Silly season 22/23: Spelardrömmar

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Silly season 22/23: Spelardrömmar

Inläggav CaptainF8 » 17 november 2022, 09:05

Nej tack. Inget som gör oss bättre.
CaptainF8

Inläggav jordfelsbrytare » 17 november 2022, 10:56

lejacques skrev:Vad tror ni om Palve? Petad i Brynäs nu. Gjorde ändå över 30 poäng förra året. Absolut ingen dröm, men som situationen är drömmer man ju om en bättre centersida? Och visst, en förstacenter är väl att föredra. Men sett till centersidan som helhet så handlar det ju inte bara om en förstacenter. För vår centersida är kass rakt igenom.

Miele-Palve-Nättinen-Vesel känns ju som en starkare centersida än den vi hittills tvingats dras med; Miele-Vigneault-Vesel-Davidsson/Matson.

Sen förstår jag att det är en pengafråga om man ska ta in en center för en andra- tredjekedja... Men här kanske Brynäs kan vara beredda att ta delar av lönen.

Solklart ja! Bättre en samtliga C vi har i laget.
Vart lite nonchalant i år av någon anledning? Så visst frågetecken för karaktären alt trivseln i Brynäs? Samt var kass i Linköping.
Men i grunden en bra spelare och vore en solklar förstärkning i dagens HV71.
Kollar många Brynäs matcher då sambon håller på Brynäs så har bra koll på Palve.
Sen såklart en fråga om pengar, Men alternativet att köra på med befintlig trupp lär sluta i allsvenskan alt total ångest resten av säsongen.
Senast redigerad av jordfelsbrytare 17 november 2022, 11:02, redigerad totalt 1 gång.
jordfelsbrytare

Inläggav lejacques » 17 november 2022, 11:01

jordfelsbrytare skrev:
lejacques skrev:Vad tror ni om Palve? Petad i Brynäs nu. Gjorde ändå över 30 poäng förra året. Absolut ingen dröm, men som situationen är drömmer man ju om en bättre centersida? Och visst, en förstacenter är väl att föredra. Men sett till centersidan som helhet så handlar det ju inte bara om en förstacenter. För vår centersida är kass rakt igenom.

Miele-Palve-Nättinen-Vesel känns ju som en starkare centersida än den vi hittills tvingats dras med; Miele-Vigneault-Vesel-Davidsson/Matson.

Sen förstår jag att det är en pengafråga om man ska ta in en center för en andra- tredjekedja... Men här kanske Brynäs kan vara beredda att ta delar av lönen.

Vart lite nonchalant i år av någon anledning? Så visst frågetecken för karaktären. Samt var kass i Linköping.
Kollar många Brynäs matcher då sambon håller på Brynäs så har bra koll på Palve.

Det är ju i såna här lägen som man önskar att Nubben faktiskt försöker förändra, hitta lösningar och trolla med knäna. Som exempel: skicka Davidssons och Vigneault till HA. Ta halva kontrakten som deal, vi frigör ändå tillräckligt med utrymme för att ta in Palve och höja centersidan, förutsatt Brynäs kan ta en del.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav tibia » 17 november 2022, 11:20

lejacques skrev:
jordfelsbrytare skrev:

Vart lite nonchalant i år av någon anledning? Så visst frågetecken för karaktären. Samt var kass i Linköping.

Det är ju i såna här lägen som man önskar att Nubben faktiskt försöker förändra, hitta lösningar och trolla med knäna. Som exempel: skicka Davidssons och Vigneault till HA. Ta halva kontrakten som deal, vi frigör ändå tillräckligt med utrymme för att ta in Palve och höja centersidan, förutsatt Brynäs kan ta en del.

Finska lag ligger på om att ta över Palve enligt Madhawk
tibia

Inläggav CaptainF8 » 17 november 2022, 11:21

Palve ska till TPS Åbo enligt finsk media.
CaptainF8

Inläggav magnus b » 17 november 2022, 13:30

Palve är alltid ruggigt bra i finska ligan. Men jag tycker egentligen aldrig att han nått upp till sin potential i SHL. Systemstyrda SHL kräver hårt jobb och riskminimering över hela banan av samtliga spelare. Här tycker jag Palve inte riktigt lyckats anpassa sig. Han kan vara lite lat ibland och göra enkla misstag. Hans i finska ligan gudabenådade offensiv har inte varit så bra att man kan han ha överseende med misstagen och lättjan som ibland smyger sig in.

HV är i ett skede där man behöver en center som kan gå in och göra jobbet, spela disciplinerat och samtidigt vara ledande både offensivt och defensivt - enkelt jobb Nubben har... Men Palve är inte den spelaren.

Kempe är normalt som klippt och skuren för den ledande centerrollen. Men jag är tveksam även där pga skadehistoriken och senaste säsongen i KHL där han inte producerade nämnvärt bättre än en sådan som Nättinen.

Min absoluta dröm vore Lias, men det kommer inte hända enligt Quillas info tidigare i höstas. Vilket är synd. Jag tror att han skulle kunna vara exakt den spelaren som skulle kunna lyfta HV i detta läget. Hans senaste höst i HV var inte bra, men det var mycket pga skador och avstägningar om jag kommer ihåg rätt. På våren innan var han ju outstanding och jag är säker på att HV gått riktigt långt om det inte vore för att man helt enkelt inte fick spela om det.
magnus b

Inläggav lejacques » 17 november 2022, 14:03

Tycker vi inte har råd att vara picky med vad som ska in. Säsongen 20/21 var det glasklart att vi behövde ha in klass. Hade vi haft den där klasskedjan hade vi nog inte svurit lika mycket över spelare som Fröberg, Holmström, Bergström med flera som alla kunnat göra ett bra jobb i en andra- tredjekedja.

I år är problemet ett annat. Laget är, med några få undantag, direkt uselt. Det är som vilken allsvensk nykomling som helst i klass med Timrå i fjol och Oskarshamn när de gick upp osv.

Således. I den bästa av världar tar jag gärna in både Kempe och Palve och gör mig av med spelare som Vigneault och Davidssons. För händer inget med truppen är jag tämligen övertygad om att vi kommer sluta tvärsist, och då är det enda vi kan hoppas på är att laget kommer samman, lite som Timrå ifjol lagom till kvalet när de sparkade Andersson. Och det är risky som fan.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Windom Earle » 17 november 2022, 14:19

Även om det inte är en spelardröm så hittar jag ingen bättre tråd. Stefan Matteau släpps av cluben. Ni som har sett deras matcher, vore det något som kan tillföra HV något? Statsen ser inte imponerande ut, men jag tycker att vi saknar spelare med storlek och elakhet.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Nick » 17 november 2022, 14:36

Windom Earle skrev:Även om det inte är en spelardröm så hittar jag ingen bättre tråd. Stefan Matteau släpps av cluben. Ni som har sett deras matcher, vore det något som kan tillföra HV något? Statsen ser inte imponerande ut, men jag tycker att vi saknar spelare med storlek och elakhet.

Nej nej nej. Absolut inte!! Ruggigt oödmjuk spelare verkar det som. Backcheckar inte, åker i halvfart till byten os osv. Sanny har sågat han rejält i deras podd några gånger. Redan efter typ omg 5 sa han att de är en tidsfråga innan han får gå..
Vi har redan Miele i truppen vi behöver inte en till liknande spelare.
Nick

Inläggav Zico » 17 november 2022, 14:53

Nick skrev:
Windom Earle skrev:Även om det inte är en spelardröm så hittar jag ingen bättre tråd. Stefan Matteau släpps av cluben. Ni som har sett deras matcher, vore det något som kan tillföra HV något? Statsen ser inte imponerande ut, men jag tycker att vi saknar spelare med storlek och elakhet.

Nej nej nej. Absolut inte!! Ruggigt oödmjuk spelare verkar det som. Backcheckar inte, åker i halvfart till byten os osv. Sanny har sågat han rejält i deras podd några gånger. Redan efter typ omg 5 sa han att de är en tidsfråga innan han får gå..
Vi har redan Miele i truppen vi behöver inte en till liknande spelare.

Lugn och fin. Han är redan klar för en klubb i tyska ligan.
Zico

Inläggav Robert.76 » 17 november 2022, 14:57

När det gäller Matteau så läste jag följande på twitter "Inte en enda hockeykunnig person jag pratade med inför säsongen kunde förstå värvningen. Alla dömde ut honom som en given flopp" så nä, han vill vi inte ha :)
Robert.76
Moderator

Inläggav Windom Earle » 17 november 2022, 16:24

Tack för tydligt svar ang Matteau :lol: Då släpper jag tanken direkt.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav magnus b » 18 november 2022, 13:53

Kempe vill ha 300 lax i månaden enligt aftonbladet. Det är bara hosta upp ifall HV ska vara starka i kvalet. Då lär han vara i form.

