Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav justus3 » 10 november 2022, 22:15

magnus b skrev:Några pros and cons efter den utmärkta rapporteringen.
+ med utökad budget
- Nubben ska använda den

+ med Hammer
- med att mycket hopp står till honom

+ Wilander visar optimism med utökad budget och tror på topp 10
- 100% fokus måste ligga på plats 12

+ vi får stabilitet med förtroende för Tommy
- den stabiliteten har givit 1 seger så stabiliteten finns ju definitivt där.

Etc etc.

Utmärkt sammanfattning.
Jag är fullständigt urless på detta snack om slutspel, om man har tagit så lite poäng och ligger toksist och chansen/risken att hamna i play-out är typ 95%-100%. Så kunde man ju hoppas på ett uns av ödmjukhet, vem försöker man lura?
Senast redigerad av justus3 10 november 2022, 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav 1586kvadrat » 10 november 2022, 22:20

Sägs nog bara för att ge ett lugn i organisationen. Med en vunnen match efter full tid kan man ju knappast tro på slutspelsplats om man tittar på statistiken. Så länge HV håller sig kvar så tror jag att ALLA är nöjda. Slutspel är bara en bonus.
1586kvadrat

Inläggav CaptainF8 » 10 november 2022, 22:33

Det är samma livsfarliga tänk som senast vi åkte ut. Vi ligger sist med 10 poäng upp, fokus ska fan vara att överleva och ingenting annat. Att istället snacka om topp 10 eller som då om slutspel är fel och farligt på så många sätt.
CaptainF8

Inläggav lillskogen » 10 november 2022, 22:33

Spelare in. Spelare ut.
Säg vad fan ni vill.
Fram tills dess att laget kan vinna en match till att börja med.
Då är jag skeptisk. Visst laget har kämpat i motvind.
Men faktum är det vi ser idag.
Tyvärr kommer jag att vara svår att övertala. Men är helt klart redo att ändra mig.
Dock låt oss se resultatet efter några matcher…
:D
*edit
lillskogen

Inläggav 15:48 » 10 november 2022, 22:58

jordfelsbrytare skrev:
Zico skrev:
jordfelsbrytare skrev:Ingen av de sportsligt ansvariga för lagbyggerna i en föreningen närvarar när föreningen har medlemsmöte i det prekära läge man befinner sig i både på herr och damsidan.
Brukade inte Hult närvara?

Samtliga sportchefer i SHL har ett möte i samband med Karjala Cup, så det är väl därför Nubben inte var med i kväll.

Aha okej jag förstår. Tack för klargörandet.

Synd bara att de inte stämde. Nubben är i Sundsvall och städar ur sin svärfars hus enligt JP som pratat med honom… ;)
15:48

Inläggav CROHB » 10 november 2022, 23:09

Lite förvånad faktiskt över att Wilander pratar om slutspel. Påminner lite om Linus Fröberg 2021 och hans uttalande om att HV blir farliga i ett ev slutspel. Läget är så kritiskt så allt måste handla om överlevnad och att undvika Play Out.

Tycker personligen att det enda målet från officiellt HVhåll ska vara att undvika Play Out, inte snacka om Play In.

Finns verkligen ingen anledning att ens nämna något annat än att målet är att undvika plats 14 och 13. Skulle det vända och vi börjar plocka poäng som ett topplag och hamnar på säker mark med marginal då kan vi börja prata om slutspel inte tidigare.

Lite vibbar från 2020 och träffarna med Sten Åke och Agne får man ju onekligen. Grundmurat förtroende för tränartrion osv, något man måste säga men jag tror tyvärr det kan vara sant och gör ju att benägenheten att göra förändringar inte är speciellt stor.

