Tråden om #21 Mattias Tedenby

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #21 Mattias Tedenby

Inläggav Norrlandssupporter » 9 mars 2017, 16:22

Vilken grundserie! Fortsätt ösa på nu Teden.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Inläggav Diabolics » 9 mars 2017, 19:42

Hans bästa år någonsin i SHL?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav tommy1985a » 11 september 2017, 13:14

https://www.jnytt.se/article/arets-hv-s ... nyttligan/

Härlig inställning av Tedenby, Tycker Teden har tagit för sig mycket mer i föreningen och känns mer och mer som en ledare på isen via sin intensitet men även i omklädningsrum och i båset ser man ofta att han är igång och pushar grabbarna och snackar. Kul att se.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Henke67 » 11 november 2017, 10:30

Jag tycker att han varit en av våra absolut mest betydelsefulla spelare så här långt. Och han har verkligen tagit sig ur det mesta av sitt ”junior” uppträdande. Någon som håller med eller dissar?
Henke67

Inläggav Junior » 11 november 2017, 13:10

Henke67 skrev:Jag tycker att han varit en av våra absolut mest betydelsefulla spelare så här långt. Och han har verkligen tagit sig ur det mesta av sitt ”junior” uppträdande. Någon som håller med eller dissar?

Enig. Spelet har utvecklats och mognat men framförallt tycker jag att personen Mattias har det. Han ser ut som en riktig ledare och agerar mer med pondus känns det som. Kommer kanske aldrig bli kapten, men en av de viktiga spelarna som alltid sätter press på sina lagkamrater att ge järnet, en person som sätter ribban högt.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Macce » 22 september 2018, 17:48

Bra säsongsinledning av Teden, fortsätt så :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Rex0z » 30 november 2018, 15:06

3år till!!
Användarvisningsbild
Rex0z

Inläggav Macce » 30 november 2018, 15:31

Rex0z skrev:3år till!!

Härligt! :)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav BlackIce » 13 januari 2019, 12:57

Vad är grejen med Tedenby just nu?

I inledningen så var han dominant och gjorde bort backar vid sargen i stort sett varje gång han hade pucken, men på senare tid blir det högst någon gång per match. Istället blir han ofta fastcheckad, ramlar eller tappar pucken.
Poängproduktionen har också gått mer betänkligt.
16 första matcherna: 5+10=15
16 senaste matcherna: 1+4=5

Skada? Formsvacka? Motståndarna som fått bättre koll på honom? Han har lagt mer energi på defensiven?
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav RJ--92 » 13 januari 2019, 13:24

BlackIce skrev:Vad är grejen med Tedenby just nu?

I inledningen så var han dominant och gjorde bort backar vid sargen i stort sett varje gång han hade pucken, men på senare tid blir det högst någon gång per match. Istället blir han ofta fastcheckad, ramlar eller tappar pucken.
Poängproduktionen har också gått mer betänkligt.
16 första matcherna: 5+10=15
16 senaste matcherna: 1+4=5

Skada? Formsvacka? Motståndarna som fått bättre koll på honom? Han har lagt mer energi på defensiven?

Svårt att hålla jämn form över hela säsongen måste man komma ihåg. Samtidigt måste man bland annat lyfta fram hans fart skapade målchans från ingenstans, tror de va upprinnelsen till 2-1 målet. Tedenby har liten svacka med poäng nu men gör bra jobb ändå medan andra spelare lyft sig och särskilt hela laget nu.
RJ--92

Inläggav tommy1985a » 14 januari 2019, 16:19

Teden passade pucken mer förut och spelade mer för att laget ska göra mål, nu är han tillbaka lite i att han känner sig pressad att göra poäng tror jag. Du låser det sig alltid, man måste släppa fokus på hur många poäng man ska producera eller inte och fokusera på vilket alternativ som är bäst för att skapa en tillräckligt bra målchans om och om igen match efter match. Tyckte mig se Tedenby tänka lite mer så i början av säsongen om man nu kan se nån tänka :D :D
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Pg79an » 14 januari 2019, 17:45

tommy1985a skrev:Teden passade pucken mer förut och spelade mer för att laget ska göra mål, nu är han tillbaka lite i att han känner sig pressad att göra poäng tror jag. Du låser det sig alltid, man måste släppa fokus på hur många poäng man ska producera eller inte och fokusera på vilket alternativ som är bäst för att skapa en tillräckligt bra målchans om och om igen match efter match. Tyckte mig se Tedenby tänka lite mer så i början av säsongen om man nu kan se nån tänka :D :D

Är inne på samma linje, nu gör han den där extra dragningen som blir för mkt
Pg79an

Inläggav BlackIce » 15 januari 2019, 00:18

Pg79an skrev:
tommy1985a skrev:Teden passade pucken mer förut och spelade mer för att laget ska göra mål, nu är han tillbaka lite i att han känner sig pressad att göra poäng tror jag. Du låser det sig alltid, man måste släppa fokus på hur många poäng man ska producera eller inte och fokusera på vilket alternativ som är bäst för att skapa en tillräckligt bra målchans om och om igen match efter match. Tyckte mig se Tedenby tänka lite mer så i början av säsongen om man nu kan se nån tänka :D :D

Är inne på samma linje, nu gör han den där extra dragningen som blir för mkt

Ska väl också tilläggas att det har egentligen inte saknats målchanser för Teden. Han drar en i stolpen eller en på målvakten från nära håll i varannan match. Det jag saknar är snarare att han inte gör sin gubbe om och om igen som under första halvan av säsongen.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav lejacques » 17 januari 2019, 22:12

Saken är väl den att Tedenby är tillbaka på den nivå han brukar ligga på.

Jag blev positivt överraskad av Tedens start på säsongen. Men HV:s spel var samtidigt katastrof. Jag får för mig att det passade Tedenby då vi egentligen bara levde på individuella prestationer.

Nu är spelet strukturerat igen och då faller Tedenby tillbaka.

Missförstå mig rätt. Tedenby är extremt viktigt för det här laget. Men jag har aldrig sett honom som en ledande spelare för en förstakedja. Tedenby har alltid varit som bäst när han fått fritt spelrum i en tredjekedja.

Minns guldet 2010 då han lirade med Falk och Sundh. Minns senaste guldet då han lirade med Sandberg och Lias Andersson.

När Önerud och Thörnberg är tillbaka skulle jag gärna se att man testar Tedenby med exempelvis Törngren och Johnsson, alternativt Gustafsson. Då tror jag det skulle kunna bli åka av.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav tommy1985a » 13 maj 2019, 23:36

Hoppas verkligen inte att det stämmer att Tedenby lämnar för David! Vi behöver Teden i laget.
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Macce » 14 maj 2019, 16:51

tommy1985a skrev:Hoppas verkligen inte att det stämmer att Tedenby lämnar för David! Vi behöver Teden i laget.

Tyvärr så stämde det. Men lycka till Teden och kom hem
till HV71 som en ännu bättre spelare när och om tillfälle ges i framtiden.
Stefan Liv #1

vinna enkelt i tre raka.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Fylke74 » 18 maj 2019, 09:56

Hur långt kontrakt skrev han samt vad gäller när det går ut?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav RJ--92 » 18 maj 2019, 13:53

Fylke74 skrev:Hur långt kontrakt skrev han samt vad gäller när det går ut?

Va jag kunnat utläsa så är de 2år med Davos och efter slut där så är han tillgänglig som vilken annan spelare som helst.
RJ--92

Inläggav dekman » 20 maj 2019, 09:33

RJ--92 skrev:

Va jag kunnat utläsa så är de 2år med Davos och efter slut där så är han tillgänglig som vilken annan spelare som helst.

Så är det, om man inte har nån klausul som ger paus i kontraktet med HV.

När det gäller NHL så är det f.ö numer så att spelaren blir tjänstledig från sin SHL-klubb, så om han vill komma tillbaka till Sverige under tiden det gamla kontraktet fortfarande skulle gällt så måste han tillbaka till sin gamla klubb (som t.ex Sandberg i vintras). Men det gäller bara NHL som sagt.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav savemejebus » 21 maj 2019, 00:34

dekman skrev:
RJ--92 skrev:

Så är det, om man inte har nån klausul som ger paus i kontraktet med HV.

När det gäller NHL så är det f.ö numer så att spelaren blir tjänstledig från sin SHL-klubb, så om han vill komma tillbaka till Sverige under tiden det gamla kontraktet fortfarande skulle gällt så måste han tillbaka till sin gamla klubb (som t.ex Sandberg i vintras). Men det gäller bara NHL som sagt.

Snyggt att lyckas få betalt för båda två. Undrar vad ett NLA lag betalar för en Tedenby.
Hade varit intressant om HV71 hade kunnat gå ut med det.
Eftersom det inte finns något avtal ang ersättning så hade det kunnat ge Hultan lite cred.
savemejebus

Inläggav Hannes » 21 maj 2019, 08:57

Jag tänker att pengarna bör presenteras i årsredovisningen under kommande årsmöte...?
Användarvisningsbild
Hannes

Inläggav dekman » 21 maj 2019, 09:33

Hannes skrev:Jag tänker att pengarna bör presenteras i årsredovisningen under kommande årsmöte...?

