Tråden om: SHL

Här kan vi diskutera all annan hockey; Elitserien, Allsvenskan, NHL, AHL, KHL etc.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: SHL

Inläggav Sir Ward » 9 maj 2019, 15:04

dekman skrev:Nu har spelschemat till 2019/20 kommit. Några sammanfattningar:

* hela 38 av 52 omgångar är fulla omgångar, dvs alla lag spelar samma dag. Så inte lika haltande tabell.
* de nio sista omgångarna är samtliga fulla, och på de klassiska dagarna - tis, tor, lör.
* en enda fredagsmatch, mellan FBK och SAIK i februari, på hela säsongen
* en omgång på en måndag, dagen före nyår
* i övrigt är alla andra matcher på tis, tor, lör - men precis som i år med tonvikt på torsdagar och lördagar.
* HV har sex bortamatcher i oktober, men bara tre hemma.
* Men fem hemmamatcher i november, men bara två borta.
* inga back to back-möten, iaf inte för HV.

Du är tillbaka på allvar denna gång. Tack som fan Dekman och vi syns på Wards grill i sommar :)
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav savemejebus » 21 maj 2019, 23:43

Vad tycker ni om Växjö senaste nyförvärv?
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... a-karlsson

Tydligt att dom försöker bygga en ny stomme.

Är det här rätt del att posta detta i? eller finns det någon allmän sillyseason tråd man kan diskutera?
Kan nog finnas en hel del intressant att prata om i en allmän tråd annars.
savemejebus

Inläggav dekman » 22 maj 2019, 13:26

savemejebus skrev:Vad tycker ni om Växjö senaste nyförvärv?

Är det här rätt del att posta detta i? eller finns det någon allmän sillyseason tråd man kan diskutera?

Något av en "doldis" som gått under radarn för de flesta här hemma, eftersom han åkte över till nordamerika redan som 17-åring men som jag tror kommer visa sig vara en bra värvning.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav JoakimA » 12 juni 2019, 10:05

dekman skrev:
savemejebus skrev:Vad tycker ni om Växjö senaste nyförvärv?

Något av en "doldis" som gått under radarn för de flesta här hemma, eftersom han åkte över till nordamerika redan som 17-åring men som jag tror kommer visa sig vara en bra värvning.

Kommer ihåg han från JVM där han sågs som en de de stora talangerna och gör dessutom en riktigt bra turnering. Åker över utan att lyfta och är tillbaka i SHL, han spelar säkert som topp 6 i Växjö när säsongen är över. Är han inte dyr så har Växjö återigen hittat ett potentiellt guldkorn under radarn utan att betalat för mycket tack vare egen bra scouting av Patrik Hall.
JoakimA

Inläggav JoakimA » 1 juli 2019, 07:41

Uppdaterade regler för 19/20:

Mest noterbart är:

- Mål: "Utanför målområdet kan däremot mål endast underkännas om målvakten utsätts för en förseelse som renderar i utvisning."
Detta gör att spelare kan åka utanför målområdet och störa/åka bort målvaktens klubba exempelvis. Fler mål och enklare målgranskning.

- Timeout: "Timeout får ej begäras av ett lag som spelat pucken till icing."

- Icing: "Om det är så jämnt att linjedomaren inte kan avgöra vem som är i bäst position att nå pucken i en icingsituation ska icingen slås av."
Innan skulle anfallande spelare vara klart före för att icingen skulle slås av. Färre icingar med andra ord.

Generellt mycket bra reglerändringar.

https://www.shl.se/artikel/hqnlajxbu-40 ... resenterad
JoakimA

Inläggav Junior » 4 juli 2019, 10:44

Ja verkligen sköna regeländringar.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav PapaEmeritus » 26 september 2019, 22:17

Fredrik Bremberg sätter ord på mina tankar precis: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... shl-langre

SHL är sämre än någonsin rent hockeymässigt. Så tråkigt att jag allvarligt funderar på att skita i att köpa säsongskort nästa år. Hockeyunderhållningen finns inte riktigt där längre.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav tom_flaska » 13 november 2019, 12:59

Kort hockey säsong i år?

Mer uppehåll än spel.....
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav hv71 är best » 23 november 2019, 18:47

När Färjestad förlorar mot Oskarshamn då njuter man. :D
Användarvisningsbild
hv71 är best

Inläggav Robert.76 » 18 februari 2020, 15:15

Det verkar som FB-kungen allas vår Piotr har bytt lag och håller numera på Frölunda.... :)
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 18 februari 2020, 16:22

Robert.76 skrev:Det verkar som FB-kungen allas vår Piotr har bytt lag och håller numera på Frölunda.... :)

VA??????

Jag har sett att han varit i ropet på twitter på sistone med folk som gjort sig roliga på grund av hans tveksamma beteenden... men surely måste detta va ett skämt?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 18 februari 2020, 16:32

Diabolics skrev:
Robert.76 skrev:Det verkar som FB-kungen allas vår Piotr har bytt lag och håller numera på Frölunda.... :)

VA??????

Jag har sett att han varit i ropet på twitter på sistone med folk som gjort sig roliga på grund av hans tveksamma beteenden... men surely måste detta va ett skämt?

Han har tydligen försvunnit från HVkollen, och blivit välkomnad av indianerna,och det är ju inte första april idag.
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 18 februari 2020, 20:33

HAAAAA-HA, jag ser honom på fotsvetts facebook. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav shitkicker » 13 mars 2020, 19:03

Dags att stänga säsongen och inte gå vidare med slutspelet, med tanke på vad som händer runt om i både riket och resten av världen. bara att acceptera att säsongen fick ett rumphugget slut. Kolla bara på vad som hände nu i SDHL. Vill vi ha ett likadant scenario med SHL? Inte jag iaf.

Jag tycker det är alldeles för många osäkerheter för att ens överväga att spela slutspel. Jag menar, vad händer om ett lag sätts i karantän? Blir det då automatisk WO eller ska hela slutspelet pausas intill karantänen är över? Riktigt kladdigt alltihop. Och det enda man kan räkna med är att det kommer att uppstå sån här problematik. Spelare, ledare och andra funktionärer kommer att bli sjuka. Kulmen är inte på långa vägar nådd.

Att flytta fram slutspelet, som man gjort nu, ska nog mer ses som respit att fatta nytt beslut snarare än att man faktiskt tänker genomföra det. Jag menar - ponera att man kör ändå. Undantaget situationen som jag precis beskrivit och alla problem det skulle innebära, så är ju risken stor att man kommer att få spela hela slutspelet med tomma läktare. Förutom det helt sjuka rent inramningsmässigt det skulle innebära - tänk vilken ekonomisk smäll det skulle bli, med tanke på att utgifterna knappast minska! Detta skulle få till följd att BIF och LHC, vilka missade slutspelet, skulle vara de enda som tjänade ekonomiskt på det! Helt sjukt och fullständigt bakvänt!

Sen är jag väl medveten om att den riktigt kladdiga affären blir upp- respektive nedflyttningsproblematiken. Den är jag glad att jag slipper tänka på, alltså.

Idrott är stort, särskilt SHL. Men det saknar allmännytta. Det är inte avgörande för samhällets funktion att det spelas slutspel i ishockey. Därför anser jag att SHL ska göra det enda vettiga, med tanke på situationen - Ställ in slutspelet!
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav 327 Karlsson » 13 mars 2020, 19:35

Det ska bli sjukt intressant att se hur dom löser alla kval. Mycket pengar på spel för en mängd klubbar alla serier, inte bara SHL.

Blir det inget slutspel i SHL är det bara att dela ut pris för serieseger samt betala ut vinstpengarna till ettan, tvåan och trean som vanligt.
Sen kan man gravera in COVID-19 som slutspelets vinnare på LeMat-pokalen.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Diabolics » 1 april 2020, 12:19

Herrejävlar vilken brutal diss, bland det bästa jag sett:

https://twitter.com/Malmo_Redhawks/stat ... 90368?s=20
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav 327 Karlsson » 1 april 2020, 15:31

Diabolics skrev:Herrejävlar vilken brutal diss, bland det bästa jag sett:

:lol: :lol: :lol:
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav Diabolics » 22 april 2020, 09:47

Så tommy Boustedt slutar. Verkar vara bra då jag tolkar det som han varit ett av problemen, men, jag är jävligt dåligt insatt och lat, så vad är eran take on this?

Oxå, ni som missat:

Jag kollade den igen, fantastiskt bra. :D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 22 april 2020, 11:29

Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Robert.76 » 26 september 2020, 15:55

Sitter och tittar på Oskarshamn-Luleå. Nästan inget spel 5 mot 5, tydligen spelarna och ledarna dom vill att domarna ska blåsa för allt som ser ut dom en slashing.
Robert.76
Moderator

Inläggav gnrl99 » 26 september 2020, 22:24

Coronan tar fart ute i Europa igen och så smått på uppgång även i Sverige.
Ingen publik lär tillåtas innan nyår, knappast troligt med publik under våren heller?
Vad tror ni? Kommer säsongen genomföras eller ställer man in så småningom?
gnrl99

Inläggav shitkicker » 28 september 2020, 20:26

gnrl99 skrev:Coronan tar fart ute i Europa igen och så smått på uppgång även i Sverige.
Ingen publik lär tillåtas innan nyår, knappast troligt med publik under våren heller?

Om inte publik kommer att tillåtas inom en snar framtid som medger att klubbarna har en chans att överleva ekonomiskt så är väl egentligen det enda ansvariga att stänga serien intill dess att de ekonomiska förutsättningarna att fortsätta finns.

Att spela SHL inför tomma läktare om det leder till att hälften av klubbarna går i konkurs känns ju helt jävla meningslöst! Vem skulle tjäna på ett sådant agerande?
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav gnrl99 » 1 oktober 2020, 21:45

shitkicker skrev:
gnrl99 skrev:Coronan tar fart ute i Europa igen och så smått på uppgång även i Sverige.

Om inte publik kommer att tillåtas inom en snar framtid som medger att klubbarna har en chans att överleva ekonomiskt så är väl egentligen det enda ansvariga att stänga serien intill dess att de ekonomiska förutsättningarna att fortsätta finns.

Att spela SHL inför tomma läktare om det leder till att hälften av klubbarna går i konkurs känns ju helt jävla meningslöst! Vem skulle tjäna på ett sådant agerande?

Nej gynnar ju inte Cmore heller om så blir utfallet men dom vill ju ha valuta för sina miljoner och en produkt o sälja.
Hmmm....
gnrl99

Inläggav Macce » 8 oktober 2020, 13:33

shitkicker skrev:

Fortfarande inget nytt beslut i publikfrågan:
https://hockeysverige.se/2020/10/08/bak ... blikfragan
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Diabolics » 8 oktober 2020, 13:44

Katastrof. Jag är sugen på att åka till Ullared, köra huvudet i en burk med klipulver och sedan stå i entren och nysa så det sprutar hela veckan.

Och jag säger inte detta enbart för HVs skulle. Min lilla klubb som är ideelt driven mestadels, och spelar på relativt låg nivå (div 1 bandy) kommer bli av med massor av pengar, samt möjligheter till ungdomsverksamhet pga detta, mestadels för att vi som i vanliga fall har 250 ungar i "skridskokul" ute på bandybanan varje lördag, nu bara tillåts ha 50st. Detta förstör för så många unga.

#fuckinghell
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 8 oktober 2020, 13:49

Finns det någon helt ofarlig gas, som om man inandas gör så att man börjar hosta eller nysa, som man kan introducera i luftsystemen till mall of Scandinavia, Ullared etc? Det vore ett hyffsat practical joke i folkhälsoupplysande syfte imho.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Macce » 20 oktober 2020, 19:37

Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav gnrl99 » 20 oktober 2020, 23:22

Angående SHL:

LHCs match inställd ikv pga corona i laget. Hittills 5 spelare och två tränare konstaterade. Lär ju bli fler....

En spelare i Djurgården fick kliva av spelarbussen i Borlänge påväg mot Leksand, kände sig dålig.

Hur ska detta funka? Varje lag lär ju drabbas, hur ska man få ihop spelschemat?

Går vi mot ännu en avslutad säsong i förtid?
gnrl99

Inläggav Robert.76 » 25 oktober 2020, 14:19

Såg att Åke Unger twittrade ngt om beslut att stänga ligan men att det dementeras av förbundet. Jag undrar om inte säsongen kommer ställas in. Hela 20 st i Lhc har drabbats av covid enligt expressen, det kommer säkert bli värre framöver... :(
Robert.76
Moderator

Inläggav Pg79an » 25 oktober 2020, 19:33

Robert.76 skrev:Såg att Åke Unger twittrade ngt om beslut att stänga ligan men att det dementeras av förbundet. Jag undrar om inte säsongen kommer ställas in. Hela 20 st i Lhc har drabbats av covid enligt expressen, det kommer säkert bli värre framöver... :(

Ja eller bara köra på som vanligt och skita i Coronan, visst smittan sprider sig men dödligheten är ju inte särskilt hög jämfört med vanlig influensa och det är ju minimalt med folk som blir allvarligt sjuka.
Pg79an

FöregåendeNästa

Återgå till Hockeysnack (ej HV71)