Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav Quila » 11 maj 2022, 12:06

HV var tidigt med i racet om Lehtonen, men när Schweiz-klubbarna fick upp ögonen för honom så var sedan HV inte så intressant för honom tyvärr. En gigant, men likaså en dröm som får leva vidare.

Lias-fallen är alltid svårlästa. Det vacklas mycket där fram och tillbaka. Lias vill nog inte ge upp drömmen om NHL, men borde samtidigt förstå att han snart haft sina chanser. Oklar status för tillfället, men blir det SHL så törs jag nästan lova att det blir HV.

André är den vi har närmast, men även där har Schweiz blandat sig i nu. Tror dock på presentation inom ett par veckor :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Nick » 11 maj 2022, 12:15

Quila skrev:HV var tidigt med i racet om Lehtonen, men när Schweiz-klubbarna fick upp ögonen för honom så var sedan HV inte så intressant för honom tyvärr. En gigant, men likaså en dröm som får leva vidare.

Lias-fallen är alltid svårlästa. Det vacklas mycket där fram och tillbaka. Lias vill nog inte ge upp drömmen om NHL, men borde samtidigt förstå att han snart haft sina chanser. Oklar status för tillfället, men blir det SHL så törs jag nästan lova att det blir HV.

André är den vi har närmast, men även där har Schweiz blandat sig i nu. Tror dock på presentation inom ett par veckor :)

Låter som de återigen kommer bli en besvikelse där man är nära, men inte når riktigt ända fram med vissa spelare.
Men hoppas på de bästa såklart.
Nick

Inläggav håvesjuttioett » 11 maj 2022, 12:50

Tråkigt såklart med Lehtonen men högst väntat va? Snackar ju en av de, om inte den, absolut bästa backarna i europeisk hockey.

Mäenalanen hade varit kul. Spelat både vinge och center, poängstark vad det verkar och spenderade 67 min på botbänken, vilket är fjärde mest bland FWs i finska ligan. Osar sisu? Bra ålder, 28 i maj, och storlek, 191cm 94kg. Av de 41 poäng han gjorde förra säsongen kom 11 i PP (1 poäng i BP), mao. 29 poäng vid lika styrka - hade placerat honom på en delad åttonde plats i SHLs poängliga vid lika styrka (delad nionde plats i Allsvenskan). Hade dock sjätte mest istid i PP bland FWs i Kärpät, alltså gissningsvis en roll i andra PP(?). Näst bäst corsi i Kärpät bland FWs, med ungefär lika många defensiva som offensiva starter, och bäst PDO (exkl. FWs med <10 spelade matcher). Spelat i första BP med finska landslaget, tillsammans med Björninen (som vi borde värvat).

Någon som har några andra "roliga" namn att delge? Inget ont om Pilut, Fantenberg, Almqvist, Petersson, Tedenby, L. Andersson m.fl. såklart, men några ej tidigare nämnda namn kittlar alltid lite extra :D
håvesjuttioett

Inläggav CROHB » 11 maj 2022, 21:34

Skulle gärna se Jesper Lindgren istället för Westerlund som det ryktas om i ett tredje backpar med Bengtsson.
Jag tycker Lindgren är en riktigt bra tvåvägsback och som skulle passa i HV.
Blir det Westerlund får vi lita på Nubben och att han vet vad han gör men det känns lite sådär med Westerlund.
CROHB

Inläggav CaptainF8 » 12 maj 2022, 21:55

Gå all in på Furch. Fan vilken bra målvakt.
CaptainF8

Inläggav tibia » 12 maj 2022, 22:06

CaptainF8 skrev:Gå all in på Furch. Fan vilken bra målvakt.

