Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav CROHB » 22 november 2022, 23:33

Ryktas om Kempe och Luleå.
Handlar det om pengarna som nämnts och kontraktslängden det handlade om så tycker jag det är OK att HV avstod.
CROHB

Inläggav Littleshrimp » 23 november 2022, 12:43

En fråga till Quilla.

Vi vet ju att marknaden är tuff, och som man läst verkar ju dom flesta sportchefer söka förstärkningar.

Men jag undrar om du hört om vilka som hänger löst? Tänker på Vigneualt som inte riktigt får det lossna, Bödker kanske man förväntade sig mer av, Samma gäller Nättinen och Bengtsson
/Westerlund hade kanske högre förväntningar?
Littleshrimp

Inläggav Nutarviguld » 23 november 2022, 12:45

Littleshrimp skrev:En fråga till Quilla.

Vi vet ju att marknaden är tuff, och som man läst verkar ju dom flesta sportchefer söka förstärkningar.

Men jag undrar om du hört om vilka som hänger löst? Tänker på Vigneualt som inte riktigt får det lossna, Bödker kanske man förväntade sig mer av, Samma gäller Nättinen och Bengtsson

Kan tänka mig att man inte vill göra som med Evenäs igen, dvs skicka en spelare INNAN man har någon som tar den platsen.
Men utöver de du nämner så borde ju även Glad, Torp och några andra hänga galet löst.
Nutarviguld

Inläggav Haard » 23 november 2022, 12:48

Nutarviguld skrev:

Kan tänka mig att man inte vill göra som med Evenäs igen, dvs skicka en spelare INNAN man har någon som tar den platsen.
Men utöver de du nämner så borde ju även Glad, Torp och några andra hänga galet löst.

Tror man vill ha kvar iallafall Torp, med tanke på hans HV-hjärta som inte går att underskatta. Speltid kanske Torp inte får alltför mycket av, men min uppfattning är att han varje dag tävlar, gör allt för klubbmärket och likt Thörnberg skulle offra en pungkula om så krävdes. Sådana spelare behövs i lag.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Littleshrimp » 23 november 2022, 12:52

Nutarviguld skrev:

Självklart är det så. Men det har också öppnat upp för en talang att visa sig som Mølgaard. Nu menar jag givetvis inte att man ska skeppa i väg spelare och ersätta med juniorer.

Jag hoppas att man håller sig kvar och i nästa årstid kan man ge fler talanger chansen. Bara kolla exempelvis Skellefteå, hur snabbt de lyckas inskola spelare ifrån deras egna verksamhet.
Littleshrimp

Inläggav Quila » 23 november 2022, 18:09

Pratas rent generellt väldigt sparsamt om någon lämnar, men det som florerar är två backar och en till två Fw:s.
Glad lär ju stärkt sina odds så som han spelat på sistone och Torp lär sitta säkert. Lär stå mellan Westerlund, Bengtsson och Billins. Bland Fw:s har det tidigare pratats om någon av importerna, men detta har varit mer spekulativt. Sam och Måns ska ha allsvensk intresse där den sistnämnde isf är fråga om lån. Tror inte man släpper Måns, men hoppas på Sam även om han om han någon gång skulle komma igång besitter styrka och tyngd vilket är en bristvara i befintlig trupp. Davidssons är de som florerats mest men då för nästa säsong, där flera SHL-klubbar visat intresse.
Återkommer om jag hör något intressant :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav wk2431 » 23 november 2022, 18:45

Nutarviguld skrev:

Billins har sett riktigt svag ut senaste matcherna, och över säsongen i stort. Ska ju funnits intresse på honom från Djurgården inför (?) säsongen. Synd att man inte nappade på det, med facit i hand. Han håller inte på SHL-nivå. Det gör inte Torp heller, visserligen. Men som någon annan skrev, Torp har i alla fall faktorn att han gör allt för klubben om han väl för spela. Borde inte räcka för förlängt kontrakt, men för att få vara kvar i organisationen tiden ut.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav wk2431 » 23 november 2022, 18:50

Varning för spekulerande snille:

Har funderat på ett hypotetiskt scenario där Luleå vinner dragkampen om Kempe.
Ökar det chanserna att de skulle vara villiga att släppa Brännström till HV71 redan nu?

Om HV skulle vara intresserade av det vet jag inte, men om man nu signat Brännström för ett kontrakt över kommande 3 säsonger, samtidigt som man letat forwards just nu, vore det väl konstigt om man inte provat?
Chansen att man släpper honom borde vara större om man får rejäl förstärkning, är alltså min hypotetiska teori.
Sparka Kent Norberg!
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav Dovahkiin » 23 november 2022, 18:52

Jag tror fortfarande Strålman kan komma, spelat 5/18 matcher är på läktaren bänken för det mesta. Drömma får man 8-)
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Dovahkiin » 23 november 2022, 18:52

wk2431 skrev:Varning för spekulerande snille:

Har funderat på ett hypotetiskt scenario där Luleå vinner dragkampen om Kempe.
Ökar det chanserna att de skulle vara villiga att släppa Brännström till HV71 redan nu?

Om HV skulle vara intresserade av det vet jag inte, men om man nu signat Brännström för ett kontrakt över kommande 3 säsonger, samtidigt som man letat forwards just nu, vore det väl konstigt om man inte provat?
Chansen att man släpper honom borde vara större om man får rejäl förstärkning, är alltså min hypotetiska teori.

'Aldrig de släpper sin bästa spelare.
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Nutarviguld » 23 november 2022, 18:58

Dovahkiin skrev:Jag tror fortfarande Strålman kan komma, spelat 5/18 matcher är på läktaren bänken för det mesta. Drömma får man 8-)

¨
Tänker att det har med lönen att göra, han sitter nog hellre på bänken med 500k+ i månaden än på Isen med Hv71 för halva den pengen ? obs! spekulerar bara
Nutarviguld

Inläggav Dovahkiin » 23 november 2022, 19:06

Nutarviguld skrev:
Dovahkiin skrev:Jag tror fortfarande Strålman kan komma, spelat 5/18 matcher är på läktaren bänken för det mesta. Drömma får man 8-)

¨
Tänker att det har med lönen att göra, han sitter nog hellre på bänken med 500k+ i månaden än på Isen med Hv71 för halva den pengen ? obs! spekulerar bara

Han har spelat in över 45 miljoner dollar, men vi får se som sagt drömma får man =)
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Henke67 » 23 november 2022, 19:10

Nutarviguld skrev:

¨

Njae… Fram till nyår är det väl mer en skattefråga.
Jan-April =4 månader. En mille eller två mille…
Jag har inte koll på hans tidigare kontrakt och finansiella status, men det känns inte som en miljon skulle påverka hans beslut/framtida ekonomiska status på samm sätt som det skulle påverka min ekonomi…
Men chansen att få spela i ett NHL slutspel, om så endast enstaka matcher när ordinarie inte är tillgängliga, tror jag väger tungt nog!
Henke67

Inläggav Quila » 23 november 2022, 19:33

Skrivit det flera gånger men skriver igen. Allt handlade och handlar för Strålmans del om det skattemässiga. Nästa år lär vi se Strålman i världens finaste dress.
Quila
Moderator

Inläggav frederic » 23 november 2022, 20:16

Bruins går som tåget, leder hela NHL. Det finns inte en sportmössa att Strålman väljer att ge upp chansen på Stanley Cup (två tidigare torsk, om jag inte missminner mig) för Nubbens eventuella kontraktsförslag. Om då inte Boston bryter hans kontrakt av någon anledning.
Användarvisningsbild
frederic

Inläggav 1586kvadrat » 23 november 2022, 20:28

Hammer och Strålman i samma backuppsättning får en ju att trilla av stolen. Hur sannolik är det på en skala?
1586kvadrat

Inläggav CaptainF8 » 24 november 2022, 10:10

Nubben jagar i Nordamerika. Från expressen:

”På lördag reser SHL och sportcheferna tillsammans på en konferensresa till USA.
Destinationen är Los Angeles och man ska se både NHL-matcher och en AHL-match. Många SHL-klubbar väljer att skicka båda sportchef och assisterande sportchef. Resan varar till torsdag då man reser hem igen.
Men några blir kvar. Oskarshamns Thomas Fröberg, HV71:s Kent Norberg och Linköpings sportsliga ledning tillhör de som ska vara kvar.
Då står matcher och träffa spelare, och kanske även skriva några kontrakt på agendan.”
CaptainF8

Inläggav DocSeverinsen » 24 november 2022, 10:21

Spännande :)
DocSeverinsen

Inläggav Haard » 24 november 2022, 13:07

Oerhört spännande!
Efter snabb titt ser jag att Kings hemmamöter Arizona på torsdagen och Carolina på lördagen, medan AHL-laget Ontario Reign tar Colorado Eagles, Bakersfield Condors och Henderson Silver Knights medan Nubben är på besök.

Noterbart med HV-koppling i L.A Kings organisation:
Lias Andersson, c, lirar i farmarlaget Reign, spelat 11 matcher hittills denna säsongen och stått för 5+4. Inga NHL-matcher. Kanske Nubben försöker övertala Lias att komma "hem" till HV igen? Vi behöver en förstecenter.
Jakob Moverare, b, (spelade i HV mellan 14/15 och 15/16) lirar också i farmarlaget, dock gjort 2 NHL-matcher i år.

Övrig HV-koppling i motståndarlag:
Oskar Olausson, f, i Colorado Eagles. 4+4 på 16 AHL-matcher och 0p på 1 NHL-match i år. Tranåskillen lirade i HV t.om 20/21.
Jesper Fast, f, i Carolina Hurricanes. Inne på sin 10:e raka NHL-säsong (tidigare Rangers) efter att ha lämnat HV inför 13/14. Utgående kontrakt med Hurricanes. Är den 30-årige Nässjösonen sugen på att vända hem till HV igen? Inte spelar han väl med #71 utan anledning.... :D

Snabb genomkoll bara, kändes rimligt med en sammanfattning av vilka spelare med HV-koppling Nubben skulle kunna kika på. Givetvis finns det andra spelare utan HV-koppling som om möjligt skulle kunna vara intressanta.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav PapaEmeritus » 24 november 2022, 14:59

Vill någon med Expressenkonto ge en kommentar om dagens silly?
Säger han nåt om HV?

DMa gärna.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -for-2324/
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav tibia » 24 november 2022, 15:00

PapaEmeritus skrev:Vill någon med Expressenkonto ge en kommentar om dagens silly?
Säger han nåt om HV?

DMa gärna.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -for-2324/

inget mer specifikt än att nubben är en av sportcheferna som ska stanna lite längre i usa för att scouta ahl och försöka skriva kontrakt. :)
tibia

Inläggav wk2431 » 24 november 2022, 16:24

Dovahkiin skrev:'Aldrig de släpper sin bästa spelare.

Kikade lite på statsen i Luleå och inser att så är ju fallet.
Att Fröberg är nummer 2 bakom honom är galet. Världen är uppochner :D
Sparka Kent Norberg!
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav CJ#17 » 24 november 2022, 17:49

1586kvadrat skrev:Hammer och Strålman i samma backuppsättning får en ju att trilla av stolen. Hur sannolik är det på en skala?

Signaturen Tanke skrev i våras i en annan tråd att man kanske skulle ringa Hammer. Fick noll respons, antagligen då det lät så långsökt. Det hände ju trots allt. Jämfört med det så låter det ju högst sannolikt nu att Hammer och Strålman spelar i samma lag nästa år :)
CJ#17

Inläggav Grga » 24 november 2022, 17:49

wk2431 skrev:

Nja, upp och ner vet jag inte. Beror nog på vilken världsbild man har. Detta är ju ett tydligt exempel på att HV som förening misslyckats kopiöst de senaste åren. 2 spelare som man inte ville ha är numera bästa poängspelare i ett av seriens bästa lag. Hur är det ens möjligt....
Grga

Inläggav Goddamn » 24 november 2022, 22:16

Grga skrev:
wk2431 skrev:

Nja, upp och ner vet jag inte. Beror nog på vilken världsbild man har. Detta är ju ett tydligt exempel på att HV som förening misslyckats kopiöst de senaste åren. 2 spelare som man inte ville ha är numera bästa poängspelare i ett av seriens bästa lag. Hur är det ens möjligt....

Jag vill fortfarande inte ha Fröberg.
Användarvisningsbild
Goddamn

Inläggav Quila » 25 november 2022, 12:29

Grga skrev:
wk2431 skrev:

Menar ni seriöst Linus Fröberg. En av de största förnekarna vi någonsin skådat. Han är tredje bäst poängmässigt i Luleå. Fortsätter han i denna tanken kommer han sluta på hela 32 poäng. I Hv gjorde han 30, respektive 34 poäng. Att han ligger trea är snarare tackvare Luleås spridda poängproduktion. Fröberg gjorde godkänt med poäng i HV, men säsongen vi åkte ut hade han -18, förvisso i ett bottenlag. Nu spelar han i ett topplag har ligger på -1 vilket inte är så smickrande. Fröberg är så långt ifrån värdig att nämnas i denna tråden som det går att komma i min mening. Brännström däremot, där snackar vi skills. Problemet var att Luleå signade upp han innan HV fattade att det kunde vara bra att förlänga. Att han haft den utveckling han haft var inte på något vis självklar där och då, även om han växte ut en hel del av sluttampen den säsongen.
Quila
Moderator

Inläggav Grga » 25 november 2022, 13:46

Tror ingen vill ha Linus Fröberg här :lol:
Bara ett konstaterande att HV inte har varit särskilt duktiga på att förvalta de senaste åren. Finns ju andra spelare förutom dessa 2.Ett klassiskt bevis på att man under lång period och bitvis fortfarande sitter på alltför höga hästar. Detta hände även ett klassiskt fotbollslag några år tdigare än HV och de har fortfarande inte kommit på fötter. IFK Gbg.
Naturligtvis jättesvårt att förespå utveckling i framtiden på spelare, men det är ju det det handlar om och bl.a det de ansvariga skall bedömas efter.
Grga

Inläggav lejacques » 25 november 2022, 14:06

Fast Luleå verkar ju få ut exakt lika mycket av Fröberg som HV fick? Problemet i vårt fall, och nog även Luleås, är att han värvades för en större roll än vad han faktiskt lyckats ta.

Och därav har samma diskussioner uppstått bland Luleå-fans som hos oss. Stabil spelare, men inte på långa vägar den förstacenter man hoppades på. Kollar man hans tråd på Luleåforumet så kan han hyllas under en period (så var det i HV också. Väldigt ojämn) för att supportrar senare önskar att något annat lag tog över hans kontrakt.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 25 november 2022, 14:18

Fröberg är en idealisk tredjecenter. Han är ganska mycket som Linus Johansson fast utan ledaregenskaper och offensiva skills. Den beskrivningen räcker kanske.
magnus b

Inläggav CJ#17 » 25 november 2022, 19:31

Tror ni Nubben får något signat kontrakt med hem?
CJ#17

FöregåendeNästa

Återgå till HV71