Tråden om #38 Nichlas Torp

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om #38 Nichlas Torp

Inläggav Diabolics » 13 maj 2021, 11:46

Skön intervju med torpet.

Det är helt omöjligt för nykomlingar att andas samma kärlek till föreningen och historien som en spelare som växt upp i HV under tiden före Hult.

Torp känner bara till känslan av att alla vill slå HV, det är det enda han vet. Han har inte varit med om hult-eran, han känner till den, rent teoretiskt, men för torp är HV synonymt med: vi är bäst. Detta mindset tror jag är otroligt viktigt. Man vinner matcher på det.

Jag minns som om det vore igår hur man var helt oberörd om det stod 1-3 på tavlan inför tredje, man visste att taxen med stor sannolikhet kommer sätta 5-3 i tom bur. Det fanns en naturlighet i detta som varit frånvarande de senaste tio åren.

precis så länge som torp varit borta.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 21 maj 2021, 17:20

Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav trisse » 21 maj 2021, 18:34

Diabolics skrev:Throwback Torp:

https://www.youtube.com/watch?v=D4EXop5jkYA

Aj! Ser leendet på Torps läppar framför mig när han är på väg in i den där situationen :D Tur att det var Cam. Då jag ändå gillar Chris efter hans tid i HV.
trisse

Inläggav Davestar » 17 juli 2021, 18:44

Här är definitivt en kille som måste ha en bokstav på bröstet i höst! Efter att ha sett lite HV-tv med honom så inser jag hur sjukt viktig han kommer att bli för oss. Det fullständigt lyser om honom hur mycket han älskar klubben och att vara tillbaka i den. Med honom, Önerud och Ulla som ryggrad kryddat med Matson, Gunnarsson och Bertov (!) har vi en enormt stark ryggrad med kravställning och can do attityd! Jag älskar vad jag ser och var vi är på väg igen!
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Sir Ward » 17 juli 2021, 20:25

Diabolics skrev:Throwback Torp:

https://www.youtube.com/watch?v=D4EXop5jkYA

Har ju lärt sig av den tuffaste spelaren genom tiderna i Svensk hockey - Sir Lance Ward.
https://www.youtube.com/watch?v=6DaK58HTevY
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav PapaEmeritus » 12 november 2021, 22:56

1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Sir Ward » 17 januari 2022, 19:28

Saxat från JP
HV-backen Nichlas Torp sticker ut i statistiken: ”Jag har väl mognat”
Den defensive HV-backen Nichlas Torp brukar inte vara den som huserar högt upp i plus/minus-ligan men den här säsongen är onekligen ett undantag.
– Det kanske har med åldern att göra. Jag har väl mognat, funderar han själv.

Nichlas Torp toppar HV:s plus/minus-liga med sina +18 och har dessutom redan satt nytt personligt poängrekord.
Någon poängmaskin är han inte, Nichlas Torp. HV-backens tidigare bästa notering på seniornivå är från säsongen 2014/2015 då han gjorde nio poäng för Modo, tre mål och sex målgivande passningar.
Normalt sett är Torp inte heller någon gigant i plus/minus-ligan. Tidigare säsonger i elitserien och SHL har han ofta hamnat på minus.
Så vad har hänt nu?

Nichlas Torp toppar HV71:s interna plus/minus-liga med +18 och är sjua i hela hockeyallsvenskan liga. Den leds för övrigt av Västerås August Tornberg, som har +24.
– Vanliga år har jag mest varit inne spelat i defensiva situationer men spelar man i ett topplag, som vi är i år, ser siffrorna lite annorlunda ut, säger Torp.

Du är ju uppenbarligen med och bidrar offensivt på ett annat sätt den här säsongen, åtminstone på så vis att du ofta är på isen när ni gör mål. Känner du själv att du spelar annorlunda nu jämfört med tidigare år?
– Nja, men jag försöker vara noggrann och göra det bra bakifrån och då blir det ofta bra framåt också. Det kanske har med åldern att göra. Jag har väl mognat.
– Det är jättekul att ha sådana siffror men jag sätter fortfarande defensiven främst. Det är min roll och det är det jag fokuserar på.

Att han toppar hockeyallsvenskans tacklingsliga med 74 tacklingar visar möjligen var fokus ligger men faktum är att Nichlas Torp dessutom redan har satt personligt rekord vad gäller poäng. Han har visserligen inte gjort något mål ännu men står på elva assistpoäng efter 31 omgångar.
– Målen väntar jag med till slutet av säsongen, säger han och ler.

