Färg på solen?

Diskutera allt annat som inte är hockey eller HV71.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Färg på solen?

Inläggav tommy1985a » 26 augusti 2020, 16:15

När man var liten så ritade man gula solar. Men var den verkligen gul? Nu är den gul, men för nåt år sen och tidigare var den mer vit. någon annan som lade märke till det? När jag kikar på direktsända sportprogram så är den konstigt nog vit, men hos mig är den gul?
Hur ser det ut hos er, kameran verkar inte ändra färg på solen det har jag prövat. Så varför är det olika färg hos mig vs direktsänd TV?
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Re: Färg på solen?

Inläggav hv71 är best » 26 augusti 2020, 18:23

tommy1985a skrev:När man var liten så ritade man gula solar. Men var den verkligen gul? Nu är den gul, men för nåt år sen och tidigare var den mer vit. någon annan som lade märke till det? När jag kikar på direktsända sportprogram så är den konstigt nog vit, men hos mig är den gul?
Hur ser det ut hos er, kameran verkar inte ändra färg på solen det har jag prövat. Så varför är det olika färg hos mig vs direktsänd TV?

Den är vit fast vi ser den som gul, tror att jag läste det nånstans. :?
Användarvisningsbild
hv71 är best

Re: Färg på solen?

Inläggav NightWalker » 26 augusti 2020, 19:46

Ja, solen är vit-ish (om du är i rymden, men även när solen är väldigt högt på himlen).
Jag vill minnas att den rent krasst sänder den ut alla färger samtidigt, vilket gör att den är vit.
Färgen vi ser den som här på jorden beror på hur ljusstrålarna filtreras genom atmosfären.
NightWalker

Återgå till Öppet forum