Satsar HV på att undvika kval behövs någon som är igång och kan bidra direkt. För avståndet börjar bli långt upp.
magnus b

Inläggav Danken » 18 november 2022, 13:59

magnus b skrev:Kempe vill ha 300 lax i månaden enligt aftonbladet. Det är bara hosta upp ifall HV ska vara starka i kvalet. Då lär han vara i form.

Satsar HV på att undvika kval behövs någon som är igång och kan bidra direkt. För avståndet börjar bli långt upp.

Problemet är troligvis att Nubben vill binda honom på 4-5år :lol: Vet inte hur bra kempe är i SHL mått men har vi nåt val? Sponsorer kanske kan hjälpa till?
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Zico » 18 november 2022, 14:06

Danken skrev:
magnus b skrev:Kempe vill ha 300 lax i månaden enligt aftonbladet. Det är bara hosta upp ifall HV ska vara starka i kvalet. Då lär han vara i form.

Problemet är troligvis att Nubben vill binda honom på 4-5år :lol: Vet inte hur bra kempe är i SHL mått men har vi nåt val? Sponsorer kanske kan hjälpa till?

Nu begär inte Kempe 300 000 kr i månaden utan "långt över 300 000 kr i månaden", enligt AB, och ett avtal på 3 år. Hmm.....nej tack, skulle jag säga. Jag menar, hur är statusen efter en svår och långvarig skada?
Zico

Inläggav Danken » 18 november 2022, 14:13

Zico skrev:Nu begär inte Kempe 300 000 kr i månaden utan "långt över 300 000 kr i månaden", enligt AB, och ett avtal på 3 år. Hmm.....nej tack, skulle jag säga. Jag menar, hur är statusen efter en svår och långvarig skada?

Ja det låter saftigt. Kanske värt det ändå om vi håller oss kvar? Kontraktet bryts väl ändå vid nedflyttning och i brist på nåt annat?

Kempe och Petersson kanske kan bli vår leading line i några år?
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav DocSeverinsen » 18 november 2022, 14:25

Är det per månad resten av säsongen kan det vara värt det. Samtidigt är det en spelare som inte kan gå in och leverera från dag ett, saknar matchträning och tveksamma stas senaste säsongen. Så för den prislappen vill man ju ha garanterad leverans.

Hellre lägre lön och tilltagen bonus i så fall
DocSeverinsen

Inläggav Hest » 18 november 2022, 18:19

Zico skrev:
Danken skrev:

Nu begär inte Kempe 300 000 kr i månaden utan "långt över 300 000 kr i månaden", enligt AB, och ett avtal på 3 år. Hmm.....nej tack, skulle jag säga. Jag menar, hur är statusen efter en svår och långvarig skada?

Långt över 300? För en 34årig "Journeyman"?
Herregud
Hest

Inläggav wk2431 » 18 november 2022, 21:22

Oula Palve har jag småfunderat på att se i HV71 sen Brynäs ångvältade över HV i kvalet 20/21.
Han gjorde en bra förra säsong enligt statistiken (såg inget av det själv).
Som spets? Nja.
Bättre än Davidsson-bröderna, Vigneault, Lindbäck, Matson osv? Ja troligen.

Behöver komma in nån bättre forward än så, men tills dess, har inget emot att man tar in Palve. Men tycker man isåfall borde börja skicka iväg folk underifrån i lagbygget, också.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav Jokern » 19 november 2022, 18:58

Riktigt långskott: John Quenneville utanför laget, lär inte bli långvarig i Leksand. Verkar ha varit lite loj men trots det producerat 12 P på 15 matcher. Inte optimalt med en ”loj” spelare med tanke på läget kanske men med tanke på att marknaden är ytterst begränsad kanske det är något att gå på. Tror han mycket väl kan få igång Petersson. Petersson - Quenneville - Lenc lockar
Jokern

Inläggav lejacques » 19 november 2022, 19:00

Jokern skrev:Riktigt långskott: John Quenneville utanför laget, lär inte bli långvarig i Leksand. Verkar ha varit lite loj men trots det producerat 12 P på 15 matcher. Inte optimalt med en ”loj” spelare med tanke på läget kanske men med tanke på att marknaden är ytterst begränsad kanske det är något att gå på. Tror han mycket väl kan få igång Petersson. Petersson - Quenneville - Lenc lockar

Kör, bara kör!
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Danken » 19 november 2022, 19:31

lejacques skrev:
Jokern skrev:Riktigt långskott: John Quenneville utanför laget, lär inte bli långvarig i Leksand. Verkar ha varit lite loj men trots det producerat 12 P på 15 matcher. Inte optimalt med en ”loj” spelare med tanke på läget kanske men med tanke på att marknaden är ytterst begränsad kanske det är något att gå på. Tror han mycket väl kan få igång Petersson. Petersson - Quenneville - Lenc lockar

Kör, bara kör!

