Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav magnus b » 11 maj 2021, 19:10

lejacques skrev:Kamy: Jag håller med. Visst kan Törngren flippa. Visst kan Kokkonen studsa tillbaka. Visst kan Lindbäck upprepa sin succésäsong.

Men sett till lagbygget och forwardssidan hittills finns det inga som helst garantier. Vi har två allsvenska forwards som bara har en säsong i bagaget där de levererat på toppnivå. Vi har fyra ynglingar som ännu inte etablerat sig på seniornivå (nu kanske någon säger att Nybeck öste in poäng i Almtuna. Betänk då att Almtuna är ett bottenlag. Nu ska han leverera i ett lag med helt andra förväntningar och krav). Den enda som vi vet kommer leverera är Törngren. Som Junior skrev i någon tråd. Flippar han inte poängmässigt så kommer han i alla fall vara en av seriens bästa i egen zon och BP.

Ser vi det som grund till ett framtida allsvenskt topplag så skulle jag säga att det ser intressant ut. Men det förutsätter att nästkommande sex forwards håller hög klass sett till allsvensk nivå. Nu har vi bredden. Nu måste vi få in garantin.

Det här chansspelet som Hult och HV sysslat med i sju år har lett oss rakt ner i allsvenskan. Nu om någon gång måste vi säkra upp.

Jag får hålla med här faktiskt. Jag tycker att Nybeck och Törngren är bra nog för top-6. Olausson har potentialen, men det blir lite väl mycket chansning på hans utveckling om man ser honom som top-6 från start.

Men kommer Ullström, Önerud, Forsberg och låt oss säga Niklas Olausson så ser det ju helt klart annorlunda ut. Men nu krävs det att nästa forwards värvningar är tänkta till första och andra linan.
magnus b

Inläggav Erdball » 11 maj 2021, 20:00

Forsberg, Kokkonen och Wennlund spelade nästan upp BIK till SHL men i Hv duger de inte ens till fjärde kedjan. Visst Kokkonen höll inte för Shl, nä men nu är det inte Shl vi ska spela i. Själv tycker jag det är helt logiskt att de får förlängt. Vi måste ha någon form av kontinuitet så vi inte står med femton killar som aldrig spelat i HV förr.

Vad det gäller lagbygget vill jag att vi satsar pengarna på en riktigt vass förstalina och en riktigt bra offensiv back sen vill jag att vi tar in ännu fler duktiga "junisar".

För övrigt tror jag alla som inte lämnat Hv kommer skriva på nytt kontrakt. Möjligen Forsberg som kan få något SHL hugg, men det är lägre löner som gäller där oxå nästa år, vilket talar för att vi kan få behålla honom.
Erdball

Inläggav 15:48 » 11 maj 2021, 20:09

Det vi behöver nu i spelartruppen utöver poänggaranti är etablerade spelare som är kravställare och ledare. Ser egentligen bara Torp som en sådan. Minus poängen då. Öneruds ledarskap har inte varit lyckat i SHL. Vad säger att det blir det i Allsvenskan? Forsberg är en poängspelare men ser inte honom som en kravställare/ledare. Ullström är en kravställare men har tidigare haft svårt att backa upp det och visat besserwisserfasoner. Tackar inte nej till honom i Allsvenskan men ledarskapet där är jag oxå tveksam till. Vem blir vår nya kapten och ledare? Känner viss oro över detta...
15:48

Inläggav mrnorrland » 11 maj 2021, 20:15

Erdball skrev:Forsberg, Kokkonen och Wennlund spelade nästan upp BIK till SHL men i Hv duger de inte ens till fjärde kedjan. Visst Kokkonen höll inte för Shl, nä men nu är det inte Shl vi ska spela i. Själv tycker jag det är helt logiskt att de får förlängt. Vi måste ha någon form av kontinuitet så vi inte står med femton killar som aldrig spelat i HV förr.

Vad det gäller lagbygget vill jag att vi satsar pengarna på en riktigt vass förstalina och en riktigt bra offensiv back sen vill jag att vi tar in ännu fler duktiga "junisar".

För övrigt tror jag alla som inte lämnat Hv kommer skriva på nytt kontrakt. Möjligen Forsberg som kan få något SHL hugg, men det är lägre löner som gäller där oxå nästa år, vilket talar för att vi kan få behålla honom.

Tänk på också att HV hade tidernas sämsta spelsystem som inte gynnande någon spelare alls. Nu har vi helt nytt tränarteam och förhoppningsvis har inte Hult och Agne tvingat S o S att köra exakt samma spelsystem igen utan de får bygga sitt eget. Kokkonen är i grunden en helt okej spelare, ingen som kommer åka till NHL utan kan bli en gedigen SHL spelare som ett komplement i 2 femma eller 3.

Nu måste vi bara få till en riktig stark 1 femma

X - X(ullström) - Törngren
Kokkonen - X-X(Forsberg)
Önerud - Wennlund - Lindbäck
Nybeck - Wikström - Olausson
Grönhagen
X-X
Andrea - Karlström
X(didrik) - X (Bertov)
Torp - Sjöholm
mrnorrland

Inläggav Kamy » 12 maj 2021, 00:19

Guld skrev:Hinner man inte med, kan man bidra med muskler och attityd. Jag såg inget av det.
Men.. nu tillhör han HV i två år så jag hoppas såklart han lyckas!!

Exakt, är inne på samma sak. Man kan alltid kompensera med annat genom att visa lite jävlaranamma.
Kamy

Inläggav frippe-borås » 12 maj 2021, 01:32

Håller med om att de spelare vi signat kan vara riktigt bra i Allsvenskan. Men då är vi där igen, ”kan”. Inga garantier på succé på någon av spelarna. Otroligt riskfyllt lag hittills när vi ska jaga plats i SHL igen.

Hult fortsätter med hoppet! Nu vill man se de där spelarna som ska leda laget med garanti! Trött på Hults hopp!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Windom Earle » 12 maj 2021, 06:51

Jag tror att en av de saker som man kommer landa i (bl a i utredningen av Linnéuniversitetet) är att HV var för dåligt förberedda fysiskt sett och det togs inte igen(syntes tydligt i en jämförelse med alla semifinallag). När det barkade efter den fina försäsongen fanns inte ett rutinerat ledarskap som kunde ge trygghet så det var ett lag som var fysiskt och psykiskt oförmöget att reda upp situationen. Därför är rekryteringen av framförallt Tommy Samuelsson den viktigaste för lagbygget. Förhoppningsvis lär man sig läxan och kör hårt på försäsongen och hela tiden käkar huggorm till frukost. Även borta mot Kristianstad. Det kommer se helt annorlunda ut tror jag och även om vi inte har garanterad HA-seger och avancemang så tror jag ayt många spelare kommer att se mycket bättre ut. Tänker särskilt på Kokkonen av någon anledning, men även Önerud om han signar för nästa säsong. Vi behöver spets, två centrar av SHL-klass och en förstemålvakt.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav spaawn » 12 maj 2021, 08:57

Vi måste även in med ledartyper! Förra säsongen blev ett smärtsamt prov på hur det kan se ut när inga ställer krav eller leder laget.
Thörnberg hade varit en bra början.
spaawn

Inläggav Diabolics » 12 maj 2021, 09:19

spaawn skrev:Vi måste även in med ledartyper! Förra säsongen blev ett smärtsamt prov på hur det kan se ut när inga ställer krav eller leder laget.

fast det börjar bli trångt om platser i truppen på de lägre nivåerna, vi behöver nog få in lite mer långvarit högpresterande spelare nu. Jag tror att på hur det har sett ut med värvningar upp till nu, att det starkt pekar åt hållet att man avskrivit thörna. Annars hade man nog inte förlängt med alla dessa "botten-lirare".
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nutarviguld » 12 maj 2021, 11:46

Diabolics skrev:
spaawn skrev:Vi måste även in med ledartyper! Förra säsongen blev ett smärtsamt prov på hur det kan se ut när inga ställer krav eller leder laget.

fast det börjar bli trångt om platser i truppen på de lägre nivåerna, vi behöver nog få in lite mer långvarit högpresterande spelare nu. Jag tror att på hur det har sett ut med värvningar upp till nu, att det starkt pekar åt hållet att man avskrivit thörna. Annars hade man nog inte förlängt med alla dessa "botten-lirare".

Tycker det känns som ett klassiskt Hult bygge sofar, ser ganska lovande ut, sen sitter man med typ 5 platser kvar och undrar "vart är spetsen?" och så fylls det på med ytterligare 5 breddspelare och så är truppen full med bredd men ingen spets.
Upp till bevis om jag får rätt eller fel, många av spelarna nu känns bra tycker jag, Thörngren osv borde kunna leverera riktigt bra på
Allsvensk nivå men ska vi upp på direkten så krävs det några riktigt tunga pjäser och det tycker jag truppen saknar sofar. Ullström Önerud tex, absolut det blir tunga pjäser i en allsvensk trupp, men sen gärna några riktigt fina backar också
Nutarviguld

Inläggav shitkicker » 12 maj 2021, 12:30

Jag har lite av samma oroande känsla. Jag hoppas verkligen att man håller på att bygga upp till ett crescendo. För om detta är crescendot så kommer det att bli mycket svårt att nå en topplacering. Känslan är att det kommer att krävas att det kommer in pålitliga spetsar på alla positioner nu.

Samuelsson sa att hans uppfattning är att ett lag behöver en solid ryggrad i form av bra och starka backar och centrar. Och så ser det inte direkt ut nu.

Men om detta är bredden så ser det naturligtvis spännande ut. Sen tror jag att HV ska satsa på att ha budget kvar för att kunna ta in spelare under säsong i allsvenskan, utifrån hur säsongen utspelar sig. Så att man om laget går knackigt kan påverka situationen, istället som i år bara sitta och titta på när skeppet sjunker i en falsk förhoppning om att de som borrat hål i skrovet är de som också ska laga hålet.....
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav magnus b » 12 maj 2021, 13:08

Shitkicker,

Fördelen med att ryggraden inte är där ännu är ju just att Hult inte kommer sätta den. Samuelsson anlände i Måndags, tills en ny sportchef är på plats så är det garanterat han och Stillman som har sista ordet i värvningarna.

Det som tagits in hittills känns som ganska givna förlängningar och de två nya hade man förmodligen långt gångna diskussioner med redan innan man åkte ur. Det gick lite väl fort annars.

Toppspelarna till HA kommer efter att de kollat andra alternativ, så i Juli och Augusti om de inte har anknytning till HV. Sedan tror jag precis som du att man kommer jobba mer Proaktivt under säsongen för att kunna stärka truppen.
magnus b

Inläggav mrnorrland » 12 maj 2021, 14:01

Frågan är varför kickar man inte Hult och sätter Stillman som ass och SC tills ny är funnen?
mrnorrland

Inläggav 15:48 » 12 maj 2021, 22:25

Vem blir kapten och styr skutan? Helt ärligt. Hjalmarsson hade ju varit den ultimata ledaren men nu ser jag inte vem som ska ta över. För Önerud kan inte fortsätta. Vem skulle vi kunna värva som är kaptensämne? Ge mig hopp för jag ser det som ett oerhört stort problem och del i årets fiasko.
15:48

Inläggav Dovahkiin » 13 maj 2021, 08:54

15:48 skrev:Vem blir kapten och styr skutan? Helt ärligt. Hjalmarsson hade ju varit den ultimata ledaren men nu ser jag inte vem som ska ta över. För Önerud kan inte fortsätta. Vem skulle vi kunna värva som är kaptensämne? Ge mig hopp för jag ser det som ett oerhört stort problem och del i årets fiasko.

Jag hoppas på Torp faktiskt, han vågar ställa krav och han ger 100% alltid.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Guld » 13 maj 2021, 11:37

15:48 skrev:Vem blir kapten och styr skutan? Helt ärligt. Hjalmarsson hade ju varit den ultimata ledaren men nu ser jag inte vem som ska ta över. För Önerud kan inte fortsätta. Vem skulle vi kunna värva som är kaptensämne? Ge mig hopp för jag ser det som ett oerhört stort problem och del i årets fiasko.

Ja, helt klart där det brast. Ingen gick före på isen och Rahm kändes mest nervös.
Nu har vi förhoppningsvis tillräckligt med ledare i båset iallafall.

Dovahkiin skrev:Jag hoppas på Torp faktiskt, han vågar ställa krav och han ger 100% alltid.

Torp och Önerud är enligt mig två perfekta assisterande.
Men frågan kvarstår ändå. Vem ska leda laget?
Ja, det blir spännande att se vad som sker på den fronten.
Guld

Inläggav mondrian » 13 maj 2021, 12:15

magnus b skrev:Shitkicker,

Fördelen med att ryggraden inte är där ännu är ju just att Hult inte kommer sätta den. Samuelsson anlände i Måndags, tills en ny sportchef är på plats så är det garanterat han och Stillman som har sista ordet i värvningarna. .