HVs räkenskapsår är från 1 maj till sista april, så det borde inte synas förrän nästa år i så fall. :|
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Kamy » 21 maj 2019, 10:05

Vet man hur mkt Hv fick för Önerud?
Kamy

Inläggav tommy1985a » 20 oktober 2019, 16:36

Teden har redan gjort 7 mål i Davos och 11 poäng på 9 matcher. Kanske kan slappna av och spela ut mer i en annan liga då han inte känner sån press på sig.
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Dovahkiin » 23 oktober 2019, 13:54

tommy1985a skrev:Teden har redan gjort 7 mål i Davos och 11 poäng på 9 matcher. Kanske kan slappna av och spela ut mer i en annan liga då han inte känner sån press på sig.

Handlar nog mer om att den ligan passar honom perfekt med mer öppen hockey, shl är ju väldigt defensiv liga.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Diabolics » 13 juli 2022, 18:09

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAA
AAAAAAAAAA
AAAAAAAAAAAAAAA
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Tråden om Mattias Tedenby

Inläggav Sir Ward » 13 juli 2022, 18:11

Patrik Sjöblom JP
Mattias Tedenby är tillbaka i HV71: ”Jag har saknat den härliga känslan i klubben”
Nu är det klart. Mattias Tedenby är återigen en HV-spelare och har skrivit på ett nytt fyraårskontrakt med klubben.

– HV71 betyder väldigt mycket för mig och det var ett självklart val, säger Tedenby i ett pressmeddelande.

Mattias Tedenby har skrivit fyraårskontrakt med HV71.

Mattias Tedenby är med sina tre SM-guld och 425 matcher i HV-tröjan en stor publikfavorit och nu är det klart att klubbikonen återvänder till HV71 efter tre säsonger utomlands.
- Fantastiskt att få komma tillbaka till HV71 som betyder så mycket för mig. Jag har saknat den härliga känslan i klubben och alla vänner man skaffat sig under åren i HV71 och ser fram emot att få spela inför HV-publiken igen. Jag har många fina minnen från mina tidigare år här och nu kommer jag hem för att skapa nya minnen, Tedenby.

Tedenby kommer från två säsonger i KHL har där noterats för 67 poäng (30+37) på 98 matcher. Först i Vityaz Podolsk och senast Dinamo Minsk.
– Mattias är en stor hockeyprofil som sätter färg på hela SHL med sin fart och frejdiga spelstil. Vi vet att Mattias känner mycket för staden och klubben och är en kulturbärare som vi är glada över att ha i HV71 en lång tid framöver, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Värvningen av Mattias Tedenby möjliggörs tack vare HV71:s partnerskap med Axelent och EAB som är med och finansierar nyförvärvet.
– Vi är oerhört tacksamma mot Axelent och EAB som gör det möjligt att kunna genomföra denna värvning. EAB och Axelent har varit viktiga partners till HV71 under många år och stöttat oss i både med- och motgång. Dessutom har de precis som Mattias Tedenby, en småländsk förankring och ett stort HV-hjärta, säger Johan Lindbom, klubbdirektör i HV71.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav Nutarviguld » 14 juli 2022, 10:43

Junior skrev:Unpopular opinion: 4 år är för långt. Jag hoppas innerligt att det är en nedtrappning av lönen de sista åren. Annars är det ett väldigt tungt kontrakt. Men jag är ändå glad att Teden är tillbaka. Och är alternativet det här kontraktet eller ingen Tedenby alls så tar jag det här alla dagar i veckan, även om jag inte tror att det är helt optimalt. Summa summarum så är jag glad även om jag räknat in den här värvningen sedan länge.

Håller med, långa kontrakt i slutet av en karriär är ofta farligt, hade varit bättre med 2 år så han känner att han måste toppa sista året
Nutarviguld

Inläggav Diabolics » 14 juli 2022, 11:00

Några tankar om denna värvning.

Jag är glad att Tedenfart vill vara här under en lång tid och bilda en stomme. Han är inte en egen produkt som Simon eller Torp, men han är lika mycket en kulturbärare efter alla år här. Passus: jag såg på twitter att tedenfarts värvning rörde upp i det syrefattiga och algblommande bottenslammet på östkusten och någon hälsade tedenfart välkommen tillbaka till oskarshamn, ty "det var här det tog fart" .... :lol: :roll: ..... klart de vill spegla sig i någon typ av historisk storhet.....

Fyra år är en lång tid, sett till kostnad, och det kan man ha åsikter om. Jag har flera. Det är aldrig bra att dra på sig stora fasta kostnader. Samtidigt är det ett måste i vissa fall. Frågan är bara i vilka fall det skall gälla? Här kommer åsikterna gå isär ordentligt bland fans men svaret om det var värt det kommer man aldrig ha i förväg. Det är alltid en chansning. I detta fall är jag faktiskt inte enbart positiv, utan lite tvekande. Jag hade nog hellre sett en ambition kring 3+1 eller 2+2 (finns det ens?).

"men nu betalar ju sponsorerna" kanske någon säger? Jo, så är det och kanske hade dessa sponsorer inte pytsat upp motsvarande i "vanlig" sponsring så det kanske kan ses som ett plus? Jag är tacksam till EAB och Axelent för deras stöd och de kommer alltid att ha en positiv plats i mitt minne även om jag kanske aldrig kommer kunna bidra till att företaget får tillbaka något för insatsen.

Fenomenet att klubbar söker sig utanför uppsatt budget för att locka spelare är jag ordentligt kluven till. Speciellt sunkigt är det när fans kör insamlingar för att locka hem någon spelare de gillar. Jag tycker det drar ett ordentligt löjets skimmer över den klubb som är så jävla illa skött att de med hjärta för klubben måste pytsa in... som att samla burkar i skogen.... pinsamt för en klubb som omsätter miljoner (second hand skämskudde för alla löven-fans just nu). Således gillar jag inte när HV går ut och säger att vissa sponsorer gjort just denna värvning möjlig. Jag förstår att HV använder dylik retorik när man söker sponsorer generellt, dvs att man försöker öka intäkter genom att säga: "se vad vi kan locka hem bara vi får in tillräckligt med stöd", men jag tycker fortfarande inte om det. En seriös förening skall kunna bära sig själv i det vardagliga arbetet, utan dessa utspel.

Så till det sportsliga. Jag tror Tedenfart kommer göra många glada. Jag tror inte han kommer vara sämre än det år han senast lämnade. Det kommer finnas gott om bra spelare för att designa en kedja som passar honom, för det är nog så man måste se detta. Tedenfart, i all sin prakt, är inte en spelare som kan bära vilken kedja som helst helt själv, utan han behöver kompletteras av en kedja som klarar av att lira i takt med hans briljans och impulsivitet. Jag tror inte vi kommer se många byten med texvis Tedenfart och foppellisnopp.

Synnergi-effekter: Jag tror stenhårt på att spelare som Torp och Simon kommer höja sig i Tedenfarts omgivning. De kommer känna igen, och känna av, det peer pressure som den historiska kopplingen medför. Detsamma kan till viss del sägas om Andre som jag tror kommer vilja visa framfötterna av precis samma anledning och inte falla in i att ha kommit hem till "lugnet och tryggheten". Jag tror de kan trigga varandra till att sätta tonen på var förväntningarna skall vara. Med det sagt så skall naturligtvis Matson vara C. Någon jävla gräns på cumbaya-takterna måste ändå finnas.

SLÄPP PUCKEN!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav lejacques » 14 juli 2022, 11:34

Superglad att Teden är tillbaka. Otroligt viktig värvning. Precis som Thörna var när han kom hem. Med det sagt finns det många likheter med Thörna. Både styrkor och svagheter.

Styrkan ligger i att vi får hem en toppspelare som brinner för bygden. En som kan leda laget på isen och i omklädningsrummet. Teden kommer också göra sina poäng.

Svagheten är att han kanske, kanske är på väg nedåt i karriären. Dvs att han redan nått sin peak under åren han var utomlands. Den som förväntar sig att han ska ösa in poäng fyra år i rad lär sannolikt bli besviken. Dessutom. Och om vi nu ska hitta något som skiljer Teden från Thörna, så har han aldrig varit en absolut toppspelare på SHL-nivå. Max en andrakedjespelare, och när han varit som bäst en spelare i tredjelinan som fått fritt spelrum. Jag förväntar mig något liknande nu när han är tillbaka.

Hur jag än vrider och vänder är det dock en femplusvärvning i min bok. Men förvänta er inte stordåd. För då lär vi inom några månader ha samma trötta diskussion som vi haft om andra återvändare, tillika hjältar som Pettan, Davidsson, Laine, Almquist, Önerud, Ledin med flera med flera.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare