Hockeyallsvenskan 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hockeyallsvenskan 21/22

Inläggav aimstar » 16 april 2021, 21:11

Ny sportslig ledning så följer jag med glädje HV i allsvenskan, sitter framförallt Hult kvar tittar jag inte en minut.
aimstar

Inläggav mrnorrland » 16 april 2021, 21:23

vi får ta de spelarna som är kv efter allsvenska lagen har värvat klart sina spelare sen tyar hv de som är resten
mrnorrland

Inläggav Andersson711 » 16 april 2021, 22:53

mrnorrland skrev:vi får ta de spelarna som är kv efter allsvenska lagen har värvat klart sina spelare sen tyar hv de som är resten

Nåja, nog tusan kommer det finnas spelare kvar.
Först ska det avgöras (ja, det är avgjort men inte på papper än) och sen får vi se.
Andersson711
Moderator

Inläggav Kamy » 16 april 2021, 23:07

Andersson711 skrev:
mrnorrland skrev:vi får ta de spelarna som är kv efter allsvenska lagen har värvat klart sina spelare sen tyar hv de som är resten

Först ska det avgöras (ja, det är avgjort men inte på papper än) och sen får vi se.

Jag läste nånstans att det lag som åker ut får plocka kontrakterade spelare från allsvenska lag fram till ett visst datum. Vet inte om det stämmer.
Kamy

Inläggav Andersson711 » 16 april 2021, 23:15

Kamy skrev:
Andersson711 skrev:

Jag läste nånstans att det lag som åker ut får plocka kontrakterade spelare från allsvenska lag fram till ett visst datum. Vet inte om det stämmer.

Låter vansinnigt osannolikt.
Andersson711
Moderator

Inläggav Herkie82 » 17 april 2021, 05:56

Andersson711 skrev:
Låter vansinnigt osannolikt.

Det låter helt snett men hade jag varit en allsvensk toppspelare hade jag haft is i magen för en klubb med ekonomiska muskler kommer åka ner så jag hade tackat nej till alla bud tills det var klart om vilka som åker ner och sen erbjudit mina tjänster till den klubben för det är där jag kommer tjäna större pengar med allsvenska mått mättt.
Herkie82

Inläggav BlueBull87 » 17 april 2021, 10:10

Om Hv hamnar i allsvenskan borde de kontakta Per Käntte illa kvickt och ge honom vad han begär. Möjligtvis Då har Hv en chans att göra sejouren i allsvenskan kort.
BlueBull87

Inläggav Highlander » 17 april 2021, 10:40

Kamy skrev:Jag läste nånstans att det lag som åker ut får plocka kontrakterade spelare från allsvenska lag fram till ett visst datum. Vet inte om det stämmer.

Det var någon som resonerade i termer av att laget som åker ner är ett SHL lag rent formellt, på pappret, i ytterligare någon vecka efter sista kvalmatchen. Att klausulerna för spelare att bryta sina allsvenska kontrakt och gå till en SHL klubb (om än degraderad) därför fortfarande gäller.

Jag tycker det låter osannolikt, men har ingen aning.
Highlander

Inläggav spaawn » 17 april 2021, 11:16

Vilka poster tror ni måste försvinna i klubben när vi degraderas?

Mental coach: solkart bort, ska bli skönt att slippa se han gå runt och klappa händerna i båset till ingen nytta
Assisterande sportchef: solklart inte råd med detta
Supporteransvarig: bort
General manager: bort? Har man både sportchef, ordförande och general manager i allsvenskan verkligen?
Kommunikationschef (freijd): Tyvärr bort va? Har man knappast råd med i allsvenskan

Sen har vi:
Kommersiell chef, Ekonomichef, Arenachef

Detta får nog mergas till endast en person va?

Orkar inte gå igenom resten men det är en ofantlig mängd människor med olika funktioner i klubben, gissar att minst 2/3 av dessa måste bort:

https://www.hv71.se/om-hv71/kontakta-oss

I övrigt har vi 4 isytor, skills corner, egen lunch-restaurang, gym, hockeygymnasium, juniorverksamhet och damlag som måste underhållas. Har vi råd med allt detta i längden?

EDIT: Jämför man med Timrås kontaktsida så räknar jag till 9 rena kanslitjänster, där hv idag har 18 om jag räknar rätt.

https://www.timraik.se/kontakt
Senast redigerad av spaawn 17 april 2021, 12:22, redigerad totalt 1 gång.
spaawn

Inläggav Jacob96 » 17 april 2021, 12:00

spaawn skrev:Vilka poster tror ni måste försvinna i klubben när vi degraderas?

