Tråden om #31 Joni Ortio

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Tråden om Joni Ortio

Inläggav Haard » 23 maj 2022, 17:17

Vår nye finne måste ju få en egen forumdel!

Känns på förhand som ett stabilt målvaktspar med Ortio (ser honom som etta) och Gunnarsson.

Varmt välkommen till Sveriges finaste förening, Joni!

______________________________________________________________________________________

Den 31-årige målvakten har meriter både från NHL, KHL, NL och SHL och har de två senaste säsongerna haft förstaspaden i Barys Nur-Sultan från Kazakstan.

– Joni har under många år visat att han är en toppmålvakt i Europa med en hög lägstanivå och imponerande jämnhet. Han har erfarenhet från SHL sedan tidigare och kommer tillsammans med Jonas Gunnarsson bilda ett målvaktspar som ger oss trygghet och rutin, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Förutom åren KHL är Joni Ortio noterad för 37 matcher i Calgary Flames i NHL och två säsonger med Skellefteå i SHL. Nu blir det en återkomst till Sverige med HV71 som ny klubbadress.

– Jag ser verkligen fram emot att komma till HV71 och ha Jönköping som hem de närmaste två åren. Jag har alltid gillat att spela i Husqvarna Garden med den inramningen som publiken skapar och det känns fantastiskt att nu få ha dem i ryggen, säger Joni Ortio.

Kontraktet med Joni Ortio gäller i två år.

FAKTA / ORTIO
Född: 910416, Åbo Finland
Moderklubb: TPS Åbo
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Längd/vikt: 186cm/84kg

Tidigare klubbar: TPS Åbo, Abbotsford Heat, HIFK, Calgary Flames, Adirondack Flames, Stockton Heat, Skellefteå AIK, Vityaz Podolsk, ZSC Lions, Barys Nur-Sultan.

Spelarmeriter: SM-silver 2018, Finsk mästare 2010

Länk: https://www.hv71.se/article/9nnjal3is-3iaijd/joni-ortio-ny-malvakt-i-hv71
De ä bar' å åk!
Haard

Tråden om #31 Joni Ortio

Inläggav Diabolics » 23 maj 2022, 17:18

Välkommen Joni.

Bild

Detta blir kanonbra, bra lag byggs bakifrån.
Jag gissade lite angående tröjnumret, ser ut som han kört 31 samt 37.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Re: Tråden om Joni Ortio

Inläggav Haard » 23 maj 2022, 17:19

Såg nu att jag var tvåa på pucken med ny tråd om Ortio.

Admin får gärna ta bort denna tråd, tack.
De ä bar' å åk!
Haard

Re: Tråden om #31 Joni Ortio

Inläggav Haard » 23 maj 2022, 17:19

Den 31-årige målvakten har meriter både från NHL, KHL, NL och SHL och har de två senaste säsongerna haft förstaspaden i Barys Nur-Sultan från Kazakstan.

– Joni har under många år visat att han är en toppmålvakt i Europa med en hög lägstanivå och imponerande jämnhet. Han har erfarenhet från SHL sedan tidigare och kommer tillsammans med Jonas Gunnarsson bilda ett målvaktspar som ger oss trygghet och rutin, säger Kent Norberg, sportchef i HV71.

Förutom åren KHL är Joni Ortio noterad för 37 matcher i Calgary Flames i NHL och två säsonger med Skellefteå i SHL. Nu blir det en återkomst till Sverige med HV71 som ny klubbadress.

– Jag ser verkligen fram emot att komma till HV71 och ha Jönköping som hem de närmaste två åren. Jag har alltid gillat att spela i Husqvarna Garden med den inramningen som publiken skapar och det känns fantastiskt att nu få ha dem i ryggen, säger Joni Ortio.

Kontraktet med Joni Ortio gäller i två år.

FAKTA / ORTIO
Född: 910416, Åbo Finland
Moderklubb: TPS Åbo
Position: Målvakt
Plockar: Vänster
Längd/vikt: 186cm/84kg

Tidigare klubbar: TPS Åbo, Abbotsford Heat, HIFK, Calgary Flames, Adirondack Flames, Stockton Heat, Skellefteå AIK, Vityaz Podolsk, ZSC Lions, Barys Nur-Sultan.

Spelarmeriter: SM-silver 2018, Finsk mästare 2010

Länk: https://www.hv71.se/article/9nnjal3is-3iaijd/joni-ortio-ny-malvakt-i-hv71
De ä bar' å åk!
Haard

Re: Tråden om Joni Ortio

Inläggav Diabolics » 23 maj 2022, 17:21

Haard skrev:Såg nu att jag var tvåa på pucken med ny tråd om Ortio.

Admin får gärna ta bort denna tråd, tack.

Här tas inte bort något, men vi kan sammanfoga dem 8-)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Fruktsoda » 25 maj 2022, 18:11

Nån som vet vilket nummer han kommer spela med på ryggen?
Fruktsoda

Inläggav RJ--92 » 25 maj 2022, 18:35

Fruktsoda skrev:Nån som vet vilket nummer han kommer spela med på ryggen?

Hemsidan har visat 31 sen han blev presenterad typ :)
RJ--92

Inläggav Diabolics » 9 augusti 2022, 14:23

intressant intervju.

Den helt klart mest intressanta intervjun av de nyanlända. Inte bara "great group of guys".

Låter som om Joni är väl förberedd och kommer med rätt inställning. Nu gjordes intervjun aningen tidigt efter hans ankomst, men ändå bra.

Andersson711 har dock utropat Gunnar som förstamålvakt baserat på första ispasset så Joni får väl öppna båsdörren tills nyår iallfall :D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Andersson711 » 9 augusti 2022, 16:04

Diabolics skrev:intressant intervju.

Den helt klart mest intressanta intervjun av de nyanlända. Inte bara "great group of guys".

Låter som om Joni är väl förberedd och kommer med rätt inställning. Nu gjordes intervjun aningen tidigt efter hans ankomst, men ändå bra.

Andersson711 har dock utropat Gunnar som förstamålvakt baserat på första ispasset så Joni får väl öppna båsdörren tills nyår iallfall :D

Gunnar är solklar 1a efter premiären, flaggar även för att Gunnar skulle kunna vara ett alternativ i ”Foppa-position” i PP.
Grymt tryck i direktskottet!

Med det sagt, Ortio känns som helt rätt val för denna gruppen.
Andersson711
Moderator

Inläggav HV-supportern » 9 augusti 2022, 19:38

Gunnar spikade igen totalt i is premiären. Han såg otroligt tät ut. Mycket bättre än Ortio som lär få kämpa om första spaden.
HV-supportern

Inläggav Dovahkiin » 11 augusti 2022, 20:01

HV-supportern skrev:Gunnar spikade igen totalt i is premiären. Han såg otroligt tät ut. Mycket bättre än Ortio som lär få kämpa om första spaden.

Jösses :roll: Tror nog inte man ska dra några som helst växlar av det lilla de tränat..
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Sir Ward » 11 augusti 2022, 22:58

Dovahkiin skrev:
HV-supportern skrev:Gunnar spikade igen totalt i is premiären. Han såg otroligt tät ut. Mycket bättre än Ortio som lär få kämpa om första spaden.

Jösses :roll: Tror nog inte man ska dra några som helst växlar av det lilla de tränat..

Efter första officiella framträdandet på is dessutom.

Stort jävla suck! Fan om dessa tomtar får en större roll på forumet igen… :?
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Diabolics » 12 augusti 2022, 22:21

Till Dovahkiin och Sir Ward.

Ni behöver läsa trådarna bättre. Det var ett skämt, ett uppenbart skämt som jag inledde, som sedan cementerades som skämt när Anderson711 skrev att Gunnar skulle spela på foppas position i PP.

Så är det någon som skall skärpa sig så är det ni.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 12 augusti 2022, 22:30

ironi i detta forum funkar aldrig väl :)
mrnorrland

Inläggav Littleshrimp » 23 september 2022, 13:01

Ortio känns verkligen som en 1a målvakt som vi kan luta oss tillbaka mot eller är det bara jag som känner så?

Ett exempel igår då HV överhuvudtaget inte spelade bra, men Ortio stod och räddade oss ifrån en förlust och stängde igen totalt när det blev straffar.
Littleshrimp

Inläggav Diabolics » 23 september 2022, 13:49

Ortio var grym. Återigen: försäsong är inget man skall titta på för att bedöma en enskild spelare. Lex Stefan!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Haard » 23 september 2022, 14:22

Ortio kommer vara vår i särklass viktigaste spelare under hela säsongen.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Windom Earle » 3 december 2022, 20:48

Joni Ortio känns som HV:s tryggaste målvakt sedan #1. Jag är imponerad!
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav 1586kvadrat » 3 december 2022, 22:18

Windom Earle skrev:Joni Ortio känns som HV:s tryggaste målvakt sedan #1. Jag är imponerad!

Håller inte riktigt med här. Linus 2017 gav ett bättre intryck och Ortio gjorde visst en bra match här idag men tycker han sett ojämn ut tidigare på säsongen. Hoppas han kan motbevisa mig nu framöver och göra några riktiga kanonmatcher!
1586kvadrat

Inläggav Dovahkiin » 4 december 2022, 12:15

1586kvadrat skrev:
Windom Earle skrev:Joni Ortio känns som HV:s tryggaste målvakt sedan #1. Jag är imponerad!

Håller inte riktigt med här. Linus 2017 gav ett bättre intryck och Ortio gjorde visst en bra match här idag men tycker han sett ojämn ut tidigare på säsongen. Hoppas han kan motbevisa mig nu framöver och göra några riktiga kanonmatcher!

Dock hade Hv71 2017 ett försvar av klass från början samt otroligt duktiga centrar som gjorde defensiva jobbet. Ortio står i ett bottenlag och bär Hv71 ofta så i min bok är Ortio bättre so far.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Jokkalainen » 4 december 2022, 13:12

Man ser tydligt hur Hjalmarsson hjälper våra målvakter, kommunicerar och engagerar i defensiven.
Detta har helt saknats tidigare under säsongen... Då Ortio sett väldigt ensam ut fram tills slutet av matcherna. Kolla intervjuer etc och jämför hans engagemang nu med då. Jag tror helt klart att "The Hammer effekten" visar sig mer än bara på isen.
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav Windom Earle » 4 december 2022, 22:58

1586kvadrat skrev:

Linus gjorde ett GRYMT slutspel och fick stäm som guidmålvakter kan få och föra sitt lag till guld. Och Ortio har kanske inte stått på huvudet riktigt än men han känns som en målvakt som har full koll på grunderna och ger trygghet. Även om han släpper en puck så består lugnet och metodiken. Men jag har sett Örebro och FBK borta, när resten av gänget spelade som skolpojkar och det ända blev 3-0 och 4-1 vilket var klart jämnare siffror än vad spelet förtjänade. Och sen igår. Så jag har kanske prickat in Ortios bästa matcher, men jag är väldigt nöjd.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Återgå till HV71 - Spelare och tränare