av Diabolics » 11 november 2022, 10:25
Lite mer från igår:
Först är det dåligt att inte folk från damsidan är där å då syftar vi på humlan. Damerna blir pliktskyldigt nämnt i förbifarten av de närvarande. Dock försökte Lindbom så gott han kunde och lyfte fram att det är ont om spelare generellt. Vilket är sant. Utländska spelare avvaktar utvecklingen i nordamerika medans inhemskt så finns det inte tillräckligt många. Det är en brist som jag själv är införstådd i då jag har dotter i Hanhals verksamhet och nästan dagligen diskuterar tjej/damhockey med folk som är drivande inom damhockeyn i väst. Unga tjejer, 15 år, har fått hoppa in från ungdomsverksamheten rakt in i NDHL (Frölunda och Hovås) och SDHL (Göteborg HC innan de la ner) bara för att lagen skall ha tillräckligt med spelare för att kunna tävla.
Det Lindbom nämnde, som är positivt, är att vi har fyra av de mest intressanta ungdomarna i svensk damhockey. Så framtidsutsikterna är goda. Vi hoppas föreningen förvaltar detta. Angående Miras innebandyspel så var det en överenskommelse sedan länge att hon detta år skall få dubblera.
Jag fick lite info från Tommy. Först ställde jag frågan om det är så att vi har för dålig trupp för det spelsystem vi har, och om byte av spelsystem är påtänkt, detta i ljuset av att vi i snart 1.5 år har utfört alldeles för mycket dump and chase.
Tommy höll med om att det var alldeles för mycket dump and chase. Att det var ett problem, han menade dock på att det kommer från att vi inte får igång spelet från bakplan/backar, och att man då tvingas till dump, ty alternativet är otänkbart (för alla utom Miele, min kommentar). Jag fick inget svar på om spelsystemet kommer ses över, men tolkar det som att det iallafall är brist på kvalitet som driver oss till dump and chase. Och att det inte är önskvärt enligt tommy.
Efter mötet snackade jag vidare med Tommy. På en direkt fråga om vem Hammer kommer spela med, så svävade han först, men jag bad honom om magskänslan, direkt, NU! Då svarade han Eric. Jag frågade om Emil, och han lös upp även vid den tanken.
Vi snackade lite om att Emil behöver någon som lyfter honom och att han har varit lite av en besvikelse. Tommy höll med. Tommy höll även med om att Eric kanske inte är den starka individ som behövs för att lyfta en sådan som Emil och att Hammer kommer vara viktig för både Emil, men även för Eric som nu kan släppa ner axlarna lite och göra det han är bra på.
Jag lyfte fram att många tycker, lite förvånande att berra/Glad gjort det bättre än förväntat. "Ja, så länge han bara spelar 12 minuter", sa Tommy. Då är han som bäst.
Jag frågade om Sjöholm: Han är här för att stanna. Han skall det satsas på från nu. Tydligen hade han haft något som gjorde att de trodde han var sjuk ett tag, så de tog honom ur tjänst. Lite oklart vad det var, men detta samt möjligheten att vinna lite är nu bakom honom och nu är det fokus på Sjöholm.