Silly season 21/22: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 21/22: Spelardrömmar

Inläggav SEMPER FIDELIS » 2 februari 2022, 15:09

Tror inte vi kommer få se någon ytterligare förstärkning. Kanske mer en spelare för bredden.

På tanke på att alla SHL-klubbar söker förstärkningar och att sportchefer i respektive klubbar säger att marknaden är ganska död.
SEMPER FIDELIS

Inläggav Weirdo » 2 februari 2022, 23:56

Colby Sissons avslutar inte säsongen med Hästen va? De är i ingenmansland och de risker knappt att ramla ner på kvalplats. Ekonomin är väl rätt knackig i Norrköping också.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Herkie82 » 3 februari 2022, 09:05

SEMPER FIDELIS skrev:Tror inte vi kommer få se någon ytterligare förstärkning. Kanske mer en spelare för bredden.

På tanke på att alla SHL-klubbar söker förstärkningar och att sportchefer i respektive klubbar säger att marknaden är ganska död.

Den är åtminstone inte död för Västerviks sportchef. Sen den 18 januari har han tagit in 4 spelare och skickat 2. Det är mer på två veckor än Hult gör på en säsong :lol:
Herkie82

Inläggav Highlander » 3 februari 2022, 12:31

Från att ha känt mig tämligen övertygad om att det är slutvärvat och att sportchefen anser att det är detta laget som ska göra det, så börjar jag nu ana en viss förhoppning.

I dagens JP framgår följande "I takt med att HV71:s herrlag närmar sig säsongens viktigaste skede kan det även inom en snar framtid bli aktuellt med förstärkning.

– Vi får se vad som händer framöver. Nu börjar Simon (Önerud) och Ullström (David) komma tillbaka vilket är roligt. Sen får vi se. Det är lite mindre än två veckor kvar tills fönstret stänger.

Efter några års empiriska studier i "Hultiska" tolkar jag det som att han har något på gång. Inte samma fraser som tidigare. Elller?
Highlander

Inläggav Windom Earle » 3 februari 2022, 13:06

Highlander skrev:Från att ha känt mig tämligen övertygad om att det är slutvärvat och att sportchefen anser att det är detta laget som ska göra det, så börjar jag nu ana en viss förhoppning.

I dagens JP framgår följande "I takt med att HV71:s herrlag närmar sig säsongens viktigaste skede kan det även inom en snar framtid bli aktuellt med förstärkning.

– Vi får se vad som händer framöver. Nu börjar Simon (Önerud) och Ullström (David) komma tillbaka vilket är roligt. Sen får vi se. Det är lite mindre än två veckor kvar tills fönstret stänger.

Efter några års empiriska studier i "Hultiska" tolkar jag det som att han har något på gång. Inte samma fraser som tidigare. Elller?

Vår samarbetspartner inser att himmelen är för mulen och vinden ligger på utan sin "nemesis" i SHL och lånar ut Ejdsell, Nygård och nr 71 Virtanen ;) :lol: .
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav håvesjuttioett » 3 februari 2022, 13:17

Highlander skrev:Från att ha känt mig tämligen övertygad om att det är slutvärvat och att sportchefen anser att det är detta laget som ska göra det, så börjar jag nu ana en viss förhoppning.

Skriver under på den tolkningen, men det lät ändå ungefär likadant precis innan Powell- och Söderberg-värvningarna blev officiella. Efter år av grundlig analys av varje uttalande som kommit och nära följd av hur man agerat gällande nyförvärv, finns det egentligen bara tre typer av uttalanden som går på repeat, om än förklädda i olika ord:
- X: Referenser till spelare som redan är i truppen. Kan vara spelare som kommer tillbaka från skada eller rent generellt att det är nuvarande trupp som ska göra det stora jobbet, ex. att det finns mer att hämta av kontrakterade spelare.
- Y: Svårigheter med att hitta spelare. Kan vara att marknaden är tunn, att man inte är enda aktör på jakt efter spelare eller att det är svårt att värva under säsongen.
- Z: Vi får se vad som händer.

- Om X ingår i svaret - inget är på gång.
- Om X + Y och ev. Z - man har ambitionen att värva men inte lyckats hitta något.
- Om X + Z - något är nära.
- Om Z - något är klart men inte officiellt.
håvesjuttioett

Inläggav jordfelsbrytare » 3 februari 2022, 16:40

12 dagar kvar innan fönstret stänger.
Kommer Hult trolla bort eventuella nyförvärv?
Får vi in en "Håll käften! värvning?
Får vi lån från Dalen?

Är det någon som hört något konkret?
jordfelsbrytare

Inläggav Herkie82 » 3 februari 2022, 16:49

Dinamo Riga verkar släppa spelare.

Först Hudashow till Prag och nu släppte de Lorito.

I en död marknad skulle jag säga att Lorito nog kan tillföra oss något ändå.

https://www.eliteprospects.com/player/62740/matt-lorito
Herkie82

Inläggav frippe-borås » 3 februari 2022, 18:40

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... le-loponen
Kalle Loponen- Jouni Loponen son.

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... k-puistola
Pasi Puistola son.

https://www.eliteprospects.com/player/422105/mason-ward
Lance Ward son.

Tre pojkar som man skulle värva. Alla tre farsor har haft framgångar i Hv tröjan.
Det hade ju varit dunder att få in killar utifrån men ändå med lite Hv anknytning iform av duktig pappor. Oftast besitter man en ärftlig talang.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Diabolics » 3 februari 2022, 19:40

frippe-borås skrev:https://www.eliteprospects.com/player/395424/kalle-loponen
Kalle Loponen- Jouni Loponen son.

https://www.eliteprospects.com/player/3 ... k-puistola
Pasi Puistola son.

https://www.eliteprospects.com/player/422105/mason-ward
Lance Ward son.

Tre pojkar som man skulle värva. Alla tre farsor har haft framgångar i Hv tröjan.
Det hade ju varit dunder att få in killar utifrån men ändå med lite Hv anknytning iform av duktig pappor. Oftast besitter man en ärftlig talang.

jag är inte så säker på att Lance Ward's ärftliga "talang" är så kompatibel med dagens bedömningsnivå.....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav 15:48 » 4 februari 2022, 23:27

Finns tendenser som tyder på att KHL inte kör klart grundserien efter OS utan går direkt på slutspelet. Då kommer det friställas en del spelare…
15:48

Inläggav Nick » 4 februari 2022, 23:43

15:48 skrev:Finns tendenser som tyder på att KHL inte kör klart grundserien efter OS utan går direkt på slutspelet. Då kommer det friställas en del spelare…

Spelar ju inte så stor roll då fönstret stänger den 15e? O då lär väl inte os vara klart?

Sorry förstod nu att du säkert menar att dom släpper spelare tidigare isåfall?
Nick

Inläggav 15:48 » 5 februari 2022, 08:26

Nick skrev:
15:48 skrev:Finns tendenser som tyder på att KHL inte kör klart grundserien efter OS utan går direkt på slutspelet. Då kommer det friställas en del spelare…

Spelar ju inte så stor roll då fönstret stänger den 15e? O då lär väl inte os vara klart?

Precis så jag menar men utryckte mig lite slarvigt.
15:48

Inläggav Nick » 5 februari 2022, 13:08

15:48 skrev:
Nick skrev:

Precis så jag menar men utryckte mig lite slarvigt.

Lugnt. Men hur stor risk/chans bedömer du de vara?
Nick

Inläggav SEMPER FIDELIS » 5 februari 2022, 19:04

Bekräftat! https://hockeysverige.se/2022/02/05/khl ... pelarflykt

Öppna plånboken nu! Synd att minsk gick till slutspelet dock!

Och nej tror inte vi får se en khl värvning, men drömma får man!
SEMPER FIDELIS

Inläggav lejacques » 5 februari 2022, 20:13

Frågan är dock om det här egentligen frigör spelare. Säsongen slutar väl först 30 april och spelarnas kontrakt bör således gälla fram till då? Nu säger ju Kronwall att spelare kan bli lediga, men förändrar beslutet verkligen någonting, mer än att åtta lag fick tidigare semester?

Men om nu spelare frigörs och således behöver hitta nya klubbar, tycker jag det inte är orimligt att HV ska kunna landa en eller ett par nyförvärv. Ullström känner gissningsvis ett gäng därborta. Vi har några transatlanter som också säkert har koll. Är HV beredda att öppna plånboken så bör vi kunna hitta något.

