Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Inläggav Grga » 29 januari 2022, 18:07

lejacques skrev:
Zico skrev:Apropå ingenting. Västervik blir jag inte klok på. Men deras sportchef imponerar. Man säljer Powell till HV, köper Benker från Almtuna, tar in Jaako Laanta från Finland och nu Danny Kristo från Tjeckien. Ändå tror jag inte Västervik har ambitionen att gå upp. I år.

Men HV71 har en uttalad ambition att gå upp. I år! Med tanke på vad Västervik gör på sin nivå, vad Djurgården gör på sin nivå så undrar man ju vad HV (Johan Hult) gör på sin nivå. Man kan ju hoppas han har något på gång som slår oss alla knockout. Eller vad väntar man på? Vi ser ju alla att det behövs både en forward till, minst och en back till, minst. I den bästa av världar kan det absolut bli avancemang med det vi har.......men varför chansa? Och det saknas uppenbarligen inte spelare att tillgå om man anstränger sig.

Överraska oss i helgen nu Hult! Ge oss en käftsmäll. Bara 17 dagar kvar nu.

Danny Kristo hade kunnat vara en intressant värvning. Han producerade ändå helt okej i Schweiz och Tyskland. Men i det här läget som vi nu återigen hamnat i, efter att inte ha agerat tidigare under säsong, så har vi kanske inte råd att ta in en kille som producerat 0,33 poäng i Tjeckien och senast han spelade i Sverige floppade stort.

Det som stör mig är att den strategi Hult har blir ju lite av en självuppfyllande profetia. Man säger tidigt under säsongen att man letar spelare som ska tillföra något, och att det inte finns några frälsare. Med den "ambitionsnivån", samt bristfälligt kontaktnät, hittar man aldrig något. Så när man står där inför trading deadline. Ja, då är det verkligen så. Man kan inte ta in vad som helst. Inte ens en spelare som levererat i både Schweiz och Tyskland.

Hult verkar ju själv ha gett upp vad det gäller att värva spelare utifrån. Med den lite finare omskrivningen att det är bättre att hitta spelare som man vet levererat i allsvenskan så får vi nog sätta vårt hopp till att ett allsvenskt lag är villig att släppa en av sina bästa spelare till oss. Jag tvivlar.

Titta på vår forward sida. Det är inte där problemet ligger. En riktigt bra Målvakt måste in däremot, punkt! Sen borde man också värva en riktigt bra allround back om man verkligen bestämt sig för att gå upp. Men vilken agenda Hult har är däremot väldigt oklart....
Grga

Inläggav lejacques » 29 januari 2022, 18:17

Jag tittar på vår forwardssida och konstaterar att den har jätteproblem.

Vi har inget andra PP att tala om. Har du kollat PP-statistiken?

Lägg till att vårt PP generellt haltat sen de första 17-18 omgångarna.

Lägg till att vi har två högst osäkra kort i Ullström och Önerud. Kan vi ta för givet att de ska gå in och leverera, för att inte tala om hålla sig skadefria?

Och apropå skador. Vilka ska kliva fram om vi får skador på fel spelare? Än så länge har ingen av våra så kallade breddspelare visat att de klarar av att fylla på underifrån när vi haft skador.

Målvakterna släpper in drygt två mål per match. Jag vet inte hur en ny målis ska göra vår forwardssida och PP mer effektivt? Men ni som vill ha en ny målis kanske tänker att denne ska släppa in 0-1 mål så vår annars rätt trubbiga offensiv bara behöver göra 1-2 mål per match?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Grga » 29 januari 2022, 18:34

Vi får väl utgå ifrån att de forwards vi har kommer spela i ett slutspel. Går ju inte att dubbelgardera på alla platser. Det finns en uppsida på väldigt många händer och fötter just där. Vesel/Forsberg mfl har ju inte blivit avsevärt sämre hockeyspelare på ett par månader även om statistiken säger så. I ett slutspel med merparten av forwards hela och friska så är jag lugn som en filbunke. Däremot på målvaktssidan så är det genomruttet rakt igenom och har varit under många år. De sprider så mycket osäkerhet till hela laget. Backar som ej vågar pincha etc som var adelsmärket en gång i tiden, speciellt då vi försöker spela med hög press med forwards. Statistik är bra, men du får komma med vilka siffror du vill. Vi måste ha en ny toppmålvakt fortare än du anar, punkt!
Grga

Inläggav lejacques » 29 januari 2022, 19:35

Det är väldigt lätt att se puckar som en målvakt borde ha tagit. Det är väldigt lätt att pinpointa. Men om vi kollar på lite siffror.

För det första så svarar du inte på min fråga om vad vi gör om vi får skador. Du gör samma "misstag" som HV gjort de senaste åren och förlitar dig på att allt ska flyta på, och att spelare som ännu inte visat den uppsidan du hoppas på gör precis det.

Om vi kollar från 25 november och framåt. Ett bra riktmärke då det var då HV:s formsvacka inleddes med två raka torsk mot Kristianstad, samt att vi däromkring fick ett gäng skador på nyckelspelare.

Under samma period har HV 10:e bäst effektivitet i serien. Vi ligger 10:a i PP-tabellen. Sett till räddningsprocent ligger vi 8:a, vilket skulle kunna tala för din sak. Men. Då är vi också 5:a sett till antalet insläppta mål per match. Konkurrenter som Löven och Modo har sämre siffror.

Om vi ser över hela säsongen. I 66 procent av matcherna har HV släppt in max två mål. Vi har hållit nollan i 20 procent av matcherna.

Vi jämför med övriga toppkonkurrenter.
Löven
Matcher med max 2 insläppta: 47 procent. Matcher med hållna nollor: 3 procent.

Modo
Matcher med max 2 insläppta: 46 procent. Matcher med hållna nollor: 8 procent.

Karlskoga
Matcher med max 2 insläppta: 65 procent. Matcher med hållna nollor: 9 procent.

Om nu målvakts- och försvarsspelet vore en sådan katastrof så att vi är i desperat behov av en ny målvakt skulle jag säga att man har väldigt, väldigt höga krav. Som det ser ut nu skulle jag säga att vi håller tillräckligt bra nivå för att vi ska kunna vinna matcher. Offensiven däremot är och har varit ett problem under en längre tid.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav spaawn » 29 januari 2022, 20:01

Jag skulle vilja säga att försvarsspelet är det inget fel på alls, vi har bäst corsi etc.

MEN som jag skrivit tidigare så är vår målvakt 4:e sämst i serien på att rädda skott från skottsektorn. När det väl gått så långt att man får ett skott emot sig i skottsektorn så är det upp till målvakten att rädda helt enkelt. I det läget är försvaret överspelat för att motståndaren har gjort något bra förmodligen.

Hur många matcher i år har man tänkt "Puh, tur vi hade gunnar idag annars hade vi inte vunnit". Aldrig vill jag påstå. De matcher han hållit nollan har försvaret sett till att motståndarna knappt fått några chanser alls.

Men Hult ser inte detta, utan han tänker "Gunnar är ju en toppmålvakt som nästan var i NHL för 8 år sedan". Tyvärr minskar det våra chanser dramatiskt att gå upp att vi har LÅNGT ifrån seriens bäste målvakt. Varför ansågs inte den lagdelen viktigare?
spaawn

Inläggav shitkicker » 29 januari 2022, 20:46

spaawn skrev:Jag skulle vilja säga att försvarsspelet är det inget fel på alls, vi har bäst corsi etc.

MEN som jag skrivit tidigare så är vår målvakt 4:e sämst i serien på att rädda skott från skottsektorn. När det väl gått så långt att man får ett skott emot sig i skottsektorn så är det upp till målvakten att rädda helt enkelt. I det läget är försvaret överspelat för att motståndaren har gjort något bra förmodligen.

Hur många matcher i år har man tänkt "Puh, tur vi hade gunnar idag annars hade vi inte vunnit". Aldrig vill jag påstå. De matcher han hållit nollan har försvaret sett till att motståndarna knappt fått några chanser alls.

Men Hult ser inte detta, utan han tänker "Gunnar är ju en toppmålvakt som nästan var i NHL för 8 år sedan". Tyvärr minskar det våra chanser dramatiskt att gå upp att vi har LÅNGT ifrån seriens bäste målvakt. Varför ansågs inte den lagdelen viktigare?

Jag har frågat dig en gång tidigare om hur många av de skott som fallit i skottsektorn som är returer, första-, andra- och tredjereturer men du har inte svarat.

Att enbart använda sig av den typen av statistik för att förklara att målvaktsspelet är problemet är enligt min mening inte hållbart för fem öre utan att redogöra för hur många av skotten i skottsektorn som är returer.

Du skriver att försvaret är överspelat i ett sådant läge när ett skott i skottsektorn faller och att det då är upp till målvakten att rädda. Vad bygger du det på? Är det en retur som är ”skottet i skottsektorn” så kan ju lika gärna målvakten vara överspelad. Med ditt resonemang så skulle det alltså vara ok för försvaret att bli överspelat, men aldrig för en målvakt? Otroligt märkligt resonemang enligt mig.

För övrigt delar jag lejacques uppfattning till 100%. Hade HV haft en forwardssida som garanterat minst 5 mål framåt, vilket de ekonomiska resurserna som HV förfogar över absolut inte är en omöjlighet i en liga som hockeyallsvenskan är, så hade seriesegern i princip redan varit ett faktum.

Effektiviteten framåt i 5v5 och särskilt PP är ohyggligt dålig. Och det har knappast med målvaktsspelet att göra.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 29 januari 2022, 20:47

Vi är nog många som är överens om att Gunnarsson/Larsson har punkter de kan förbättra sig på. Men som jag försöker visa i mitt senaste inlägg hävdar jag fortsatt att det inte är målvakts- och försvarsspelet som dragit ned oss när det gått dåligt. Det är offensiven.

Målvakterna kan säkert lastas för en och annan puck, men de har ytterst liten påverkan när det kommer till forwards effektivitet och PP-spel.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Bluey » 29 januari 2022, 22:02

Bild
Roade mig med att räkna fram rullande medelvärden (omfattande 10 matcher) över HV:s gjorda mål, respektive insläppta mål. Tänker att de flesta känner till rullande medelvärden (särskilt efter pandemins intåg), men det är alltså det genomsnittliga antalet mål under de senaste 10 matcherna. Det kan alltså inte beräknas förrän tidigast efter den 10:e omgången. Den röda linjen visar gjorda mål och den gröna linjen visar insläppta mål.

Man ser ganska tydligt på bilden att HV har haft en negativ trend när det gäller antalet gjorda mål. Fram t.o.m. omgång 19 mäktade man med mellan 36 och 45 mål på 10 spelade matcher, men därefter har man gjort 28-33 mål per 10 matcher. Det är en ganska ordentlig nedgång även om det ser ut som om trenden är uppåtgående. Antalet insläppta mål är däremot hyfsat konstant över tid.

Slutsatsen som jag drar av detta är alltså att man förlorar fler matcher nu jämfört med i början av serien eftersom man har blivit sämre på att göra mål, och inte för att man börjat släppa in fler mål (även om det såklart finns enstaka exempel där man läckt ordentligt). Instämmer alltså med tidigare talare om att det i första hand är offensiven som behöver förstärkas när man letar nyförvärv.

Ps. Ingen viktning har gjorts, det kanske man också skulle vilja göra egentligen. Testade även att räkna fram rullande medelvärden sett över fem matcher, men det blev lite för hoppigt.
Bluey

Inläggav lejacques » 29 januari 2022, 22:17

Mycket fint diagram :D Snyggt!

Och för att fylla på. Omgång 1-18 har HV en skotteffektivitet på 12,04 procent. Mellan omgång 19-35 ligger den på 8,36 procent, vilket också syns på dina kurvor.

Så ja, offensiven, offensiven, offensiven måste väl ändå vara slutsatsen av allt detta som avhandlats ovan?

Sen kan man tycka Gunnarsson är "dålig", att han släpper "billiga puckar" och att det är han som är det "stora orosmolnet" etc etc. Men det är nog mer än känsla, för sett till the bigger picture är det inte där det står och faller.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nick » 29 januari 2022, 23:48

Kan hålla med om att offensiven måste bli bättre.

Men alla måste väl ändå vara överens om att man vinner inga slutpelsserier utan en bra målvakt. En målvakt dom är matchvinnare. Just nu har vi ingen sådan. Gunnarsson är absolut inte den målvakten.
Det har hi kunnat konstatera dom gånger vi varit framgångsrika i slutspel. Då har vi även haft bästa målvakten. Så nog är en bra målvakt och ett bra försvarsspel den viktigaste ingrediensen.

