Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics
tom_flaska skrev:Är det bara jag eller har klacken börjat extra bra i år?
Tycker att de 2 matcher som spelats i Kinnarps att det varit riktigt bra stämning och ljudvolym på alla repriser och sammandrag plus de matcher man sett i efterhand!
Bygg vidare på detta!
Henning skrev:tom_flaska skrev:Är det bara jag eller har klacken börjat extra bra i år?
Tycker att de 2 matcher som spelats i Kinnarps att det varit riktigt bra stämning och ljudvolym på alla repriser och sammandrag plus de matcher man sett i efterhand!
Bygg vidare på detta!
Rätta mig om jag har fel, men HV har ju bytt ut alla sarger i Kinnarps och därmed micat om med bättre micar i hela arenan också.
En grej jag noterat tidigare år när jag sett på tvn är att jag tänkt att "vad tysta klacken är idag", för att sedan gå in på forumet och läsa att det var "riktigt bra tryck idag" & "Stor eloge till north banks som höll stämningen på topp". Alltså tror jag att ljudet från klacken ut i tvn har varit väldigt bristfällig tidigare år, men något man åtgärdat nu.
Kakelmannen skrev:senast mot skellefteå var de tomma ytor som ett hav på hemmastå! hur kan de se ut så i omgång 2!? SÅ brukar de se ut i serielunken i November en Måndagkväll mot Mora. men inte i omgång 2! Så lite folk som de var i Torsdags har de aldrig varit i KA tror ja.
sir Ward skrev:Var bättre tryck när legendaren Barota höll i trumman.
Den tiden saknar man
Helt rätt. Barota är väl synlig emellanåt men klacken var så vida bättre på Klapp&Klangs tid. Då var det tryck och fokus på laget. Och man gav aldrig upp. Stödde HV i alla matcher oavsett vad det stod. Nu är det alltför stiltje och tyst och när laget som bäst behöver stöd så står alltför många med armarna i kors och deppar.Kakelmannen skrev:Visst står Kaspari Barota på hemmastå numera igen, men han trummar ju inte.
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.
lejacques skrev:Stå på dig cadaza!
sir Ward skrev:Var bättre tryck när legendaren Barota höll i trumman.
Den tiden saknar man
Det var klasskillnad då mot nu. KlappKlang hade en hel långsida till förfogande. Ett evigt pumpande med trumma och ramsor för att heja fram HV. Och gick det emot ja då pumpade man på ännu mer. Nu hamnar armarna i kors och man är tyst. På senare tid är det besynnerligt roligt för många att häckla och håna motståndare istället. Barotas puls när han höll i trumman kommer aldrig att höras igen En sak är säker. Den gjorde att det maldes på ännu mer.#21 skrev:De som påstår att det var bättre tryck förr tack vare Barota, har förmodligen aldrig stått på ståplats...
Som Razz skriver så var det ju många fler aktiva då, jämfört med nu!
Nu är det en extremt liten grupp som håller uppe sången på läktaren, då tyvärr klacken består till 80% av barn och folk i övre medelåldern som inte bidrar ett skit.
Davester skrev:Cred till; Sevin och mrcadaza som orkar argumentera och stå emot påhoppen när lynchmobben med sin ledare i spetsen går till attack för att de inte har förstått vad ni förstår nämligen att elitidrott går ut på att leverera resultat.
mrcadaza skrev:Det var klasskillnad då mot nu. KlappKlang hade en hel långsida till förfogande. Ett evigt pumpande med trumma och ramsor för att heja fram HV. Och gick det emot ja då pumpade man på ännu mer. Nu hamnar armarna i kors och man är tyst. På senare tid är det besynnerligt roligt för många att häckla och håna motståndare istället. Barotas puls när han höll i trumman kommer aldrig att höras igen En sak är säker. Den gjorde att det maldes på ännu mer.#21 skrev:De som påstår att det var bättre tryck förr tack vare Barota, har förmodligen aldrig stått på ståplats...
Som Razz skriver så var det ju många fler aktiva då, jämfört med nu!
Nu är det en extremt liten grupp som håller uppe sången på läktaren, då tyvärr klacken består till 80% av barn och folk i övre medelåldern som inte bidrar ett skit.
Motståndarna sa i intervjuer att det var mardrömsarenan. Rosenlundshallen för där är volymen som en hårdrockskonsert. Man kan inte ge order under spelet utan man får ta direktiven i pausen mellan perioderna.
Tyvärr är det som sägs mest yngre men också medelålders javisst men också FUB som har en stor grupp och det behövs lite mer drag. Jag var med på den gamla tiden och har stått på ståplats i nya arenan också men har inte trivts.
I gamla klacken så var det mkt 15-30 åringar som drog järnet. Över 30 så var det goa gubbar som inte höll tyst.
Där jag har suttit så har vi tjatat upp gubbarna som sitter runt i kring så vi har bildat en sittplats klack
sir Ward skrev:@ #21 Har trots allt en gedigen ståplats erfarenhet så tagga ner lite innan du skriver. mvh sir Ward
Kan hålla med dig lite grann här. Varför ska man placera allt folk där klacken ska stå? HV71 som förening måste ju fatta att en klack behövs mer än att fylla arenan till minsta cm. Billiga biljetter ok men ge rejält utrymme till en klack som är beredd att höras. Detta kan ju inte heller vara så svårt.TobbeA skrev:.