Skulle reta mig enormt om Modo landade ett KHL-nyförvärv och inte HV.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Herkie82 » 6 februari 2022, 12:38

lejacques skrev:Frågan är dock om det här egentligen frigör spelare. Säsongen slutar väl först 30 april och spelarnas kontrakt bör således gälla fram till då? Nu säger ju Kronwall att spelare kan bli lediga, men förändrar beslutet verkligen någonting, mer än att åtta lag fick tidigare semester?

Men om nu spelare frigörs och således behöver hitta nya klubbar, tycker jag det inte är orimligt att HV ska kunna landa en eller ett par nyförvärv. Ullström känner gissningsvis ett gäng därborta. Vi har några transatlanter som också säkert har koll. Är HV beredda att öppna plånboken så bör vi kunna hitta något.

Skulle reta mig enormt om Modo landade ett KHL-nyförvärv och inte HV.

Sen ska vi inte heller glömma att Stillman varit i 3 klubbar som just nu inte går till slutspel. Det borde finnas en hel del uppborrade kontakter mot åtminstone Vladivostok.

Sen är frågan vilka som kan vara enkla att få loss från dessa lag.

Vladivostok som ligger på typ andra sidan jorden har nästan bara ryska spelare och ryssar tror jag inte vi kommer se utan det är kanske andra nationer som är mer inne på att dra till Sverige.

Indrasis, Bukarts och Kestner är de som skulle kunna vara aktuella i så fall. Dock så tror jag att om enda anledningen är att de kommer närmare hem så lär nog både Indrasis och Bukarts hellre hamna i Riga. Vill dock inte Riga ha dem på grund av kostnaden så skulle jag ändå säga att Jönköping är bra mycket närmare Riga än vad Vladivostok är.

Kestner och Indrasis hade nog gått rakt in i en 1a line i dagens HV. Båda hade gjort bra ifrån sig på SHL nivå. Bukarts... njao han hade ju inte gjort vår uppsättning sämre rent individuellt iallafall.

I Sochi finns ju åtmintsone 2 svenskar men det känns inte som att någon av dem är realistisk utan om de släpps så kommer de gå till SHL klubbar. Lyckas man dock locka Hellberg så tycker jag man ska köra all in på det. Det är blandade åsikter om hurvida våra målisar är stabila eller inte men i Hellberg så skulle vi få en målis som tar oss till SHL det är jag rätt säker på så kasta pengar på han.

Dock kommer även verkligheten att vi ligger i allsvenskan ikapp och det finns ingen spelare i något av dessa lag som har något att vinna på att gå från KHL till allsvenskan även om det bara är temporärt.
Herkie82

Inläggav lejacques » 6 februari 2022, 15:00

https://hockeynews.se/articles/23008/

Här står det att spelarna får lön fram till kontraktet slutar gälla 30 april. I fallet Hrivik måste Leksand sannolikt punga ut med 1,5 miljoner kronor...

Känslan är att många spelare kommer sitta ut sina kontrakt. Och om spelare kan tänka sig en flytt finns det kanske inte en drös med klubbar som är villiga att lägga de pengarna som det kostar.

Med det sagt. Sänker vi blicken och kollar på de undre hyllorna kanske det finns nån "billig" spelare som även ett lag som HV kan få loss?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav spaawn » 7 februari 2022, 19:28

Magnus Hellberg från Sochi vore nått, ge honom det han vill ha. 5 miljoner t.ex. för 2 månader käns inte orimligt eller en dålig investering på något sätt.
spaawn

Inläggav Farzan » 7 februari 2022, 19:52

spaawn skrev:Magnus Hellberg från Sochi vore nått, ge honom det han vill ha. 5 miljoner t.ex. för 2 månader käns inte orimligt eller en dålig investering på något sätt.

Jag förutsätter att detta är ironi.
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav spaawn » 7 februari 2022, 22:51

Farzan skrev:
spaawn skrev:Magnus Hellberg från Sochi vore nått, ge honom det han vill ha. 5 miljoner t.ex. för 2 månader käns inte orimligt eller en dålig investering på något sätt.

Absolut inte. En super-målvakt som skulle ge oss 20-30% större chans att gå upp, lätt värt det och mer därtill. Alternativet är att köra ett år till i allsvenskan med ett blankt papper till lag.
spaawn

Inläggav Sir Ward » 7 februari 2022, 23:16

Jo, 5 miljoner t.ex. för 2 månader är ganska överfett. 10% av HVs planenliga ekonomi.

Vad tycker du själv?
Sover mod/admin?
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Klabbe » 7 februari 2022, 23:44

spaawn skrev:
Farzan skrev:

Absolut inte. En super-målvakt som skulle ge oss 20-30% större chans att gå upp, lätt värt det och mer därtill. Alternativet är att köra ett år till i allsvenskan med ett blankt papper till lag.

Den är ju fullständigt orealistisk.
Klabbe

Inläggav Andersson711 » 8 februari 2022, 00:24

Sir Ward skrev:

Jo, 5 miljoner t.ex. för 2 månader är ganska överfett. 10% av HVs planenliga ekonomi.

Vad tycker du själv?
Sover mod/admin?

Förstår inte vad du vill mod/admin i detta fallet?
Tråden heter ”Spelardrömmar”.
Orealistiskt? Ja.
Drömma? Absolut.
Visst, för att skydda tråden från att sväva iväg där vi tycker att man ska ge McDavid 20 millar för att komma hit och hjälpa oss upp så kan man väl uppmana till att hålla det någorlunda realistiskt, även om man drömmer.
Andersson711
Moderator

Inläggav frippe-borås » 8 februari 2022, 14:15

Sir Ward skrev:

Vad tycker du själv?
Sover mod/admin?

Skulle det garantera att vi går upp så hade det ju varit värt det då det generar otroligt många miljoner att gå upp.
Men nu är det ingen garanti så det vore idiotiskt att kasta ut så mycket pengar. Men en dröm håller jag med om men samtidigt vet vi hur målvakterna blir när de kommer till Hv71!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav spaawn » 8 februari 2022, 20:05

Orealistiskt såklart, samtidigt betydligt större chans än att McDavid kommer hit för 20 miljoner. Han är trotsallt potenitellt på marknaden, och det är inte så många år sedan som Örebro tog in Jhonas Enroth för stora pengar när de höll på att hamna i kval.

HV har pengarna och det går säkert att locka med "fulla hus" och "möjlighet att göra nått stort". Skulle visa att man "gör allt för att gå upp" som man påstår sig göra, men Hult sitter väl nöjd med den 16:E bästa målvakten i serien så han har nog inte ens tänkt tanken.
spaawn

Inläggav karl120 » 10 februari 2022, 18:34

Finns några intressanta och rimliga(?) spelare i bottenlagen i Liiga.

Hittade denna.

Shawn Lalonde, Tuff tvåvägsback. Spelade i Färjestad med Tommy som coach.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... wn-lalonde
Användarvisningsbild
karl120

Inläggav DocSeverinsen » 11 februari 2022, 12:42

Har inte sett killen spela, men han skulle nog inte göra bort sig i AS. Bröt kontraktet med Oskarshamn idag.

https://www.eliteprospects.com/player/15727/dale-weise

https://www.msn.com/sv-se/sport/other/k ... entnewsntp
DocSeverinsen

Inläggav PapaEmeritus » 11 februari 2022, 13:01

DocSeverinsen skrev:Har inte sett killen spela, men han skulle nog inte göra bort sig i AS. Bröt kontraktet med Oskarshamn idag.

Han gjorde en jävla massa poäng. I Nederlänska högstaligan. För tio år sen.
Nej tack.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav håvesjuttioett » 11 februari 2022, 13:16

DocSeverinsen skrev:Har inte sett killen spela, men han skulle nog inte göra bort sig i AS. Bröt kontraktet med Oskarshamn idag.

Sitter i samma båt - kan inget om Weise. Men generellt kan man ju se hur godtycklig meriterad gubbe med högt ställda förväntningar kan få en nytändning vid klubbyte, om gubben i fråga går från en ganska undanskymd roll i en tredje-kedja i SHL till större roll i Hockeyallsvenskan. Beskrivs som powerforward, vilket passar in med våra behov. Enkel värvning för Hult att göra. Enkelt flytt från Oskarshamn till Jkpg.

Ger vi det två dagar och därefter yttras fraser som bl.a. "excited to get going", "nice group of guys", "not to much, but from what I've heard HV71 is one of the premier clubs in Sweden" och "just got here so I haven't been able to explore the city just yet" i HVTV med kanadensisk brytning?
håvesjuttioett

FöregåendeNästa

Återgå till HV71