lejacques skrev:Vet nån, kanske du Pawhlen, hur herrarnas degradering påverkat satsningen på damlaget? Kan ju tycka det är rimligt att det får konsekvenser så länge inte damerna drar in pengarna själv.
Missförstå mig rätt. Jag vill att HV ska vara med och tävla om guld. Alltid. Men så länge herrarna lirar i allsvenskan så bör föreningens fokus ligga där. Att få upp dem i SHL igen. Om HV:s damer kan hålla sig kvar i högsta serien, men kanske inte tävla om guld varje år, så är jag nöjd.
Det har säkerligen påverkat men det är INGENTING som sägs utåt, i ett sådant läge hade det varit utmärkt att säga någonting i stil med att: "Vi lägger upp en 3-4 års plan, det 3:de eller 4:e året ska vi vara med och ta guld" och sedan ta spelare utifrån det och vara tydliga med det långsiktiga. Det existerar inte öht. Han värvade in en dansk junior Emma Mathiessen som knappt spelat några matcher, varför ens värva en spelare om denne inte ens spelar några matcher och står som extraspelare.
Det pratas ju om att man inte ska ta in några utländska spelare från NA för att "de tar upp plats" men att värva in en dansk junior som aldrig får spela är helt ok. Det finns ingen rim och reson alls.
Det är ju såna här beslut som gör att man seriöst börjar undra om GM verkligen har någon koll öht på damhockey? Men de personer inom funktionärsbubblan som kritiserar eller ställer jobbiga följdfrågor till honom vägrar han svara eller så slutar han prata med dessa personer.
En GM som inte kan stå för sina beslut inför andra personer i föreningen är ju knappast lämpad för sitt jobb precis. Som ansvarig för en del av den sportsliga verksamheten måste man kunna diskutera saker inom föreningens väggar utan att bete sig som en översittare. Eller tror han att Luleå och Brynäs damverksamhet har personer där alla tycker exakt likadant? Det har jag väldigt svårt att tro att de har.
Det HV71 borde göra nu på damsidan är som jag skrev ovan, lägg upp en långsiktig plan öppet till medlemmar, sponsorer, supportrar, vi ska bli bättre för varje år som går, det gjorde Brynäs, kolla var de är nu.
Det som irriterar mig är att de inte ändrar någonting på målsättningen, den höga svansföringen fortsätter från dem få kvarvarande som körde ner herrarna i Allsvenskan. Man lockar hit spelare och lovar saker man inte är i närheten av att hålla, vilket bara kommer resultera i att dessa spelare lämnar för andra klubbar (Minns Anna Borgqvists kritik när hon lämnade t.ex)
Några av dem saker Wilander tog upp i HV-podden gällande damsidan var saker jag fick en grov utskällning för öga mot öga av GM när jag kom med dessa punkter under min aktiva tid som funktionär.
Men framförallt ska nuvarande GM INTE vara den som gör den här långsiktiga satsningen, det finns en person jag definitivt hade hört av mig till om jag varit i Wilander eller Lindboms position och det är föredetta Luleå-tränaren Fredrik Glader, han vet hur man bygger lag
Bara för att man säger att man är en seriös förening på damsidan så är man inte det per automatik. En seriös verksamhet bedrivs inte så som HV nu har gjorts det senaste 1 1/2 året.
Samtidigt är man inte det minsta villiga att lyssna på dem människor som faktiskt brinner för verksamheten. Det är många personer som lämnar eller slutar för att de inte står ut med att bli trampade på gång efter annan.
För en sak är jag väldigt säker på, HV71 kommer finnas i DamEttan igen inom 1-2 säsonger om inte nuvarande GM byts ut illa kvickt.