Det stora problemet stavas antagligen BUDGET. Vi har en stor andel, oftast äldre, på A-stå som står där eftersom att sittplats är för dyrt och som inte har minsta lust att sjunga. Ofta fylls ståplats upp med gratis/billiga biljetter till högskolan eftersom HV självklart inte vill ha tomma läktare a´la VF. Det är heller ingen grupp människor med ett brinnande intresse för vare sig HV71 eller levande läktarkultur. Allt detta är förståeligt men inget som främjar läktarkulturen och det är, iaf delvis, ett fenomen som uppstått de sista åren.
mrcadaza skrev:Kan hålla med dig lite grann här. Varför ska man placera allt folk där klacken ska stå? HV71 som förening måste ju fatta att en klack behövs mer än att fylla arenan till minsta cm. Billiga biljetter ok men ge rejält utrymme till en klack som är beredd att höras. Detta kan ju inte heller vara så svårt.
Eller hur ser det ut för NBS i samarbetet med HV. Är det ngt som går att fixa?
mrcadaza skrev:Alltså ska vi dra ur en kommentar ur sitt sammanhang så kan jag citera ngn som sa att "De som påstår att det var bättre tryck förr har förmodligen inte stått på ståplats."
Precis som jag sa så är det taget ur sitt sammanhang. Men en sak är säker och det kan ju ingen av oss förneka att det var skillnad både mängdmässigt vad gäller fans och ljud mässigt. Och vad som gör att det i Kinnarps emellanåt är stendött är för mig en gåta när det i arenor som tar mer eller lika mycket åskådare låter så betydligt mer. Visst var Rosenlundshallen bra byggd men också gammal. Det var ju tvärdrag igenom hela hallen. Nu med betongklumpar så trängs ljudet ihop. Men så är det ju i flera andra arenor också.#21 skrev:mrcadaza skrev:Alltså ska vi dra ur en kommentar ur sitt sammanhang så kan jag citera ngn som sa att "De som påstår att det var bättre tryck förr har förmodligen inte stått på ståplats."
Är det mig du har citerat här? I så fall har du lyckats förvränga ett citat värre än aftonbladet!
kirneh73 skrev:Sittplats tydligen ikväll!? Åtminstone vid 2 gånger kunde man se ett gäng på 10-15 personer som inte "orkade" att stå upp. Är det någon som borde sitta så är det väl jag som börjar närma mig 40, men köper jag biljett på ståplats är jag ju där för stämningen skull och vill hålla igång!
mrcadaza skrev:Men det måste ju finnas minst 100 pers som är beredda att gapa och hojta och sjunga och ok dra in en trumma igen. Är det så svårt?
Klackens roll är oerhört viktig. Att vara där när det går grus i maskineriet och att jubla och sjunga när allt flyter på.
Till slut. Jag hoppas att klacken kommer bli större och höras mer och mer. För klacken ska höras och ska dominera framför allt i vår egen arena.
Jag vet att det trummas. Men inte som det gjordes förr, det är ju en sak som är säker. Klackledare har det funnits det vet jag också. Det tråkiga är väl att det för varje år kryper upp mer och mer folk på fel plats och som inte alls har för avsikt att sjunga och gaps och hålla på HV. Där har du det jag menar med att ge klacken mer utrymme. Ta bort de moment i publiken som sitter på ståplats eller som inte har ngt som helst intresse att stötta HV. Kanske kan man få fart på skutan med att markerar mot dessa som kommer upp som jag ser det på fel plats.#59 larsson skrev:mrcadaza skrev:Men det måste ju finnas minst 100 pers som är beredda att gapa och hojta och sjunga och ok dra in en trumma igen. Är det så svårt?
Klackens roll är oerhört viktig. Att vara där när det går grus i maskineriet och att jubla och sjunga när allt flyter på.
Till slut. Jag hoppas att klacken kommer bli större och höras mer och mer. För klacken ska höras och ska dominera framför allt i vår egen arena.
Dra in en trumma igen? Det har funnits trumma på plats samtliga matcher sedan kaspari lade sin trumma på hyllan 2004-2005.
Det har sedan 2004-2005 funnits klackledare på så gott som samtliga matcher hemma.
Vad som dock sjunkit något fruktansvärt sista två-tre åren är antalet människor på ståplats. Det är numera stora hål över allt. Det saknas massor av folk där. Priserna är alldeles för dyra numera. 150kr för en ståplats är för mycket i dagens läge.
Hur menar du att man ska ge rejält med utrymme till klacken? Större ståplats?
Dekman: Det kan vara ett alternativ. I norska vålerenga så har man en kortsida där det är krav på sig att sjunga, gör man inte detta så kan man bli avvisad där ifrån till en annan sektion. Även färjestad har något liknande inför iår.
Sen är det som många tidigare säger akustiken är värdelös i Kinnarps. Kollar man tex på VIDA Arena eller EON Arena så har dom sjukt mycket bättre akustik där eftersom hallarna är mindre och "trängre".
Sen är det så, det är inte så mycket nytt folk som fyller på underifrån som det har varit tidigare. Delar av dessa har motarbetats pga olika åsikter osv. Det måste in mer nytt folk som tycker att det är kul att stå i klacken och göra allt för laget man älskar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst