Tråden Om Lagbygget 18/19

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden Om Lagbygget 18/19

Inläggav Calle2 » 5 maj 2018, 22:05

lejacques skrev:Måste skriva av mig. Var ju kritisk till Lauridsen tidigare. Men dagen efter att det landat så ser jag, eller tror jag mig se vad Hult försöker göra. I det här fallet att återskapa backuppsättningen från 2017.

Tänk ungefär så här och ta med i beräkningen vilka förväntningar vi hade på backarna då:
Almqvist - ?
Reese - ?
Lehtonen - Lauridsen
Pilut - Fehérváry
Borgman - Strömberg
Berglund - Berglund
Persson - Persson
Hansson - Ytterell

Vad gäller poängen ska man nog inte stirra sig blind på det. Vår bäste back Almqvist gjorde väl 19 poäng i grundserien 2017.

Tror Hult vill ha en jämn backsida där man kan rulla. Lindbom gillar ju det. Tror vi med det i åtanke inte ska förvänta oss några dunderbackar på de kvarstående platserna. Typ Donovan på sin höjd. Men som sagt, det verkar ju finnas ett mönster i det här fallet, som i alla fall jag köper.

Sen tycker jag det är rimligt att bredda backsidan redan nu med spelare som Lauridsen och Fehérváry, i stället för att försöka sig på desperata nödlösningar som Zanetti och Styrman när säsongen väl är igång.

Det dock en väldig skillnad i erfarenhet. Inför guldsäsongen hade de sju backar som sedan fick mest speltid över 2000 SHL/AHL/Liiga-matcher och ca 150 KHL/NHL-matcher. Om vi räknar bort Pilut har våra sex resterande backar inför nästa säsong totalt ca 1000 SHL/AHL/Liiga-matcher och 0 KHL/NHL-matcher. Ska vi komma i närheten av erfarenheten från guldsäsongen är det två toppbackar i SHL som ska in. Jag känner att man kanske försöker göra det som skedde 2015/2016 och 2016/2017 det vill säga jobba ihop en stark grupp under första säsongen, behålla merparten av truppen och gå för topp fyra säsong två.
Calle2

Inläggav Herkie82 » 6 maj 2018, 08:48

lejacques skrev:Måste skriva av mig. Var ju kritisk till Lauridsen tidigare. Men dagen efter att det landat så ser jag, eller tror jag mig se vad Hult försöker göra. I det här fallet att återskapa backuppsättningen från 2017.

Tänk ungefär så här och ta med i beräkningen vilka förväntningar vi hade på backarna då:
Almqvist - ?
Reese - ?
Lehtonen - Lauridsen
Pilut - Fehérváry
Borgman - Strömberg
Berglund - Berglund
Persson - Persson
Hansson - Ytterell

Vad gäller poängen ska man nog inte stirra sig blind på det. Vår bäste back Almqvist gjorde väl 19 poäng i grundserien 2017.

Tror Hult vill ha en jämn backsida där man kan rulla. Lindbom gillar ju det. Tror vi med det i åtanke inte ska förvänta oss några dunderbackar på de kvarstående platserna. Typ Donovan på sin höjd. Men som sagt, det verkar ju finnas ett mönster i det här fallet, som i alla fall jag köper.

Sen tycker jag det är rimligt att bredda backsidan redan nu med spelare som Lauridsen och Fehérváry, i stället för att försöka sig på desperata nödlösningar som Zanetti och Styrman när säsongen väl är igång.

Tror inte du ska jämföra Lehtonen med Lauridsen. Tror det är en ganska stor skillnad i individuell skicklighet där. Jag håller med folk att man inte ska döma någon som gjort exakt 0 matcher men jag förstår inte värvningen av Lauridsen ändå. Gick in och luskade lite på Leksands forum och där öser de ju inte beröm över han direkt.

Lauridsenvärvningen är för mig obegriplig för att han är en spelartyp vi inte har något nämnvärt behov av och han är dessutom troligtvis vår sämsta back i den rollen. Jag känner denna värvningen lite som jag gjorde med Mats Trygg. Jag förstår helt enkelt inte tanken. Jag hoppas dock poletten trillar ner i november nån gång när Lauridsen dominerar i egen zon.
Herkie82

Inläggav Nutarviguld » 6 maj 2018, 11:04

Enda logiska orsaken som jag kan köpa är att man fick honom sjukt billigt och tänker att man fick mycket bredd för pengarna
Nutarviguld

Inläggav sussan » 8 maj 2018, 07:13

Regnet skrev:
sussan skrev:
Regnet skrev:Känns som de flesta här är överens om att vi behöver lite målskyttar.

En sådan är ju Brian Lerg vars kontrakt gått ut. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9428. En riktig målsytt och tekniskt skicklig. Vet inte om han är mest intresserad av att fara utomlands och väljer Rögle om det inte blir så. Oavsett så är det några av den typen av spelare jag skulle vilja ha in i laget nu.

Lerg har fått ett bud på 190000 av Rögle. Nu har han 7 dagar på sig att bestämma sig om han ska vara kvar i Rögle eller om han kommer att söka sig vidare.
Visst är han riktigt bra men är han över 190 tusen bra?

Öh, källa på det? Löner är ju inget man går ut med och speciellt inte löne-erbjudanden som inte är påkritade än.

Inte allt som läker ut är genom offentliga kanaler.
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav hammare7 » 8 maj 2018, 11:17

Åhman lånad ut till Oskarshamn, perfekt för Adam
hammare7

Inläggav Calle2 » 11 maj 2018, 20:52

Många SHL lag har landat bra backar nu. Senast Frölunda med Genoway. Kom igen nu, HV!
Calle2

Inläggav Etrox » 11 maj 2018, 21:07

Eftersom Lillis? sa att man har spelare på G men att de fortfarande spelar så gissar jag på att de är i VM / AHL och då kommer det dröja ytterligare någon vecka innan vi får in två extremt offensiva rightbackar. I övrigt är jag jäkligt nöjd med laget så här länge. Vi har nästan två SHL-lag som tillhör mittenskicket av tabellen. Med två kungliga PP backar samt Önerud/Petersson (drömmen) så har vi ett lag för topp 4.
Etrox

Inläggav Garlic » 11 maj 2018, 21:35

Etrox skrev:Eftersom Lillis? sa att man har spelare på G men att de fortfarande spelar så gissar jag på att de är i VM / AHL och då kommer det dröja ytterligare någon vecka innan vi får in två extremt offensiva rightbackar. I övrigt är jag jäkligt nöjd med laget så här länge. Vi har nästan två SHL-lag som tillhör mittenskicket av tabellen. Med två kungliga PP backar samt Önerud/Petersson (drömmen) så har vi ett lag för topp 4.

Hur kan du va nöjd? För mycket breddspelare på fw-sidan och backuppsättningen långt ifrån klar. Enda som ser positivt ut är mv-sidan.
Garlic

Inläggav Etrox » 12 maj 2018, 02:03

Garlic skrev:
Etrox skrev:Eftersom Lillis? sa att man har spelare på G men att de fortfarande spelar så gissar jag på att de är i VM / AHL och då kommer det dröja ytterligare någon vecka innan vi får in två extremt offensiva rightbackar. I övrigt är jag jäkligt nöjd med laget så här länge. Vi har nästan två SHL-lag som tillhör mittenskicket av tabellen. Med två kungliga PP backar samt Önerud/Petersson (drömmen) så har vi ett lag för topp 4.

Hur kan du va nöjd? För mycket breddspelare på fw-sidan och backuppsättningen långt ifrån klar. Enda som ser positivt ut är mv-sidan.

Som du kan läsa så är jag jäkligt nöjd med laget så här länge. det är fan mitten av maj, chilla gunilla! Får vi in två PP-backar och Önerud/Petersson så är det klart sen.
Etrox

Inläggav Nick » 12 maj 2018, 09:57

Etrox skrev:
Garlic skrev:

Som du kan läsa så är jag jäkligt nöjd med laget så här länge. det är fan mitten av maj, chilla gunilla! Får vi in två PP-backar och Önerud/Petersson så är det klart sen.

