DEADLINE DAY 15 FEB 2019, Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: DEADLINE DAY 15 FEB 2019, Diskussioner

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 17:22

håvesjuttioett skrev:
dekman skrev:
håvesjuttioett skrev:Versteeg, Cerveny, Sallinen, Mingoia, Garrison, Gormley, Virta, (Hardt) etc. Hoppas att Hult haft avsikten att ersätta spelare med spelare av samma kaliber och inte plocka in bredd för att ersätta Sandberg/Thörnberg (vilket hans senaste uttalande dock hintar om).

Om du går lite upp i tråden så ser du att jag förklarar Versteeg och Cerveny. De andra är ju bara namn på spelare som bytt klubbar senaste typ månaden. Menar du verkligen att du är avundsjuk på de värvningarna, att du hade velat se dom i HV, som spets? Eller ens tror att de skulle varit aktuella?

Avundsjuk och avundsjuk, ser att andra lag förstärker/försöker förstärka sin trupp.

Ja och? de flesta av dessa har gått till klubbar som ligger efter oss i tabellen, eller till klubbar som helt enkelt varit i större behov av förstärkningar. Och som sagt, är de spets? Hade du hurrat om de hade kommit till HV? Det är ju bara ett jättekonstigt resonemang från din sida.
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 17:23

håvesjuttioett skrev:...lista....

Versteeg, Har redan avhandlats, var aldrig på marknaden
Cerveny, Har redan avhandlats, var aldrig på marknaden
Sallinen, DIF + BRunäs, 22 matcher 7p pfffftpfff
Mingoia, Från allsvenskan till rövle, 16 matcher, 12 pinnar - bra värvning av Rövle, garanterat inte sedd som "spets" av någon på norra halvklotet.
Garrison, DIF, 34 år... på väg utför i karriären, en hyffsad chansning. tror inte någon sett detta som en spetsback. Bredd!
Gormley, Gjorde det hyffsat i More, ses nog som misslyckad i TPS. innan det, AHL i decennier. Sågs han som spetssback? pfffttffhhfffff BREDD!
Virta ?
Hardt - lågbredd

Som sagt. Vilka av dessa hade mottagits av fansen här på forumet som ett steg i rätt riktning, värvningsmässigt?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 17:26

Diabolics skrev:
håvesjuttioett skrev:...lista....

Versteeg, Har redan avhandlats, var aldrig på marknaden
Cerveny, Har redan avhandlats, var aldrig på marknaden
Sallinen, DIF + BRunäs, 22 matcher 7p pfffftpfff
Mingoia, Från allsvenskan till rövle, 16 matcher, 12 pinnar - bra värvning av Rövle, garanterat inte sedd som "spets" av någon på norra halvklotet.
Garrison, DIF, 34 år... på väg utför i karriären, en hyffsad chansning. tror inte någon sett detta som en spetsback. Bredd!
Gormley, Gjorde det hyffsat i More, ses nog som misslyckad i TPS. innan det, AHL i decennier. Sågs han som spetssback? pfffttffhhfffff BREDD!
Virta ?
Hardt - lågbredd

Som sagt. Vilka av dessa hade mottagits av fansen här på forumet som ett steg i rätt riktning, värvningsmässigt?

Jag tror att Hulth hade kölhalats om han slängt pengar på en enda av dessa spelare. Det hade skrivits en massa skit med massor av versaler, så till den grad att servrarna gått varma och Ringhals hade fått öka produktionen.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 17:26

håvesjuttioett skrev:Olle Liss? Verkar va på väg bort från Rögle och en förhandling med Ch.Abbott borde inte bli alltför strulig? Hade han kunnat tillföra något?

Inte om vi vill ha SPETS.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 17:30

Diabolics skrev:Jag tror att Hulth hade kölhalats om han slängt pengar på en enda av dessa spelare. Det hade skrivits en massa skit med massor av versaler, så till den grad att servrarna gått varma och Ringhals hade fått öka produktionen.

Även Verteeg hade troligen sågats av forumet. Skadedrabbad, inte spelat på tre månader. Minns att även värvningen av Erik Christensen en gång i tiden fick skit. Eller när vi tog in Lehtonen 2017 skrev en användare:

"Inte den Lehthonen jag trodde dock, en back med -11 i +/- från finska ligan.

Aja får hoppas det blir bra han är ju finne trots allt"

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Andersson711 » 15 februari 2019, 17:32

dekman skrev:
Diabolics skrev:Jag tror att Hulth hade kölhalats om han slängt pengar på en enda av dessa spelare. Det hade skrivits en massa skit med massor av versaler, så till den grad att servrarna gått varma och Ringhals hade fått öka produktionen.

Även Verteeg hade troligen sågats av forumet. Skadedrabbad, inte spelat på tre månader. Minns att även värvningen av Erik Christensen en gång i tiden fick skit. Eller när vi tog in Lehtonen 2017 skrev en användare:

Den användaren kände ändå en strimma hopp. Imponerad.
Andersson711
Moderator

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 17:34

Andersson711 skrev:
dekman skrev:

Haha japp.

Annars är denna en favorit:
"Är väldigt skeptisk till sånna här panikvärvningar överlag även om det verkar vara en bra spelare" (om Christensen...).

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 17:34

dekman skrev:

mmm, jag är inte förvånad. Problemet i alla värvningar är att:

ny omgivning + ny spelare = nästan omöjligt att förutse resultatet

Detta borde folk ödmjukt inse. Detta gäller åt bägge håll, kass kan bli bra och bra kan bli kass. Värsta kombon är JÄTTEbra blir urkass, för det kostar rejält med lusentappar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2019, 17:38

dekman skrev:
håvesjuttioett skrev:Avundsjuk och avundsjuk, ser att andra lag förstärker/försöker förstärka sin trupp.

Ja och? de flesta av dessa har gått till klubbar som ligger efter oss i tabellen, eller till klubbar som helt enkelt varit i större behov av förstärkningar. Och som sagt, är de spets? Hade du hurrat om de hade kommit till HV? Det är ju bara ett jättekonstigt resonemang från din sida.

Du missar poängen. Andra lag agerar och värvar spelare med avsikten att göra laget bättre, om du eller jag anser att spelaren faktiskt förstärker laget är en annan fråga. Hult hintar om bredd när vi tappat spets. Det gör folk irriterade.

Hoppas han dunkar in Nättinen/Palola, en ny Borgman och att vi alla får äta upp vad vi skrivit.
håvesjuttioett

Inläggav jordfelsbrytare » 15 februari 2019, 17:42

dekman skrev:

Versteeg är ju en klassvärvning rakt av. Men jag är med på vad du menar ;)
jordfelsbrytare

Inläggav jordfelsbrytare » 15 februari 2019, 17:43

Andersson711 skrev:
dekman skrev:

Hahahah :) +1
jordfelsbrytare

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 17:43

håvesjuttioett skrev:
dekman skrev:
håvesjuttioett skrev:Avundsjuk och avundsjuk, ser att andra lag förstärker/försöker förstärka sin trupp.

Du missar poängen. Andra lag agerar och värvar spelare med avsikten att göra laget bättre, om du eller jag anser att spelaren faktiskt förstärker laget är en annan fråga. Hult hintar om bredd när vi tappat spets. Det gör folk irriterade.

Hoppas han dunkar in Nättinen/Palola, en ny Borgman och att vi alla får äta upp vad vi skrivit.

Fast va? Det är ju inte ens relevant jämförelse. Man måste ju se *varför* lag värvar också, vilken situation de är i. Och DET ÄR RELEVANT vilka de har värvat eftersom det visar på marknaden. Du vill ha in spets till Hv, du räknar upp en massa förstärkningar som inte är spets - men som är vad som FINNS PÅ MARKNADEN. Det verkar vara lite svårt att fattat det.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 17:52

håvesjuttioett skrev:Du missar poängen.

Jag har också missat poängen. Du får re-iterera din argumentation. Börja med vad din tes är.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2019, 17:52

dekman skrev:Fast va? Det är ju inte ens relevant jämförelse. Man måste ju se *varför* lag värvar också, vilken situation de är i. Och DET ÄR RELEVANT vilka de har värvat eftersom det visar på marknaden. Du vill ha in spets till Hv, du räknar upp en massa förstärkningar som inte är spets - men som är vad som FINNS PÅ MARKNADEN. Det verkar vara lite svårt att fattat det.

Hur är det inte relevant? Du missar poängen igen, andra lag tappar spelare/identifierar brister i truppen -> värvar i hopp om att spelaren i fråga ska förstärka laget. Respekterar det mer än att inte agera alls.

Jag vill ha in spets, ja. Frågan är om Hult vill ha in spets: "...väl förberedda, och det vi plockar in måste inte vara spets."
håvesjuttioett

Inläggav shitkicker » 15 februari 2019, 17:52

håvesjuttioett skrev:Hoppas han dunkar in Nättinen/Palola, en ny Borgman och att vi alla får äta upp vad vi skrivit.

Ingen behöver äta upp vad de skrivit. Det som sker här är att folk ger uttryck för sina farhågor och/eller förhoppningar om olika eventuella värvningar. Att sedan i efterhand, och taget ur sitt sammanhang, använda ord som någon skrivit som en farhåga eller förhoppning i samband med en värvning är enligt mig ett rätt billigt sätt att hålla liv i sin egen argumentation. Som om någon här inne faktiskt vill att det ska gå dåligt för HV?! Men det är ju inte samma sak som att tycka att allt som klubben gör är bra eller logiskt. Vissa verkar ha svårt att hålla isär detta. Och det är det som, enligt min mening, gör att stämningen och tonen här inne allt som oftast hamnar under anständighetsnivån nuförtiden.

Du får tycka och skriva precis vad du vill - fortsätt med det! ;)
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2019, 17:54

Diabolics skrev:

Jag har också missat poängen. Du får re-iterera din argumentation. Börja med vad din tes är.

Hur va de nu, är vissa medlemmar irriterade på vissa moderatorers översittarbeteende? ;)
Försöker bara få fram min poäng, sett till värvningar inför säsonger är jag supernöjd med Hult.
håvesjuttioett

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 17:57

håvesjuttioett skrev:Hur är det inte relevant? Du missar poängen igen, andra lag tappar spelare/identifierar brister i truppen -> värvar i hopp om att spelaren i fråga ska förstärka laget. Respekterar det mer än att inte agera alls.

Nej, det är du som missar poängen. Att de spelarna ger en fingervisning om hur marknaden ser ut. En handfull mediokra spelare. Och att de som har förstärkt är lag som är i *större* behov av förstärkningar. Förutom Växjö, som alltid värvar oavsett eftersom de verkar ha en outsinnlig kassa. Om en spelare bryter en nagel så tar de in en ersättare.

För att citera vad Sanny Lindström skrev bara för ett par timmar sen:
"Marknaden känns stendöd"

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav jordfelsbrytare » 15 februari 2019, 17:57

Inne på samma resonemang som Dekman mfl. Ska det värvas ska det vara en riktig bomb(inte så troligt)
Eller Ejdsell,Engvall,Elliot,Almqvist eller liknande= Spelare som känner väl till HV71 och som klubben känner väl till= Låg risk och stor chans för bra resultat.

Om det enda som finns på marknaden är Strömvall för enorm summa som aldrig levererat i Shl så nej tack!
Som nämnts tidigare Djurgåden värvar från Pantern, Malmö plockar upp 2 juniorer osv. Säger väl väldigt mycket om hur iskall marknaden är?(inget illa menat mot ovan nämnda spelare)
Jag tror inte att befintlig trupp kommer räcka till för att slåss om guldet. Men man ska ju inte heller värva för sakens skull som Hult gjorde förra året. Man har en ekonomi att förhålla sig till vilket kanske lätt glöms bort i frustrationen och längtan efter nya spelare. Sitter man i företagsledningen så måste man alltid göra en bedömning om det är värt att gå över budget. Som tex 13/14 var det va? Då värvade man ju 4 spetsspelare när man låg skrynkligt till med facit i hand såklart helt rätt. I värsta fall hade klubben åkt ur SHl så helt rätt beslut.

Om kokkoo vill ha fantasti summor för Strömvall vad tror ni då att KHL respektive NHL/AHL vill ha för att släppa sina respektive spelare?
Senast redigerad av jordfelsbrytare 15 februari 2019, 18:01, redigerad totalt 1 gång.
jordfelsbrytare

Inläggav Kamy » 15 februari 2019, 17:59

dekman skrev:
håvesjuttioett skrev:Hur är det inte relevant? Du missar poängen igen, andra lag tappar spelare/identifierar brister i truppen -> värvar i hopp om att spelaren i fråga ska förstärka laget. Respekterar det mer än att inte agera alls.

Nej, det är du som missar poängen. Att de spelarna ger en fingervisning om hur marknaden ser ut. En handfull mediokra spelare. Och att de som har förstärkt är lag som är i *större* behov av förstärkningar. Förutom Växjö, som alltid värvar oavsett eftersom de verkar ha en outsinnlig kassa. Om en spelare bryter en nagel så tar de in en ersättare.

Evertsson exempelvis lyckas gång på gång hitta spelare som inte finns på marknaden. Vad säger att Hult inte kan göra samma sak? Vill man så kan man.
Kamy

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 17:59

håvesjuttioett skrev:
Diabolics skrev:

Hur va de nu, är vissa medlemmar irriterade på vissa moderatorers översittarbeteende? ;)
Försöker bara få fram min poäng, sett till värvningar inför säsonger är jag supernöjd med Hult.

Inte alls, jag hänger bara inte med. Det är så många som gett uttryck för så mycket. Låt mig få försöka beskriva min tolkning av din tes:

Du ser att andra lyckas med värvning. Du gillar att de agerar. Du bryr dig mindre om orsakerna till att de agerar, eller vilken aktion de tar. Du ser att HV71 inte agerar. Du vill att HV71 agerar med argumentet att det är bättre att göra något än inget alls.

Är det i närheten av din tes?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2019, 18:03

Diabolics skrev:Inte alls, jag hänger bara inte med. Det är så många som gett uttryck för så mycket. Låt mig få försöka beskriva min tolkning av din tes:

Du ser att andra lyckas med värvning. Du gillar att de agerar. Du bryr dig mindre om orsakerna till att de agerar, eller vilken aktion de tar. Du ser att HV71 inte agerar. Du vill att HV71 agerar med argumentet att det är bättre att göra något än inget alls.

Nästan. Ser att andra lag värvar i hopp om att förstärka. Tappar en framstående spelare under säsongens gång -> försöker göra något åt det. Vi tappar Sandberg, ev. Thörnberg och får höra att det kan komma in bredd dagen innan deadline. Förstår du vad jag menar?
håvesjuttioett

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 18:04

Kamy skrev:Evertsson exempelvis lyckas gång på gång hitta spelare som inte finns på marknaden. Vad säger att Hult inte kan göra samma sak? Vill man så kan man.

Ja, det är Evertssons styrkor. Han är duktig på att:
1. Hitta spelare i lägre divisioner som blommar ut
2. Få till sig spelare som är lite på "dekis" men som får en ny chans i Växjö
3. Utnyttja kontaktnätet som han fått genom att Växjö har haft 10 000 transatlanter genom åren.

Typ så.

Versteeg är t.ex ett typexempel på 2+3 i kombination. En spelare som haft två misslyckade säsonger bakom sig OCH som känner flera spelare med anknytning till Växjö.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 18:05

Kamy skrev:Vill man så kan man.

Det där är bara sådant man skriver i självhjälpsböcker.

Bara för att en person i sverige är extra bra på att värva så betyder det inte att alla andra är jättedåliga. Logiken släpar efter. Det är klart det vore kul om det vore HV71 som hade de absolut bästa kontakterna (och den bottenlösa kommundopningen... eller nä) som genererar riktiga värvningsklipp. Nu har vi kanske inte det. Men jag inser att det kan vara good enough och att alltid jämföra med en outlier ger en skev bild av verkligheten.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav dekman » 15 februari 2019, 18:08

håvesjuttioett skrev:
Diabolics skrev:Inte alls, jag hänger bara inte med. Det är så många som gett uttryck för så mycket. Låt mig få försöka beskriva min tolkning av din tes:

Nästan. Ser att andra lag värvar i hopp om att förstärka. Tappar en framstående spelare under säsongens gång -> försöker göra något åt det. Vi tappar Sandberg, ev. Thörnberg och får höra att det kan komma in bredd dagen innan deadline. Förstår du vad jag menar?

Vi tog ju in Sandberg som *förstärkning*. Sen var det ju ren och skär otur att han åkte på sin sjukdom/skada. Sen hade man inte räknat med att Thörnberg skulle åka på ett bakslag - igen. Och då står man där med två riktiga toppspelare borta, men med en nästan död marknad. Vad skulle man göra då? Plocka in Hardt? Att deras skador och bakslag sammanfallde med att HV gjort den största förändringen av spel pga tränarbyte sen typ Eldkvarn brann - gör att jag förstår att man inte hoppar på första bästa, eller ens ser det som en nödvändighet att leta ersättare.

Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2019, 18:08

dekman skrev:

Att de som värvat är i större behov är subjektivt. Djurgården och Frölunda låg före oss i tabellen när de plockade in spelare. Ifrågasätter inte det faktum att marknaden är död, om så nu är fallet. Om det inte finns en enda spelare ledig som kan förstärka oss, fine. Men ser gärna att man iallafall försöker, vilket Hults senaste uttalande inte pekar mot (inser att också bredd i sig förstärker, men du fattar).
håvesjuttioett

Inläggav Kamy » 15 februari 2019, 18:10

dekman skrev:Text.

Min poäng är att det finns säkert fler spelare än det som finns på "marknaden". Hult har ju haft flera månader på sig att agera. Är nuvarande trupp hel och kry, så tror jag dom kan gå mycket långt. Men serien är den jämnaste jag någonsin varit med om, så skador på 1-2 nyckelspelare så är det är nog kört.

Jag som supporter anser Hult borde agerat tidigare och inte vänta in sista dagen/veckan. Tycker man borde varit bättre förberedd inför det som komma skall. Speciellt när andra lag lyckas bredda sina trupper (oavsett orsak).

Men sedan håller jag med om att man inte ska betala några fantasisummor eller överpriser till tillgängliga spelare. Min kritik är mot oförmåga att inte kunna hitta spelare som inte finns på marknaden, samt passiviteten senaste månaderna.
Kamy

Inläggav Kamy » 15 februari 2019, 18:16

Diabolics skrev:
Kamy skrev:Vill man så kan man.

Det där är bara sådant man skriver i självhjälpsböcker.

Bara för att en person i sverige är extra bra på att värva så betyder det inte att alla andra är jättedåliga. Logiken släpar efter. Det är klart det vore kul om det vore HV71 som hade de absolut bästa kontakterna (och den bottenlösa kommundopningen... eller nä) som genererar riktiga värvningsklipp. Nu har vi kanske inte det. Men jag inser att det kan vara good enough och att alltid jämföra med en outlier ger en skev bild av verkligheten.

Varför ska jag inte jämföra med den som är bäst och strävan att nå dit? Hv ska vara ett topplag och bäst i småland. Det är bara en tidsfråga innan ett lag som funnits i SHL i 8 år kommer att gå förbi Hv om man inte strävar efter att bli bäst på alla plan.

Och lägg inte ord i min mun, jag har inte skrivit någonstans att alla andra är jättedåliga. "Logiken släpar efter" Så trött på ditt nedvärderande sätt att bemöta diskussioner.
Kamy

Inläggav Diabolics » 15 februari 2019, 18:22

håvesjuttioett skrev:

Jag kan inte lova att jag förstår fullt ut då vi troligen tänker väldigt olika kring detta. Jag tolkar det som att du har sett uttalanden från Hult och tolkat dessa samt skadesituationen som att det finns ett löfte från HV71 att värva spets.

Således blir du besviken/känner dig lurad vid en värvning av bredd eller ingen värvning alls.

Något sådant?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2019, 18:23

dekman skrev:
håvesjuttioett skrev:

Vi tog ju in Sandberg som *förstärkning*. Sen var det ju ren och skär otur att han åkte på sin sjukdom/skada. Sen hade man inte räknat med att Thörnberg skulle åka på ett bakslag - igen. Och då står man där med två riktiga toppspelare borta, men med en nästan död marknad. Vad skulle man göra då? Plocka in Hardt? Att deras skador och bakslag sammanfallde med att HV gjort den största förändringen av spel pga tränarbyte sen typ Eldkvarn brann - gör att jag förstår att man inte hoppar på första bästa, eller ens ser det som en nödvändighet att leta ersättare.

Att vi tog in Sandberg, tumme upp!
När han sen blir skadad tycker jag man bör försöka ersätta honom och inte ge sig ut på en breddjakt.

Köper dock ditt argument att man inte ska värva för värvandets skull iom. hur bra vi spelat sen tränarbytet.
håvesjuttioett

Inläggav jordfelsbrytare » 15 februari 2019, 18:24

https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... a-veteran/
Malmö överväger Per Ledin.... Återigen inget ont om Ledin. Men det säger väldigt mycket om marknaden.
jordfelsbrytare

FöregåendeNästa

Återgå till HV71