Tråden om: SHL

Här kan vi diskutera all annan hockey; Elitserien, Allsvenskan, NHL, AHL, KHL etc.

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om SHL: 2014/2015!

Inläggav Razz » 10 juni 2014, 18:31

Las Rayas Azules skrev:Ja, men det hade ju varit mer fördelaktigt för Brynäs om kommunen lät dem ha reklam också såklart.

Ja, det är för jävligt att kommunen inte tillåter andra företag att synas på deras reklamplatser.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Las Rayas Azules » 10 juni 2014, 18:38

Razz skrev:
Las Rayas Azules skrev:Ja, men det hade ju varit mer fördelaktigt för Brynäs om kommunen lät dem ha reklam också såklart.

Ja, det är för jävligt att kommunen inte tillåter andra företag att synas på deras reklamplatser.

Har jag sagt det? Lägg av med att lägga ord i min mun bara för att du inte har något att komma med.

Det är klart att Brynäs hade tjänat på om kommunen hade ställt upp med pengar och samtidigt tillåtit dem att ta in pengar från andra.
Las Rayas Azules

Inläggav Razz » 10 juni 2014, 18:43

Las Rayas Azules skrev:
Razz skrev:

Har jag sagt det? Lägg av med att lägga ord i min mun bara för att du inte har något att komma med.

Det är klart att Brynäs hade tjänat på om kommunen hade ställt upp med pengar och samtidigt tillåtit dem att ta in pengar från andra.

Hela tanken med att kommunen går in och sponsrar är att klubbmärket ska synas mer. Varför skulle kommunen betala lite extra för det och sedan låta Brynäs plocka in andra företag så att klubbmärket inte syns lika väl?

Självklart hade dom tjänat mer på det men det är lite "äta kakan och spara kakan"-diskussion.

EDIT: HV hade tex tjänat mer pengar om Husqvarna AB hade köpt reklamplatser och sedan låtit HV sälja dom igen till andra företag. DÅ hade vi kunnat casha in.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Las Rayas Azules » 10 juni 2014, 20:40

Razz skrev:Hela tanken med att kommunen går in och sponsrar är att klubbmärket ska synas mer. Varför skulle kommunen betala lite extra för det och sedan låta Brynäs plocka in andra företag så att klubbmärket inte syns lika väl?

Självklart hade dom tjänat mer på det men det är lite "äta kakan och spara kakan"-diskussion.

EDIT: HV hade tex tjänat mer pengar om Husqvarna AB hade köpt reklamplatser och sedan låtit HV sälja dom igen till andra företag. DÅ hade vi kunnat casha in.

Så du menar att det går att jämföra HAB med kommunen? Kommunen får exponering så fort Brynäs nämns, det får inte Husqvarna med HV. Alla kommuner ger stöd åt sina föreningar, men hur många är det som har reklamfria tröjor?

Om Brynäs hade kunnat ta in mer pengar hade de fått ett bättre lag och mer exponering, vilket ger mer exponering för kommunen. Det är inte jämförbart med att Husqvarna går in och bara ger HV pengar utan att synas. Det är inte direkt så att folk kommer tänka "Oj, Brynäs har ingen reklam, vilken bra kommun de måste komma ifrån".
Las Rayas Azules

Inläggav Razz » 11 juni 2014, 07:14

Las Rayas Azules skrev:
Razz skrev:Hela tanken med att kommunen går in och sponsrar är att klubbmärket ska synas mer. Varför skulle kommunen betala lite extra för det och sedan låta Brynäs plocka in andra företag så att klubbmärket inte syns lika väl?

Så du menar att det går att jämföra HAB med kommunen? Kommunen får exponering så fort Brynäs nämns, det får inte Husqvarna med HV. Alla kommuner ger stöd åt sina föreningar, men hur många är det som har reklamfria tröjor?

Om Brynäs hade kunnat ta in mer pengar hade de fått ett bättre lag och mer exponering, vilket ger mer exponering för kommunen. Det är inte jämförbart med att Husqvarna går in och bara ger HV pengar utan att synas. Det är inte direkt så att folk kommer tänka "Oj, Brynäs har ingen reklam, vilken bra kommun de måste komma ifrån".

Du verkar inte förstå. Man kan inte sälja reklamplatsen på tröjorna två gånger.

