Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav Robert.76 » 7 februari 2022, 20:08

Farzan skrev:Byt ut Kokkonen mot Wikström, i väntan på att Davidsson ska bli frisk från sin hjärnskakning, så är jag nöjd. När/om det kommer någon ny forward får Wikström bli 13:e.

Minsann, nästan helt överens 8-) en Donovan på backsidan och möjligtvis ngn längst bak också.
Robert.76
Moderator

Inläggav Andersson711 » 8 februari 2022, 00:27

Man bör va ganska trygg med den truppen vi har nu men jag vill inte ens vara i ett tveksamt läge.
Håller med om att det vore bra med en dundermålis inför slutspelet. Gärna en back med. Bland forwards bör vi vara bra nog.
Andersson711
Moderator

Inläggav lejacques » 8 februari 2022, 12:07

På backsidan verkar det i nuläget stå mellan Bertov och Norbe om vem som ska vara sjunde. Då känns det som att konkurrensen är rätt ok. Vid en skada vet vi dessutom att Norbe kan ta en större roll.

Men på forwardssidan. Vem ska vi slänga in om någon försvinner? Kokkonen?! Klart som korvspad att det är forwardssidan som måste vässas. Det är lätt att glömma när truppen äntligen är skadefri. Men för mindre än en månad sedan såg det rätt brunt ut. Jag vill inte hamna i en liknande situation lagom till slutspelet. Så forwards in så slipper vi dököttet.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 8 februari 2022, 12:14

Bara en vecka kvar på fönstret, ska bli riktigt intressant att se vad som kommer in i allsvenskan. Nånting tycker man ju ändå Hult bör lyckas förstärka med..
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav lejacques » 9 februari 2022, 09:44

Netterberg ser ut att hamna utanför laget (vilket Zico rapporterade om redan i början i veckan). Jag tycker faktiskt det inte är en helt orimlig petning. Vi har full trupp och Netterberg har inte varit särskilt vass framåt de senaste 5-7 matcherna.

Däremot. Att Kokkonen går före Netterberg. Det är ta mig tusen inte värdigt ett lag som siktar på att gå upp. Så som Kokkonen uppträtt de två senaste matcherna är inte okej. Man får nästan känslan av att han VILL bli utköpt. Trodde faktiskt att hans icke-insats mot Vita hästen och Västerås skulle vara den berömda droppen för Tommy och Co. Men nej. Förtroendet är orubbat för tidernas största HV-flopp. Otroligt märkligt.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Guld » 9 februari 2022, 10:35

lejacques skrev:Netterberg ser ut att hamna utanför laget (vilket Zico rapporterade om redan i början i veckan). Jag tycker faktiskt det inte är en helt orimlig petning. Vi har full trupp och Netterberg har inte varit särskilt vass framåt de senaste 5-7 matcherna.

Däremot. Att Kokkonen går före Netterberg. Det är ta mig tusen inte värdigt ett lag som siktar på att gå upp. Så som Kokkonen uppträtt de två senaste matcherna är inte okej. Man får nästan känslan av att han VILL bli utköpt. Trodde faktiskt att hans icke-insats mot Vita hästen och Västerås skulle vara den berömda droppen för Tommy och Co. Men nej. Förtroendet är orubbat för tidernas största HV-flopp. Otroligt märkligt.

Helt enig.
Det är väldigt märkligt och måste ju skicka rätt knepiga signaler till resten av laget om vilka krav som ställs på spelarna.
Guld

Inläggav Quila » 9 februari 2022, 19:26

Valet står ju mellan Netterberg och Kokkonen. Hade om jag fått bestämma faktiskt satt Netterberg. Han är för dålig för att ta en plats av någon av våra producerande spelare och är energilös i sin forechecka. Bidrar han ens med någon forecheck? Kokkonen mycket bättre på att störa motståndarna och jaga puck. Tycker det är vansinnigt mycket mer anmärkningsvärt att Norbe petas.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 9 februari 2022, 19:44

Quila skrev:Valet står ju mellan Netterberg och Kokkonen. Hade om jag fått bestämma faktiskt satt Netterberg. Han är för dålig för att ta en plats av någon av våra producerande spelare och är energilös i sin forechecka. Bidrar han ens med någon forecheck? Kokkonen mycket bättre på att störa motståndarna och jaga puck. Tycker det är vansinnigt mycket mer anmärkningsvärt att Norbe petas.

Du glömmer en extremt viktig detalj. Spelaren i fråga förväntas kunna hoppa in. Antingen vid skador eller när tränarna vill ha en förändring i matchbilden vid exempelvis underläge. Då är det livsfarligt att ha en spelare som Kokkonen i uppställningen. Du har extremt låga krav om du värdesätter forecheck och jaga puck framför en spelare som faktiskt kan bidra offensivt. Det där med jaga puck vet jag faktiskt inte ens om det stämmer på Kokkonen. Tycker mest jag sett bandysvängar och extremt onödiga utvisningar från hans sida den senaste tiden.

Men hey. Vi tycker olika. Ni tycker säkert jag fått en hangup på en spelare som i mina ögon floppat två år i rad. Och jag tycker några av er verkar ha fått en hangup på en spelare som i mina ögon ändå producerar och bidrar framåt, trots minimalt med istid.

Edit. Jag inser ju att några av er har ett horn i sidan till Netterberg. Men om vi skiter i Netterberg. Tycker ni det är rimligt att Wikström petas till förmån för Kokkonen?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Crille » 9 februari 2022, 19:50

Wikström bör gå före båda! Tycker han har sett hungrig och bra ut under en längre tid. Skridskoåkning och jävlaranamma kommer ge laget mer än de båda ihop.
Crille

Inläggav Quila » 9 februari 2022, 20:55

lejacques skrev:
Quila skrev:Valet står ju mellan Netterberg och Kokkonen. Hade om jag fått bestämma faktiskt satt Netterberg. Han är för dålig för att ta en plats av någon av våra producerande spelare och är energilös i sin forechecka. Bidrar han ens med någon forecheck? Kokkonen mycket bättre på att störa motståndarna och jaga puck. Tycker det är vansinnigt mycket mer anmärkningsvärt att Norbe petas.

Du glömmer en extremt viktig detalj. Spelaren i fråga förväntas kunna hoppa in. Antingen vid skador eller när tränarna vill ha en förändring i matchbilden vid exempelvis underläge. Då är det livsfarligt att ha en spelare som Kokkonen i uppställningen. Du har extremt låga krav om du värdesätter forecheck och jaga puck framför en spelare som faktiskt kan bidra offensivt. Det där med jaga puck vet jag faktiskt inte ens om det stämmer på Kokkonen. Tycker mest jag sett bandysvängar och extremt onödiga utvisningar från hans sida den senaste tiden.

Men hey. Vi tycker olika. Ni tycker säkert jag fått en hangup på en spelare som i mina ögon floppat två år i rad. Och jag tycker några av er verkar ha fått en hangup på en spelare som i mina ögon ändå producerar och bidrar framåt, trots minimalt med istid.

Edit. Jag inser ju att några av er har ett horn i sidan till Netterberg. Men om vi skiter i Netterberg. Tycker ni det är rimligt att Wikström petas till förmån för Kokkonen?

Wikström bör går före alla dagar i veckan.

Tycker inte att jag glömmer någon detalj. Skrev att Netterberg inte petar någon i deras roller. Skrev inget om att Kokkonen skulle byta roll om någon i producerande lina skulle gå sönder, utan då lär ju den speltiden tillfalla Netterberg.
Quila
Moderator

Inläggav lejacques » 9 februari 2022, 22:36

Quila skrev:
lejacques skrev:

Wikström bör går före alla dagar i veckan.

Tycker inte att jag glömmer någon detalj. Skrev att Netterberg inte petar någon i deras roller. Skrev inget om att Kokkonen skulle byta roll om någon i producerande lina skulle gå sönder, utan då lär ju den speltiden tillfalla Netterberg.

+1. Jag tänkte nog på vem som ska vara utanför laget.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 10 februari 2022, 11:49

Jag tycker diskussionen är intressant, samtidigt får det mig att bli ganska trygg med forwardssidan, Om någon skadar sig så kommer spelare som tex Netterberg få mer istid, jag ser det inte som katastrof utan något jag tror vi klarar oss ganska bra med.

Däremot, om man ställer samma fråga på backsidan, säg att någon av våra topp 4 backar skadar sig, vem ska lira då ? då blir det korthuset som faller ihop tyvärr, det måste in en riktigt bra back till så att vi klarar av skador på backsidan.
Nutarviguld

Inläggav Henke67 » 10 februari 2022, 16:38

Håller absolut med om att det bör vara högre prio med Back än med fler Forwards.
Jag skrev också någonstans om min syn på Wickström. Jag är positivt översakad av honom. Han spelar mycket mer moget och tar mer initiativ än jag hade förväntat mig. Inte är han direkt klen heller... Och med tanke på hur lite han ändå spelat och hur ung han är så ser jag det inte alls som en omöjlighet att han skulle kunna blomma ut rejält på relativt kort tid om rätt förutsättningar ges.
Och dessutom så är väl Luleå snart framme och hugger annars...

// Henrik
Henke67

Inläggav Grga » 10 februari 2022, 18:20

För mig är det en gåta hur man ens kan tänka tanken att värva en forward före en back i dagsläget. Vi har 3 av de absolut bästa forwards i allsvenskan som vi nästan kan tillskriva som nyförvärv, Önerud, Ulla och Powell. Med det sagt, kommer Hult därför helt säkert landa en forward. Det vi mest behöver är en målvakt samt en super grisig general där bak. Våra backar kommer bli uppätna. Vita Hästen var bara en försmak av som som komma skall i ett slutspel. Denna liga är smuts!
Grga

Inläggav mrnorrland » 15 februari 2022, 20:25

Hunter - Powel - Forsberg
Huthala - Vesel - Kelleher(om han kommer)
J.Davidsson - Ullström - M Davidsson
Lindbäck- Matson - Önerud när han tillbaka innan dess Törngren
Wennlund/Kokkokonen/nettberberg/Wikström
mrnorrland

Inläggav Fylke74 » 15 februari 2022, 20:31

Känns det inte som att vi borde göra oss av med någon forward?
Ja, jag vet att det kommer skador under resans gång men kan väl knappast vara bra för gruppen att 2-3 spelare inte ens är ombytta?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav lejacques » 15 februari 2022, 20:36

Billins-Bohm
Andrae-Sjöholm
Torp-Söderberg
Ytterell

Shinkaruk-Powel-Forsberg
Huhtala-Vesel-Kelleher
Lindbäck-Ullström-Matson
Davidsson-Davidsson-Wennlund
Törngren

Taxi squad (som Zico säger) Netterberg, Wikström, Kokkonen, Bertov, Norbe, Önerud (ren bonus om han spelar)

Visst. Det kan bli dyrt, men tycker nog vi kan behålla gänget som är utanför. Skador kommer det ju att bli.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav frippe-borås » 15 februari 2022, 21:19

Det som känns tryggt är ju att Wennlund gjorde det riktigt bra som back när han vikarierade där. Så skulle någon back falla bort så finns backup där. Tycker han borde skola om sig.
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav RJ--92 » 15 februari 2022, 21:35

lejacques skrev:Billins-Bohm
Andrae-Sjöholm
Torp-Söderberg
Ytterell

Shinkaruk-Powel-Forsberg
Huhtala-Vesel-Kelleher
Lindbäck-Ullström-Matson
Davidsson-Davidsson-Wennlund
Törngren

Taxi squad (som Zico säger) Netterberg, Wikström, Kokkonen, Bertov, Norbe, Önerud (ren bonus om han spelar)

Visst. Det kan bli dyrt, men tycker nog vi kan behålla gänget som är utanför. Skador kommer det ju att bli.

Är väl bättre ta den kostnaden denna säsong än ytterligare i HA pga tunn trupp tex? ;) :lol:
RJ--92

Inläggav håvesjuttioett » 15 februari 2022, 21:44

Tycker ändå det blir väldigt trångt offensivt om nu Kelleher kommer in. Varför inte skicka Kokkonen till AIK? Rent mullvadsarbete. AIK går till final mot alla odds. Sandberg blir den stora ledare och fanbärare hela Solna längtat efter. Är det nu AIK tar klivet tillbaka in i svensk hockeys finrum? I fjärde avgörande (3-0 till HV, såklart) saboterar Kokkonen matchen totalt till hela Hovets förskräckelse. Misären är total. Så nära men ändå så långt borta. I omklädningsrummet efteråt börjar Sandberg, Weigel, Deilert och gänget höra att någon sitter och smånynnar. Vad fan är det som låter? Det är Jesper.

"... OCH VI HATAR AIK".

Tack, Jesper.
Senast redigerad av håvesjuttioett 15 februari 2022, 21:45, redigerad totalt 1 gång.
håvesjuttioett

Inläggav lejacques » 15 februari 2022, 21:44

Kloka ord av Hult i JP. För en gångs skull svarar han också tydligt på frågorna.

Hult om huruvida vi kommer släppa spelare:
”Nej, som det ser ut nu så behåller vi samtliga. Vi har fortfarande frågetecken i truppen. Zion Nybeck och Simon Önerud är borta på grund av skador, David Ullström och Jonathan WIkström har hjärnskakningar och sådant tar vi allvarligt på.”
”Vi behöver de här spelarna och som det ser ut nu kommer vi behålla dem. Men man ska aldrig säga aldrig. Man kan tycka att det är gott om folk, men mot Södertälje under onsdagen åker vi med 12 forwards.

Betänk. Just nu med skadorna har vi bara 12 forwards tillgängliga, 13 om Kelleher blir klar ikväll, 14 om en och en halv vecka då Shinkaruk ska vara redo för spel.

Hult, kanske efter påtryckningar från Wilander, har ÄNTLIGEN breddat och förstärkt laget.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 15 februari 2022, 22:32

håvesjuttioett skrev:Tycker ändå det blir väldigt trångt offensivt om nu Kelleher kommer in. Varför inte skicka Kokkonen till AIK? Rent mullvadsarbete. AIK går till final mot alla odds. Sandberg blir den stora ledare och fanbärare hela Solna längtat efter. Är det nu AIK tar klivet tillbaka in i svensk hockeys finrum? I fjärde avgörande (3-0 till HV, såklart) saboterar Kokkonen matchen totalt till hela Hovets förskräckelse. Misären är total. Så nära men ändå så långt borta. I omklädningsrummet efteråt börjar Sandberg, Weigel, Deilert och gänget höra att någon sitter och smånynnar. Vad fan är det som låter? Det är Jesper.

"... OCH VI HATAR AIK".

Tack, Jesper.

Haha, underbart :lol:
Quila
Moderator

Inläggav Highlander » 16 februari 2022, 00:10

Riktigt bra deadline idag och ett mycket bra lag har blivit ännu bättre. På pappret.

Jag är livrädd för hybris både hos laget och fansen. Finns många som skulle ÄLSKA att se oss misslyckas och falla stenhårt. Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska titta på slutspelet i realtid eller kolla resultatet och se repriserna.
Highlander

Inläggav frippe-borås » 16 februari 2022, 01:19

Löser vi inte en SHL plats med detta lag så gör vi det aldrig.
Kommer Kokkonen, Netterberg och Thörngren ändå ta plats är ju frågan.
Risk att Wikström och Wennlund varav den senaste varit riktig bra i slutet och ska gå före samtliga tre nämnda.

Fan man blir nervös när man tänker på att det är dax snart! Bara hoppas det inte blir dålig stämning utan man pushar varandra oavsett istid!
Den galnaste midseason i Hv71 historia och den står Hult för! Kors i taket!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav Weirdo » 16 februari 2022, 01:43

frippe-borås skrev:Löser vi inte en SHL plats med detta lag så gör vi det aldrig.
Kommer Kokkonen, Netterberg och Thörngren ändå ta plats är ju frågan.
Risk att Wikström och Wennlund varav den senaste varit riktig bra i slutet och ska gå före samtliga tre nämnda.

Fan man blir nervös när man tänker på att det är dax snart! Bara hoppas det inte blir dålig stämning utan man pushar varandra oavsett istid!
Den galnaste midseason i Hv71 historia och den står Hult för! Kors i taket!

Tycker absolut Wennlund ska centra fjärde, en riktig grinig jävel som är där det bränns och står upp för sina lagkamrater.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Fylke74 » 16 februari 2022, 08:08

Brukar ju kallas angenämt problem men avundas verkligen inte Samuelssons uppgift framöver.
Bara jag som är orolig för att dessa tillskott kan rubba sammanhållningen och påverka resultatet negativt?
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav Lakun » 16 februari 2022, 08:26

Kelleher var ju inte direkt gratis. Shinkaruk lär väl ha kostat en hel del med. Bohm var enl. mr.madhawk en bra deal. Undrar vad hvs bokslut slutar på? - 10 miljoner? Men går vi upp i SHL är det värt det. Är vi kvar i HA nästa säsong får vi nog ha en bra mycket lägre spelarbudget. Menmen,. Bra jobbat Hult! Nu gäller det bara att leverera! Hoppas sammanhållningen inte rubbas av detta.
Lakun

Inläggav Junior » 16 februari 2022, 08:42

Jag tycker nog helt ärligt nu att om vi inte går upp så är det inte Hults fel för en gångs skull. Tommy & CO har fått tillräckligt bra material för att de ska kunna leda det här laget upp nu.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav CaptainF8 » 16 februari 2022, 10:12

Mrmadhawk:
” För att sätta saker i lite perspektiv på denna dagen.
Tyler Kelleher och Oliver Bohm kostar lika mycket för 2.5 månad som det hade kostat HV71 att anställda en scout och en analytiker på 12 månader per person.”
CaptainF8

Inläggav Quila » 16 februari 2022, 10:40

Ser inte detta som kostnader utan investeringar för framtiden.
Quila
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71