shitkicker skrev:Jag tror att det är ömsesidigt önskvärt med korta kontrakt i allsvenskan, men att det samtidigt är en förbannelse. Laget kan se helt olika ut från år till år på grund av stor spelaromsättning och risken att pendla från att vara i toppen ett år till att vara i botten nästa år är avsevärt större, vilket också bevisats ett antal gånger.
Jag tycker att truppen hittills ser spännande ut, men känner en lite oroskänsla över att man inte landat några av de riktigt tyngre pjäserna. Det sades ju att man hade för avsikt att göra det tidigt för att sätta tonen och göra det attraktivt för andra spelare att välja HV trots allsvenskan. Och riktigt där är vi inte nu, anser jag.
Däremot blir jag otroligt glad och nästan rörd över att killar som Torp och Törngren, men även Ullström uttalar sig som dom gör. För dem är det självklart att spela i HV, trots läget. Tänk att HV på ett närmast systematiskt sätt gjort sig av med denna typ av killar de senaste 10 åren... Jag undrar var vi hade varit nu med ett annat tänk...
Jag håller med om mycket du skriver.
Jag förstår att man skriver korta kontrakt, och varför man gör det. Verkligheten är den att HV71 är ett allsvenskt lag och riskerar att plockas isär av SHL och andra ligor runtomkring Europa efter säsongen oavsett hur kontraktsituationen ser ut egentligen.
Jag tycker laget ser riktigt spännande ut och att spelare ser det här som en utmaning tyder på att man tar detta på rätt sätt. Uppslutningen kring HV71 är helt otrolig – Stillman väljer att återvända, trots anbud från högre ligor. Torp väljer att bryta ett SHL kontrakt (!) för att återvända. Förlängningarna. Ullströms uttalanden ger hopp om en eventuell återkomst, vi får hoppas att orden blir till handling bara. Det är i dessa tider HV hjärtan behövs mer än någonsin och jag är övertygad om att det kommer komma fler spännande namn framgent.
HV71 måste dock tänka långsiktigt och lära sig av Modo och Djurgården i det här fallet. Man skall inte underskatta allsvenskan och ha i åtanke att bara ett lag har tagit sig upp direkt under de senaste 10 åren, och det är Leksand säsongen 15/16. Det är en enorm utmaning och det gäller att gå in i säsongen med ödmjukhet till skillnad från förra säsongen där man var enormt uppblåsta och nästan arroganta.
Missförstå mig rätt, självklart vill jag att HV71 ska satsa och ta sig upp direkt, men det gäller att vara smart och ödmjuk inför uppgiften också. Vi kommer möta starka lag som kommer se matcherna mot HV som säsongens match och det krävs att man tävlar varje match, varje minut oavsett om det är i en allsvensk kvartsfinal eller omgång 23 i Tingsryd.
Sluta särskriv HV71, tack.