"Gävle kommun betalar för att endast klubbmärket och Unicefs logga ska finnas på ställen, skriver GD.se."
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav FirstSwitch » 11 juni 2014, 12:52

Nya ändringar till SHL nästa säsong:
*Mittzonen blir tre meter kortare, Anfallszonen utökas med en och en halv meter.
*Hybridicning (samma som NHL kört denna säsongen)
FirstSwitch

Inläggav Henning » 11 juni 2014, 15:06

FirstSwitch skrev:Nya ändringar till SHL nästa säsong:
*Mittzonen blir tre meter kortare, Anfallszonen utökas med en och en halv meter.
*Hybridicning (samma som NHL kört denna säsongen)

Spännande ändringar, framförallt hybridicingen.
Förhoppningsvis får vi se mer fart och fläkt då, men bibehåller säkerheten på en godkänd nivå.

Någon som vet hur det ser ut med utbytandet av mjukare plexi ute i arenorna? Jag vet att HV bytte här om året, men har andra gjort det med?
Henning

Inläggav FirstSwitch » 11 juni 2014, 16:25

@Henning, är ganska säker på att det var ett krav som genomfördes för drygt 2-3 år sen att inför säsongen 2013 skall alla klubbar i SHL ha bytt till de mjukare plexiglasen.
FirstSwitch

Inläggav RJ--92 » 11 juni 2014, 16:51

FirstSwitch skrev:@Henning, är ganska säker på att det var ett krav som genomfördes för drygt 2-3 år sen att inför säsongen 2013 skall alla klubbar i SHL ha bytt till de mjukare plexiglasen.

Det hela starta väl med skadan på Anti-Jussi Niemi i Ängelholm för nåt år sen nu typ ?
RJ--92

Re: Tråden om: SHL 2014/2015!

Inläggav PapaEmeritus » 23 juni 2014, 12:11

Det här är precis vad jag tycker om SHL inför kommande säsong: http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... urvattnat/

Aldrig någonsin har väl vår stackars liga känts mer ointressant?
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav ateisten » 2 juli 2014, 15:06

Ja listan fylls på..
Oscar Möller klar för AK Bars Kazan. Nu är Skellefteådominansen över!
http://www.hockeysverige.se/2014/07/02/ ... -mastarna/

Förluster:
B Holloway, fw (inte lika framträdande som åren innan och kan ses som en mindre förlust, dock en grymt bra spelare)
J Lindström, fw (bästa spelaren i SHL, helt omöjlig att ersätta)
J Ericsson, fw ("själen" i laget och kapten, jag skulle kalla detta tapp ungefär som om HV skulle förlorat Davidsson efter 2008)
M Karlsson, fw (utvecklats snabbt bland "profilerna i skymundan men är minst lika delaktig i framgångarna)
P Emanuelsson, fw (stor och stark forward som jag tror kommer lyckas i NHL på sikt)
J Frögren, b (inte lika dominant som i FBK, men defensiva backar med den rutinen är svår att ersätta)
J Alm, b (stark och positionssäker likt vår Kolan, bäste back i Skeaik efter Burström)
S Steen, m ((en helt okej andramålvakt, inte lika stor förlust som dom ovanstående)
S Warg, b (ingen förlust)
P-E Bellemare, fw (Strålande i VM och gått till att bli en toppspelare av rang, tung förlust)
O Möller, fw (Målskytt, energiknippe och närmast omöjlig att ersättas)
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Razz » 18 juli 2014, 12:06

Snygga värvningar av Lakers och Luleå. Framförallt Lakers imponerar under silly season.
dumpNchange.blogspot.com
Användarvisningsbild
Razz

Inläggav Pingumannen » 18 juli 2014, 12:21

Jobbigt att erkänna men Växjö, FBK och Luleå har riktigt bra lag, på pappret iallafall.
Användarvisningsbild
Pingumannen

Inläggav lejacques » 28 juli 2014, 13:43

Är medveten om att det är ett tag sedan hockeyligan fattade beslut om en utökning av SHL. Har dock svårt att smälta det.

Är nämligen inte alls positiv till 14 lag. Jag ser på fotbollsallsvenskan där man för några år sedan, i ett desperat försök att vända den negativa trenden med sviktande intresse och dalande publiksiffror, valde att utöka ligan från 14 till 16 lag.

Resultatet: Ännu sämre kvalitet och lägre publiksiffror. De sex år man haft 16 lag har snittet faktiskt varit lägre än de sex åren innan.

Är rädd att något liknande ska hända med SHL. För helt ärligt. Hur stort är intresset för matcher mellan Rögle och Örebro eller Växjö och AIK. Och vad väljer HV-supportern när det vankas hemmamatch två gånger i veckan och valet står mellan Färjestad och Timrå?

Kvaliteten lär inte heller bli bättre. När NHL, KHL och nu även Schweiz dränerar ligan på våra bästa spelare, vilka ska fylla hålen efter dem? Juniorer och allsvenska spelare. Visst, det finns säkerligen guldkorn även bland dessa. Men hur många, och hur länge blir de i sådana fall kvar i Sverige?

Förespråkare av en utökning pratar om att det är vansinne att stänga ligan, som enligt dem är ett säkert sätt att ta död på intresset för svensk hockey. Inte heller jag är för en stängd liga, men varför inte en minskning istället för en utökning av ligan?

Samma tankegångar florerar i fotbollsallsvenskan där man mer och mer sneglar åt Danmark med sina tolv lag.
En minskning av ligan skulle dessutom kunna leda till en ännu öppnare liga om man väljer att även låta de allsvenska lagen få vara med och göra upp om SM-guldet.

Tänk er SHL och SHL2, den så kallade ”andraligan”.
Lag 1-6 i SHL går efter grundserien vidare till kvartsfinal.
Lag 7-8 i SHL går till åttondelsfinal.
Lag 9-10 går till playoff där de möter…

Lag 1-2 från Hockeyallsvenskan. Vinnarna i play off går vidare till åttondelsfinal och spelar dessutom i SHL kommande säsong.
Alla hockeyallsvenska lag har således möjlighet att vinna guld.

En tanke för att fler lag i andraligan skulle ha chans på guldet är att lag 2-4 gör upp om den sista playoffplatsen.

På så sätt skulle svensk hockey vara mer öppen än någonsin. ”Du kan guldsatsa i en lägre division”, samtidigt som grundseriematcherna skulle bli av större intresse för publiken då det är bättre lag som gör upp.
SHL skulle exempelvis kunna ha 45 omgångar (alla möter alla fem gånger). Med den nya Champions League skulle matchantalet ändå bli ungefär detsamma som det varit de senaste åren.

Sorry för långt inlägg. Men den här utökningen som nu väntar SHL tror jag kan bli lite av spiken i kistan för svensk klubbhockey.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav tommy1985a » 4 september 2014, 03:23

Sluttabell 2014/15

1. HV71
2. Brynäs
3. Linköping
4. Frölunda
5. Färjestad
6. Luleå

7. Växjö
8. Skellefteå
9. Örebro
10 Leksand

11. Modo
12. Djurgården

Efter lite mer kött på benen så inser jag att min föregående lista troligtvis behöver ändras lite. Såhär tror jag att SHL slutar 2014/15
Senast redigerad av tommy1985a 6 september 2014, 15:14, redigerad totalt 1 gång.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Junior » 4 september 2014, 11:04

Byt plats på HV och lakers samt Brynäs och Frölunda så är det något mer rimligt i alla fall.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav FirstSwitch » 4 september 2014, 13:50

Känns ganska svårtippa, Växjö är ju lite favoriter och tror vi oxå kan va med topp 4.
1.Växjö
2.Frölunda
3.Färjestad
4.HV71
5.Linköping
6.Luleå
7.Skellefteå
8.Brynäs
9.Modo
10.Leksand
11.Örebro
12.Djurgården
FirstSwitch

Inläggav tommy1985a » 4 september 2014, 13:59

Nja, jag undrar jag. Visst dom namnfattiga lagen kan säkert gå bra också, Men Brynäs har riktigt många spelare som kan kliva fram. Greg Scott, Bill Sweat, Jesper Ollas, Anton Rödin, Bröderna Westerholm, Sen har dom flera unga lovande spelare som kommer slå igenom. Får dom det så blir det en lagmaskin.

Frölunda har tycker jag inte känns på pappret så jättehett, Fast det är klart lite högre kan dom säkert hamna. Men topp 4 lagen är jag nog ganska säker på. Sen om HV71 hamnar 1 eller 4, är svårt att svara på. Men Brynäs och HV71 känns hetast. Så 1-2 där. LHC o Färjestad känns också som hyfsade lag därmed 3-4. Resten har jag svårt att se vilka som kommer sticka ut från de andra. Men Växjö och Luleå är min gissning. Sen är det ganska öppet.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Junior » 4 september 2014, 15:32

Jag tror nog iofs inte Brynäs skulle hamna så lång ner. Men Växjö har till exempel bara bytt upp sig och de var starka redan året innan. Typ samma med FBK.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Las Rayas Azules » 5 september 2014, 03:18

1.Växjö
2.Frölunda
3.Färjestad
4.Skellefteå
5.Linköping
6.HV71
7.Brynäs
8.Luleå
9.Djurgården
10.Modo
11.Leksand
12.Örebro

Så någonting tror jag att det kan bli. Djurgården överraskar och Skellefteås fall blir inte så stort som folk verkar tro. Växjö vinner grundserien, men inte guldet. Frölunda kammar hem alltihop.
Las Rayas Azules

Inläggav chinobar » 15 september 2014, 11:54

Två matcher sedan ett uppehåll, de är då sämst på att göra spelschema numera.
Nästa vecka blir likadan, ingen match sön-ons... vad fan?