Håller med här. Folk tror/ tycker helst att laget skall vara färdigt i april. Funkar ju inte så. Är alldeles övertygad om att vi kommer ha ett lag som är med o slåss om guldet.
Nick

Inläggav Garlic » 12 maj 2018, 10:14

Ja om man börjar rensa mellanmjölken som Figren, Erik Andersson, Isak Brännström och Ytterell och fyller på med 4-5 spetsspelare så tror också att det kommer bli bra...
Garlic

Inläggav Andersson711 » 15 maj 2018, 08:51

NY(Önerud)-Ljungh-NY(Petersson)
NY-NY

Tedenby-Andersson-Wännström
Strömberg-Fehérváry

Törngren-Gustafsson-Thörnberg
Berglund-Persson

Sundh-Bengtsson-Johnsson
Lauridsen-Ytterell

Figren
Wärn
Brännström
Andersson

Jo fan, det ska kunna gå att få ihop ngt av detta, så länge vi får in 2 forwards och 2 backar av yttersta klass. 8 så pass etablerade backar kanske är att ta i så hade inte skadat om man släppte en av dem (Ytterell) och lät en back från J-20 plocka den platsen ist.
Svårt att se hur Figge och de andra forwardsen jag ställt över ska kunna ta en tröja förutom vid skador. Är Figren redo att stå vid sidan och vänta på sin chans? Kanske bättre att släppa honom till ett lag som kan ge honom en större roll. Brännström borde kunna lånas ut (IKO) för att komma tillbaka ordentligt redo för SHL 19/20. Wärn och Andersson är det lika bra att bryta med.
Andersson711
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 15 maj 2018, 09:03

Andersson711 skrev:NY(Önerud)-Ljungh-NY(Petersson)
NY-NY

Strömberg-Fehérváry

Berglund-Persson

Sundh-Bengtsson-Johnsson
Lauridsen-Ytterell

Figren
Wärn
Brännström
Andersson

Jo fan, det ska kunna gå att få ihop ngt av detta, så länge vi får in 2 forwards och 2 backar av yttersta klass. 8 så pass etablerade backar kanske är att ta i så hade inte skadat om man släppte en av dem (Ytterell) och lät en back från J-20 plocka den platsen ist.
Svårt att se hur Figge och de andra forwardsen jag ställt över ska kunna ta en tröja förutom vid skador. Är Figren redo att stå vid sidan och vänta på sin chans? Kanske bättre att släppa honom till ett lag som kan ge honom en större roll. Brännström borde kunna lånas ut (IKO) för att komma tillbaka ordentligt redo för SHL 19/20. Wärn och Andersson är det lika bra att bryta med.

Jävligt spot on skulle jag vilja säga, precis samma kedjor jag hade önskat också och OM det blir såhär då är vi helt klart ett grymt lag, men om typ din andra kedja blir vår första kedja vilket jag tyvärr misstänker, då ser det inte bra ut. Verkar ju som att Hult enbart letar efter 1 forward ÄVEN efter Ullström gick ? hoppas verkligen jag har missuppfattat det
Nutarviguld

Inläggav Rickardhv » 15 maj 2018, 10:00

De flesta här tycks tro att det bara är att göra sig av med halva laget så fort en dålig säsong kommer.
Rickardhv

Inläggav Andersson711 » 15 maj 2018, 10:08

Rickardhv skrev:De flesta här tycks tro att det bara är att göra sig av med halva laget så fort en dålig säsong kommer.

Halva laget? Var gjorde jag mig av med halva laget?
Andersson711
Moderator

Inläggav RiWi » 15 maj 2018, 11:00

NY-NY

Strömberg-Fehérváry

Berglund-Persson

Sundh-Bengtsson-Johnsson
Lauridsen-Ytterell

Figren
Wärn
Brännström
Andersson

Måste ändå älska optimisten i dig...
"Jo fan, det ska kunna gå att få ihop ngt av detta" så länge vi gör oss av med 3 spelare som värvades inför förra säsongen, och får in 4st av yttersta klass.

Om det är detta som krävs säger det väl en hel del om hur j**** dåligt det är byggt i grunden, och att detta ska lösas på en sommar är nog lite väl mycket att hoppas på...
RiWi

Inläggav lejacques » 15 maj 2018, 11:07

Att i maj "bara" ha kvar två till fyra toppplatser kvar att fylla måste väl ändå räknas som att man gjort ett bra grundarbete?
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav PapaEmeritus » 15 maj 2018, 11:58

lejacques skrev:Att i maj "bara" ha kvar två till fyra toppplatser kvar att fylla måste väl ändå räknas som att man gjort ett bra grundarbete?

Det tycker jag också. Spetsvärvningarna kommer sällan i april/maj.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Andersson711 » 15 maj 2018, 11:59

RiWi skrev:
NY-NY

Strömberg-Fehérváry

Berglund-Persson

Sundh-Bengtsson-Johnsson
Lauridsen-Ytterell

Figren
Wärn
Brännström
Andersson

Måste ändå älska optimisten i dig...
"Jo fan, det ska kunna gå att få ihop ngt av detta" så länge vi gör oss av med 3 spelare som värvades inför förra säsongen, och får in 4st av yttersta klass.

Om det är detta som krävs säger det väl en hel del om hur j**** dåligt det är byggt i grunden, och att detta ska lösas på en sommar är nog lite väl mycket att hoppas på...

Haha det lät nog värre än vad jag menade. Känslan är ju ändå att man bör söka poängspelare. Sen är jag i grunden en jävligt positiv man, det tycker jag framgår rätt klart av mina inlägg.
Andersson711
Moderator

Inläggav Andersson711 » 15 maj 2018, 12:00

lejacques skrev:Att i maj "bara" ha kvar två till fyra toppplatser kvar att fylla måste väl ändå räknas som att man gjort ett bra grundarbete?

Håller med även om det är förbannat jobbigt att vänta på de bärande spelarna.
Andersson711
Moderator

Inläggav Håvvee71 » 15 maj 2018, 17:18

Det var helt enkelt bättre förr. Går inte jämföra dagens spelare med för ett par år sen. Innan KHL och andra ligor snabbt blev populära. Det tog tyvärr udden av den Svenska ligan. Visst, det finns fortfarande ett par stycken lag i våran liga som lyckas hitta ett och annat guldkorn. Men överlag så har S H L blivit en allt sämre liga, tyvärr. Vi kan inte vänta oss samma kaliber till spelare som vi hade förr. För att ta ett helt random exempel så tar vi laget i HV71 året 2008/2009:

Målvakter

Andersson
Bengtsson
Liv

Backar

Angell
Björk
Grillfors
Gustavsson
Halvardsson
Karlsson
Laitinen
Louma
Petrasek
Puistola
Torp
Williamsson

Forwards

Andersson
Beech
Davidsson
Eriksson
Falk
Fredriksson
Hagos
Hrdina
Johansson
Laine
Lindström
Melin
Petersson
Piros
Ståål
Tedenby
Thörnberg
Ullström
Voutilainen
Önerud

Med andra ord så går det inte att jämföra spelarna som huserade i Svenska ligan då med nu. Jag är fortfarande av den åsikten att allt fallerade när Stefan Liv dog. Undantaget vid SM Guldet 2017 (Som vi faktiskt inte hade vunnit om vi mött t.ex Skellefteå, Frölunda i semifinalen) Vi hade väldigt mycket tur vid senaste SM Guldet och marginalerna var med oss. Det var ingen överkörning eller överlägsenhet från HV71 som vid t.ex guldet 2004 eller 2008.

En annan sak som saknats hos HV71 enda sen Fredrik Stillman försvann är de finska spelarna. Efter Stillmans avgång valde HV71 att dumpa finnarna och börja kolla på Nordamerikanerna istället. Inget ont om dem, ett fåtal har t o m lyckats, men de valde fel. Finska spelare har exakt den bilden av hockey som HV71 vill stå för. Att släppa "Finnspåret" var enligt mig en stor bidragande orsak till att säsong efter säsong blivit sämre, givetvis tillsammans med att fler spelare väljer KHL och andra ligor före SHL.

Sen går det alltid diskutera om Johan Hult är rätt man för jobbet eller inte. Tycker han är bra som helhet, dock saknas väl den där lilla extra fingertoppskänslan som en del andra sportchefer besitter. Sen får man inte heller glömma att förr bad spelare att få komma till HV71, idag är det nästan tvärtom. Att vi ska räkna med att några fler toppspelare ansluter är nog inte helt självklart. Det vi har nu kan mycket väl vara truppen som går på is. Att vi vid senare tillfälle kommer att fylla på efterhand är jag dock säker på.

En av moderatorerna på forumet (SirWard) var förra året helt säker på att André Pettersson skulle komma tillbaka till säsongen 2017/2018. Han hade fel då. Även nu syns han skriva i inlägg att Simon Önerud är 100% klar för HV71. Inget av det han säger verkar dock stämma, så vi borde ta det han säger med en nypa salt. Jag tror inte alls att Simon Önerud är 100% klar för HV71.

