Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
Rex0z skrev:Pg79an skrev:Nån som har siffror på hur det såg ut i PP 2017?
15/16 23.97%
16/17 16.67%
17/18 18.82%
18/19 17.73%
Pg79an skrev:Rex0z skrev:Pg79an skrev:Nån som har siffror på hur det såg ut i PP 2017?
15/16 23.97%
16/17 16.67%
17/18 18.82%
18/19 17.73%
Och i slutspelen?
RiWi skrev:Var inte Figrens avgörande i kvart1 i pp?
FirstSwitch skrev:Ja tänk om HV hade ett någorlunda fungerande PP, ca 17-20% rimligtvis då hade vi haft ca 3-4 mål mer i denna matchserie mot fbk.
Senast HV gjorde ett PP mål (ordinarie tid) var borta mot Malmö den 28e februari.
Sen dess har HV haft 27 PP tillfällen utan ett enda pp-mål. En man mer i totalt 49min 57sek! (om jag räknat rätt)
Under denna tid har vi snittat ca 1 skott på mål per PP-tillfälle och har -1.
FirstSwitch skrev:Ja tänk om HV hade ett någorlunda fungerande PP, ca 17-20% rimligtvis då hade vi haft ca 3-4 mål mer i denna matchserie mot fbk.
Senast HV gjorde ett PP mål (ordinarie tid) var borta mot Malmö den 28e februari.
Sen dess har HV haft 27 PP tillfällen utan ett enda pp-mål. En man mer i totalt 49min 57sek! (om jag räknat rätt)
Under denna tid har vi snittat ca 1 skott på mål per PP-tillfälle och har -1.
Bluey skrev:FirstSwitch skrev:Ja tänk om HV hade ett någorlunda fungerande PP, ca 17-20% rimligtvis då hade vi haft ca 3-4 mål mer i denna matchserie mot fbk.
HV har haft 14 numerära överlägen i matchserien mot FBK, och gjort mål på 1 av dem (dvs 7,1% PP-effektivitet).
Om de hade haft 17-20% effektivitet så hade det istället blivit mellan 2,4 och 2,8 mål. Det hade alltså inte gett "ca 3-4 mål mer i denna matchserie".
Håller med om att det finns klar förbättringspotential i vårt PP-spel, men det är ganska lätt att räkna på sånt här istället för att bara dra till med nåt.
Jag roade mig förresten med att räkna ut hur många PP-mål HV hade gjort om de hade haft lika bra effektivitet som FBK, som var bäst i serien med 23,87% under grundserien. HV har haft 141 numerära överlägen, så med 23,87% PP-effektivitet hade man gjort 33,7 mål istället för 25 mål. Alltså ~9 mål fler under hela grundseriens 52 matcher. Det är egentligen inte vansinnigt mycket, men hade säkert varit betydelsefulla mål med tanke på den jämna serien och många uddamålsförluster.
FirstSwitch skrev:Bluey skrev:FirstSwitch skrev:Ja tänk om HV hade ett någorlunda fungerande PP, ca 17-20% rimligtvis då hade vi haft ca 3-4 mål mer i denna matchserie mot fbk.
HV har haft 14 numerära överlägen i matchserien mot FBK, och gjort mål på 1 av dem (dvs 7,1% PP-effektivitet).
Om de hade haft 17-20% effektivitet så hade det istället blivit mellan 2,4 och 2,8 mål. Det hade alltså inte gett "ca 3-4 mål mer i denna matchserie".
Håller med om att det finns klar förbättringspotential i vårt PP-spel, men det är ganska lätt att räkna på sånt här istället för att bara dra till med nåt.
Jag roade mig förresten med att räkna ut hur många PP-mål HV hade gjort om de hade haft lika bra effektivitet som FBK, som var bäst i serien med 23,87% under grundserien. HV har haft 141 numerära överlägen, så med 23,87% PP-effektivitet hade man gjort 33,7 mål istället för 25 mål. Alltså ~9 mål fler under hela grundseriens 52 matcher. Det är egentligen inte vansinnigt mycket, men hade säkert varit betydelsefulla mål med tanke på den jämna serien och många uddamålsförluster.
Intressant att det inte skiljer mer men precis som du säger hade det säkert varit betydelsefullt ändå.
Sen blir det ju mer viktigare i ett slutspel, framförallt i denna kvarten mlt fbk. Till och med när vi tog guldet 16/17 höjde vi oss i pp til en okej nivå. Drog till med lite flr många mål men ett elr två pp mål mer så hade vi kanske haft matchboll nu.
JoakimA skrev:9 fler mål jämt fördelat hade sannolikt varit 10-15p fler. Stor skillnad.
Quila skrev:Enligt mig finns det 8 på förhand givna pp-spelare:
-Nisse
-Lehtonen
-Thure
- Önerud
- Thörna
- Ljungh
- Wänna
- Tedenby
Utöver dessa några helt ok som Ytterell, Figren, Sundh (framför mål) o möjligen Bulan.
Under säsongens gång har några tydligt spelar sig ur PP enligt mig, däribland Ytterell, Figren, Sundh, Bengtsson, men även (tyvärr) Tedenby. I deras ställe borde DG, Törngren och även Brännström få mer förtroende.
Henke67 skrev:Jag måste erkänna en sak.
När truppen för den här säsongen var färdig kände jag att: -"Äntligen". Nu skulle vi för första gången på många år få ett PP värt namnet.
Jag tyckte att det såg ut som att det skulle kunna bli åtminstone en riktigt bra PP formation.
Jag alltså hålla JL som mer ansvarig än Hult.
Och att fixa till det nu är nog inte helt lätt hur Lillis än försöker formera sig.
JoakimA skrev:Inför denna säsong var det många, inklusive mig själv som ville ha in en PP back och såg det som nyckeln som skulle lyfta vårt PP.
Jag tror att Hult delade uppfattningen och lösningen han hittade blev Nisse Andersson. Nisse Andersson blev en stor besvikelse i PP och hade han varit ett hot på blå så tror jag att HVs PP iaf godkänt.
Inför nästa säsong efterlyser jag samma sak. En back som kan har lite precision i skotten som därmed kan vara ett hot på blå. Backarna vi har idag sätter 90% av skotten utanför eller på närmsta motspelare.
JoakimA skrev:Inför denna säsong var det många, inklusive mig själv som ville ha in en PP back och såg det som nyckeln som skulle lyfta vårt PP.
Jag tror att Hult delade uppfattningen och lösningen han hittade blev Nisse Andersson. Nisse Andersson blev en stor besvikelse i PP och hade han varit ett hot på blå så tror jag att HVs PP iaf godkänt.
Inför nästa säsong efterlyser jag samma sak. En back som kan har lite precision i skotten som därmed kan vara ett hot på blå. Backarna vi har idag sätter 90% av skotten utanför eller på närmsta motspelare.
joensuu skrev:JoakimA skrev:Inför denna säsong var det många, inklusive mig själv som ville ha in en PP back och såg det som nyckeln som skulle lyfta vårt PP.
Fast är det inte bättre att lösa problemet istället för att panga ut en massa pengar på en ny "PP-back"? Vad är det som säger att det kommer bli bättre nästa gång?
Då är det betydligt bättre att se över den allmänna problematiken och varför HVs spel i numerära överlägen år efter år är svagt. Tycker man går runt problemet om man bara tror att en ny back löser powerplayet. För Nisse A är som sagt en riktigt bra PP-back på pappret men har inte alls lyckats i år. Med ett fungerande powerplay hade han dominerat och med ett bra powerplay hade till och med Ytterell kunnat gå in och göra poäng.
joensuu skrev:JoakimA skrev:Inför denna säsong var det många, inklusive mig själv som ville ha in en PP back och såg det som nyckeln som skulle lyfta vårt PP.
Fast är det inte bättre att lösa problemet istället för att panga ut en massa pengar på en ny "PP-back"? Vad är det som säger att det kommer bli bättre nästa gång?
Då är det betydligt bättre att se över den allmänna problematiken och varför HVs spel i numerära överlägen år efter år är svagt. Tycker man går runt problemet om man bara tror att en ny back löser powerplayet. För Nisse A är som sagt en riktigt bra PP-back på pappret men har inte alls lyckats i år. Med ett fungerande powerplay hade han dominerat och med ett bra powerplay hade till och med Ytterell kunnat gå in och göra poäng.
lejacques skrev:Fast Nisse är en bra PP-back. En en av seriens bästa sett till de senaste åren.
Visst, jag tar gärna in en till. Men att Nisse skulle gå från bäst till "usel", som vissa påstår, köper jag inte.
Tror snarare Nisse spelar i ett lag där tränarna har noll koll på hur ett modernt PP ska spelas.
shitkicker skrev:lejacques skrev:Fast Nisse är en bra PP-back. En en av seriens bästa sett till de senaste åren.
Visst, jag tar gärna in en till. Men att Nisse skulle gå från bäst till "usel", som vissa påstår, köper jag inte.
Tror snarare Nisse spelar i ett lag där tränarna har noll koll på hur ett modernt PP ska spelas.
Spännande! Jag har ett par frågor:
Hur spelas ett modernt PP enligt dig och hur skiljer sig det mot HVs nuvarande PP i praktiken?
Vad tror du att man vill åstadkomma i PP och hur bör man åstadkomma det enligt dig?
shitkicker skrev:Dock har jag för mig att Lillis var PP-ansvarig även under JLs tid. Kommer inte ihåg om det stod i en nyhet på hemsidan eller om det sas i HVTV, men jag har absolut för mig detta. Och sett ur det skenet så känns det lite mindre bra tyvärr.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst