Tråden om: HV71 Dam

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71 Dam

Inläggav HV-supportern » 12 maj 2022, 18:05

RJ--92 skrev:Om inget annat så får man leta sportchef nu också, Jenni Asserholt har slutat nu med...

Humlan ersätter.
HV-supportern

Inläggav RJ--92 » 12 maj 2022, 18:13

HV-supportern skrev:
RJ--92 skrev:Om inget annat så får man leta sportchef nu också, Jenni Asserholt har slutat nu med...

Humlan ersätter.

Jo jag såg det strax efter min kommentar, såg först att Jenni skulle lämna bara så.
RJ--92

Inläggav Sir Ward » 12 maj 2022, 20:30

Magnus Sundvall JP
Asserholt lämnar HV - ersättaren redan klar: ”Smickrande att få uppdraget”

12 maj 2022 18:17

Jenni Asserholt lämnar sin roll som sportchef för HV:s SDHL-lag. Men en ersättare är redan klar.
– Det är naturligtvis tråkigt att duktiga medarbetar väljer att sluta, säger HV:s klubbdirektör Johan Lindbom.

Jenni Asserholt kom till HV71 som spelare inför säsongen 15/16. Efter tre år som tränare har hon varit anställd i klubben och den senaste tiden sportchef för SDHL-laget. Men nu är tiden i klubben slut.
– Det är naturligtvis tråkigt att duktiga medarbetare väljer att sluta men Jenni väljer en annan bana i yrkeslivet och vi kan bara önska henne lycka till och tacka henne för sin tid i HV71, säger HV:s klubbdirektör Johan Lindbom i ett pressmeddelande.

Klubben har redan nu gjort klart med Asserholts ersättare. Det är Peter "Humlan" Hammarström som blir ny sportchef. Hammarström blev assisterande tränare i SDHL-laget förra säsongen, men nu får han alltså en roll till. Ja, för han kommer att kombinera rollen som sportchef med att fortsätta vara assisterande tränare.
– Givetvis smickrande att få uppdraget. Jag har haft ett väldigt roligt och utvecklande år med tjejerna i laget. Nu ser jag fram emot att ta mig an den nya uppgiften som blir att bygga ett slagkraftigt lag till nästa säsong, säger Hammarström.

– ”Humlan” har kommit in med oerhört mycket erfarenhet och ett positivt ledarskap och varit väldigt uppskattad i laget. Han har ett driv om att utveckla damhockeyn i HV71 och vi är övertygade om att han är rätt person att leda den, säger Johan Lindbom.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Sir Ward » 20 maj 2022, 19:28

Saxat från JP
Historiska beslutet – tacklingar tillåts i SDHL
20 maj 2022 08:28

Från och med nästa säsong kommer tacklingar att tillåtas inom damhockeyn.
Det meddelar svenska ishockeyförbundet i ett pressmeddelande.
"Jag tycker att det handlar om en naturlig tävling i spelet", säger förbundskapten Ulf Lundberg i ett pressmeddelande.

Det har varit ett hett diskussionsämne i många år – och nu sker det förändring. I ett pressmeddelande från svenska ishockeyförbundet meddelar man att tacklingar att tillåtas i damhockeyns två högsta ligor, SDHL och damettan inför den kommande säsongen som drar igång i höst.
Ett pilotprojekt ligger bakom regeländringen, som senare kommer att utvärderas under den kommande säsongen.

”Vi har tillåtit mer fysiskt spel i SDHL de senaste fyra säsongerna med bra utfall. Att utan fakta på bordet påstå att mer fysiskt spel innebär färre hjärnskakningar är svårt, men nu har vi det underlaget. Det känns otroligt spännande att svensk ishockey kan vara pionjärer i att införa tacklingar inom hockeyn på damsidan”, säger Morgan Johansson, projektledare för Projekt Nollvision i ett pressmeddelande.

Ulf Lundberg, Damkronornas förbundskapten, ser positivt på det historiska beslutet.
– Jag tycker att det handlar om en naturlig tävling i spelet. Med puck ska du, med blicken uppe, skydda den och dig själv för att vinna tid och yta offensivt. Utan puck vill du minimera tid och yta för att så snabbt som möjligt återta pucken. Vi tränare utbildar sedan länge i ”blad mot puck - kropp mot kropp” och jag tror att denna förändring kommer att gynna det kreativa spelet eftersom det ställs högre krav på aktionssnabbhet, säger han.