Dålig inställning hela säsongen. Nej tack! Hur tänker ni?
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav Jokern » 19 november 2022, 19:42

Danken skrev:
lejacques skrev:

Kör, bara kör!

Dålig inställning hela säsongen. Nej tack! Hur tänker ni?

Som sagt, jag säger inte att det är rätt. Men med tanke på marknaden och att vi sitter utan en center som kan producera vettigt behöver det inte vara fel. Grabben har sett loj ut men trots detta producerat 0.8 P per match och +1 i +/-. Just +1 är mer flyt men menar att han oavsett är ett stor hot framåt. Hade det funnits en rad spelare skulle vi absolut hoppat ett sådant chanskort, men just nu är det annorlunda och vi saknar en center som kan göra poäng. 20+17 P i Schweitz förra året och +12 vittnar om potential.
Jokern

Inläggav CROHB » 19 november 2022, 19:54

Tydligen har Elvenes mycket bättre inställning än Quenneville enligt Hellkvist så då har vi en bra fingervisning om honom.

Elvenes in i laget medan Q utanför på grund av inställning och hur han tränar.

Känns tveksamt va?
CROHB

Inläggav Jokern » 19 november 2022, 19:58

CROHB skrev:Tydligen har Elvenes mycket bättre inställning än Quenneville enligt Hellkvist så då har vi en bra fingervisning om honom.

Elvenes in i laget medan Q utanför på grund av inställning och hur han tränar.

Känns tveksamt va?

Hellkvist ”känner” dock Elvenes sedan innan. Vissa spelare funkar ju uppenbarligen inte i vissa lag, t.ex Elvenes i HV. Men om han nu lyckas göra en hel del poäng när han är loj, finns det potential. I värsta fall får det la kosta lite mot att få grym offensiv spets. Men säger det igen, absolut inte optimalt men finns inte mycket (inget) att välja på i dusens läge.
Jokern

Inläggav jordfelsbrytare » 19 november 2022, 20:16

Nej nej nej till Q.
Jag har mycket goda kontakter när det gäller Leksand och bra insyn.
Flertalet allvarsamma samtal redan.
Glider på träningar och är nonchalant.
Tar mera energi en han ger.
Tycker att han är NHL mässig men får harva i Shl dvs skev självbild.
Förstår att Hellqvist blir galen.
jordfelsbrytare

Inläggav CaptainF8 » 19 november 2022, 20:42

Dessutom otränad enligt Cmore. Hur man nu kan vara det två månader in i säsongen.
CaptainF8

Inläggav magnus b » 19 november 2022, 22:30

En center i SHL måste kunna spela i båda riktningarna. Samma problem med Miele. SKillnaden är att Miele iaf försöker ta det defensiva jobbet.
magnus b

Inläggav Nick » 20 november 2022, 02:30

Danken skrev:
Zico skrev:Nu begär inte Kempe 300 000 kr i månaden utan "långt över 300 000 kr i månaden", enligt AB, och ett avtal på 3 år. Hmm.....nej tack, skulle jag säga. Jag menar, hur är statusen efter en svår och långvarig skada?

Ja det låter saftigt. Kanske värt det ändå om vi håller oss kvar? Kontraktet bryts väl ändå vid nedflyttning och i brist på nåt annat?

Kempe och Petersson kanske kan bli vår leading line i några år?

För mig är de en ickefråga!! Vill han ha ee så ge han de. Vi ligger väl sist eller? Läget är ytterst prekärt ff. Hosta upp stålarna karln vill ha. Då har vi våra förstecenter sen. Eller finns de någon bättre på marknaden? Tror inte de va? Vill han spela där han får bäst betalt. Ja ge han då bäst betalt. Om inte Schweiz lagt sig i då förstås.
Nick

Inläggav PapaEmeritus » 20 november 2022, 08:48

Sen sitter Kempe i en sits där han kan välja och vraka. Det är verkligen spelarnas marknad just nu.
Tror inte Nubben lyckas lösa det.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

FöregåendeNästa

Återgå till HV71