Skummar igenom spelschemat och ser att de verkar ha övergett matcher på mån/tis? Tråkigt.
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav tommy1985a » 15 september 2014, 18:47

Ja förr var det ju match 3 gånger i veckan. TIS-TORS-LÖR var ju dom typiska hockeydagarna med full omgång. Tråkigt att man ändrat på det. Fans mer att se fram emot då. 4 dagars uppehåll är för länge. Ser iofs att man kommer in mer på 3 matchers-vecka längre fram. varför inte bara köra det från början?
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Macce » 15 september 2014, 18:50

Våran sportchef Johan Hult i veckans femma:
http://bloggar.aftonbladet.se/hockeyblo ... ans-femma/
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav Bordshockeypampen » 16 september 2014, 08:38

tommy1985a skrev:Ja förr var det ju match 3 gånger i veckan. TIS-TORS-LÖR var ju dom typiska hockeydagarna med full omgång. Tråkigt att man ändrat på det. Fans mer att se fram emot då. 4 dagars uppehåll är för länge. Ser iofs att man kommer in mer på 3 matchers-vecka längre fram. varför inte bara köra det från början?

CHL spelas mest på tisdagar.
De två kvarvarande gruppspelsomgångarna är 23-24 sept och 7-8 okt. Sen är slutspelet inplanerat på sju olika tisdagar från 4 november till 3 februari.
Användarvisningsbild
Bordshockeypampen

Inläggav FirstSwitch » 1 oktober 2014, 21:42

Leksand halkar efter rejält nu, 7 raka förluster och inte en enda poäng tagen. 30 mål! insläppta på 7 matcher, och minus -23 i målskillnad. En till förlust på Lördag för leksingarna och det blir den sämsta seriestarten någonsin för ett lag i elitserien/shl.
FirstSwitch

Inläggav Herkie82 » 4 oktober 2014, 00:51

FirstSwitch skrev:Leksand halkar efter rejält nu, 7 raka förluster och inte en enda poäng tagen. 30 mål! insläppta på 7 matcher, och minus -23 i målskillnad. En till förlust på Lördag för leksingarna och det blir den sämsta seriestarten någonsin för ett lag i elitserien/shl.

Jag lider lite med dem faktiskt. Deras lag känns milt uttryckt "sådär". Tycker det skulle vara surt att förlora dem, man kan säga vad man vill om Leksand men de fyller arenorna på sina bortamatcher, det gör inte Rögle.
Herkie82

Inläggav Junior » 4 oktober 2014, 22:18

Det är ju tråkigt men LHC kan verkligen det här med att scouta nordamerikaner!
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Maidensoldier » 4 oktober 2014, 22:48

Jag har en ganska bitter syn idag. Saik fortsätter vara ett topplag samtidigt som HV halkar efter igen. Vi måste vinna dessa matcher mot topplagen för att bli ett lag att räkna med. Bitter och sur över att verkligheten inte är som man vill, gillar det inte.
Maidensoldier

Inläggav Sir Ward » 5 oktober 2014, 00:42

Detta jävla spelschema och Återigen match först på torsdag mot Lek-sand.
Blir fan galen på detta skitsystem.
Har och skrivit det innan och tycker att matcher ska liras enbart på tisdagar, torsdagar och lördagar.
Givetvis med full omgång och vad tycker ni andra?

Frågat flera i A-laget och gissa deras svar?
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav NightWalker » 5 oktober 2014, 00:49

sir Ward skrev:Detta jävla spelschema och Återigen match först på torsdag mot Lek-sand.
Blir fan galen på detta skitsystem.
Har och skrivit det innan och tycker att matcher ska liras enbart på tisdagar, torsdagar och lördagar.
Givetvis med full omgång och vad tycker ni andra?

Frågat flera i A-laget och gissa deras svar?

Fast de spelar match på tisdag mot JYP? Så denna veckan är det precis som det ska vara.
Men jag håller med dig om att spelschemat har en tendens att inte vara helt optimalt. Bara det inte blir för många "spela matcher, vila i en vecka, spela ett par matcher, mindre upphåll igen"-situationer.
Sedan avskyr jag haltande tabeller vilket det blir då man väljer att splitta upp omgångarna.
NightWalker

FöregåendeNästa

Återgå till Hockeysnack (ej HV71)