Hockeyallsvenskan 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hockeyallsvenskan 21/22

Inläggav Herkie82 » 19 april 2021, 17:32

Regnet skrev:Jag har själv tänkt på det många gånger hur orden vi använder här kan påverka. Jag tycker nog att man inte bör skriva något som man inte skulle säga till en spelare i verkligheten. I det digitala samhället vi lever i är det svårt att se att de skulle vara helt omedvetna om vad som skrivs.

Däremot har jag svårt att se att detta skulle ha haft nån större effekt på något av det som hänt i år. Men ändå värt att fundera på.

Man ska aldrig vara tuff bakom ett tangentbord. Sånt kan man få äta upp.
Som idrottsman får man gilla läget att det kommer skrivas spaltmeter av skit om en. Det hör till. Är det inte fans på ett forum så är det journalister så det måste man kunna hantera.
Herkie82

Inläggav MrT » 19 april 2021, 19:09

Undra om man skulle kunna locka Björklund från Karlskoga.. 30 bast och öser in mål.
Alexander Wiklund och Hutchings i Björklöven vore kanske.
Annars Lodin i Timrå.
Skulle vi kunna sno någon av dem tro, lite för dåliga för elitserien förutom Björklund kanske.
MrT

Inläggav MrT » 19 april 2021, 19:21

Simon Hjalmarsson har ju varit helt under isen i Frölunda. Inget nytt kontrakt, han kanske kan få ett annat shl-kontrakt men annars är han från Gislaved, inte så långt ifrån, locka till honom om han vill tagga ner lite.
MrT

Inläggav mrnorrland » 19 april 2021, 19:53

MrT skrev:Simon Hjalmarsson har ju varit helt under isen i Frölunda. Inget nytt kontrakt, han kanske kan få ett annat shl-kontrakt men annars är han från Gislaved, inte så långt ifrån, locka till honom om han vill tagga ner lite.

vore intressant, annars känns de som en Oskarshamnvärvning, mycket SHL erfarenhet och kan säkert hjälpa dem befästa sin SHL plats, men ja Simon vore bra att försöka
mrnorrland

Inläggav aimstar » 19 april 2021, 19:54

lejacques skrev:Björklöven. De har nog möjlighet att göra en liknande satsning till nästa år, om de nu skulle bli kvar i allsvenskan. Timrå känns svajigare, och kan som du skriver falla ihop om de inte går upp. Ekonomin är inte superstark och de är också väldigt beroende av Jonathan Dahlén som inte ser ut att bli kvar till nästa år.

Från hockeyettan spelar det väl mindre roll. Samtliga lag ska HV ligga före nästa säsong. Men håller väl då kanske på Hudiksvall eftersom det inte blir någon regional konkurrens med dem i allsvenskan.

Det räcker med Västervik och Tingsryd.

Tänker samma sak och det behöver inte gälla bara Timrå, ganska många lag i HA satsade väl extra denna säsongen när det blev klart att ett lag garanterat skulle gå upp, så om denna säsongens hockeyallsvenska var den bästa på länge, så är det nog inte orimligt att nästa blir en av de sämre på länge. Så nog finns det möjligheter att ta sig upp igen omgående.

Som Ljungby-bo (med utsikt över Ljungby Arena från datorn där jag skriver detta) hoppas jag ju dock att Troja går upp, så man får nära till att kolla på HV två gånger nästa säsong iaf. :)
aimstar

Inläggav CaptainF8 » 19 april 2021, 19:56

mrnorrland skrev:
MrT skrev:Simon Hjalmarsson har ju varit helt under isen i Frölunda. Inget nytt kontrakt, han kanske kan få ett annat shl-kontrakt men annars är han från Gislaved, inte så långt ifrån, locka till honom om han vill tagga ner lite.

vore intressant, annars känns de som en Oskarshamnvärvning, mycket SHL erfarenhet och kan säkert hjälpa dem befästa sin SHL plats, men ja Simon vore bra att försöka

Nja jag minns att han i en intervju för några år sedan sa att han inte gillade HV. Att det bland smålänningar finns två läger, dom som håller på HV och dom som avskyr dom. Han tillhörde dom sistnämnda.
CaptainF8

Inläggav mrnorrland » 19 april 2021, 20:00

CaptainF8 skrev:
mrnorrland skrev:

Nja jag minns att han i en intervju för några år sedan sa att han inte gillade HV. Att det bland smålänningar finns två läger, dom som håller på HV och dom som avskyr dom. Han tillhörde dom sistnämnda.

ok jag vet ingenting om det där
mrnorrland

Inläggav justus3 » 19 april 2021, 22:43

CaptainF8 skrev:
mrnorrland skrev:

Tillhör säkert dom som enbart skulle komma för pengarna...
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Alden » 20 april 2021, 00:21

Nu får man blicka framåt och hoppas på en ny sportslig ledning i klubben.
Samt ett lag där alla spelar för loggan på tröjan och ingen tolererar att man drar benen efter sig.
Så får vi hoppas på ett snabbt återtåg till SHL.

Måste som flera poängterat tidigare till ett helt annat tänk kring truppen med tydliga roller för respektive kedja.
Det måste finnas alternativ för att kunna jobba ner motståndarna.
Man kan inte köra en linje rakt igenom, då vet alla lag snart hur de ska spela för att vinna mot en...
En offensiv kedja som är passnings skicklig och där alla kan ta avslut.
En offensiv kedja som jagar livet ur motståndarna och vågar spela fysiskt.
En entusiastisk ungdomskedja.
En riktigt bra defensiv kedja.

En laguppställning som kanske inte skulle va helt orealistisk för HA, om man får drömma lite.
Iaf en majoritet av spelare som jag tror skulle ge 100% varje match.

HC/Assisterande:
Karl Helmersson (BIK)
Fredrik Stillman

Forwards:
Linus Karlsson (från BIK, intressant center i ett allsvenskt lag) / Martin Thörnberg / Jesper Thörnberg
Filip Sandberg / Filip Ahl / Isac Brännström
Zion Nybeck / Oskar Olausson / Jacob Grönhagen
David Gustafsson / Anton Bengtsson / Simon Önerud

Extraspelare:
Fredrik Forsberg (behövs en sniper).

Backar:
Eric Martinsson / Rasmus Bengtsson (Tingsryd)
Emil Andrae / Matt Donovan
Niklas Hjalmarsson / Didrik Strömberg

Hoppet är det sista som överger en, nästa säsong blir det tyvärr en annan utmaning än vi hoppats på.
Men oavsett om vi spelar i SHL eller HA så kommer jag följa alla matcher med spänning.
Alden

Inläggav spaawn » 20 april 2021, 08:12

Intressant lag, men tror tyvärr det är 0% chans att Eric Martinsson, Filip Sandberg, Matt Donovan, David Gustafsson, Anton Bengtsson och Fredrik Forsberg spelar i allsvenskan med oss.
spaawn

Inläggav Herkie82 » 20 april 2021, 08:15

Alden skrev:Nu får man blicka framåt och hoppas på en ny sportslig ledning i klubben.
Samt ett lag där alla spelar för loggan på tröjan och ingen tolererar att man drar benen efter sig.
Så får vi hoppas på ett snabbt återtåg till SHL.

Måste som flera poängterat tidigare till ett helt annat tänk kring truppen med tydliga roller för respektive kedja.
Det måste finnas alternativ för att kunna jobba ner motståndarna.
Man kan inte köra en linje rakt igenom, då vet alla lag snart hur de ska spela för att vinna mot en...
En offensiv kedja som är passnings skicklig och där alla kan ta avslut.
En offensiv kedja som jagar livet ur motståndarna och vågar spela fysiskt.
En entusiastisk ungdomskedja.
En riktigt bra defensiv kedja.

En laguppställning som kanske inte skulle va helt orealistisk för HA, om man får drömma lite.
Iaf en majoritet av spelare som jag tror skulle ge 100% varje match.

HC/Assisterande:
Karl Helmersson (BIK)
Fredrik Stillman

Forwards:
Linus Karlsson (från BIK, intressant center i ett allsvenskt lag) / Martin Thörnberg / Jesper Thörnberg
Filip Sandberg / Filip Ahl / Isac Brännström
Zion Nybeck / Oskar Olausson / Jacob Grönhagen
David Gustafsson / Anton Bengtsson / Simon Önerud

Extraspelare:
Fredrik Forsberg (behövs en sniper).

Backar:
Eric Martinsson / Rasmus Bengtsson (Tingsryd)
Emil Andrae / Matt Donovan
Niklas Hjalmarsson / Didrik Strömberg

Hoppet är det sista som överger en, nästa säsong blir det tyvärr en annan utmaning än vi hoppats på.
Men oavsett om vi spelar i SHL eller HA så kommer jag följa alla matcher med spänning.

Välkommen till forumet! :D

Hade jag varit dig hade jag strukit följande spelare ur det laget: Martinsson, Donovan, Gustavsson, Sandberg, Bengtsson och Brännström. Det finns inte en chans att de kommer spela allsvenskan och exempelvis Donovan är redan klar för Milwaukee nästa säsong. Så ta bort dessa och kom med ett nytt lag :)
Herkie82

Inläggav lejacques » 20 april 2021, 08:27

Ja, välkommen!

Skulle även stryka Rasmus Bengtsson, Linus Karlsson (båda ryktas vara klara för SHL), samt Forsberg och Strömberg som båda lär få SHL-kontrakt. Sen skulle jag säga att det är stort frågetecken kring Andrea eftersom han lika gärna kan välja Västervik, sin moderklubb, om det nu blir spel i allsvenskan för honom ;)
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 20 april 2021, 10:18

Välkommen Alden... å eftersom det gick "sådär" med din tilltänkta laguppställning så kan jag passa på att meddela att det finns en tråd som heter "drömmar" och där kan du posta denna laguppställning utan att få mothugg ;)
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Tanke » 20 april 2021, 11:01

Nu när mycket diskussion är kring hur ett allsvenskt HV-lag kan se ut så börjar en liten oro gro i mig. De namn som nämns är ju i största utsträckning inte av SHL-kvalitet och om man tittar på de senaste tio åren så är det bara en gång som nedflyttat SHL-lag lyckats ta sig upp direkt till SHL igen (Leksand 2016) och då åkte man ner igen direkt efter det. Alla övriga har behövt mer än en säsong ifall de lyckats ta sig upp igen. Sedan 2000 har det hänt 5 gånger att SHL-lag åkt ner och upp direkt igen (varav Leksand 3 ggr). Det tycks onekligen vara mycket svårt att gå upp från allsvenskan direkt efter degradering och dessutom kanske ännu svårare att hålla sig kvar? Jag tänker att detta beror på att det är näst intill omöjligt att först anpassa kostymen av spelare till allsvenskan och sedan faktiskt kunna få ihop en SHL-kostym direkt igen. Jag antar att det beror på ekonomi och att det helt enkelt är mindre attraktivt att spela i en klubb som är ny i SHL så att säga eftersom det troligen är ett av ligans sämre lag (med risk för nedflyttning igen).
Som jag ser det så borde bästa chans att komma upp direkt och också etablera sig väl i SHL direkt igen vara att faktiskt sätta ett lag av SHL-klass på isen redan nu i allsvenskan, med planen att behålla stor del av det laget efter uppflyttning. Frågan är om det finns ekonomi till det i HV för det enda jag kan tänka mig är att det är pengar som kan kompensera för att spela (ett förlorat år?) i allsvenskan?
Tanke

Inläggav shitkicker » 20 april 2021, 11:18

Tanke skrev:Nu när mycket diskussion är kring hur ett allsvenskt HV-lag kan se ut så börjar en liten oro gro i mig. De namn som nämns är ju i största utsträckning inte av SHL-kvalitet och om man tittar på de senaste tio åren så är det bara en gång som nedflyttat SHL-lag lyckats ta sig upp direkt till SHL igen (Leksand 2016) och då åkte man ner igen direkt efter det. Alla övriga har behövt mer än en säsong ifall de lyckats ta sig upp igen. Sedan 2000 har det hänt 5 gånger att SHL-lag åkt ner och upp direkt igen (varav Leksand 3 ggr). Det tycks onekligen vara mycket svårt att gå upp från allsvenskan direkt efter degradering och dessutom kanske ännu svårare att hålla sig kvar? Jag tänker att detta beror på att det är näst intill omöjligt att först anpassa kostymen av spelare till allsvenskan och sedan faktiskt kunna få ihop en SHL-kostym direkt igen. Jag antar att det beror på ekonomi och att det helt enkelt är mindre attraktivt att spela i en klubb som är ny i SHL så att säga eftersom det troligen är ett av ligans sämre lag (med risk för nedflyttning igen).
Som jag ser det så borde bästa chans att komma upp direkt och också etablera sig väl i SHL direkt igen vara att faktiskt sätta ett lag av SHL-klass på isen redan nu i allsvenskan, med planen att behålla stor del av det laget efter uppflyttning. Frågan är om det finns ekonomi till det i HV för det enda jag kan tänka mig är att det är pengar som kan kompensera för att spela (ett förlorat år?) i allsvenskan?

Du beskriver på ett väldigt bra sätt det dilemma man hamnar i som HV nu har satt sig i. Jag har svårt att bedöma möjligheten för HV att gå upp igen direkt, eftersom jag inte var man ska hitta de spelare som är tillräckligt bra, vill spela i allsvenskan och är beredda att offra en punkula för HV. Det kanske skiljer mer mellan toppen och botten i allsvenskan, men slutspelet blir minst lika tufft som ett SM-slutspel. Och då krävs det engagemang, offervilja och kämpaglöd för att gå upp igen, på samma motsvarande sätt som för att vinna SM-guld. Och var finns dessa spelare?

Att sedan hålla sig kvar i SHL (om man lyckas gå upp) tror jag stavas hemvändare. Spelare som är för bra för att spela i allsvenskan, men som kan komma tillbaka och höja nivån på truppen den dagen då man går upp igen.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Henke67 » 20 april 2021, 12:21

Jag tror att det är väldigt viktigt att snabbt göra klart med något eller några lite större namn. Någon sån där som helt uppenbart är för bra för Allsvenskan. Detta just för att det hjälper till att locka ytterligare spelare. Framförallt sådana som är i "uppgång" där lite mer speltid än i SHL kombinerat med HV's träningsfacilliteter kan hjälpa dem att på sikt nå längre.

Det är inte det stora namnet som jag skriver om ovan. Men visst vore det intressant med Thörna. Det gångna året har kroppen fått mer vila än på flera år. Snabbt kontrakt med honom och jag tror han blir livsfarlig i Allsvenskan "Utläkt" och revenschsugen som han lär vara.
Önnerud vill jag också ha kvar. Att kasta skit på honom i år är fel. Hans medicinska förutsättningar för ordentlig grundträning har ju varit långt ifrån optimal...
Båda dessa borde dessutom gå ganska billigt. I övrigt hoppas jag man satsar mycket på yngre förmågor. Gärna med taktik att värva in en atombomb efter Jul.

// Henrik
Henke67

Inläggav Dovahkiin » 20 april 2021, 17:42

Nu när HV letar ny tränare hoppas jag de tar någon med mkt erfarenhet från just HA. Tycker det vore mkt rimligt faktiskt. Sen kanske en assisterande med shl meriter mm.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav CaptainF8 » 20 april 2021, 18:00

Jag som följt hockeyettan mycket de senaste åren måste slå ett slag för Karl Helmersson i BIK, det är en modern tränare med en rolig spelfilosofi som kommer att träna ett SHL-lag inom en snar framtid. Sen kanske det är omöjligt att få loss honom från BIK. En annan som säkert inte många känner till är österrikaren Phil Horsky som tränat Vimmerby senast. Han hade tagit upp dom i allsvenskan förra säsongen om Corona inte satt stopp, vilket hade varit en riktig knall. Kanske ett risky val som HC men skulle definitivt funka som en av två tränare.
CaptainF8

Inläggav Tanke » 20 april 2021, 18:55

Dovahkiin skrev:Nu när HV letar ny tränare hoppas jag de tar någon med mkt erfarenhet från just HA. Tycker det vore mkt rimligt faktiskt. Sen kanske en assisterande med shl meriter mm.

Jag tänker i samma banor. HV och alla inom organisationen har 38 år av SHL-erfarenhet. Rimligen är det tunt på just HA-erfarenhet och kompetens. Antar att detta måste in i ekvationen också.
Tanke

Inläggav lejacques » 20 april 2021, 18:59

Jag tycker Tommys Samuelsson är ett intressant namn.

Han har varit framgångsrik både i SHL och allsvenskan.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 21 april 2021, 16:08

Jonathan Wikström är enda spelare som står med kontrakt nästa säsong just nu.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Diabolics » 23 april 2021, 09:22

Fy fan. vilken jävla skitliga....

Publiksnittet ligger på 2500 pers utslaget över alla 14 lag säsongen 19/20.

Bästa snittet hade löven med ca 4500 pers, vilket får anses som bra, sen är det ett hopp ner till Modo, som har samma publiksnitt som de brukade ha i SHL, ca 3500 pers.

Fyra (!) lag har snitt i spannet 1600 ner till 1200 pers per match.

Jämför det med när vi invaderar Scandinavium:

sportbladet skrev:GÖTEBORG. Publikfest i Scandinavium när 1300 HV71-supportrar ordnade invasion.

– Det kan inte bli bättre, jag kan inte hylla dem tillräckligt, säger Adam Almquist efter matchen

Kristianstads Ishall
Besöksadress Kanalgatan 100, 291 41 Kristianstad
Byggnadsår 1969
Kapacitet 2130 åskådare

Bild
Bild

Plivit Arena
Besöksadress Östersjövägen 45, 593 53 Västervik
Byggnadsår 1984
Kapacitet 2500 åskådare

Bild
Bild

:cry:
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Andersson711 » 23 april 2021, 09:50

Satt också och googlade arenor, allsvenska spelare osv. Det är ett jävla mörker.
Ser att Hudik Hockey ligger bra till i kvalet mot allsvenskan med. Glysisvallen har alltså lite sittplats på ena sidan, annars är det stå längs ett staket på 3 sidor som gäller. Tror man tar in ca 1200 åskådare.

Där har vi nu HV´s verkligehet som vi kan tacka Agne och Hult för till 100%.
Andersson711
Moderator

Inläggav Herkie82 » 23 april 2021, 10:08

Skiter i andras arenor. Är mer orolig för hur vårat snitt kommer se ut. Det finns hyggliga arenor i allsvenskan med om man ska vara sån.

Bra arenor:

Modo
SSK
Västerås
AIK
Timrå (en blir ju kvar)

Ok Arenor

BIK Karlskoga
Mora
Björklöven (en blir ju kvar)
Vita hästen
Almtuna

Skitkass arena

Kristianstad
Västervik
Tingsryd

Sen beroende på vem som går upp så kan det antingen bli flipp eller flopp.

Bra arena

Troja, 3500 som är byggd 2015. Alltså flång ny.

Ok arena

Nybro
Mariestad

Skitkass arena

Hudiksvall (helt ärligt, den ser ju för fan ut som en pingstkyrka?)

+ i kanten ifall för Nybro ifall Håkan Lönngren kommer att kommentera deras matcher mot HV. Då hoppas jag på dem för jag kommer då sitta som klistrad framför radion.
Herkie82

Inläggav Diabolics » 23 april 2021, 10:42

Herkie82 skrev:

"Herre jävvlar" är ett lämpligt utrop i detta läge :o

Han som "designade" den måste varit jävligt full på nattvardsvin.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Herkie82 » 23 april 2021, 10:53

Diabolics skrev:
Herkie82 skrev:

Jo men det finns alltid hopp. Måla den svart och gör Papa Emeritus till vaktmästare så har de helt plötsligt seriens coolaste arena. :lol:
Herkie82

Inläggav Diabolics » 23 april 2021, 11:03

Herkie82 skrev:
Diabolics skrev:
Herkie82 skrev:

Jo men det finns alltid hopp. Måla den svart och gör Papa Emeritus till vaktmästare så har de helt plötsligt seriens coolaste arena. :lol:

:D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Jean Valjean » 23 april 2021, 14:22

Jag tycker precis tvärtom. Dessa gamla arenor har helt annan charm än de nya SHL-arenorna. Lite gamla rosenlundshallen det kommer bli tajt och intimt. Det är ju såklart inte kul att se HV i HA men jag upplever ligan som mera charmig och mera old school vilket jag gillar. Så jag ser snarare fram emot att gå på lite bortamatcher i Tingsryd, Västervik osv.
Jean Valjean

Inläggav HV-supportern » 23 april 2021, 16:45

Jean Valjean skrev:Jag tycker precis tvärtom. Dessa gamla arenor har helt annan charm än de nya SHL-arenorna. Lite gamla rosenlundshallen det kommer bli tajt och intimt. Det är ju såklart inte kul att se HV i HA men jag upplever ligan som mera charmig och mera old school vilket jag gillar. Så jag ser snarare fram emot att gå på lite bortamatcher i Tingsryd, Västervik osv.

Tänk om Troja-Ljungby ansluter också. Det brukade vara riktigt heta derbymatcher mellan HV och Troja. Tjurigt, grinigt och nästan hatstämning mellan lagen med enormt tryck på läktarna. Ofta gick HV segrandes ur matcherna. Jag är lika bedrövad som alla andra att se HV i allsvenskan men ser samtidigt fram emot flera tuffa möten med hög nostalgifaktor med lag som vi mötte förr, som Tingsryd och Vita Hästen.
HV-supportern

Inläggav PapaEmeritus » 23 april 2021, 16:50

Diabolics skrev:
Herkie82 skrev:Jo men det finns alltid hopp. Måla den svart och gör Papa Emeritus till vaktmästare så har de helt plötsligt seriens coolaste arena. :lol:

:D

Blanda för fan inte in mig i det här. Jag har det svårt nog som det är :evil:
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

FöregåendeNästa

Återgå till HV71