På måndagen ges nya möjligheter att öka på poängskörden då match mot Almtuna på bortais väntar och Torp är full av revanschlust efter förlusten mot Karlskoga senast.
– Det handlar mindre om Almtuna och mer om vad vi ska göra. Vi måste få bort den där ojämnheten som vi inte önskar ha, tycker Torp.
– Att första perioden mot Karlskoga inte skulle vara så bra efter ett långt uppehåll var inte så konstigt. Sedan gjorde vi ju en bra andra period och att vi då var så dåliga i tredje var mer frustrerande. Vi måste helt enkelt ha bättre kontroll när vi är inne i de sämre perioderna.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Regnet » 13 februari 2022, 04:04

Det är ingen slump att Torp leder plus minus ligan. Känns typ som att motståndarna kan glömma att etablera sig offensivt när Torpet är på isen. Han bara städar bort dem och tar pucken. En riktig jäkla klippa!
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Henke67 » 13 februari 2022, 11:07

Måste vara en av Torps bästa matcher i karriären! Överstyrt!
Henke67

Inläggav lejacques » 14 februari 2022, 18:08

Visst. Nu spelar Torp i ett allsvenskt lag. Men frågan är om han någonsin varit bättre än i år?

Oavsett vad. Jag tycker Torp med all tydlighet visat att han har minst ytterligare ett par år kvar på toppnivå. Antingen som en stabil breddspelare i SHL kommande säsong, eller som en backbjässe i allsvenskan.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav HV-supportern » 25 mars 2022, 22:47

Vad är statusen på Torp? Någon som vet? Han fick en smäll i första kvarten, hoppas han är tillbaka snart. Hoppas även Ytterell är spelklar snart.
HV-supportern

Inläggav Henke67 » 5 maj 2022, 06:01

Jävlar vad bra Torp varit i slutspelet! Dominant i finalen. Grattis till SHL!
Henke67

Inläggav lejacques » 5 maj 2022, 17:57

Nichlas Torp resa den här säsongen är nog en av de häftigaste jag sett i HV-väg. För drygt ett år sedan var sannolikheten att Torp skulle dra på sig den blåa tröjan igen snudd på minimal, vågar jag påstå.

Torp såg sin chans när HV åkte ut. Lämnade frivilligt en SHL-klubb för att få chansen att spela upp hans älskade moderklubb till SHL igen. Inte nog med att han lyckades med sitt uppdrag. Under säsongen har han vuxit för varje match och blivit en av våra viktigaste spelare, en riktig kulturbärare och ledare.

Torp kommer inte få samma roll i SHL. Men visst känns det omöjligt att föreställa sig ett HV idag utan Torp i laget?

Vem trodde det för ett år sedan.

Hjälte!
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Pg79an » 5 maj 2022, 18:29

lejacques skrev:Nichlas Torp resa den här säsongen är nog en av de häftigaste jag sett i HV-väg. För drygt ett år sedan var sannolikheten att Torp skulle dra på sig den blåa tröjan igen snudd på minimal, vågar jag påstå.

Torp såg sin chans när HV åkte ut. Lämnade frivilligt en SHL-klubb för att få chansen att spela upp hans älskade moderklubb till SHL igen. Inte nog med att han lyckades med sitt uppdrag. Under säsongen har han vuxit för varje match och blivit en av våra viktigaste spelare, en riktig kulturbärare och ledare.

Torp kommer inte få samma roll i SHL. Men visst känns det omöjligt att föreställa sig ett HV idag utan Torp i laget?

Vem trodde det för ett år sedan.

Hjälte!

Ja han har varit fenomenal, frågan är hur han kommer stå sig i det något högre tempo som är i SHL och framförallt nästa år. Ett år äldre och ett SHL som kommer vara bättre än på länge.
Pg79an

Inläggav Henke67 » 12 augusti 2022, 07:31

Jag tycker det börjar bli lite väl mycket spekulationer om Torp nu.
Finns det ingen som vet? Hemlighetsmakerier bådar sällan gott…
Henke67

Inläggav 327 Karlsson » 12 augusti 2022, 08:47

Sir Ward vet säkert, eftersom hans brorsa är fystränare.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Henke67 » 12 augusti 2022, 10:49

327 Karlsson skrev:Sir Ward vet säkert, eftersom hans brorsa är fystränare.

Jovisst, Men man får nog respektera att han inte kan nämna allt han vet eftersom det är lite väl uppenbart vilken väg det i så fall läckt...
Henke67

Inläggav Diabolics » 16 augusti 2022, 16:48

Nichlas Torp – Rehabiliterar sig efter sin buk- och ljumskoperation som han gjorde tidigare i somras efter en tids besvär under vårsäsongen. Han började åka skridskor individuellt idag men har en tid kvar innan full träning och matchspel. Preliminärt tränar han fullt med laget om tre veckor.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Haard » 30 november 2022, 14:19

Enligt JP åkte Torp på en rejäl smäll av Hansson på träningen idag, fick ledas av isen och tränade inte mer. Framgår inte vad som hände, mer än att det var i en närkampsituation, eller om Torp kommer kunna spela imorgon.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Sir Ward » 30 november 2022, 17:06

Haard skrev:Enligt JP åkte Torp på en rejäl smäll av Hansson på träningen idag, fick ledas av isen och tränade inte mer. Framgår inte vad som hände, mer än att det var i en närkampsituation, eller om Torp kommer kunna spela imorgon.

Publicerade hela inlägget på matchtråden, Hv71-Timrå.
viewtopic.php?f=4&t=1562&start=240
Användarvisningsbild
Sir Ward

Föregående

Återgå till HV71 - Spelare och tränare