Slutspelet

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Slutspelet

Inläggav Fylke74 » 14 februari 2016, 18:37

Med tio omgångar kvar börjar man så smått kunna se vilka lag det står mellan som vi kommer att möta i en "åttondelsfinal".
Visst, man drömmer om en direktplats till kvarten men enligt mig är det mer en dröm än förhoppning.
Om slutspelet skulle dra igång i dag skulle Växjö stå för motståndet.
Utan att ha koll på inbördes möten under säsongen hoppas jag mer på Dif eller Bif, två lag som det faktiskt inte är helt omöjligt att det kan bli.
Hur går era tankar?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Re: Slutspelet

Inläggav spaawn » 14 februari 2016, 19:49

BIF(tror på klart störst chans mot detta lag, speciellt efter att Rödin är ur leken och troligtvis också Salmela, 65-35 i vår favör) > DIF (känns som 50-50) > Växjö (20-80,gått hyffsat i år mot dem, men kommun-sponsrade värvningar på slutet gör dom till ett betydligt bättre lag)
spaawn

Inläggav silver » 14 februari 2016, 20:02

Örebro > Brynäs > Djurgården enligt mig.

Vet inte riktigt vad som hänt med Örebro, men känns som att vi slår alla dessa lag i Bo3 om vi vill.
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Jejqen » 15 februari 2016, 09:55

silver skrev:Örebro > Brynäs > Djurgården enligt mig.

Vet inte riktigt vad som hänt med Örebro, men känns som att vi slår alla dessa lag i Bo3 om vi vill.

Spontant tar jag hellre Brynäs ön Örebro, Brynäs "vet man var man har, medan Örebro är på något vis mer svårlästa. Tillsammans med att de kan skapa bra tryck i den där ladan. Det känns enklare att de hostar upp sig över en kort period och gör en riktigt bra insats. Även omd eras lägstanivå är lägre än Brynäs.
Jejqen

Inläggav Fylke74 » 15 februari 2016, 22:03

Tar gärna Örebro, har dock svårt att se att de kan bli dom.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav shitkicker » 16 februari 2016, 12:36

Fylke74 skrev:Tar gärna Örebro, har dock svårt att se att de kan bli dom.

Varför det? ÖHK ligger på plats 10 och 2p bakom HV, vilket innebär att HV och ÖHK skulle mötas i play in med HV med hemmafördel. Växjö ligger på plats 8 och 4p före HV. För att det ska kunna bli HV-Växjö i play in måste antingen både HV och Växjö eller något av lagen åka upp eller ner en eller två platser, eller så måste Växjö och ÖHK byta plats.

Med tanke på hur länge HV och ÖHK legat på nuvarande platser så ser jag det som mindre troligt att det kommer att ske några större förändringar. Möjligtvis att ÖHK skulle kunna gå om HV, med enda följden att ÖHK får hemmafördel i play in. Att ÖHK skulle gå om både HV och Växjö tror jag inte.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Stockholmssupportern » 16 februari 2016, 13:19

shitkicker skrev:

Varför det? ÖHK ligger på plats 10 och 2p bakom HV, vilket innebär att HV och ÖHK skulle mötas i play in med HV med hemmafördel. Växjö ligger på plats 8 och 4p före HV. För att det ska kunna bli HV-Växjö i play in måste antingen både HV och Växjö eller något av lagen åka upp eller ner en eller två platser, eller så måste Växjö och ÖHK byta plats.

Med tanke på hur länge HV och ÖHK legat på nuvarande platser så ser jag det som mindre troligt att det kommer att ske några större förändringar. Möjligtvis att ÖHK skulle kunna gå om HV, med enda följden att ÖHK får hemmafördel i play in. Att ÖHK skulle gå om både HV och Växjö tror jag inte.

Du får nog läsa på lite... Lag 7 möter lag 10 och lag 8 möter lag 9... HV möter alltså Växjö som det ser ut just nu.
Stockholmssupportern

Inläggav shitkicker » 16 februari 2016, 18:19

Stockholmssupportern skrev:
shitkicker skrev:

Du får nog läsa på lite... Lag 7 möter lag 10 och lag 8 möter lag 9... HV möter alltså Växjö som det ser ut just nu.

Hahahaha! Ja va fan tänkte jag med?! Måste fått en stroke. Bortse från det jag skrev. Nån har kapat mitt konto - that's my story, and I'm sticking to it! :D
shitkicker
Moderator

Inläggav Stockholmssupportern » 16 februari 2016, 19:36

Hahaha aja, kämpar dem på bra nu kanske det blir Örebro ändå :)
Stockholmssupportern

Inläggav Judas » 17 februari 2016, 21:09

Frågan är hur bra Frölunda är egentligen, mot slutet har dom verkligen inte imponerat. Det bästa för Hv är kanske att komma 7a eller 8a och hoppas på att ett lag på plats (8) ,9 eller 10 går vidare till kvarten. Det skulle betyda att vi får möta Frölunda i kvarten. (Om nu tabellen i toppen står sig)
I mina ögon är det laget jag helst möter utav Saik, Frölunda, LHC, och LHF.

Om vi lyckas hamna på 6:e plats hoppas jag på Luleå.

Men det är ingen idé att börja spekulera...
Min förhoppning för ett långt slutspel är att vi har spelare som kan höja sig ett eller par snäpp.
Vi har ju trots allt ett ganska meriterat lag som har varit med förr och har spelat många slutspelsmatcher.
Ett minus är ju tränarsidan där inga meriter finns.
"Allt kan hända, pucken är rund...Eh...och platt!"
Torgny Bendelin
Användarvisningsbild
Judas

Inläggav Junior » 17 februari 2016, 22:04

Judas skrev:Frågan är hur bra Frölunda är egentligen, mot slutet har dom verkligen inte imponerat. Det bästa för Hv är kanske att komma 7a eller 8a och hoppas på att ett lag på plats (8) ,9 eller 10 går vidare till kvarten. Det skulle betyda att vi får möta Frölunda i kvarten. (Om nu tabellen i toppen står sig)

Min förhoppning för ett långt slutspel är att vi har spelare som kan höja sig ett eller par snäpp.
Vi har ju trots allt ett ganska meriterat lag som har varit med förr och har spelat många slutspelsmatcher.

Ja äre något topp lag vi har chans mot känns det som fisklunda, även om det känns väldigt tufft.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav shitkicker » 18 februari 2016, 09:44

Judas skrev:Frågan är hur bra Frölunda är egentligen, mot slutet har dom verkligen inte imponerat. Det bästa för Hv är kanske att komma 7a eller 8a och hoppas på att ett lag på plats (8) ,9 eller 10 går vidare till kvarten. Det skulle betyda att vi får möta Frölunda i kvarten. (Om nu tabellen i toppen står sig)

Jag skulle också välja Frölunda av de lag du nämner, om det hade varit möjligt att välja. De som definitivt måste undvikas är SAIK, för där tror jag HV åker i fyra raka (förutsatt att man ens når slutspel då såklart).

Vad gäller Frölundas sviktande resultat på senaste tiden så tror jag dock att man kan lura sig något. Visst - det finns ju risk att dom har segrat ihjäl sig eftersom säsongen kanske gått över förväntan, även om de aldrig skulle erkänna detta själva. Men det kan också bero på att dom är inne i, eller har varit inne i, en väldigt tung träningsfas som kommer att ge orken som krävs för ett långt slutspel, även om det kan ha negativa konsekvenser i nuläget.

Sen ser jag inte Rönnberg som en självklar slutspelscoach. Lite för hetsig och konspiratorisk, imo, för att gå hela vägen.

Hur som så hoppas jag att HV går till slutspel, att vi får Frölunda och att de har bränt sitt krut.
shitkicker
Moderator

Inläggav silver » 20 februari 2016, 13:48

Att sluta 6:a skulle väl innebära att vi får möta LHC (3:a) i kvarten? Mardröm... haha
Användarvisningsbild
silver

Inläggav Nick » 20 februari 2016, 13:57

silver skrev:Att sluta 6:a skulle väl innebära att vi får möta LHC (3:a) i kvarten? Mardröm... haha

Om LHC slutar trea ja..
Luleå är bara en poäng efter.
Nick

Inläggav Hover » 21 februari 2016, 21:56

shitkicker skrev:

Jag skulle också välja Frölunda av de lag du nämner, om det hade varit möjligt att välja. De som definitivt måste undvikas är SAIK, för där tror jag HV åker i fyra raka (förutsatt att man ens når slutspel då såklart).

Vad gäller Frölundas sviktande resultat på senaste tiden så tror jag dock att man kan lura sig något. Visst - det finns ju risk att dom har segrat ihjäl sig eftersom säsongen kanske gått över förväntan, även om de aldrig skulle erkänna detta själva. Men det kan också bero på att dom är inne i, eller har varit inne i, en väldigt tung träningsfas som kommer att ge orken som krävs för ett långt slutspel, även om det kan ha negativa konsekvenser i nuläget.

Sen ser jag inte Rönnberg som en självklar slutspelscoach. Lite för hetsig och konspiratorisk, imo, för att gå hela vägen.

Hur som så hoppas jag att HV går till slutspel, att vi får Frölunda och att de har bränt sitt krut.

Håller med, NÄR vi kommer dit så är det nog Frölunda som känns mest osäker i sin form just nu. Dom andra lagen känns tyngre på något sätt. Det brukar oxå vara roliga matcher emot Frölunda. Laget kan vara årets topp eller flopp sett till säsongen och favoritskapet...Kanske dom inte klara det... :?
Hover

Inläggav tommy1985a » 25 februari 2016, 16:32

Hoppas på att Hv tar sig till 7:de-plats och Örebro förblir på 10:de. Det är nog våran bästa chans till slutspel. Väl där så möter vi antingen Saik eller Frölunda antar jag? Får man bara ihop det på slutet nu i defensiven på något mirakulöst sätt så kan man mycket väl skrälla som 95. Lindbom avgör :lol:
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Quila » 26 februari 2016, 13:04

Vore skönt med en sjundeplats och efter en förhoppningsvis lyckat play-in på så sätt undvika Skellefteå i kvarten. Frölunda kan vi ta i kvarten, men Saik vore en mardröm.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Regnet » 26 februari 2016, 19:49

Agreed! 7:a, slå Örebro och få Frölunda i kvart vore nog optimalt. Sen hade det vatt förjävla gött att revanchera sig mot LHC i semi
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav Hatten » 8 mars 2016, 22:15

Då var det klart att det blir Örebro! Örebro är det sämsta lag jag sett i Kinnarps i år (om man räknar bort Hv's insats mot Karlskrona) Hemma är de dock väldigt starka och det hade känts bra mycket bättre att haft två matcher i Jönköping. Hur många platser har bortastå i Bern arena??
Hatten

Inläggav Crille » 8 mars 2016, 22:24

Inte helt omöjligt att Brynäs kan slå ut Djurgården heller. Då får vi chansen att slippa SAIK till förmån till Frölunda, vilket är ett rejält uppköp.

Örebro är definitivt ingen omöjlig uppgift...
Crille

Inläggav Nutarviguld » 8 mars 2016, 22:36

Jag är väl känd för att vara en gnällig jävel men...Örebro tar vi, det tror jag tamigfan!
Nutarviguld

Inläggav Macce » 8 mars 2016, 22:49

Nutarviguld skrev:Jag är väl känd för att vara en gnällig jävel men...Örebro tar vi, det tror jag tamigfan!

Kors i taket :) ;)
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav tommy1985a » 9 mars 2016, 09:05

Då kan man konstatera att Brithen har så smått börjar hitta tillbaka till spelet, verkar dock undvika fysisk kontakt likt många andra i HV.
Emil Johansson måste ha förlängt så som han krigar, Han krånglar till det mycket mindre sista halvan av serien och är bra i båda ändar. Har växt ut till en av de heta spelare på sistone tillsammans med Önerud Sundh Sandberg.

Jag skulle vilja göra en liten rolig lista för att se vad vi står enligt mig.

Formtopp
Emil Johansson - Jobbar hårdast av alla just nu
Simon Önerud - Alltid där och gör en kasse åt laget
Oscar Sundh - Jobbar alltid hårt och gör en del mål på slutet
Filip Sandberg - Skapar mycket och poängen trillar in då och då
Kristoffer Berglund - Redo för slutspel
Jere Karalahti - Gör ett stabilt intryck även om man saknar hans skott som han inte använder längre.

Normalform
Christoffer Törngren - Är med och skapar men får alldeles för lite utdelning för sin smartness.
Kevin Stenlund - Gör det han kan
Erik Andersson Gör det han kan
Adam Almqvist - Sjuk nyligen men för de mesta stabilt spel
Axel eidstedt - Gör de han ska
Chris Campoli - Skadad men innan normalform
Eric Christensen - Såg lurig ut igår av de få gånger han hade pucken, tror han kan blixtra till med en formtopp mot Örebro.
Chris Abbot - Sett ut som hela säsongen
Ted Brithen - Verkar vara på rätt väg lagom tills slutspelet

Formsvacka
Niklas Hansson - Har sedan skadan inte kommit upp i den kapacitet vi sett att han besitter
Martin Thörnberg - Har gjort sina poäng men varit ganska anonym hela året
Lawrence Pilut - Kom tillbaka och gnistrade någon match sen ganska osynlig
Pär Arlbrandt Gjorde det bra i början men har tappat lite i tempot
Mattias Tedenby Avstängd
Anton Bengtson - Får många chanser men har inte flytet med sig och har tappat lite energi

Det är förutsättningarna inför slutspelet enligt mig, Finns en del som behöver hitta en högre nivå nu om vi ska ta oss till kvarten.
Ska bli spännande att se om någon mer kliver upp på formtopplistan nu när man ska vara som bäst.
**** - Tedenby, titta på dom där dribblingarna, KOLLA, VILKEN PRESTATION JAAAAA ****
Användarvisningsbild
tommy1985a

Inläggav Quila » 9 mars 2016, 11:28

Bra match igår. Gillade konstellationerna i femmorna. Sundh sliter och fick med sig Thörnberg i samma tänk, samtidigt som Thörnberg såg piggare utvoch tog för sig mera. EC hade klipp i steget äntligen. Var nog välbehövlig vila ha fått. Hans blick för spelet är mumma och det kändes att vi fick tyngd i anfall och uppspelen med en pigg Erik på isen. Brithén har fått oförtjänt mycket kritik och har dragits med skador hela säsongen. Han gör mycket nytta och är väldigt bra i positionsspelet och ger balans. Berglund o Emil är på uppgång o sliter på bra. Önerud perfekt i spelvändningar o gör det mesta rätt. Abbott är inte på topp men sliter iaf. Arla gjorde en sämre match igår, men kan så mycket. Ersberg fantastisk igår, men för första gången denna säsongen hade han ett fungerande försvarsspel som hjälpte honom. Vi är på gång och snart är Tedenby tillbaka full med energi, samtidigt som Campoli borde vara spelklar i dagarna också :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav FirstSwitch » 9 mars 2016, 12:17

tommy1985a skrev:Då kan man konstatera att Brithen har så smått börjar hitta tillbaka till spelet, verkar dock undvika fysisk kontakt likt många andra i HV.
Emil Johansson måste ha förlängt så som han krigar, Han krånglar till det mycket mindre sista halvan av serien och är bra i båda ändar. Har växt ut till en av de heta spelare på sistone tillsammans med Önerud Sundh Sandberg.

Jag skulle vilja göra en liten rolig lista för att se vad vi står enligt mig.

Formtopp
Emil Johansson - Jobbar hårdast av alla just nu
Simon Önerud - Alltid där och gör en kasse åt laget
Oscar Sundh - Jobbar alltid hårt och gör en del mål på slutet
Filip Sandberg - Skapar mycket och poängen trillar in då och då
Kristoffer Berglund - Redo för slutspel
Jere Karalahti - Gör ett stabilt intryck även om man saknar hans skott som han inte använder längre.

Normalform
Christoffer Törngren - Är med och skapar men får alldeles för lite utdelning för sin smartness.
Kevin Stenlund - Gör det han kan
Erik Andersson Gör det han kan
Adam Almqvist - Sjuk nyligen men för de mesta stabilt spel
Axel eidstedt - Gör de han ska
Chris Campoli - Skadad men innan normalform
Eric Christensen - Såg lurig ut igår av de få gånger han hade pucken, tror han kan blixtra till med en formtopp mot Örebro.
Chris Abbot - Sett ut som hela säsongen
Ted Brithen - Verkar vara på rätt väg lagom tills slutspelet

Formsvacka
Niklas Hansson - Har sedan skadan inte kommit upp i den kapacitet vi sett att han besitter
Martin Thörnberg - Har gjort sina poäng men varit ganska anonym hela året
Lawrence Pilut - Kom tillbaka och gnistrade någon match sen ganska osynlig
Pär Arlbrandt Gjorde det bra i början men har tappat lite i tempot
Mattias Tedenby Avstängd
Anton Bengtson - Får många chanser men har inte flytet med sig och har tappat lite energi

Det är förutsättningarna inför slutspelet enligt mig, Finns en del som behöver hitta en högre nivå nu om vi ska ta oss till kvarten.
Ska bli spännande att se om någon mer kliver upp på formtopplistan nu när man ska vara som bäst.

Håller väl med om att formen ser väl ut så här, tycker dock Pilut inte har någon formsvacka, är en av dem som har mest istid i laget och gör sällan misstag. Niklas Hansson kanske är den back som tyvärr tappat mest i sitt spel och som du säger Emil har höjts riktigt bra.
FirstSwitch

Inläggav Guld » 9 mars 2016, 12:26

Så. Nu är grundserien avslutad. Skönt.
Nu kan man lägga den till handlingarna.

ctlr+alt+delete, omstart.

Det man kan hoppas på nu är en kollektiv uppryckning ala -94/95.
En medioker säsong av ett mediokert lag. Klarade slutspel som 8:e lag med liten marginal.

Men slutspelet i sig blev magiskt.
HV började helt plötsligt kriga i varenda jävla situation i matcherna.

Ju fler matcher man vann, ju mer underdogs var man, och desto mer kämpade man.
Finalserien mot Brynäs var outstanding. Inte pga bra spel alla gånger, men av LAGET, sammanhållningen och kriget!

Tror iofs att man aldrig kommer att få uppleva en sådan serie igen.
Ryser när jag tänker tillbaka på det.

Vad jag vill säga är: Det har hänt förr och det KAN hända igen.
Allt handlar om inställning och om viljan att äta puck.

Kom igen HV!
Guld

Inläggav Lux » 9 mars 2016, 15:21

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 2410950.ab

Inte helt oväntat så är HV helt uträknade när det kommer till slutspelet.
MEN. En sak har vi och det är alla spelare medvetna om. Bortsett från DIFs fotbollsklack så har vi Sveriges bästa fans!

Sitter här på kontoret och kör låten "Last Breath" från soundtracket från filmen CREED. Ryser av all PEPP!

NU KÖR VI!
Användarvisningsbild
Lux

Inläggav sqz » 9 mars 2016, 17:03

Någon som vet om bussen till bortamatcher brukar plocka upp folk efter vägen? Och isåfall eventuellt vilken väg ni brukar köra till Örebro?
Användarvisningsbild
sqz

Inläggav Sir Ward » 9 mars 2016, 17:34

sqz skrev:Någon som vet om bussen till bortamatcher brukar plocka upp folk efter vägen? Och isåfall eventuellt vilken väg ni brukar köra till Örebro?

Pratade nyligen med Kurre, som har hand om anmälningar, och han skulle genast kolla upp med busschauffören och ska nog inte vara helt omöjligt. Ring till Kurre så löser han det säkert. Kurre på 070-3540171

http://www.northbanks.se/2016/03/08/mot-kvartsfinal/
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Hatten » 9 mars 2016, 18:13

Lux skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article22410950.ab

Inte helt oväntat så är HV helt uträknade när det kommer till slutspelet.
MEN. En sak har vi och det är alla spelare medvetna om. Bortsett från DIFs fotbollsklack så har vi Sveriges bästa fans!

Sitter här på kontoret och kör låten "Last Breath" från soundtracket från filmen CREED. Ryser av all PEPP!

NU KÖR VI!

Den "näst bästa klacken" har tyvärr i skrivande stund bara 19 anmälda till den viktigaste bortamatchen hittills under säsongen. Kom igen nu så vi i varje fall blir 50 som åker!! Skulle också vilja påstå att Örebros hemmasuppotrar matchar vår hemmaborg och bidrar stort till att laget är så mycket bättre hemma än borta.
Hatten

Nästa

Återgå till HV71