lejacques skrev:När laget inte levererar är det lätt att skylla på stjärnvärvningarna. Missförstå mig rätt. Jag är inte alls nöjd med Nubbens värvningar, och det kanske finns något dyrare kontrakt vi kan bryta för att få in något bättre.
Men att enkom skylla på stjärnvärvningarna blir fel. Som sagt väldigt lätt. Och lika lätt blir det att lyfta spelare som inte har lika höga krav. Som Herman Hansson och bröderna Davidsson, vilket både JP och vissa här inne gör.
Enligt mig blir detta väldigt tokig. Ska vi vara nöjda med en spelare som trots öppna mål inte har gjort ett enda poäng på elva matcher? Missade lägen kostar oss nämligen också poäng.
Kollade lite hur det såg ut 20/21. Efter 14 omgångar hade vi 9 forwards som låg över eller runt 0,5 poäng per match. I år har vi tre sådana (Forsberg, Petersson och Miele). Siffrorna vittnar inte bara om att stjärnvärvningarna inte presterar. Det vittnar även om att vi har en riktigt, riktigt dålig bredd bland forwards.
Att då börja skeppa spelare som exempelvis Miele och ersätta med någon ny dyr spelare gör enligt mig ingen som helst skillnad. Forwardsbredden kommer vara exakt lika dålig och uddlös som tidigare. Ungefär på samma sätt som backsidan skulle vara lika dålig om vi bestämde oss för att göra oss av med Martinsson för att byta ut med någon annan.
Så fyll på ovanifrån och kapa underifrån. Det är det enda sättet att höja nivån.
Jag menar. Davidssons må slita och kämpa hur mycket de vill. Men jag ser ju hellre Vigneault i en fjärde som vid skador kan täcka upp i en offensivare lina. Med Davidssons vet vi ju att uppsidan är ungefär lika med noll.
Detta är rimliga punkter.
Håller Hansson högt pga arbetsinsatserna och för att han är mycket bättre än jag trodde på förhand. Med det sagt är han enbart en fjärdekedja-spelare. Att han, Lindbäck, Matson och Davidsson-bröderna cirkulerar i de högre kedjorna är en sammanfattning på det du belyser, avsaknaden av bredd.
Davidsson-bröderna ger jag fortfarande inte mycket för. De värvades för att vara poängspelare i HA. M. Davidsson köptes dessutom loss för det ändamålet. De lyckades inte med det men fick ändå förlängt till SHL. Enda positiva är deras pucktransporter in i offensiv zon. Något som hade varit en icke-fråga om man haft ett bättre lag, dvs fler som kunde lösa såna basala uppgifter (som HV däremot började ha problem med redan ett antal år innan man åkte ur).
Så jag håller med om att man borde (måste) fylla på ovanifrån. Är övertygad om att man fått ut mer av Petersson, Miele, Bödker men även Forsberg och Vesel, om resten av bygget varit bättre. Nättinen är jag fortfarande skeptisk till. Men ser hellre att man skickar någon lägre ner, före honom. Och att man sen också gör sig av med/lånar ut lite av överflödet undertill. Gäller både back- och forwardsuppsättningen. Egentligen målvakterna också.. Och lagledningen...
Har marknaden alla lösningarna på det nu? Tveksamt. Kan HV locka alla dessa? Definitivt nej.
Men tror ändå det finns potential för att göra en del förändringar som kan ta laget i rätt riktning. Tillräckligt för att göra ett lag som kan nå topp 12 finns garanterat. Gäller att de vill/vågar se det.