Jag tror du har fel Magnus b, av den enkla anledningen att Stillman och Samuelsson inte har något ekonomiskt ansvar.

Det ekonomiska ansvaret har sportchefen. Och så länge Hult har fortsatt förtroende som SC så är det Hult som har sista ordet… tråkigt nog får man väl säga, för det vore ju minst sagt intressant att se det allsvenska lag som finns på Samuelsson/Stillmans önskelista… Så självklart blir det en kompromiss här, mellan vad tränarna allra helst vill och vad som är möjligt inom de ekonomiska ramarna. Och vad som är möjligt bestämmer till syvende och sist sportchefen. Jag tror att vi ser mer av den här ryggraden redan nu än vad vissa av er önskar.
mondrian

Inläggav lejacques » 14 maj 2021, 19:55

Rykten ut: Didrik Strömberg. Blir Timrås första nyförvärv enligt ST.

Ping Diabolics
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 14 maj 2021, 20:00

När Hjalmarsson slog hål på ens drömmar vändes hoppet till Didrik. Nu drar han alltså till Timrå. Helt förståeligt. Men den stabila backsida man drömde om är borta.

Om Bertov och Williamsson förlänger, samt Ytterell kritar på, har vi en backsida som kan se ut så här.

(x) - Ytterell
(x) - Karlström
Torp - (Williamsson)
(Bertov) - (Sjöholm?)

Njae. Skulle säga att vi kommer behöva in tre klassbackar, varav två offensiva/allround-backar, samt en försvarsgeneral.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 14 maj 2021, 20:16

mondrian skrev:
magnus b skrev:Shitkicker,

Fördelen med att ryggraden inte är där ännu är ju just att Hult inte kommer sätta den. Samuelsson anlände i Måndags, tills en ny sportchef är på plats så är det garanterat han och Stillman som har sista ordet i värvningarna. .

Jag tror du har fel Magnus b, av den enkla anledningen att Stillman och Samuelsson inte har något ekonomiskt ansvar.

Det ekonomiska ansvaret har sportchefen. Och så länge Hult har fortsatt förtroende som SC så är det Hult som har sista ordet… tråkigt nog får man väl säga, för det vore ju minst sagt intressant att se det allsvenska lag som finns på Samuelsson/Stillmans önskelista… Så självklart blir det en kompromiss här, mellan vad tränarna allra helst vill och vad som är möjligt inom de ekonomiska ramarna. Och vad som är möjligt bestämmer till syvende och sist sportchefen. Jag tror att vi ser mer av den här ryggraden redan nu än vad vissa av er önskar.

Mondrian om du läst på lite vad som skrivits tidigare så hade du nog förstått diskussionen bättre. Vår sportchef har inte sista ordet. Stillman och Samuelsson är högst delaktiga i alla rekryteringar som kommer och är det någon spelare de inte vill ha, så kommer den spelaren heller inte signas.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav CROHB » 14 maj 2021, 21:02

lejacques skrev:När Hjalmarsson slog hål på ens drömmar vändes hoppet till Didrik. Nu drar han alltså till Timrå. Helt förståeligt. Men den stabila backsida man drömde om är borta.

Om Bertov och Williamsson förlänger, samt Ytterell kritar på, har vi en backsida som kan se ut så här.

(x) - Ytterell
(x) - Karlström
Torp - (Williamsson)
(Bertov) - (Sjöholm?)

Njae. Skulle säga att vi kommer behöva in tre klassbackar, varav två offensiva/allround-backar, samt en försvarsgeneral.

Du glömmer Andrae som är klar. Jag tror den offensiva kvoten är fylld med råge. Tror att om Ytterell, Andrae och Karlström spelar samtidigt är en av dem sjundeback. Kan inte tänka mig någon mer offensiv back in. Per Svensson eller liknande spelstil tror jag på måste in, tror inte på JW tyvärr, och ev även då Bertov in också. En plats kvar till en stabil fysisk tvåvägs förstaback.

Tror Stillman vill ha en stabil backsida och räknar vi med Ytterell och Bertov in behövs verkligen fylla på med fysik och stabilitet.

Tror på något liknande till att börja säsongen med, inom parentes spelartyp som liknar, vet att Schira är klar för LHC:

Andrae-(Schira)
(Per S)-Karlström
Bertov-Torp
Ytterell
Sjöholm/Fransson

Får vi in Bertov och Ytterell så är det otroligt viktiga två platser kvar att fylla i backbesättningen. Sen har vi säkert planer på påfyllning med spets under säsongen dessutom.
CROHB

Inläggav mrnorrland » 14 maj 2021, 22:08

CROHB skrev:
lejacques skrev:När Hjalmarsson slog hål på ens drömmar vändes hoppet till Didrik. Nu drar han alltså till Timrå. Helt förståeligt. Men den stabila backsida man drömde om är borta.

(x) - Ytterell
(x) - Karlström
Torp - (Williamsson)
(Bertov) - (Sjöholm?)

Du glömmer Andrae som är klar. Jag tror den offensiva kvoten är fylld med råge. Tror att om Ytterell, Andrae och Karlström spelar samtidigt är en av dem sjundeback. Kan inte tänka mig någon mer offensiv back in. Per Svensson eller liknande spelstil tror jag på måste in, tror inte på JW tyvärr, och ev även då Bertov in också. En plats kvar till en stabil fysisk tvåvägs förstaback.

Tror Stillman vill ha en stabil backsida och räknar vi med Ytterell och Bertov in behövs verkligen fylla på med fysik och stabilitet.

Tror på något liknande till att börja säsongen med, inom parentes spelartyp som liknar, vet att Schira är klar för LHC:

Andrae-(Schira)
(Per S)-Karlström
Bertov-Torp
Ytterell
Sjöholm/Fransson

Får vi in Bertov och Ytterell så är det otroligt viktiga två platser kvar att fylla i backbesättningen. Sen har vi säkert planer på påfyllning med spets under säsongen dessutom.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ig-schira/
Schira klar för LHC tyvärr

Ändring sen lästa jag du skrev spelartyp my bad
mrnorrland

Inläggav lejacques » 14 maj 2021, 22:36

Sant CROHB. Glömde Andrae. Men min känsla är densamma. Tre namn måste in (förutsatt Ytterell är klar). Två nu under sommaren om vi utgår från att man faktiskt kommer värva något under säsong.

Deilert-Svensson
Ytterell-Williamsson
Andrae-Torp
Karlström-Sjöholm

Så kan vi börja. :D
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 15 maj 2021, 10:37

Jag har uppdaterat "första-sidan", men osäker på om jag missat något?

Dessutom: det ser lite tomt ut på spelare om man summerar rykten in - rykten ut. Det är en del arbete kvar....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Weirdo » 15 maj 2021, 10:49

Diabolics skrev:Jag har uppdaterat "första-sidan", men osäker på om jag missat något?

Dessutom: det ser lite tomt ut på spelare om man summerar rykten in - rykten ut. Det är en del arbete kvar....

Det positiva med det är att mycket av det roliga återstår. Men det kan också komma att skapa en del huvudbry då tiden tickar väldigt fort, snart är vi i juni redan :roll:

Att tappa Strömberg känns inte jättejobbigt måste jag ändå säga. Torp kommer kunna ta över denna rollen prickfritt.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Börjemedbenet » 15 maj 2021, 22:14

Förvänta er en klassvärvning nästa vecka.
Har hört att det är klart och påskrivet.
BMB
Användarvisningsbild
Börjemedbenet

Inläggav frippe-borås » 15 maj 2021, 22:21

Börjemedbenet skrev:Förvänta er en klassvärvning nästa vecka.

Man har hört det förut men jag hoppas du har rätt!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Klabbe » 15 maj 2021, 22:31

frippe-borås skrev:

Orkar inte ens hoppas. Som sagt, man har hört det snacket så många gånger förut och blivit besviken lika många gånger.
Klabbe

Inläggav Weirdo » 15 maj 2021, 23:10

Klabbe skrev:
frippe-borås skrev:

Orkar inte ens hoppas. Som sagt, man har hört det snacket så många gånger förut och blivit besviken lika många gånger.

JAG VÅGAR, GE MIG NÅT SAFTIGT :) :)
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav trisse » 16 maj 2021, 02:09

Med Stillman tillbaka i föreningen så vågar man hoppas. SÅKLART
trisse

FöregåendeNästa

Återgå till HV71