Verkar vara en del på twitter som återigen skriver "När ska HV presentera furch" eller dylikt
tibia

Inläggav CaptainF8 » 12 maj 2022, 22:08

tibia skrev:

Verkar vara en del på twitter som återigen skriver "När ska HV presentera furch" eller dylikt

Men det är väl mest pga Aftonbladets gissningar.
CaptainF8

Inläggav tibia » 12 maj 2022, 22:10

CaptainF8 skrev:
tibia skrev:

Men det är väl mest pga Aftonbladets gissningar.

För mig att förra gången var det en fbk supporter som skrev att hv var beredda att betala... men men ska väl tas med en grävskopa salt
tibia

Inläggav Olleösjö » 15 maj 2022, 09:28

Nu drömmer jag lite och det kommer väll just stanna vid drömmar.

Men jag skulle gärna se Ivars Punnenovs in i målet. Han sitter dock på kontrakt.

Ralfs Freibergs på backen, väldigt följsam och kan användas i alla spelformer. 30 år och väldigt duktig med pucken.

Miks Indrasis och Ronalds Ķēniņs. Två puckskickliga spelare.

Som sagt. Bara drömmar, men skönt att få drömma ibland!
Olleösjö

Inläggav 15:48 » 15 maj 2022, 17:12

tibia skrev:

Bra slutspel men frågan är om han bär oss en hel säsong. Enligt Simon Brändström (Hockeylabbet och tidigare statistikanalytiker i HV) är bakomliggande statistik inte bra… varningens finger för att gå all in där.
15:48

Inläggav Dovahkiin » 15 maj 2022, 17:16

15:48 skrev:
tibia skrev:

Bra slutspel men frågan är om han bär oss en hel säsong. Enligt Simon Brändström (Hockeylabbet och tidigare statistikanalytiker i HV) är bakomliggande statistik inte bra… varningens finger för att gå all in där.

Fast han har ju varit riktigt bra i både SHL och KHL och verkligen visat han håller på högre nivå än SHL.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav frippe-borås » 16 maj 2022, 08:45

Vore ju otroligt jobbigt om det är så att Hv71 inte har plats om dessa 3 backar vill hem.
Fantenberg
Almqvist
Pilut

För backar som Ytterell, Bohm, Bertov och Torp.
Fyra backar som inte håller SHL mått då det är bevisat sen tidigare. Torp är väl den som ligger närmast isåfall tack vare hans fysiska spel men vi ska komma ihåg det att det går ännu fortare i SHL och frågan är om Torp klarar av det med farten o timing i sina tacklingar.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Junior » 16 maj 2022, 09:39

Jag tycker Torp får lite väl oförtjänlig kritik. När Torp bröt med Oskarshamn så beskrev många det som ett ganska tungt tapp för dom, säsongen innan han kom till oss var han en solid SHL back i ett bottenlag i SHL. Torp skulle definitivt hålla som en 7e 8e back i SHL är jag övertygad om. Jag tror inte han har gått ner sig så mycket på en säsong att han inte klarar den rollen. Sen kan jag köpa att det finns en avvägning där att göra. Antingen så har man kvar honom som en kulturbärare av vad som är HV eller så fyller man den rollen med en spelare som är utvecklingsbar för framtiden. Vad som är bäst att göra där vet jag själv ännu inte helt. Men att han inte är tillräckligt bra håller jag inte med om.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav lejacques » 16 maj 2022, 09:45

Torp ska absolut vara kvar. Som Junior skriver. Han höll i Oskarshamn. Vi ska vara extremt glada att han själv tog kontakt med Hult för att se över möjligheterna att komma hem.

Så ja. Blanda inte ihop Torp med Bohm, Ytterell och Bertov. Sen förstår jag att det är lätt gjort då det rör sig om liknande spelartyper. Men Torp är en klass över, både spelmässigt och sett till hjärta.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 16 maj 2022, 10:48

lejacques skrev:Torp ska absolut vara kvar. Som Junior skriver. Han höll i Oskarshamn. Vi ska vara extremt glada att han själv tog kontakt med Hult för att se över möjligheterna att komma hem.

Så ja. Blanda inte ihop Torp med Bohm, Ytterell och Bertov. Sen förstår jag att det är lätt gjort då det rör sig om liknande spelartyper. Men Torp är en klass över, både spelmässigt och sett till hjärta.

Håller med, samtidigt som jag dock håller med så tycker jag det är på Gränsen att Torp håller för SHL men han har stort hjärta och kämpar på, MEN om Torp är på gränsen....vad är då Ytterell, Bohm och Bertov ? förstår inte hur man tänker om man behåller samtliga dessa 4, 1 som är på gränsen och 3 som är solklart under SHL "krav"
Nutarviguld

Inläggav Quila » 16 maj 2022, 10:57

frippe-borås skrev:Vore ju otroligt jobbigt om det är så att Hv71 inte har plats om dessa 3 backar vill hem.
Fantenberg
Almqvist
Pilut

För backar som Ytterell, Bohm, Bertov och Torp.
Fyra backar som inte håller SHL mått då det är bevisat sen tidigare. Torp är väl den som ligger närmast isåfall tack vare hans fysiska spel men vi ska komma ihåg det att det går ännu fortare i SHL och frågan är om Torp klarar av det med farten o timing i sina tacklingar.

Kan garantera dig att vill Fanten, Adam och Pilut hem så ordnar man det. Nu är vi ju inte ensamma om att vilja ha deras underskrifter och det är ju snarare där en avvägning får göras. Hur mycket kan man lägga på ”egna” spelare kontra vad man får ut, samt vad vill de själva.
Quila
Moderator

Inläggav Quila » 16 maj 2022, 10:59

Nutarviguld skrev:
lejacques skrev:Torp ska absolut vara kvar. Som Junior skriver. Han höll i Oskarshamn. Vi ska vara extremt glada att han själv tog kontakt med Hult för att se över möjligheterna att komma hem.

Håller med, samtidigt som jag dock håller med så tycker jag det är på Gränsen att Torp håller för SHL men han har stort hjärta och kämpar på, MEN om Torp är på gränsen....vad är då Ytterell, Bohm och Bertov ? förstår inte hur man tänker om man behåller samtliga dessa 4, 1 som är på gränsen och 3 som är solklart under SHL "krav"

Alla de 4 kommer under inga omständigheter att vara kvar. Torp och Bertov är min gissning.
Quila
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 16 maj 2022, 13:27

Quila skrev:
Nutarviguld skrev:

Alla de 4 kommer under inga omständigheter att vara kvar. Torp och Bertov är min gissning.

Hoppas max 2 av dom får stanna, men allra helst bara 1 av dom
Nutarviguld

Inläggav Lakun » 19 maj 2022, 14:36

Jag hade gärna sett Isac Brännström i hvdressen igen. Rivig, stark på rören och en Jönköpingkille. Var riktigt bra i Luleå. Vad tycker ni?
Lakun

Inläggav Blue Vision » 21 maj 2022, 11:36

Christian Jaros är på marknaden för Europa efter några år i NHL. 26 år, 192 cm, 100 pannor. Är det en spelartyp som behövs i HV?
Blue Vision

Inläggav mrnorrland » 21 maj 2022, 11:50

Blue Vision skrev:Christian Jaros är på marknaden för Europa efter några år i NHL. 26 år, 192 cm, 100 pannor. Är det en spelartyp som behövs i HV?

Jag skulle inta klaga
mrnorrland

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 13:08

mrnorrland skrev:
Blue Vision skrev:Christian Jaros är på marknaden för Europa efter några år i NHL. 26 år, 192 cm, 100 pannor. Är det en spelartyp som behövs i HV?

Jag skulle inta klaga

Jag skulle säga ja! En spelartyp vi saknar.
Tanke

Inläggav håvesjuttioett » 21 maj 2022, 13:10

Verkligen inte jag heller. Hade kunnat bli generalen i defensiv zon som väl saknas i dagsläget, i kombination med spelskicklighet. Men lär vara för dyr, om Almqvist och Ebert är klara. Tror backsidan är spikad om dom två kommer.

Ebert - Almqvist
Martinsson - Andrae
R. Bengtsson - Westerlund
Torp
håvesjuttioett

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 13:19

håvesjuttioett skrev:Verkligen inte jag heller. Hade kunnat bli generalen i defensiv zon som väl saknas i dagsläget, i kombination med spelskicklighet. Men lär vara för dyr, om Almqvist och Ebert är klara. Tror backsidan är spikad om dom två kommer.

Ebert - Almqvist
Martinsson - Andrae
Torp

Ja, det är ett rimligt antagande.
Tanke

Inläggav mrnorrland » 21 maj 2022, 13:25

Tanke skrev:
håvesjuttioett skrev:Verkligen inte jag heller. Hade kunnat bli generalen i defensiv zon som väl saknas i dagsläget, i kombination med spelskicklighet. Men lär vara för dyr, om Almqvist och Ebert är klara. Tror backsidan är spikad om dom två kommer.

Ebert - Almqvist
Martinsson - Andrae
Torp

Ja, det är ett rimligt antagande.

Kanskelite väl offensiv? Men Martinsson har haft en defensiv roll i KHL så han kanske blir en mer defensiv general.
Skulle villa haft en mer defensiv back än Westerlund där
mrnorrland

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 13:27

En annan dröm, och exakt vad jag tycker vi behöver i form av spelartyp, är David Krejci. Platsar fortfarande i en topplina i NHL men lämnade för spel i Tjeckien av andra skäl än sportsliga. Kunde spel i SHL och HV vara tillräckligt nära för att locka tro? Snacka om hållkäftenvärvning i så fall. Och man kanske, kanske kunde hävda att det finns en liten rimlig möjlighet till det?
Tanke

Inläggav mrnorrland » 21 maj 2022, 13:52

Kan man drömma om detta lag
Saku Mäenalanen - L,Andersson (ny center) - A.Petersson
Martinsson - Andrae
Tedenby - Vignault - Forsberg
Ebert-Almqvist
Powel-Vesel-Törngren
Bengtsson-Billins
J.Davidsson-Matson-Önerud
Torp-Westerlund
Extra forward M.Davidsson/Hansson/Lindbäck
mrnorrland

Inläggav Dovahkiin » 21 maj 2022, 15:52

mrnorrland skrev:Kan man drömma om detta lag
Saku Mäenalanen - L,Andersson (ny center) - A.Petersson
Martinsson - Andrae
Tedenby - Vignault - Forsberg
Ebert-Almqvist
Powel-Vesel-Törngren
Bengtsson-Billins
J.Davidsson-Matson-Önerud
Torp-Westerlund
Extra forward M.Davidsson/Hansson/Lindbäck

Hade hellre satt detta lag på isen

A.Petersson-Mäenalanen-Elvenes (full fart framåt)
Adam-Martinsson

Tedenby-Lias-Vesel (Vesel och Teden kan få rätt fria händer, Lias stabil center som även gör hem jobbet till 100%)
Ebert-Andrae

Foppa-Vignault-Önerud (bra kedja åt båda håll, kan göra en hel del poäng)
Bengtsson-Torp

Davidsson-Matson-Davidsson (rivig 4e kedja men två speedkulor på vingarna)
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Tanke » 21 maj 2022, 17:53

Är Lisa Andersson verkligen rimlig, eller bara en dröm (för vissa)?
Tanke

Inläggav Nick » 21 maj 2022, 18:06

Tanke skrev:Är Lisa Andersson verkligen rimlig, eller bara en dröm (för vissa)?

Tror nog de slutar med en dröm. Även andre o Tedenby lär.sluta vid en dröm. Tror båda väljer Schweiz.
Nick

FöregåendeNästa

Återgå till HV71