Mental coach: solkart bort, ska bli skönt att slippa se den tjocke gå runt och klappa händerna i båset till ingen nytta
General manager: bort? Har man både sportchef, ordförande och general manager i allsvenskan verkligen?
Kommunikationschef (freijd): Tyvärr bort va? Har man knappast råd med i allsvenskan

Sen har vi:

Orkar inte gå igenom resten men det är en ofantlig mängd människor med olika funktioner i klubben, gissar att minst 2/3 av dessa måste bort:

I övrigt har vi 4 isytor, skills corner, egen lunch-restaurang, gym, hockeygymnasium, juniorverksamhet och damlag som måste underhållas. Har vi råd med allt detta i längden?

Känns som många hittepåtjänster. Alla kompisarna ska ha ett bra jobb .
Otroligt sjukt. Dom flesta ska naturligtvis bort bort bort.
Jacob96

Inläggav frippe-borås » 17 april 2021, 12:38

Att hitta guldkorn i div 1 och 2 behöver inte vara fel då spelare underifrån sliter extremt mycket mer för att visa och vill ta vara på chansen man får. Att värva in en 36 åring utifrån likt Bergström känns bara som att spelaren utökar sin inkomst. För Bergström 5vs5 är ingen bra spelare. PP däremot när han får stå still och lägga mackor håller han för.

Satsat på unga utvecklingsbara och hungriga spelare som vill uppåt i sin karriär tror jag är rätt medicin för framgång.
Men då gäller det att man skött scouting bra och det känns som Hv71 är otroligt dåliga på det.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Quila » 17 april 2021, 12:43

Herkie82 skrev:Finns ändå en del på marknaden som kanske inte stänger dörren till allsvenskan iallafall.

Frölunda släppte Ehn, Hjalmarsson och Alvarez. Av dem bör Alvarez iallafall kunna tänka sig allsvenskan.

Almtuna har släppt Hanses så där har vi en stabil backup av bra allsvensk klass.

Södertälje blir av med Nick Olesen men han hamnar nog i SHL.

AIK släpper Simon Fernholm.

Malmö släpper Volden, Cronholm och Jensen Aabo.

Det finns en hel del smått och gott som nog håller rätt bra allsvensk klass som vi kan knipa men är vi ett allsvenskt lag på måndag nästa vecka så måste ju dessa erbjudas kontrakt snabbt som fasen.

Kommer finnas gott om spelare som vi tjäna bra med pengar och vara med och spela upp HV i SHL igen. En bra utmaning, under allsvenskans i särklass bästa organisation och med ekonomiska muskler. Inte orolig över att vi inte kommer stå med ett ytterst slagkraftig lag nästa säsong, utan mest orolig för att det är Hult som kan komma att sätta ihop det.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Herkie82 » 17 april 2021, 13:19

Quila skrev:
Herkie82 skrev:Finns ändå en del på marknaden som kanske inte stänger dörren till allsvenskan iallafall.

Frölunda släppte Ehn, Hjalmarsson och Alvarez. Av dem bör Alvarez iallafall kunna tänka sig allsvenskan.

Almtuna har släppt Hanses så där har vi en stabil backup av bra allsvensk klass.

Södertälje blir av med Nick Olesen men han hamnar nog i SHL.

AIK släpper Simon Fernholm.

Malmö släpper Volden, Cronholm och Jensen Aabo.

Det finns en hel del smått och gott som nog håller rätt bra allsvensk klass som vi kan knipa men är vi ett allsvenskt lag på måndag nästa vecka så måste ju dessa erbjudas kontrakt snabbt som fasen.

Kommer finnas gott om spelare som vi tjäna bra med pengar och vara med och spela upp HV i SHL igen. En bra utmaning, under allsvenskans i särklass bästa organisation och med ekonomiska muskler. Inte orolig över att vi inte kommer stå med ett ytterst slagkraftig lag nästa säsong, utan mest orolig för att det är Hult som kan komma att sätta ihop det.

Jag är också orolig för det då jag är rätt säker på att Hult kände att årets upplaga av HV71 också var ett ytterst slagkraftigt lag...

Jag håller med de som säger att man ska erbjuda Kenttä ett blankt papper. Han värvade ihop ett oskarshamn som gick upp och han kan få upp björklöven nu. Han har en jäkla känsla för allsvenskan som liga. Tror dock det inte kommer bli av då han inte hängde med oskarshamn upp.

