Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav Regnet » 7 november 2022, 18:44

Vet att det är klyschor och det är resultaten som räknas men sanningen är att vi har extremt många 1 måls förluster. Vi spelar ofta ganska jämnt med motståndet men det har helt gått troll i förmågan att vinna matcher.

Frågan är om vi med lite mer flyt hade håvat in ett gäng 3 poängare eller om det snarare är att vi är underlägsna spelmässigt men lyckas hålla matcherna jämna på jävlaranamma trots det.

Tittar man på matcherna så känns det inte som HVs spel motsvarar att vara supersist även om det helt klart inte är bra.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav magnus b » 7 november 2022, 18:54

Regnet skrev:Vet att det är klyschor och det är resultaten som räknas men sanningen är att vi har extremt många 1 måls förluster. Vi spelar ofta ganska jämnt med motståndet men det har helt gått troll i förmågan att vinna matcher.

Frågan är om vi med lite mer flyt hade håvat in ett gäng 3 poängare eller om det snarare är att vi är underlägsna spelmässigt men lyckas hålla matcherna jämna på jävlaranamma trots det.

Tittar man på matcherna så känns det inte som HVs spel motsvarar att vara supersist även om det helt klart inte är bra.

Jag har samma känsla. Jag tycker HV står upp riktigt bra även mot topplagen. Självklart finns det några bottennapp. Men det känns som att det behövs en ny röst i omklädningsrummet och lite självförtroende i gruppen. Problemet är ju nu att man haft en hel del oflyt och man har börjat hamna så långt efter. Som någon skrev så är det få lag som varit såhär avsågade vid denna tidpunkten som undvikit kvalspel.
magnus b

Inläggav Regnet » 7 november 2022, 19:15

magnus b skrev:
Regnet skrev:Vet att det är klyschor och det är resultaten som räknas men sanningen är att vi har extremt många 1 måls förluster. Vi spelar ofta ganska jämnt med motståndet men det har helt gått troll i förmågan att vinna matcher.

Jag har samma känsla. Jag tycker HV står upp riktigt bra även mot topplagen. Självklart finns det några bottennapp. Men det känns som att det behövs en ny röst i omklädningsrummet och lite självförtroende i gruppen. Problemet är ju nu att man haft en hel del oflyt och man har börjat hamna så långt efter. Som någon skrev så är det få lag som varit såhär avsågade vid denna tidpunkten som undvikit kvalspel.

Men känslan är också att det är få lag som fått så dåligt betalt i poäng för sitt spel och så lite omsättning från målchanser till mål. Vi är inte tillräckligt bra för att bara spela mycket bättre än det andra laget och vinna på det sättet vilket vi är bortskämda med.

Vi är i närheten av att matcha i princip alla lag men har ändå gått nit varje gång i princip. Hockey har ganska mycket slump och även något sämre lag vinner hyfsat ofta med lite medstuds. Vi haft noll sådanna matcher.

Säger inte att det bara är otur men snarare en avsaknad av skicklighet kombinerat en avsaknad av medstuds som normalt sett ger en hel del poäng på kontot.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Diabolics » 7 november 2022, 21:07

Jag tror vi har sett mer eller mindre max-prestation av laget såhär långt. Och vi ligger toksist. Vi har inte en bättre trupp än såhär.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CROHB » 7 november 2022, 21:50

Diabolics skrev:Jag tror vi har sett mer eller mindre max-prestation av laget såhär långt. Och vi ligger toksist. Vi har inte en bättre trupp än såhär.

Att vi har sett mer eller mindre en maxprestation hittills tror jag är att ta i faktiskt. Vår trupp är ju ganska dyr fast med en dålig backsida men att Oskarshamns och Malmös trupper skulle vara bättre tycker jag inte.

Stor del till kräftgången måste också ligga på att vi inte får ut max av truppen och det ligger på coacherna. Räknar du även in coacherna i det begreppet om maxprestation så kan jag mer köpa det då de absolut inte har lyckats.

Var ju tveksamt även förra säsongen gällande vårt spel så vi kanske inte ska vara jätteförvånade. Jag tycker att vi lägger för mycket skuld på årets fiasko hittills på Nubben, han är medskyldig givetvis men har inte valt coachkvartetten själv.

Hade vi kunnat få loss en bra coach, men tror ingen är ledig tyvärr, kopplat till några bra nyförvärv på rätt positioner så ser vi vad som hände med Färjestad förra säsongen….
Senast redigerad av CROHB 7 november 2022, 23:26, redigerad totalt 1 gång.
CROHB

Inläggav Quila » 7 november 2022, 22:39

Diabolics skrev:Jag tror vi har sett mer eller mindre max-prestation av laget såhär långt. Och vi ligger toksist. Vi har inte en bättre trupp än såhär.

