förväntade mig.
Henke67

Inläggav Diabolics » 3 december 2022, 00:44

CROHB skrev:
Gunnarsson, Billins, Andrae, Foppa och Matson är ju spelare som ses som SHLspelare.

Det håller inte jag med om. Både Foppisch och Andrae hade misslyckats sitt första år i SHL, de visade att de höll god HA-klass. Inget mer.
Billins och Matson var på väg utför, platsade inte i SHL längre, fick ta ett steg ner. HA-klass.

Gunnarsson är den enda jag kan acceptera att man ger en SHL stämpel på, men bara som backup.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Danneman » 3 december 2022, 00:54

Diabolics skrev:
CROHB skrev:

Det håller inte jag med om. Både Foppisch och Andrae hade misslyckats sitt första år i SHL, de visade att de höll god HA-klass. Inget mer.
Billins och Matson var på väg utför, platsade inte i SHL längre, fick ta ett steg ner. HA-klass.

Gunnarsson är den enda jag kan acceptera att man ger en SHL stämpel på, men bara som backup.

Andrae var 18, lite väl hårt att se det som ett "misslyckat år". Forsberg 17 mål. Sen behövde inte Billins och Matson gå ner i HA, bägge hade ju erbjudanden från SHL.
Danneman

Inläggav Bluey » 3 december 2022, 00:58

Diabolics skrev:
CROHB skrev:

Gällande Forsberg så gjorde han 17 mål under sin första SHL-säsong. Det var bara sju spelare som gjorde fler mål än honom det året, så att säga att det var en misslyckad säsong känns inte helt sanningsenligt.
Bluey

Inläggav Diabolics » 3 december 2022, 01:06

Jag vidhåller:
Andrae visade tydligt att han inte höll för SHL det året. Sen kanske man inte skall kalla det misslyckande.
Foppisch var helt osynlig utanför sina mål, det året. Det var anledningen till att han hade få minuter. Han tog inte steget till etablerad SHL-spelare det året. Hade han gjort det hade han haft fler minuter.

Danneman skrev:Sen behövde inte Billins och Matson gå ner i HA, bägge hade ju erbjudanden från SHL.

Det var nyhet för mig. Vem erbjöd dem kontrakt?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Danneman » 3 december 2022, 01:14

Diabolics skrev:Jag vidhåller:
Andrae visade tydligt att han inte höll för SHL det året. Sen kanske man inte skall kalla det misslyckande.
Foppisch var helt osynlig utanför sina mål, det året. Det var anledningen till att han hade få minuter. Han tog inte steget till etablerad SHL-spelare det året. Hade han gjort det hade han haft fler minuter.

Danneman skrev:Sen behövde inte Billins och Matson gå ner i HA, bägge hade ju erbjudanden från SHL.

Det var nyhet för mig. Vem erbjöd dem kontrakt?

Matson valde ju mellan Timrå och HV.
Billins har själv sagt i intervjuer (både JP o andra tidningar) att han hade erbjudanden från högre ligor. Det ser jag inte som något konstigt, brynässupportrarna tyckte ju det var väldigt konstigt att han klev ner.
Danneman

Inläggav CROHB » 3 december 2022, 01:37

Min poäng är ju att vår position till största delen inte beror på för många ”allsvenska” spelare utan främst pga att våra spetsspelare inte levererar.

Bödker, Miele, André, Tedenby, Nättinen och Elvenes/Lenc harju inte precis stått för majoriteten av poängen bland forwards som brukligt är för de två toppkedjorna i ett lag. Vet att skador varit inblandade men det är där vi har den stora orsaken, fruktansvärt dålig spets i laget.

Sen om det beror på att Nubben värvat helt fel spelare ihop med coacherna eller om coacherna inte klarar att få ut max av dem genom spelsystem och coachning låter jag vara osagt men det är där vi har det stora problemet.

Samtidigt har ju inte Ortio och Martinsson precis varit dominanta heller i de bakre linjerna som förväntades.

Där har vi vårt stora problem och inte övriga i laget även om det även där finns saker att anmärka på.

Fått in spets med Hjalmarsson och även LaLeggia nu vilket gjort stor skillnad. Får hoppas Nubben fortsätter på den inslagna vägen framåt.
Senast redigerad av CROHB 3 december 2022, 21:42, redigerad totalt 1 gång.
CROHB

Inläggav jordfelsbrytare » 3 december 2022, 21:24

John Quenneville ska till Brynäs som det verkar.
Så tror vi lyckligtvis kan avskriva honom.
jordfelsbrytare

Inläggav PapaEmeritus » 3 december 2022, 21:27

jordfelsbrytare skrev:John Quenneville ska till Brynäs som det verkar.

Han förlorade matchen mot IKO på egen hand, i princip. Hade inte ens tagit i honom med tång.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav jordfelsbrytare » 3 december 2022, 21:29

PapaEmeritus skrev:
jordfelsbrytare skrev:John Quenneville ska till Brynäs som det verkar.

Han förlorade matchen mot IKO på egen hand, i princip. Hade inte ens tagit i honom med tång.

Mina källor säger att han släpps av i Gävle på vägen hem efter matchen idag och ej återvänder till Leksand.
Nej vill inte för allt smör i Småland att han kommer hit men har sett att det skrevs om honom i tråden längre upp.
Jag ville bara döda den spekulationen.
jordfelsbrytare

Inläggav Quila » 6 december 2022, 23:28

Fyboda och AntonB; svarar här. Har legat lågt när det kommer till att ta del av rykten o.s.v. men marknaden är sådär. Strålman skulle jag säga är så gott som klar till nästa säsong, men skulle det gå att lösa skatten till 1/1-23 så finns en liten chans, även om jag har svårt att tro det.
Fanns ett par man knutit bra kontakt med i NA för kommande säsong.

Centerjakten fortsätter.
Quila
Moderator

Inläggav Kamy » 7 december 2022, 00:54

Det visar nog ganska mycket hur marknaden ser ut när LHC tar in en spelare som Jasse Ikonen, vem tusan det nu är. Inget namn som imponerar iaf.
Kamy

Inläggav RJ--92 » 7 december 2022, 08:35

Kamy skrev:Det visar nog ganska mycket hur marknaden ser ut när LHC tar in en spelare som Jasse Ikonen, vem tusan det nu är. Inget namn som imponerar iaf.

Hade hellre haft viss Tommi Huhtala än den finnen åtminstone..
RJ--92

Inläggav magnus b » 7 december 2022, 09:37

Jasse Ikonen är en spelare som gått ner sig rejält. Har några Helsinki vänner som håller på HIFK. Jasse Ikonen var ganska bra ett tag (därför jag hört talas om honom), men det verkar gått utför på något sätt. Vet inte om det är slöhet eller kunnandet som gått åt fel håll. Hade knappast varit värt att hugga på för HV då han inte skulle tillföra något alls egentligen.

HV behöver en ordentlig center, annars kan det liksom vara. Kan man få in Strålman på backen så är det självklart bara köra. Han skulle vara en av ligans bästa backar. Men annars känns numerären både på yttrar och backar lite väl stor. På backsidan har man en ganska klar topp-6:a och yttrar har man tonvis av. Det är en riktigt bra center som fattas och här måste självklart Nubben försöka ordentligt. Alternativt göra en halvchansning på någon AHL center med uppsida om man inte hittar något annat.
magnus b

FöregåendeNästa

Återgå till HV71