Med pappret framför mig nu så är det många spelare som inte borde fått fortsätta spela i HV71 efter förra årets säsong. Flera spelare som faktiskt borde fått lämna. Det är också en sak som bidrar. Det har blivit mer och mer mesigt för varje år som går. Det ska gullas och både en 2:a och 3:e chans ska ges. Det håller inte på den här nivån. Flertalet spelare i årets nuvarande trupp ställer jag mig stort frågande till. Har de inte utvecklats mer under de senaste 3-4 åren så kommer dom inte heller bli bättre nästa år. Sen detta med hjärta för klubben. Absolut, men när en spelares bästa tid har passerat så måste man även inse det. Inte ha kvar nån i laget bara för att han har ett stort klubbhjärta och var helt magisk för 3 år sen. Då var då och nu är nu. Det måste man kunna skilja på. Detta handlar om ett arbete där man varje dag ska göra sitt yttersta för att lyckas. Då håller det inte att gulla med föredettingar och snack som att bara för att de spelat i HV71 hela livet och öste in poäng 2014 så ska de vara kvar. Ge dom en chans, ok, men ser man att det inte fungerar längre så måste man vara så proffsig så man tar beslutet att säga upp deras kontrakt. Om inte för deras egna skull, så för klubbens bästa.

Blev ett långt, men förhoppningsvis intressant inlägg att läsa.

Fridens liljor, kippis
Jukka Voutilainen "Ta det lite piano först, förra gången jag drack lite för mycket champagne"
https://www.youtube.com/watch?v=2KWrIqv_fxs
Håvvee71

Inläggav Rickardhv » 15 maj 2018, 21:05

Andersson711 skrev:
Rickardhv skrev:De flesta här tycks tro att det bara är att göra sig av med halva laget så fort en dålig säsong kommer.

Därt?
Rickardhv

Inläggav Andersson711 » 15 maj 2018, 21:48

Rickardhv skrev:
Andersson711 skrev:

Därt?

Därt?
Wärn, Andersson och Brännström (utlåning) motsvarar halva laget? Fräckt..
Andersson711
Moderator

Inläggav Andersson711 » 15 maj 2018, 23:08

Happ. Där rök Pilut. Vår backsida lämnar en del att önska. Lycka till Johan och Johan, ni har en jäkla utmaning framför er för att klara de ställda målen.
Andersson711
Moderator

Inläggav frippe-borås » 16 maj 2018, 09:20

Ja jösses! Nu har vi ett riktigt tungt försvar.
Blir till att skippa semestern för Hult och leta klassbackar!

Men bli inte förvånade om namn som Trygg, Zanetti dyker upp!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav håvesjuttioett » 17 maj 2018, 22:21

Nu när det är klart att Engvall och Pilut försvinner blir det lite tydligare var det finns luckor i laget. Tycker personligen det behövs två forwards för en 1:a-/2:a-kedja och ett helt nytt första backpar.

Vad TROR ni Hult kommer att ta in innan fönstret stänger? Och vad HOPPAS ni på?
håvesjuttioett

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2018, 08:23

håvesjuttioett skrev:Nu när det är klart att Engvall och Pilut försvinner blir det lite tydligare var det finns luckor i laget. Tycker personligen det behövs två forwards för en 1:a-/2:a-kedja och ett helt nytt första backpar.

Vad TROR ni Hult kommer att ta in innan fönstret stänger? Och vad HOPPAS ni på?

Yupp i princip en hel första femma saknas, ev att vi har en center till första men behövs definitivt två forwards två backar till en leading line
Nutarviguld

Inläggav hammare7 » 18 maj 2018, 12:05

Perfekt Önerud klar, nu är forwards besättningen troligtvis klar. Finns säker plats över till andre men annars tror jag det är denna uppsättning vi får se när säsongen startar
hammare7

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2018, 13:57

Engwall ullström måste ju ersättas
Nutarviguld

Inläggav hammare7 » 18 maj 2018, 14:11

Nutarviguld skrev:Engwall ullström måste ju ersättas

J Andersson är ullström, engvall- törngren Sweat mot Önerud.

Om de ej bryts kontrakt så ser jag inte många öppna platser kvar
hammare7

FöregåendeNästa

Återgå till HV71