Tror det finns en del att hämta. 16 omgångar och inte en endaste intakt kedja än eller? Går ju inte direkt som på räls att spela ihop några kedjor då.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Diabolics » 7 november 2022, 22:47

Quila skrev:

Tror det finns en del att hämta. 16 omgångar och inte en endaste intakt kedja än eller? Går ju inte direkt som på räls att spela ihop några kedjor då.

Jag tror vi kan kräma ur en del när boedker-tedenfart kommer tillbaka. Kanske få lite synnergi med Lenc, Laleggia, samt kanske Petersson. På något sätt. Men jag har ingen förhoppning om att vi har en stor dold reserv att plocka ifrån. Vi kommer inte gå från under 1p/match till de nästan 2p/match som krävs för säkrat kontrakt.

För detta behövs minst en ny center, kanske två, någon forward samt ett gäng nya backar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CROHB » 7 november 2022, 22:57

Tar vi 1,4 poäng per match på de återstående matcherna så kommer det troligen att räcka för att slippa Play Out.
CROHB

Inläggav lejacques » 7 november 2022, 23:10

Att höja sitt poängsnitt med drygt 0,4 poäng per match när det gått så här lång tid av säsongen är svårt om man ser till HV:s statistik i modern tid. Tabellen har mer eller mindre satt sig. Vi gick igenom detta sist HV var i SHL och befann sig i samma läge.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 7 november 2022, 23:18

Självklart svårt att höja sitt poängsnitt så kraftigt men om vi vidtar rätt åtgärder så är det absolut inte omöjligt att klara 1,4 poäng per match resten av serien. Det motsvarar att vi presterar som ett Play In lag resten av serien motsvarande runt en åttonde, niondeplats och det är ju inte omöjligt på något sätt.

Frågan är bara om vi vågar och är beredda att göra förändringarna som krävs.
CROHB

Inläggav Legogubbe » 8 november 2022, 00:13

Vi får hoppas att två andra lag hamnar i lika pissdåliga form HV71 varit i resten av säsongen, eller iaf 15-20 matcher. Då kanske det går vägen om vi helt plötsligt vinner x antal raka matcher och börjar vandra uppåt, eller vad vet jag. Tyvärr ser jag fortfarande inte hur detta laget kan börja vinna matcher igen.
Legogubbe

Inläggav Kamy » 8 november 2022, 17:30

Västers har 3 raka förluster i hockeyallsvenskan och uppges vilja göra förändringar i organisationen. Vi har tagit 3 st 3-poängare på dom 30(!) senaste matcher i SHL, men det är helt dödstyst från högsta ledningen. Skrämmande
Kamy

Inläggav Highlander » 8 november 2022, 17:37

Kamy skrev:Västers har 3 raka förluster i hockeyallsvenskan och uppges vilja göra förändringar i organisationen. Vi har tagit 3 st 3-poängare på dom 30(!) senaste matcher i SHL, men det är helt dödstyst från högsta ledningen. Skrämmande

Om du räknar de 30 senaste matcherna i SHL så har vi ju gjort ordentliga förändringar på både styrelse, ledare och spelare. Men jag förstår hur du menar.
Highlander

Inläggav CJ#17 » 8 november 2022, 18:14

André resonerar bra här.
https://www.svt.se/sport/ishockey/hv71-petersson
Sen gäller det ha en samlad bild av vad det innebär i praktiken. Spela enkelt och mycket puckar på mål med allt som behövs för att nå dit.
Jag tror det går få till detta. Nu behöver inte förväntningarna vara så höga. Man har förhoppningsvis mest allt att vinna.
Viktigt att få till några riktigt välfungerande formationer som får spela mycket och kan visa vägen. Formationer där alla kuggar i varann till 100 %.
CJ#17

Inläggav CJ#17 » 8 november 2022, 18:23

Lite OT men ändå närbesläktat vad gäller Loui och SC.
Fascinerande att läsa snacket på rakapuckar. Låter ungefär som här. Ska bli intressant se vad som händer runt om i SHL under uppehållet.
https://rakapuckar.com/visst-blir-det-e ... ns-besked/
CJ#17

Inläggav Kamy » 8 november 2022, 18:24

Highlander skrev:
Kamy skrev:Västers har 3 raka förluster i hockeyallsvenskan och uppges vilja göra förändringar i organisationen. Vi har tagit 3 st 3-poängare på dom 30(!) senaste matcher i SHL, men det är helt dödstyst från högsta ledningen. Skrämmande

Om du räknar de 30 senaste matcherna i SHL så har vi ju gjort ordentliga förändringar på både styrelse, ledare och spelare. Men jag förstår hur du menar.

Uttryckte mig kanske lite klantigt. Menade inte att vi ska göra stora ändringar i styrelse och ledare igen, men att man åtminstone kan få lite kommentarer. Det är ju dödstyst.
Kamy

Inläggav Diabolics » 8 november 2022, 19:28

Ett annat bevis på hur trubbiga vi är.