Tacklingar på öppen is, nord-syd-tacklingar, kommer däremot inte att vara tillåtet. Regelförändringen kommer att utvärderas löpande under den kommande säsongen.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Highlander » 23 maj 2022, 17:40

HV bryter med tränaren för damlaget. "Behöver en nystart".
Vet inte om det finns någon koppling mellan tränaren och spelarflykten?
Highlander

Inläggav Dovahkiin » 23 maj 2022, 19:02

Highlander skrev:HV bryter med tränaren för damlaget. "Behöver en nystart".
Vet inte om det finns någon koppling mellan tränaren och spelarflykten?

OM det vore så är de katastrof det händer igen.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Diabolics » 23 maj 2022, 21:47

Bra att de gör något.

Jag hoppas de hittar nån som kan ratta detta med lite pondus, någon som kan vända den sura trenden.

Sen behöver vi verkligen ta tag i ungdomssidan. Jag har väldigt dålig insikt hur det går för oss där. Hur många tjejer har vi på hockeygymnasiet?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 3 juni 2022, 12:34

Truppen just nu:
Målvakter: Anni Keisala, Lina Van Noort
Backar: Jenna Raunio, Mira Jungåker, Mira Markström
Forwards: Kajsa Armborg, Emma Rehn, Hilda Svensson, Kiira Yrjänen, Thea Johansson, Savine Wielenga, Danielle Stone, Sani Hakala, Elin Svensson
Coacher: Peter Hammarström (assisterande), Emil Karnatz (Målvaktstränare)

Detta är inget lag. Vi har inte ens två backpar. Dock har vi tre kedjor. Skall man skratta eller gråta?

VAD HÄNDER?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Etrox » 3 juni 2022, 15:28

Diabolics skrev:Truppen just nu:
Forwards: Kajsa Armborg, Emma Rehn, Hilda Svensson, Kiira Yrjänen, Thea Johansson, Savine Wielenga, Danielle Stone, Sani Hakala, Elin Svensson

Detta är inget lag. Vi har inte ens två backpar. Dock har vi tre kedjor. Skall man skratta eller gråta?

VAD HÄNDER?

Är Thea Johansson klar? Vad jag kan se/sett har hon inget kontrakt och hon undviker att svara på frågan när man pratar med henne
Etrox

Inläggav Diabolics » 3 juni 2022, 15:37

Etrox skrev:
Diabolics skrev:Truppen just nu:

VAD HÄNDER?

Är Thea Johansson klar? Vad jag kan se/sett har hon inget kontrakt och hon undviker att svara på frågan när man pratar med henne

Om detta vet jag inget, jag plockade denna lista från en genomgång på Hockeysverige.se, då jag själv tycker det är svårt att få en överblick.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 10 juni 2022, 11:39

Ett omdöme från hockeysverige ang laget just nu:

Ronnie Rönnkvist skrev:Truppen känns fortfarande ganska tunn. Tappet av flera landslagsspelare kommer såklart märkas av. Det går inte att ”bara” ersätta Hanna Olsson, Felizia Wikner Zienkiewicz, Ebba Berglund, Linnea Andersson och Isabell Palm genom att bara knäppa med fingrarna. Mycket talar för att sportchefen, Johan Lindbom, får söka sig utanför landets gränser för att hitta nytt som håller samma höga klass.”
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Sir Ward » 13 juni 2022, 02:22

HVs damer har fått betydligt större budget att jobba med, mycket
tack vare A-lagets avancemang.

Hur mycket - oerhört mer än föregående säsong. Har det i åtanke.
Glädjande!
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 24 juni 2022, 14:50

Intervju med Mira Jungåker i Hockeysverige.

Det är bra tajming på intervjun med tanke på att vi knappt har ett lag. Och det tas upp.

Känner du idag en oro över att ni är fler i truppen just nu?
– Såklart att jag är lite orolig, men jag tror att dom kommer lösa situationen till slut. Så var det även innan säsongen som var då vi fick in spelare väldigt sent, avslutar Mira Jungåker.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 24 juni 2022, 15:03

Diabolics skrev:Intervju med Mira Jungåker i Hockeysverige.

Det är bra tajming på intervjun med tanke på att vi knappt har ett lag. Och det tas upp.

Jag är riktigt besviken på hur man behandlar våra tjejer. Tycker inte man ger dom chansen ordentligt. Det borde avsättas en rejäl summa pengar varje år som oavkortat skall gå till vårt damlag oavsett herrarnas prestation.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 24 juni 2022, 15:22

Farzan skrev:

Jag är riktigt besviken på hur man behandlar våra tjejer. Tycker inte man ger dom chansen ordentligt. Det borde avsättas en rejäl summa pengar varje år som oavkortat skall gå till vårt damlag oavsett herrarnas prestation.

Jag mailade Lindbom i ärendet i Torsdags. Får jag tillåtelse skall jag lägga upp frågor och svar här. Väntar mig inte svar under helgen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 24 juni 2022, 15:28

Diabolics skrev:
Farzan skrev:

Jag mailade Lindbom i ärendet i Torsdags. Får jag tillåtelse skall jag lägga upp frågor och svar här. Väntar mig inte svar under helgen.

Mycket bara initiativ!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav mrnorrland » 30 juni 2022, 20:44

RIP HV71 dam?
mrnorrland

Inläggav Diabolics » 30 juni 2022, 22:09

Det hoppas jag inte. Men föreningen behöver höja sig rejält. Inte bara vad gäller damverksamheten, men oxå hur de kommunicerar i detta ämne.

Just nu är det fiala dåligt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 1 juli 2022, 08:51

Bild

Spelare in. Eftersom det är college-spelare så kan man tro att det är junior-hockey-lirare vi värvat, men jag ser att det finns spelare som är så gamla som 25 i NCAA Women's Ice Hockey league. En hel del importer från europa.
Chloe Gonsalves 22 år.
Ariane Julien 23 år.
Dett är positivt.

Jag har ingen aning om hur vår värvningsverksamhet på damsidan ser ut. Jag antar att Humlan sköter det helt själv?

Mer importer? Höjer det intresset? Tveksamt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 1 juli 2022, 17:55

Diabolics skrev:Bild

Spelare in. Eftersom det är college-spelare så kan man tro att det är junior-hockey-lirare vi värvat, men jag ser att det finns spelare som är så gamla som 25 i NCAA Women's Ice Hockey league. En hel del importer från europa.
Chloe Gonsalves 22 år.
Ariane Julien 23 år.
Dett är positivt.

Jag har ingen aning om hur vår värvningsverksamhet på damsidan ser ut. Jag antar att Humlan sköter det helt själv?

Mer importer? Höjer det intresset? Tveksamt.

Kanske inte, men fullt lag höjer intresset :lol:
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 3 juli 2022, 10:54

Mer spelare in.

Detta verkar vara en mer rutinerad pjäs. Kan behövas då vår stomme är bortblåst. Nyheten här.

Bild
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 6 juli 2022, 16:21

Åsså en finne på det. Nu rullar det på i rätt riktning. Dock en bit kvar till fullt lag.

Välkommen Ella Viitasuo!

Artikel

Bild
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 6 juli 2022, 16:39

Mer. Förra inlägget var gamla news.

Bild

En spelare från nästgårds mina hoods (Hovås), Nathalie Carlsson Mattila. Backtalang, tydligen enligt artikeln.

Hurra, snart har vi ett lag.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 6 juli 2022, 16:43

Uppdaterad 2022-07-20

I och med alla nyförvärv, och en klent uppdaterad hemsida hos HV71.se så känns det lämpligt att sammanställa nuvarande:

Målvakter:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort

Backar:
Jenna Raunio
Mira Jungåker

Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)

Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)

Nathalie Carlsson Mattila

Anfallare:
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira Markström

Emma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)

Elin Svensson
Karoline Pedersen (nor)
...........................................

Gott om backar, nu behövs lite mer anfallare... ser det ut som.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Farzan » 6 juli 2022, 18:57

Diabolics skrev:I och med alla nyförvärv, och en klent uppdaterad hemsida hos HV71.se så känns det lämpligt att sammanställa nuvarande:

Målvakter:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort

Backar:
Jenna Raunio
Mira Jungåker

Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)

Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)

Anfallare:
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira Markström

Emma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)

Elin Svensson

Gott om backar, nu behövs lite mer anfallare... ser det ut som.

Skulle vilja se 5 fw till in i truppen. Gärna någon från CA eller USA.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Diabolics » 8 juli 2022, 16:22

Hockeysverige.se har återigen gjort en mycket bra artikel, denna gång om importspelare i SDHL.