De är de som vinner mästerskap.
Nick

Inläggav shitkicker » 30 januari 2022, 00:19

Nick skrev:Kan hålla med om att offensiven måste bli bättre.

Men alla måste väl ändå vara överens om att man vinner inga slutpelsserier utan en bra målvakt. En målvakt dom är matchvinnare. Just nu har vi ingen sådan. Gunnarsson är absolut inte den målvakten.
Det har hi kunnat konstatera dom gånger vi varit framgångsrika i slutspel. Då har vi även haft bästa målvakten. Så nog är en bra målvakt och ett bra försvarsspel den viktigaste ingrediensen.

De är de som vinner mästerskap.

Visst. Ju jämnare det är, desto viktigare blir målvakten. Men kärnan i hela resonemanget är ju att om HV hade använt de ekonomiska resurserna bättre och skaffat andra och bättre spelare så hade det inte behövt bli så jämnt som det är.

Men det är fortfarande offensiven som har blivit avsevärt sämre medan målvaktsspelet är relativt konstant. Att då få det till ett målvaktsproblem är enligt min mening att förväxla sin egen uppfattning med fakta.
shitkicker
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 30 januari 2022, 00:21

Fast det blir ju tankevurpa om man använder det faktum att offensiva siffror, som gjorda mål, skotteffektivitet, PP m.m., trendar ner som argument för att det är i offensiven som behovet av förstärkning är störst. Nu delar jag inte nödvändigtvis uppfattningen kring målvakterna, men upplever man att målvaktsspelet håller lägst nivå rent generellt behöver ju inte nedåtgående trend i offensiven innebära att just offensiven är på samma nivå som målvaktsspelet.

Personligen vill jag ha varken målvakt eller FW om det endast är en gubbe till som ska in. Tycker det är helt solklart att det är åtminstone en back som behövs. Gärna en som VÅRDAR pucken. Vem frågar ni? Viktor Grahn i Kristianstad, såklart.
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 30 januari 2022, 00:28

Tycker det lite går hand i hand. Ett bra slutspelslag tenderar att ha en bra slutspelsmålvakt. Sen är det väl lite hönan och ägget. Är det målvakten som är avgörande för att laget vinner eller är det laget som spelar på ett sådant sätt så att målvakten framstår som ostoppbar?

Jag tror det är en kombo. Om man går tillbaka i tiden en tio år sådär så har det lag som vunnit SM-guld i de flesta fall också haft en målvakt som toppar statistiken. Men sen finns det fall, som till exempel Söderström 2017, Salak 2011 och Liv 2010 där guldmålvakterna inte var "bäst" i slutspelet.

Vad gäller Gunnarsson är han ett frågetecken, det håller jag med om. För det är klart att även jag önskat se en mer jämn nivå hos honom än vad han hittills visat upp. Samtidigt. I slutspelet 18/19 var han ju faktiskt etta sett till räddningsprocent och tvåa sett till insläppta mål. Så visst har han även visat att han kan prestera när det verkligen gäller.

Jag inbillar mig och tror att om HV får rätsida på offensiven och levererar sett till spelarbudget och förväntningar, så räcker det med att Gunnar levererar i nivå med vad han gör idag. Han ska inte behöva stå på huvudet, HV ska gå upp ändå. Och därför är målvaktsposten något av det jag minst bekymrar mig för här och nu.

Och för att haka i senaste inlägget som förbryllar mig rätt mycket. Tankevurpa? Huh? Offensiven levererar inte. Vi visar siffror på det för att visa att det är där det brister. Samtidigt visar andra siffror att målvaktsspelet varit rätt konstant med förhållandevis få insläppta mål per match. På vilket sätt är det en tankevurpa att då önska att man stärker just offensiven?

Kan man inte luta sig ens mot fakta så blir det ju grymt svårt att göra rationella bedömningar av läget.
X: ”Jag tycker målvaktsspelet är kasst”
Y: ”Fast titta här, så illa som du vill få det till är det faktiskt inte”
X: ”Spelar ingen roll. Jag tycker det är kasst och därför är det kasst”
Y: ”Okej, så du menar att vi ska ha en målvaktspar som i stället för att hålla nollan 20 procent av matcherna, överlägset mest i serien, ska ha ett målvaktspar som håller nollan i 51 procent av matcherna?”
X: ”Precis. Allt annat är kasst”

Obs. Jag menar inte att någon här inne nödvändigtvis är som X. Men f-n. Det är ytterst få fakta som läggs fram som visar att målvaktsspelet håller en lägre nivå än offensiven.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav håvesjuttioett » 30 januari 2022, 00:58

Tycker man exempelvis att målvaktsspelet har varit en femma på en tiogradig skala under hela säsongen och att offensiven har gått från en åtta till en sexa så... 5 < 6, även om offensiven blivit sämre. Det är ju faktiskt inte heller helt grundlösa argument gällande målvakterna.
håvesjuttioett

Inläggav shitkicker » 30 januari 2022, 01:02

håvesjuttioett skrev:Fast det blir ju tankevurpa om man använder det faktum att offensiva siffror, som gjorda mål, skotteffektivitet, PP m.m., trendar ner som argument för att det är i offensiven som behovet av förstärkning är störst. Nu delar jag inte nödvändigtvis uppfattningen kring målvakterna, men upplever man att målvaktsspelet håller lägst nivå rent generellt behöver ju inte nedåtgående trend i offensiven innebära att just offensiven är på samma nivå som målvaktsspelet.

Personligen vill jag ha varken målvakt eller FW om det endast är en gubbe till som ska in. Tycker det är helt solklart att det är åtminstone en back som behövs. Gärna en som VÅRDAR pucken. Vem frågar ni? Viktor Grahn i Kristianstad, såklart.

Målvakten är väldigt viktig, särskilt i slutspel. Gunnarsson och Larsson svajar. Jag håller helt med om det.

Men - nej det blir inte en tankevurpa att använda offensiva siffror. Statistiken visar ju på både och. Den visar ju entydigt att det var när produktionen framåt sinade som förlusterna ökade och poängen minskade. Hur förklarar man annars den minskade poängproduktionen och det uppätna försprånget när antalet insläppta mål är konstant?

Jag skulle naturligtvis också gärna se en superstabil målvakt som släpper mindre än 1 mål per match. Men en sån målvakt kommer ju inte att göra så att forwards helt plötsligt skapar och sätter chanser, samtidigt som jag tror att det är mer realistiskt att skaffa spelare som medger en större produktion framåt och därigenom gör målvaktsspelet mindre utslagsgivande.

Folk klagade på Gunnarsson förra året också, även då HV gjorde max 2 mål per match i långa perioder. Jag ser inte att en sån målvakt existerar som ska släppa 0 eller 1 mål per match. Det är iaf väldigt hårda krav att ställa.

Ett lag som bara gör 2-3 mål framåt ger inte sig själva chansen att vinna serier och slutspel.

EDIT: Håller med om att minst en bra back som vårdar pucken och kan spela upp den snabbt och säkert, för att vända spelet snabbt, som behövs. Det är backarnas oförmåga att vända spelet snabbt i kombination med en näst intill övermänsklig förmåga att spela fast sig i egen zon som leder till baklängesmål i de flesta fall.
shitkicker
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 30 januari 2022, 01:15

shitkicker skrev:Målvakten är väldigt viktig, särskilt i slutspel. Gunnarsson och Larsson svajar. Jag håller helt med om det.

Men - nej det blir inte en tankevurpa att använda offensiva siffror. Statistiken visar ju på både och. Den visar ju entydigt att det var när produktionen framåt sinade som förlusterna ökade och poängen minskade. Hur förklarar man annars den minskade poängproduktionen och det uppätna försprånget när antalet insläppta mål är konstant?

Jag skulle naturligtvis också gärna se en superstabil målvakt som släpper mindre än 1 mål per match. Men en sån målvakt kommer ju inte att göra så att forwards helt plötsligt skapar och sätter chanser, samtidigt som jag tror att det är mer realistiskt att skaffa spelare som medger en större produktion framåt och därigenom gör målvaktsspelet mindre utslagsgivande.

Folk klagade på Gunnarsson förra året också, även då HV gjorde max 2 mål per match i långa perioder. Jag ser inte att en sån målvakt existerar som ska släppa 0 eller 1 mål per match. Det är iaf väldigt hårda krav att ställa.

Ett lag som bara gör 2-3 mål framåt ger inte sig själva chansen att vinna serier och slutspel.

Visst blir det väl ett mindre fall ändå? Som svar på din fråga - med att offensiven inte längre kunde bära det dåliga målvaktsspelet. När vi inte längre kunde göra mer än fyra mål per match blottades målvaktsspelet.

Vi kan ju inte heller blunda för att våra målvakter har förhållandevis låga räddningsprocent. I ett lag som ändå är bra defensivt. Tycker också den klassiska och så underbart ogrundade Känslan är att båda Gunnarsson och Larsson har varit rätt darriga under stora delar av säsongen.
håvesjuttioett

Inläggav shitkicker » 30 januari 2022, 01:32

håvesjuttioett skrev:
shitkicker skrev:Målvakten är väldigt viktig, särskilt i slutspel. Gunnarsson och Larsson svajar. Jag håller helt med om det.

Visst blir det väl ett mindre fall ändå? Som svar på din fråga - med att offensiven inte längre kunde bära det dåliga målvaktsspelet. När vi inte längre kunde göra mer än fyra mål per match blottades målvaktsspelet.

Vi kan ju inte heller blunda för att våra målvakter har förhållandevis låga räddningsprocent. I ett lag som ändå är bra defensivt. Tycker också den klassiska och så underbart ogrundade Känslan är att båda Gunnarsson och Larsson har varit rätt darriga under stora delar av säsongen.

Nej där har du en bra poäng. Och som jag sa tidigare så håller jag med om att Gunnarsson och Larsson svajar. Men jag tror att det är viktigare att lösa offensiven än ny målvakt för att gå långt/hela vägen. Men det återstår ju att se. Sannolikheten är väl snarare att det blir varken eller och att vi får hoppas att alla i laget steppar upp inför slutspelet.
shitkicker
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 30 januari 2022, 01:46

shitkicker skrev:Nej där har du en bra poäng. Och som jag sa tidigare så håller jag med om att Gunnarsson och Larsson svajar. Men jag tror att det är viktigare att lösa offensiven än ny målvakt för att gå långt/hela vägen. Men det återstår ju att se. Sannolikheten är väl snarare att det blir varken eller och att vi får hoppas att alla i laget steppar upp inför slutspelet.

Ja, alltså jag tycker ju att Gunnarsson/Larsson håller måttet. Likaså FWs i.o.m. Powell. Förutsatt att Önerud och Ullström är hela. Men en back... Och i en normal värld borde kanske inte heller HV nöja sig med att hålla måttet i Allsvenskan, som ni påpekat.

Ang. din edit i tidigare inlägg - absolut! Även offensiven hämmas ju av att backarna fipplar i egen zon. Dessutom så är ett av nutidens största mysterium vad som snurrar i huvudet på vissa av våra backar när de lite då och då bestämmer sig för att låsa pucken mot sargen. Relativt ohotade. Istället för att slå en enkel pass i sidled, som allt som oftast är tillgänglig. Och väljs inte den lätta passen, men inte heller låsningen, så är det högst medelmåttiga imitationer av EK65 vi får äran att bevittna. Ofattbart.

Back > MV och FW!
håvesjuttioett

Inläggav Grga » 30 januari 2022, 10:34

"Vi skall tillbaka till SHL redan i år", kosta vad det kosta vill, typ.
Det första man borde gjort är att ta in allsvenskans klart bästa målvakt. Ett tydligt statement direkt. Man tog in bästa forwards och meningen var detsamma på backsidan.(som har underpresterat)
Varför fuska på målvaktsidan när budgetet tillåter annat? Man säger en sak men gör en annan. På forwardsidan får vi ju i princip 3 nyförvärv till slutspelet, Ullström, Önerud och Powell. Att vi behöver en bra allround back verkar alla vara överens om:)
Grga

Inläggav Grga » 30 januari 2022, 11:39

lejacques skrev:Det är väldigt lätt att se puckar som en målvakt borde ha tagit. Det är väldigt lätt att pinpointa. Men om vi kollar på lite siffror.

För det första så svarar du inte på min fråga om vad vi gör om vi får skador. Du gör samma "misstag" som HV gjort de senaste åren och förlitar dig på att allt ska flyta på, och att spelare som ännu inte visat den uppsidan du hoppas på gör precis det.

Om vi kollar från 25 november och framåt. Ett bra riktmärke då det var då HV:s formsvacka inleddes med två raka torsk mot Kristianstad, samt att vi däromkring fick ett gäng skador på nyckelspelare.

Under samma period har HV 10:e bäst effektivitet i serien. Vi ligger 10:a i PP-tabellen. Sett till räddningsprocent ligger vi 8:a, vilket skulle kunna tala för din sak. Men. Då är vi också 5:a sett till antalet insläppta mål per match. Konkurrenter som Löven och Modo har sämre siffror.

Om vi ser över hela säsongen. I 66 procent av matcherna har HV släppt in max två mål. Vi har hållit nollan i 20 procent av matcherna.

Vi jämför med övriga toppkonkurrenter.

Löven
Matcher med max 2 insläppta: 47 procent. Matcher med hållna nollor: 3 procent.

Modo
Matcher med max 2 insläppta: 46 procent. Matcher med hållna nollor: 8 procent.

Karlskoga
Matcher med max 2 insläppta: 65 procent. Matcher med hållna nollor: 9 procent.

Om nu målvakts- och försvarsspelet vore en sådan katastrof så att vi är i desperat behov av en ny målvakt skulle jag säga att man har väldigt, väldigt höga krav. Som det ser ut nu skulle jag säga att vi håller tillräckligt bra nivå för att vi ska kunna vinna matcher. Offensiven däremot är och har varit ett problem under en längre tid.

Tycker jag svarar på din fråga genom att säga att vi kan ju inte dubbelgardera på varje plats. Skador kommer komma. Förhoppningsvis inte på de bästa spelarna igen?? Vi får kanske de 3 bästa spelarna(Önerud,Ullström,Powell) i hela serien som "nyförvärv", alla 3 är forwards! Skulle inte spendera mer här.
Om allt vore statistik i elitidrott så vore det ju ganska simpelt. Det krävs ju en del annat också.... Men ok, din egen statistik framhäver bara det jag hävdar, att vi har medelmåttor till målvakter i HV. Detta i ett läge där vi skall upp till vilket pris som helst.
Jag tycker det är en stor skandal från början till slut. Inte bara denna säsong. Har sagt detta i många år nu. Kom med vilka argument som helst men att vi skulle ha tillräckligt bra målvakter, det köper jag icke!
Grga

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav Diabolics » 31 januari 2022, 12:26

Såja, nu ligger denna diskussion om LAGBYGGET, i den tråd där den hör hemma. Det var mitt fel att tråden spårade ur i "seriösa rykten - diskussioner". Sorry.

Jag hoppas inte diskussionen dör ut för att jag flyttar den hit.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 1 februari 2022, 16:53

Samuelsson säger till JP att man testat Powell tillsammans med bröderna Davidsson. Jag tycker det är helt waste. Powell ska spela med våra skickligaste spelare. Eller?

Huhtala-Vesel-Forsberg (enda kedjan som levererat)
Önerud-Powell-Ullström (tre spelare som ska spela i en levererande kedja)
Netterberg-Matson-Lindbäck (en kedja som faktiskt fungerade innan den av oförklarliga anledningar splittrades)
Törngren/Wikström-Davidsson-Davidsson (åka skridskor, jobba, jobba, gnugga, gnugga, vara jobbiga och döda tid)
Wennlund/Kokkonen (överflödiga)
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 1 februari 2022, 18:20

lejacques skrev:Netterberg-Matson-Lindbäck (en kedja som faktiskt fungerade innan den av oförklarliga anledningar splittrades)

Om jag kan utnyttja ditt Netterbergska gillande: hur många av hans nio redi'a baljor har kommit i den konstellationen?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 1 februari 2022, 19:12

I årets två sista matcher mot Troja och Tingsryd stod de för 4 av 7 mål framåt (Matchen mot Troja inledde Netterberg i fjärdekedjan). Vi vann båda matcherna.

Kedjans poängsskörd på två matcher:
Netterberg 3+0
Matson 1+1 (Matson gjorde även ytterligare ett ass i PP)
Lindbäck 0+2

Jag vet som sagt inte varför man valde att splittra på dem till matchen mot Karlskoga. Kanske tränarna övervärderar Matsons offensiva uppsida och ser honom som en toppkedjespelare? Kanske underskattar man Lindbäck och Netterberg och vill se dem i en ren checking line?

Oavsett vad. I mina ögon är detta en perfekt tredjekedja som innehåller både tuffhet och skills.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 1 februari 2022, 19:26

Kedjorna på dagens träning, enligt JP

Billins-Ytterell
Norbe-Slderberg
Andrae-Sjöholm
Torp-Kokkonen (spelade back på träningen)

Huhtala-Vesel-Forsberg
Davidsson-Powell-Davidsson
Wennlund-Matson-Lindbäck
Törngren-Wikström-Netterberg/Ullström

Som sagt. Jag skulle gärna slänga in Netterberg på Wennlunds plats. Men kan tänka mig att den platsen till en början är tänkt för Ulla om han kommer till spel? Skulle ju hellre se de kedjor jag föreslog tidigare. Nu blir det liksom en förstakedja, två andrakedjor och en fjärdekedja i stället för två förstakedjor, en tredjekedja och en fjärdekedja.

Kokkonen fick lira back. Känns som att han är lååångt från att ta en tröja. Vi har ju diskuterat om vem som eventuellt skulle kunna vara på väg bort. Jag tror vi kan ha svaret utifrån dagens träning.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nick » 1 februari 2022, 19:30

Kan undra om Ulla ff är sjuk. Eller inge riktigt fått upp flåset efter sjukdom? Annars borde han ju vara med i en femma bland dessa forwards?
Nick

Inläggav Joachim943 » 1 februari 2022, 21:14

Nick skrev:Kan undra om Ulla ff är sjuk. Eller inge riktigt fått upp flåset efter sjukdom? Annars borde han ju vara med i en femma bland dessa forwards?

Skulle tippa på att flåset inte är på topp efter först varit magsjuk och missat en veckas träning och sedan komma tillbaka från det för att träna i 2-3 dagar innan coronauppehållet förra veckan.
Användarvisningsbild
Joachim943

Inläggav Nutarviguld » 2 februari 2022, 10:00

Undra hur många matcher vi får ut ur Ulla denna säsongen ? 4 ?
Nutarviguld

Inläggav Weirdo » 2 februari 2022, 10:33

David Ullström till JP skrev:
Nutarviguld skrev:Undra hur många matcher vi får ut ur Ulla denna säsongen ? 4 ?

– Jag kände att jag inte hade trycket att orka vara stark på pucken, hålla den och ta rejälare beslut. Det blev att jag vispade lite i stället och så vill varken jag eller HV71 spela hockey. När du har mer kräm och tryck har du fler valmöjligheter, du kan göra en frånvändning, du kan gå på utsidan, gå på insidan, du har en arsenal av grejer. Jag kände att jag inte hade någonting, då kände jag mig låst och så går det inte att spela hockey.

Men nu känns det bättre för David Ullström, som berättar att han förmodligen skulle ha spelat match förra veckan då det i stället blev ett coviduppehåll för HV-truppen. Ullström själv var en av spelarna som tvingades hålla sig i hemmet på grund av sjukdom.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Nick » 2 februari 2022, 10:50

Weirdo skrev:
David Ullström till JP skrev:
Nutarviguld skrev:Undra hur många matcher vi får ut ur Ulla denna säsongen ? 4 ?

– Jag kände att jag inte hade trycket att orka vara stark på pucken, hålla den och ta rejälare beslut. Det blev att jag vispade lite i stället och så vill varken jag eller HV71 spela hockey. När du har mer kräm och tryck har du fler valmöjligheter, du kan göra en frånvändning, du kan gå på utsidan, gå på insidan, du har en arsenal av grejer. Jag kände att jag inte hade någonting, då kände jag mig låst och så går det inte att spela hockey.

Men nu känns det bättre för David Ullström, som berättar att han förmodligen skulle ha spelat match förra veckan då det i stället blev ett coviduppehåll för HV-truppen. Ullström själv var en av spelarna som tvingades hålla sig i hemmet på grund av sjukdom.

Så är han med eller är han inte med? Är ju de man vill veta. Han behöver in o spela matcher så vi får den hjälp vi behöver av honom. Tar en stund att komma tillbaka efter så lång tid. O då måste man spela. Hoppas dom spelar in honom med början idag. En Ulla i fullt slag skulle inte vara dumt alls.
Nick

FöregåendeNästa

Återgå till HV71