Detta är HV71 i nuvarande poängligan:

15e Foppisch
81e Petersson
98e Andrae

TRE PÅ TOPP-HUNDRA?????????

Det skall tilläggas att Laleggia ligger någonstans kring 90e plats, men hans produktion har inte kommit i HV.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 8 november 2022, 20:30

Lite intressant läsning med Johan Lindbom
https://hockeysverige.se/2022/11/08/joh ... rpresterat
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 8 november 2022, 20:41

Farzan skrev:Lite intressant läsning med Johan Lindbom
https://hockeysverige.se/2022/11/08/joh ... rpresterat

Där kom första uttalandet från ledningen. Nu saknas bara Wilander.

Jag gissar att de krattar i manegen inför torsdagen.

Men det sägs ju inget. Vi gillar inte läget. Vi jobbar på det. Det är gruppen som skall göra det.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Fyboda » 8 november 2022, 21:13

Gillar ändå lindboms inställning i vad som skall göras.
I form av rutinerat ledarskap få folk att utvecklas och få fram de bästa ur varje individ.
Hoppas innerligt att SÅS löser detta, jag tror faktiskt det!
Skulle det lossna så skulle de lossna ordentligt för killarna, då får vi nog se en helt annan hockey.
Ihop med Hjalmarsson och andra justeringar så kan det här bli riktigt bra och dra ur vinnarskallarna ur var och en.

Även om jag är nervös och orolig, så känner jag faktiskt nu att detta löser sig!
Fyboda

Inläggav Kjellsortering » 8 november 2022, 22:18

Var inte oroliga! Efter 52 omgångar är Vårt kära HV 71 på 7 plats i tabellen ! :geek: Kom ihåg var ni hörde det först. :D
Kjellsortering

Inläggav Diabolics » 8 november 2022, 22:31

Fyboda skrev:Gillar ändå lindboms inställning i vad som skall göras.
I form av rutinerat ledarskap få folk att utvecklas och få fram de bästa ur varje individ.
Skulle det lossna så skulle de lossna ordentligt för killarna, då får vi nog se en helt annan hockey.
Ihop med Hjalmarsson och andra justeringar så kan det här bli riktigt bra och dra ur vinnarskallarna ur var och en.

Även om jag är nervös och orolig, så känner jag faktiskt nu att detta löser sig!

önskedrömmar. Inget hittills pekar på att något sådant kommer ske. Inte historiskt, inte statistiskt och framförallt inte med dessa spelare.

Min gissning är att vi kommer vara på plats 14 även efter 30 omgångar. Möjligen med ett något högre poängsnitt, säg 1.07.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 8 november 2022, 23:08

Diabolics skrev:
Fyboda skrev:Gillar ändå lindboms inställning i vad som skall göras.

önskedrömmar. Inget hittills pekar på att något sådant kommer ske. Inte historiskt, inte statistiskt och framförallt inte med dessa spelare.

Min gissning är att vi kommer vara på plats 14 även efter 30 omgångar. Möjligen med ett något högre poängsnitt, säg 1.07.

Jag håller med Fyboda.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 10:26

Farzan skrev:Jag håller med Fyboda.

Exakt samma önskedrömmar drev mig till vansinne 20/21. Att folk är så naiva att man tror att mirakel skall ske. Att det av någon outgrundlig anledning finns en enorm reserv av skills, vinnarskalle, framgång, att hitta i en grupp som enbart visat sig förlora.

Jag tror vi underpresterar just nu. Jag tror vi kan vara bättre, men enbart marginellt, med det gäng vi haft med oss nu i 16 matcher.
Varken Laleggia eller Lenc kommer ändra på den ekvationen, mer än (återigen) marginellt.

Så best case scenario:
Vi har nu 0.875p per match.

Jag ger (best case) värvningarna av Lenc + Laleggia en uppsida på 1.15 (dvs de gör laget bättre, med 1.15 ggr) sett till tagna poäng.
Jag ger (best case) lagets omsvängning från underprestation till normalprestation en faktor 1.05
Jag kan slänga in en Tedenfart-faktor på 1.1 oxå, bara för att välja glädjen:

totalt: 0.875*1.15*1.05*1.1 = 1.16p per match framledes.

Så: 16*0.875 + 36*1.16 = 58p. Dvs som bäst plats 13, sett till all historik som finns.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav DocSeverinsen » 9 november 2022, 10:42

kan se att du missat Hjalmarsson... Borde ju ändå väga upp en hel del kan jag tycka...
DocSeverinsen

Inläggav HABO » 9 november 2022, 10:45

Diabolics skrev:

Exakt samma önskedrömmar drev mig till vansinne 20/21. Att folk är så naiva att man tror att mirakel skall ske. Att det av någon outgrundlig anledning finns en enorm reserv av skills, vinnarskalle, framgång, att hitta i en grupp som enbart visat sig förlora.

Jag tror vi underpresterar just nu. Jag tror vi kan vara bättre, men enbart marginellt, med det gäng vi haft med oss nu i 16 matcher.
Varken Laleggia eller Lenc kommer ändra på den ekvationen, mer än (återigen) marginellt.

Så best case scenario:

Jag ger (best case) värvningarna av Lenc + Laleggia en uppsida på 1.15 (dvs de gör laget bättre, med 1.15 ggr) sett till tagna poäng.
Jag ger (best case) lagets omsvängning från underprestation till normalprestation en faktor 1.05

Så: 16*0.875 + 36*1.16 = 58p. Dvs som bäst plats 13, sett till all historik som finns.

Håller med dig. Fattar inte att folk inte ser likheter med säsongen vi åkte ur ?? Sjukt trött på ” vi vänder det här” Vänta bara när spelare x kommer igång” osv ….

Om inte Nubben trollar fram 5-6 kanonspelare så kommer vi sluta där vi ligger .
HABO

Inläggav Robert.76 » 9 november 2022, 10:49

Diabolics skrev:

Så best case scenario:

Bra Diabolics, fakta säger så mycket, trots det trycker vissa ner huvudet i sanden och lever i en drömvärld. Nu har du tom varit lite positiv i uträkningen, trots detta pekar allt på en jumboplatsen.
Robert.76
Moderator

Inläggav magnus b » 9 november 2022, 11:00

Diabolics,

Det är svårt att argumentera mot din kalkyl, förutom då vad som påpekats Hammer finns inte med där. Han kommer att vara bättre än Folin t ex redan efter jul. En spelare som kan bära hela laget defensivt.

Sedan tycker jag att man inte ska glömma att HV varit skadedrabbade. Teden, Boedker och Nättinen har varit skadade. Iofs påverkade de inte i positiv bemärkelse innan skadorna. Men jag är säker på att iaf Teden har ett par växlar till att lägga i. Han är en spelare som kan driva en kedja med två lite mer defensiva och hårt arbetande spelare jämte sig, och ändå få den kedjan att producera en del.

Jag tror med en rad förändringar, kanske t om tränarbyte om man får till det kan göra att laget når upp till 1.5p/match.
magnus b

Inläggav Diabolics » 9 november 2022, 11:27

magnus b skrev:Diabolics,

Det är svårt att argumentera mot din kalkyl, förutom då vad som påpekats Hammer finns inte med där. Han kommer att vara bättre än Folin t ex redan efter jul. En spelare som kan bära hela laget defensivt.

Sedan tycker jag att man inte ska glömma att HV varit skadedrabbade. Teden, Boedker och Nättinen har varit skadade. Iofs påverkade de inte i positiv bemärkelse innan skadorna. Men jag är säker på att iaf Teden har ett par växlar till att lägga i. Han är en spelare som kan driva en kedja med två lite mer defensiva och hårt arbetande spelare jämte sig, och ändå få den kedjan att producera en del.

Jag tror med en rad förändringar, kanske t om tränarbyte om man får till det kan göra att laget når upp till 1.5p/match.

Några har påpekat Hammer samt ev ny tränare. Min uträkning, som har en FET Tedenfart-effekt, innefattar vår nuvarande trupp. Hammer har ännu inte anslutit. Vi har ingen ny tränare.

Självklart ändras beräkningen om vi plockar in en ny femma. Men även det marginellt. De skall spelas in, få ihop det, inte floppa. Fan, det finns inget som kommer göra stora avtryck, precis som Shitkicker sagt i snart en månad nu.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Kalle » 9 november 2022, 11:46

Robert.76 skrev:Bra Diabolics, fakta säger så mycket, trots det trycker vissa ner huvudet i sanden och lever i en drömvärld. Nu har du tom varit lite positiv i uträkningen, trots detta pekar allt på en jumboplatsen.

Fast det Diabolics (om än säkert med en del erfarenhet och kunnande) skriver är allt utom fakta. Det är direkta gissningar och det finns ingen fakta, förutom nuvarande poängsnitt, i hans uttalande. Att ens kalla det beräkning är ganska magstarkt, då hans uppställningar och formuleringar antyder att det ligger någon slags empiri eller vetenskap bakom. Nej, Diabolics gissar och uppskattar, inget annat.

Sällsam skribent på forumet, men kan inte hålla mig från att bryta in här. Att framföra åsikter som fakta är inte bra, varken på ett fanforum eller i samhället i stort.

Jag uppskattar i övrigt Diabolics som skribent på forumet, ska tilläggas.
Kalle

FöregåendeNästa

Återgå till HV71