Kenttä är ett bra exempel på att man inte automatisk är kompetent på en stabspossition bara för att man spelat på hög nivå och att man är inte automatiskt inkompetent på en stabspossition bara för att man aldrig kom längre än div5 eller ens spelat alls.
Herkie82

Inläggav frippe-borås » 17 april 2021, 15:36

Vem hade gjort det sämre av oss ”experter” än vad Hult gjort tro?
Jag tror ingen av oss här inne hade gjort det sämre om jag ska vara riktigt ärlig. Går det ens?
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav CROHB » 17 april 2021, 16:00

Jag vet inte om jag är naiv eller liknande men jag kan faktiskt inte i min vildaste fantasi tänka mig att Hult eller Agne är kvar nästa säsong, oavsett serietillhörighet.
Det är ju utanför allt förstånd t o m för HV att ens ha det som en option.
Jag utgår ifrån att styrelsen, och Wilander, jobbar stenhårt med att hitta ersättare.
CROHB

Inläggav justus3 » 17 april 2021, 17:26

BlueBull87 skrev:Om Hv hamnar i allsvenskan borde de kontakta Per Käntte illa kvickt och ge honom vad han begär. Möjligtvis Då har Hv en chans att göra sejouren i allsvenskan kort.

Kentää lär kräva skoterföre in i maj, det kan vi inte fixa :?

De flesta här inne vill slås sönder allt i molekyler, men den tiden finns inte nu, vi har inte tid med en massa kaos. Stora beslut vem som ska vara kvar eller inte måste vara klara redan nu.

Jag vill se en ny sportligledning klar redan på måndag. Att yada-yada hålla på med utredningar osv. har vi inte tid med ska om vi ha den minst chans att studsa tillbaka snabbt.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav justus3 » 17 april 2021, 17:32

EDIT: Jämför man med Timrås kontaktsida så räknar jag till 9 rena kanslitjänster, där hv idag har 18 om jag räknar rätt.

Säkert sant men Hv är en mycket större företag/förening än Timrå och alla andra i HA. Har mycket mer verksamhet och kräver därför mer personal. Men visst alla lär inte bli kvar.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Herkie82 » 17 april 2021, 17:40

frippe-borås skrev:Vem hade gjort det sämre av oss ”experter” än vad Hult gjort tro?
Jag tror ingen av oss här inne hade gjort det sämre om jag ska vara riktigt ärlig. Går det ens?

Svårt att säga, rent teoretiskt kan vi ju göra det sämre men samtidigt så kom vi sist med bred marginal och är just nu en match ifrån allsvenskan. Är inte det ett misslyckande så får nån förklara för mig vad ett misslyckande är.
Herkie82

Inläggav Jean Valjean » 17 april 2021, 18:43

https://hockeynews.se/articles/14051/

Vi måste få tillbaka Stillman. Jag tror han kommer tycka det är en rolig utmaning att få tillbaka HV i SHL. Och dessutom kanske han och familjen till hem igen efter att ha varit utomlands länge.
Jean Valjean

Inläggav CROHB » 17 april 2021, 19:19

Stillman kan vi nog räkna med kommer in i någon form. Tror dock inte det blir som sportchef.
CROHB

Inläggav mrnorrland » 17 april 2021, 19:29

CROHB skrev:Stillman kan vi nog räkna med kommer in i någon form. Tror dock inte det blir som sportchef.

du vet väll han har skrivit kontrakt med KHL lag så NEJ Stillman kommer inte in
mrnorrland

Inläggav CROHB » 17 april 2021, 19:34

Det tror jag inte han har gjort....
Vilket lag då isf?
CROHB

Inläggav spaawn » 17 april 2021, 19:34

Agne uttalar sig om läget i JP, några citat:

"På ett medlemsmöte i december sa du att ni har en ”plan B” om HV skulle åka ur SHL. Vad är det för plan?

– Det handlar om att vi har haft flera budgetalternativ och skulle vi hamna i ett sådant läge att vi åker ur, vilket vi såklart inte hoppas, så får man vidta åtgärder. Vilka åtgärder det blir, det vet vi inte, men vi har en alternativ plan som vi får genomföra, säger Agne Bengtsson."'

"HV71:s sportchef Johan Hult har, tillsammans med övriga HV-ledningen, kritiserats av både supportrar och experter för den svaga säsongen. Om Hult är kvar i klubben nästa säsong kan Agne Bengtsson dock inte svara på.

– Johan Hult har ett avtal med HV71, men det är klart att han kommer vara ifrågasatt. Jag, styrelsen, Stephan Lundh och alla tränare är det också. Vi har ett ansvar, men vi får återkomma om vad det landar i."

"Har du förtroende för Hult?

– Jag har ett jättestort förtroende för Hult. Omgivningen kanske tycker att det är hans fel, men jag ser hur han jobbar och jag tycker att han gör ett jättebra jobb. Sedan är ingen nöjd med det sportsliga just nu, säger Bengtsson och fortsätter:

– Men man ska komma ihåg att när pandemin kom förra året låg vi tvåa i serien. Vi hade samma sportchef, samma tränarkonstellation och i stort sett samma spelartrupp. Så är idrotten, men det är ingen ursäkt."

"HV kan även drabbas av fler konsekvenser än ekonomiska om det blir förlust i kvalet mot Brynäs. Eventuella nyförvärv lär troligtvis se HV som en mindre attraktiv klubb att spela för och intresset för klubben riskerar att minska.

– Klart vi är oroliga för det. Men vi kommer jobba stenhårt för att behålla intresset och ambitionen är att vi ska skapa någon form av revanschlusta, där alla går tillsammans, säger Agne Bengtsson."

"På frågan om HV71 planerar att storsatsa ekonomiskt för att ta sig tillbaka till SHL igen svarar klubbdirektören att det ”inte finns på världskartan att HV ska vara ett lag i hockeyallsvenskan”.

Nästan alla spelare i HV71 har klausuler inskrivna i sina kontrakt som gör att deras avtal bryts om klubben flyttas ner. Detta gör att HV i nuläget inte vet hur värvningsstrategin inför nästa säsong ser ut.

– Vi vet inte var vi hamnar där, men om vi åker ur är budskapet att vi ska ta oss tillbaka omedelbart. Men då måste publiken och våra partners vara med oss."

"Agne Bengtsson berättar att har fått en muntlig delrapport från utredningen, men han vill inte avslöja vad som har framkommit innan slutrapporten är presenterad för styrelsen.

– Men man kan säga att det inte finns en massa folk som tittar snett på varandra här eller att spelarna är osams. Det finns inga sådana saker. Alla brinner för HV och är störda över att vi hamnat där vi är, säger han."
spaawn

Inläggav shitkicker » 17 april 2021, 20:15

Ur mitt perspektiv så är det värre att Hult och Bengtsson blir kvar i klubben än att HV åker ur SHL.

Allt är ju så jävla fel med alltihopa och vissa av de saker som är helt jävla fel är saker som Agne hyllar som bra! Kan det bli mer fel?! Agne och hans jävla sopgäng är ifrågasatta av ALLA men själva är de helt övertygade av sin egen förträfflighet.

Helt

Jävla

Sinnessjukt
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav mrnorrland » 17 april 2021, 20:33

CROHB skrev:Det tror jag inte han har gjort....
Vilket lag då isf?

my bad refererade till artikel ovan såg inte det var förra året den var skriven, jag ber om ursäkt
mrnorrland

Inläggav MrT » 17 april 2021, 22:25

Mental coach: solkart bort, ska bli skönt att slippa se han gå runt och klappa händerna i båset till ingen nytta

Sen har vi:

Läste här https://nyheter24.se/sport/897764-sa-ha ... listan-har
att Peter Ekelund hade 800.000 i årslön och Agne 900 år 2016, 5 år sedan. Får nog halveras minst till nästa år och kanske GM ska tas bort.
Satsa scout istället.
MrT

Inläggav ForzaHV » 18 april 2021, 22:27

Det enda som är positivt med detta är väl att nu måste huvuden rulla även i denna klubben!? Eller ska vi ned en division till innan de fattar? Och vi börjar med Hult, han MÅSTE bara bort!
ForzaHV

Inläggav ForzaHV » 18 april 2021, 22:36

[/quote]
Läste här https://nyheter24.se/sport/897764-sa-ha ... listan-har
att Peter Ekelund hade 800.000 i årslön och Agne 900 år 2016, 5 år sedan. Får nog halveras minst till nästa år och kanske GM ska tas bort.
Satsa scout istället.[/quote]

Ja som jag ser det är scoutingen det stora problemet i klubben. Fullständigt obefintligt är känslan. Man får nästan ingenting för det man betalar. Katastrof!
ForzaHV

Inläggav Sir Ward » 18 april 2021, 22:52

ForzaHV skrev:Det enda som är positivt med detta är väl att nu måste huvuden rulla även i denna klubben!? Eller ska vi ned en division till innan de fattar? Och vi börjar med Hult, han MÅSTE bara bort!

Vi har behandlat dessa s.k lönelistor flertal gånger, som överhudtaget inte stämmer.
Hur stor del av lönen avsätts till pension? Det återges inte.
Btw, kör sökning här på forumet, på Dekman, tror han eller jag skrev det utförligt.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav HV-supportern » 18 april 2021, 23:51

Vi får inte göra misstaget att gå in i Allsvenskan med inställningen att vi är bättre än alla andra och att allt löser sig självt. Det är stenhårt jobb som gäller. De bästa lagen i Allsvenskan håller samma klass som lag 10-14 i SHL, dvs HV-klass.
HV-supportern

FöregåendeNästa

Återgå till HV71