Jag saxar lite lagom (förhoppningsvis inom lagens gränser) om våra damer:
Mats Bekkevold skrev:
Anni Keisala (-97), Finland, Ilves (Liiga)

Frågetecknet efter vem som skulle täcka luckan som Alba Gonzalo lämnat blev snabbt utbytt mot ett utropstecken när HV presenterade finska framtidsnamnet Keisala. ...... Truppen må vara tunn för tillfället, ändock får man säga att en världsmålvakt längst bak ger HV71 guldhopp.

Ella Viitasuo (-96), Finland, Kiekko-Espoo (Liiga)
Med sina främsta styrkor i det defensiva spelet så kommer Viitasuo att bidra med en säkerhet för HV som ger extra utrymme offensivt till Jenna Raunio och Mira Jungåker utan några större risker för farliga spelvändningar. ...... en vinnartyp av hög klass.

Chloe Gonsalves (-99), Canada, University of Connecticut (NCAA)

...en försvarare med en utmärkt förmåga att starta snabba uppspel ......

Charlotte Wittich (-93), Österrike, Sabres Wien (EWHL)
Wittich har vuxit till en stor ledargestalt som generellt väljer att spela fram till mål över att göra dom själv, men det ska tilläggas att det skarpa högerskottet fortfarande finns där och lyfts fram vid behov.

Ariane Julien (-99), Canada, Concordia University (USports)

...en stadig och säker back som ser till att HV har bredd igenom hela defensiven.....

Kiira Yrjänen (-02), Finland, Kiekko-Espoo (Liiga)

Det går inte att undgå att HV har tappat mycket offensivt vilket gör Yrjänen till en riktigt stark värvning då hon tillhör en framtida OS-generation för Finland. Främsta egenskaper är stark skridskoåkning och som en bra avslutare.

Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 20 juli 2022, 19:09

https://www.hv71.se/article/q6hcal5tu-3 ... r-for-hv71

Då får vi uppdatera laget med en ny forward.
Karoline Pedersen (Nor) ansluter från Malmö.

Kollade lite snabbt på https://www.eliteprospects.com/player/3 ... e-pedersen

Det är inte en poängspruta det är det inte. Jag inser att hockeyn ser annorlunda ut för tjejerna. Den har långt ifrån samma förutsättningar som för killarna och den samlade värvningsbara spelarmängden är mycket mindre, men varför plockar vi in en forward som spelat många år i SDHL och som inte producerat (5p på 101 matcher)?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav DocSeverinsen » 1 augusti 2022, 10:19

Nu behöver det fyllas på med fler namn i SDHL-truppen.
Är det så att många spelare signas sent på 9-månadersavtal för att spara pengar, likt HA?
DocSeverinsen

Inläggav Diabolics » 19 augusti 2022, 09:04

Mer finnar:

Bild

En center vid namn Suvi Käyhkö som spelat i Kärpä hela sitt liv. Snittat strax under 1p per match under hela sin karriär och har varit kapten de senaste åren. Har ett 20-tal landskamper men inte många poäng.

Läget just nu:

Målvakter:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort

Backar:
Jenna Raunio
Mira Jungåker

Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)

Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)

Anfallare:
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira Markström

Emma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)

Elin Svensson
Karoline Pedersen (nor)
Suvi Käyhkö (fin)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 20 augusti 2022, 17:25

Diabolics skrev:Mer finnar:

Bild

En center vid namn Suvi Käyhkö som spelat i Kärpä hela sitt liv. Snittat strax under 1p per match under hela sin karriär och har varit kapten de senaste åren. Har ett 20-tal landskamper men inte många poäng.

Bild

Får citera mig själv och trycka in Danielle Stone oxå. En viktig förlängning för laget.

Läget just nu:

Målvakter:
Anni Keisala (fin)
Lina Van Noort

Backar:
Jenna Raunio
Mira Jungåker

Ella Viitasuo (fin)
Charlotte Wittich (aut)

Chloe Gonsalves (can)
Ariane Julien (can)

Anfallare:
Hilda Svensson
Kajsa Armborg
Mira Markström

Emma Rehn
Sanni Hakala
Kiira Yrjänen (fin)

Elin Svensson
Karoline Pedersen (nor)
Suvi Käyhkö (fin)

Danielle Stone (can)

Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71