Nubben var och hjälpte frugan med att flytta ut svärmors nyss sålda hus i Sundsvall så det var anledningen till att han inte var på plats under medlemsmötet.
CROHB

Inläggav Robert.76 » 10 november 2022, 23:48

Sporten på 4an sa nyss att shl blir en ikon rikare, Loui Eriksson. Inte ett ord om Hammer....skitkanal.
Robert.76
Moderator

Inläggav aimstar » 10 november 2022, 23:53

Petersson dyngar in ett hat trick direkt i Tre Kronor...bättre omgivning eller bättre spelsystem...eller både och?
aimstar

Inläggav Danken » 11 november 2022, 08:04

aimstar skrev:Petersson dyngar in ett hat trick direkt i Tre Kronor...bättre omgivning eller bättre spelsystem...eller både och?

Man blir så less på det här. Lutar mer åt hur HV spelar hockey.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav CJ#17 » 11 november 2022, 09:14

Omgivningen är väl uppenbar. Och det finns inget betungande ok när man kommer in i landslaget i för en sån här turnering med ny ledare och allt. Bara köra på.
Sen kanske Hallam har både det ledarskap och spelsystem som en del efterfrågat. En yngre modernare ledare? Har väl gått rätt bra med VLH.
CJ#17

Inläggav CJ#17 » 11 november 2022, 09:14

Robert.76 skrev:Sporten på 4an sa nyss att shl blir en ikon rikare, Loui Eriksson. Inte ett ord om Hammer....skitkanal.

Har de inte redan pratat om honom som klar?
CJ#17

Inläggav lejacques » 11 november 2022, 09:35

Rätt befriande att få se Petersson i Tre Kronor. Många är benägna att dissa stjärnorna i HV men Petersson visar ju att han är toppklass. Som diskuteras ovan. Är det fel på lagbygget eller spelsystemet. Säger som andra. Både och.

Känslan av att Nubben och Tommy inte är de som kan eller ska föra HV framåt förstärks ytterligare.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 11 november 2022, 09:44

Och ang. medlemsmötet. magnusb och flera andra summerar det bra. Otäckt skrämmande säsongen 20/21. Men det blir väl så när man hamnar i maktposition. Svårt att kritisera de man själva anställt för då belyser man samtidigt sitt eget misslyckande. Därav hålla varandra bakom ryggen-mentaliteten.

Om vi ska se nåt positivt i allt så är det ju att årets styre insett att laget inte håller och att man tidigt på säsongen försöker rätta till problemen med lagbygget. Det stora problemet är som många också påpekar, att det är samma herrar som satt oss i detta läge som fått uppdraget att fixa det...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 11 november 2022, 10:25

Lite mer från igår:

Först är det dåligt att inte folk från damsidan är där å då syftar vi på humlan. Damerna blir pliktskyldigt nämnt i förbifarten av de närvarande. Dock försökte Lindbom så gott han kunde och lyfte fram att det är ont om spelare generellt. Vilket är sant. Utländska spelare avvaktar utvecklingen i nordamerika medans inhemskt så finns det inte tillräckligt många. Det är en brist som jag själv är införstådd i då jag har dotter i Hanhals verksamhet och nästan dagligen diskuterar tjej/damhockey med folk som är drivande inom damhockeyn i väst. Unga tjejer, 15 år, har fått hoppa in från ungdomsverksamheten rakt in i NDHL (Frölunda och Hovås) och SDHL (Göteborg HC innan de la ner) bara för att lagen skall ha tillräckligt med spelare för att kunna tävla.
Det Lindbom nämnde, som är positivt, är att vi har fyra av de mest intressanta ungdomarna i svensk damhockey. Så framtidsutsikterna är goda. Vi hoppas föreningen förvaltar detta. Angående Miras innebandyspel så var det en överenskommelse sedan länge att hon detta år skall få dubblera.

Jag fick lite info från Tommy. Först ställde jag frågan om det är så att vi har för dålig trupp för det spelsystem vi har, och om byte av spelsystem är påtänkt, detta i ljuset av att vi i snart 1.5 år har utfört alldeles för mycket dump and chase.
Tommy höll med om att det var alldeles för mycket dump and chase. Att det var ett problem, han menade dock på att det kommer från att vi inte får igång spelet från bakplan/backar, och att man då tvingas till dump, ty alternativet är otänkbart (för alla utom Miele, min kommentar). Jag fick inget svar på om spelsystemet kommer ses över, men tolkar det som att det iallafall är brist på kvalitet som driver oss till dump and chase. Och att det inte är önskvärt enligt tommy.

Efter mötet snackade jag vidare med Tommy. På en direkt fråga om vem Hammer kommer spela med, så svävade han först, men jag bad honom om magskänslan, direkt, NU! Då svarade han Eric. Jag frågade om Emil, och han lös upp även vid den tanken.
Vi snackade lite om att Emil behöver någon som lyfter honom och att han har varit lite av en besvikelse. Tommy höll med. Tommy höll även med om att Eric kanske inte är den starka individ som behövs för att lyfta en sådan som Emil och att Hammer kommer vara viktig för både Emil, men även för Eric som nu kan släppa ner axlarna lite och göra det han är bra på.

Jag lyfte fram att många tycker, lite förvånande att berra/Glad gjort det bättre än förväntat. "Ja, så länge han bara spelar 12 minuter", sa Tommy. Då är han som bäst.

Jag frågade om Sjöholm: Han är här för att stanna. Han skall det satsas på från nu. Tydligen hade han haft något som gjorde att de trodde han var sjuk ett tag, så de tog honom ur tjänst. Lite oklart vad det var, men detta samt möjligheten att vinna lite är nu bakom honom och nu är det fokus på Sjöholm.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Lexhed » 11 november 2022, 10:30

lejacques skrev:Rätt befriande att få se Petersson i Tre Kronor. Många är benägna att dissa stjärnorna i HV men Petersson visar ju att han är toppklass.

Jag såg matchen, håller med. Men vi blundar för en sak. Att man som spelare skärper till sig när man kommer hemifrån.

AP kommer till sin rätt när 1) han har bättre medspelare 2) agerar i ett bättre spelsystem. Men också 3) när han representerar Tre kronor och har SHLs guldmakare Sam Hallam som coach - då hänger man inte med huvudet och längtar till avbytarbåset.

Så om jag sticker ut hakan lite så tror jag även att det beror på APs egen inställning. Han är ju faktiskt i HV71 för att själv lyfta spelet och medspelare, även en tisdag kväll borta mot Oskarshamn långt bort från landslaget och VM-förhoppningar.
Lexhed

Inläggav tibia » 11 november 2022, 10:36

Diabolics skrev:Lite mer från igår:

Först är det dåligt att inte folk från damsidan är där å då syftar vi på humlan. Damerna blir pliktskyldigt nämnt i förbifarten av de närvarande. Dock försökte Lindbom så gott han kunde och lyfte fram att det är ont om spelare generellt. Vilket är sant. Utländska spelare avvaktar utvecklingen i nordamerika medans inhemskt så finns det inte tillräckligt många. Det är en brist som jag själv är införstådd i då jag har dotter i Hanhals verksamhet och nästan dagligen diskuterar tjej/damhockey med folk som är drivande inom damhockeyn i väst. Unga tjejer, 15 år, har fått hoppa in från ungdomsverksamheten rakt in i NDHL (Frölunda och Hovås) och SDHL (Göteborg HC innan de la ner) bara för att lagen skall ha tillräckligt med spelare för att kunna tävla.
Det Lindbom nämnde, som är positivt, är att vi har fyra av de mest intressanta ungdomarna i svensk damhockey. Så framtidsutsikterna är goda. Vi hoppas föreningen förvaltar detta. Angående Miras innebandyspel så var det en överenskommelse sedan länge att hon detta år skall få dubblera.

Jag fick lite info från Tommy. Först ställde jag frågan om det är så att vi har för dålig trupp för det spelsystem vi har, och om byte av spelsystem är påtänkt, detta i ljuset av att vi i snart 1.5 år har utfört alldeles för mycket dump and chase.
Tommy höll med om att det var alldeles för mycket dump and chase. Att det var ett problem, han menade dock på att det kommer från att vi inte får igång spelet från bakplan/backar, och att man då tvingas till dump, ty alternativet är otänkbart (för alla utom Miele, min kommentar). Jag fick inget svar på om spelsystemet kommer ses över, men tolkar det som att det iallafall är brist på kvalitet som driver oss till dump and chase. Och att det inte är önskvärt enligt tommy.

Efter mötet snackade jag vidare med Tommy. På en direkt fråga om vem Hammer kommer spela med, så svävade han först, men jag bad honom om magskänslan, direkt, NU! Då svarade han Eric. Jag frågade om Emil, och han lös upp även vid den tanken.
Vi snackade lite om att Emil behöver någon som lyfter honom och att han har varit lite av en besvikelse. Tommy höll med. Tommy höll även med om att Eric kanske inte är den starka individ som behövs för att lyfta en sådan som Emil och att Hammer kommer vara viktig för både Emil, men även för Eric som nu kan släppa ner axlarna lite och göra det han är bra på.

Jag lyfte fram att många tycker, lite förvånande att berra/Glad gjort det bättre än förväntat. "Ja, så länge han bara spelar 12 minuter", sa Tommy. Då är han som bäst.

Jag frågade om Sjöholm: Han är här för att stanna. Han skall det satsas på från nu. Tydligen hade han haft något som gjorde att de trodde han var sjuk ett tag, så de tog honom ur tjänst. Lite oklart vad det var, men detta samt möjligheten att vinna lite är nu bakom honom och nu är det fokus på Sjöholm.

Tack för att du delar med dig!
tibia

Inläggav CJ#17 » 11 november 2022, 10:40

Intressant Lejaques. Kul han var så ärlig. Hur är han att prata med?

Funderar på hur vanligt det är att man ställer om spelsystem under säsong eller att tränare i en klubb för det över huvud taget eller om det ofta krävs ny tränare. Håller man oftast fast vid en filosofi in i absurdum?

Finns exempel?

Någon nämnde att trycka ihop sig i mittzon och kontra inte forechecka så högt och mycket utan avvakta. Undrar hur väl det hade funkat och om det är aktuellt att lätta på forecheck. Kanske ser man andra risker man då får svårt hantera.
CJ#17

Inläggav Diabolics » 11 november 2022, 11:04

CJ#17 skrev:Intressant Lejaques. Kul han var så ärlig. Hur är han att prata med?

Funderar på hur vanligt det är att man ställer om spelsystem under säsong eller att tränare i en klubb för det över huvud taget eller om det ofta krävs ny tränare. Håller man oftast fast vid en filosofi in i absurdum?

Finns exempel?

Någon nämnde att trycka ihop sig i mittzon och kontra inte forechecka så högt och mycket utan avvakta. Undrar hur väl det hade funkat och om det är aktuellt att lätta på forecheck. Kanske ser man andra risker man då får svårt hantera.

Antar att det var till mig ;)

Skön gubbe Tommy. Inger förtroende. Som sagt, ärlig. Enkel att prata med, tillmötesgående. Man skäms över att man ibland önskar se en annan person rodda laget och att man inte har fullt förtroende för Tommy som en franchise-tränare.
Kanske har man fel. Kanske inte. Strävan efter att vara längst fram, med det nya, med det framgångsrika, gör att man ibland skyr det trygga. Även om det för stunden är det bästa. Svår sits.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Quila » 11 november 2022, 11:55

Snyggt jobbat Diabolics :D Både med din egna diskussion med Tommy och med direktrapproteringen från mötet!

Håller med om Tommy, en hyvens människa med otrolig hockeykunskap. Oavsett så är det resultat som gäller och det vet Tommy väl. Han vet att han måste prestera - och det rejält. Han har förutsättningar för att vända detta, men givetvis en svår sits och vändningen måste komma direkt.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Diabolics » 11 november 2022, 13:33

Jobbigt att höra sin egen röst i sändning... :D

https://www.youtube.com/watch?v=C4C8jpZH55M
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Haard » 11 november 2022, 14:05

Tack till er som var på medlemsmötet igår och ställde frågor! Som småbarnsfar hade jag tyvärr inte möjligheten.

Tittat igenom mötet i efterhand nu och jag saknar, liksom tidigare skribenter, mer prat om damerna. Varför var Humlan inte på plats? Wilander verkade inte ens ha koll på anledningen. Är prioriteten på damerna så låg? Man behöver ju börja satsa mer även där, inte bara på herrarna.

Håller även med om att känslan är att man presenterade Hjalmarsson taktiskt nog på ett annars ganska intetsägande möte..... :roll:
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Robert.76 » 11 november 2022, 14:11

Måste säga att Nubben borde prioriterat bättre och varit med på mötet också. Att städa ur svärmoderns hur kanske hade kunnat vänta en dag. – "Jag hade jättegärna varit där i kväll. Jag åkte upp till Sundsvall i tisdags och det hade varit bestämt sedan länge att jag skulle göra det. Min frus mammas hus har nyligen sålts och vi håller på att städa ur det nu, det här har varit bestämt sedan tidigare och det är inte så att jag har försökt att fly på något sätt. Jag hade hellre varit på plats och svarat på medlemmarnas frågor, säger Kent ”Nubben” Norberg".

Jag undrar jag....
Robert.76
Moderator

Inläggav Quila » 11 november 2022, 14:28

Håller med. Mycket knepigt att man inte kan vara på plats på sitt arbete för en sådan sak. Viktigt att visa styrka, handlingskraft och stake. I synnerhet i det läget vi befinner oss i. Att varken Nubben, eller representant från damerna är svagt.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 11 november 2022, 14:33

Robert.76 skrev:Måste säga att Nubben borde prioriterat bättre och varit med på mötet också. Att städa ur svärmoderns hur kanske hade kunnat vänta en dag. – "Jag hade jättegärna varit där i kväll. Jag åkte upp till Sundsvall i tisdags och det hade varit bestämt sedan länge att jag skulle göra det. Min frus mammas hus har nyligen sålts och vi håller på att städa ur det nu, det här har varit bestämt sedan tidigare och det är inte så att jag har försökt att fly på något sätt. Jag hade hellre varit på plats och svarat på medlemmarnas frågor, säger Kent ”Nubben” Norberg".

Jag undrar jag....

Alltså. Nog för jag fattar att Nubben även har ett privatliv. Men det slår liksom lite fel. För ja. Man tycker verkligen att han om någon borde ha varit på medlemsmötet igår. Och om han nu inte är det så hade väl en godtagbar anledning varit om han inte kunde närvara pga jobb (typ värva de spelare HV är i desperat behov av).

Nubben imponerar inte. Än så länge ger han verkligen intrycket av att han tar allt med en klackspark. Nej, jag säger inte att han gör det. Men han ger intrycket av det. Snackar mycket, kommer med info som inte alltid stämmer, kör lite klyschor och är allmänt "skön". Om känslan inför säsongen var att det här är ett utlandsgig för Nubben, ett sätt att få lite miljöombyte och se andra delar av världen ("nähä, det blev inget i Tyskland eller Italien. Men Jönköping är säkert fint”), så är den ännu starkare idag. Jag vet inte. Men det känns inte helt seriöst.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Las Rayas Azules » 11 november 2022, 15:02

Diabolics skrev:Jag fick lite info från Tommy. Först ställde jag frågan om det är så att vi har för dålig trupp för det spelsystem vi har, och om byte av spelsystem är påtänkt, detta i ljuset av att vi i snart 1.5 år har utfört alldeles för mycket dump and chase.

Ingen reflektion kring att han är ansvarig för antingen att backarna klarar av att spela upp, eller att byta spelsätt?

Jag kanske övertolkar, men det låter lite som att "jag har sagt hur de ska spela, men de kan inte det så då blir det fel. Jag har gjort mitt jobb men de klarar inte sitt".
Las Rayas Azules

Inläggav Diabolics » 11 november 2022, 15:24

Las Rayas Azules skrev:
Diabolics skrev:Jag fick lite info från Tommy. Först ställde jag frågan om det är så att vi har för dålig trupp för det spelsystem vi har, och om byte av spelsystem är påtänkt, detta i ljuset av att vi i snart 1.5 år har utfört alldeles för mycket dump and chase.

Ingen reflektion kring att han är ansvarig för antingen att backarna klarar av att spela upp, eller att byta spelsätt?

Jag kanske övertolkar, men det låter lite som att "jag har sagt hur de ska spela, men de kan inte det så då blir det fel. Jag har gjort mitt jobb men de klarar inte sitt".

Jag vill inte lägga några ord i Tommys mun, men jag är lite i dina tankar oxå. Han tycker helt enkelt att de måste börja spela bättre och göra mer rätt saker. Jag tvivlar på att vi har skillsen att genomföra det Tommy vill. Han kan peppa våra tveksamma backar hur mycket som helst, drilla på träningar, men är de för dåliga så kommer de inte kunna prestera mer än marginellt bättre under match ändå. Jag tror redan de är så bra som de kan vara. pluss minus lite dagsform.

Det finns ju en anledning till att man värvar bra spelare, och inte tar in folk från division sju och "bara kör lite träning" så går de rakt in i förstafemman i SHL och tokdominerar. Folk har ett tak för vad de klarar av... ett svagt sluttande tak, uppför i början av karriären för att sedan plana ut och sjunka mot ålderns höst.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CJ#17 » 11 november 2022, 17:45

Absolut Diabolics. Rörde ihop det. Det Det är något med ditt och Lejacques smeknamn som gör dem lika i känslan.
CJ#17

Inläggav CROHB » 11 november 2022, 18:22

Känner mig lite tveksam till Tommy faktiskt. Säger mycket självklarheter och använder ”givetvis” ofta osv. Ger inte mig förtroendet att han är rätt man att leda HV tyvärr. Han var rätt vid tillsättandet och blev en kick i allt det negativa då men jag tror såhär i efterhand att det inte var huggsexa om hans tjänster från SHL. Han är rutinerad och säger rätt saker men…

Vi kanske lyckas hänga kvar men tror inte det är pga Tommy, snarare trots faktiskt. Känns inte som han får ut i närheten av max från laget och det var likadant förra säsongen.

Jag tror det är svårt att hitta en långsiktig lösning under säsongen och då kanske han är bättre än alternativet men känslan är inte bra med honom. Så tror han blir kvar så länge vi har kontakt med lag tolv i tabellen.

Hamnar vi i Play Out så kanske läget blir ett annat och vi gör en Brynäs med typ Dahlén eller liknande om det inte är Timrå vi möter.

Hänger vi kvar så måste vi träffa rätt med coacher till nästa säsong, helst modernare. Måste träffa rätt även om vi inte hänger kvar….
CROHB

Inläggav Nutarviguld » 11 november 2022, 18:34

Jag har länge försvarat Tommy, men vi har många på pappret grymma spelare som levererar dåligt, ta ett exempel med André, han är KUNG i KHL, kommer till Hv och har svårt att leverera, spelar EN match med trekronor och gör hattrick på direkten, man börjar ju undra lite om Tommy kör med något Lindbom liknande dump and chase 100% corsi inriktat spel som hämmar spelarnas skills och kreativitet ? Eller är det "bara" att vi har så sjukt dåliga backar som bara kan dumpa iväg pucken som hämmar dem ?
Nutarviguld

Inläggav mark77 » 11 november 2022, 19:39

Nu har halva uppehållet snart gått och då kan man dra slutsatsen att det inte blir något tränarbyte, det skulle i så fall skett direkt för att ge en ny tid att arbeta med laget, inget nytt på spelarfronten heller utom det vi visste redan.

De två matcherna direkt nu är oerhört viktiga och det behövs en rejäl energikick inför dessa, hoppas kenta fattar det, två torskar och vi är i praktiken avhängda och i playout med över trettio matcher kvar. Föga motiverande för spelarna och en ännu svårare situation att locka hit nya.

Målskyttet och centerplatserna återstår att fixa det gör inte våra nya backar.
mark77

FöregåendeNästa

Återgå till HV71