Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav Diabolics » 25 januari 2022, 10:03

Nutarviguld skrev:Jag tror man sparar riktigt hårt inför slutspel, tror många spelare går på halvfart och Ulla tror jag de enbart ser som en slutspelsjoker, de vill att han ska få spela in sig i lugn och ro med låg risk för slutspel så han kan vara form toppad då, det är vad jag tror.

Sjukt många av våra "etablerade" spelare som spelar riktigt chill just nu, Thörngren, Netterberg osv, knappast att dom går på helfart nu ? isåfall har dom tappat rejält

Fast det argumentet rimmar dåligt med att han inte är med i träningen. Man toppar sig inte genom att stå bredvid och titta på när andra tränar.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav 327 Karlsson » 25 januari 2022, 10:12

Ulla är med och tränar, Zico säger inget annat. Kollar man på klippet med Myles Powell så ser man att i duellen med Bertov kommer Ulla glidande bakom, vid sargen och vill ha en passning. 1:23 in i klippet.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav lejacques » 25 januari 2022, 10:23

327 Karlsson skrev:Ulla är med och tränar, Zico säger inget annat. Kollar man på klippet med Myles Powell så ser man att i duellen med Bertov kommer Ulla glidande bakom, vid sargen och vill ha en passning. 1:23 in i klippet.

Tror frågetecken i det här fallet uppstod efter de kedjor Zico rapporterade om. Dvs att Ulla inte var med i någon kedja.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 25 januari 2022, 10:33

lejacques skrev:
327 Karlsson skrev:Ulla är med och tränar, Zico säger inget annat. Kollar man på klippet med Myles Powell så ser man att i duellen med Bertov kommer Ulla glidande bakom, vid sargen och vill ha en passning. 1:23 in i klippet.

Tror frågetecken i det här fallet uppstod efter de kedjor Zico rapporterade om. Dvs att Ulla inte var med i någon kedja.

Ah, bra, jag uppfattade det som att han stod bredvid. Bra! Tack för klargörandet!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Zico » 25 januari 2022, 10:35

Jag förstår inte riktigt varför folk ska komma med en massa konspirationsteorier. Ullström var med och tränade igår, han var med på alla olika övningar, kunde åka skridskor och skjuta. Det enda var att han inte tränade i någon kedjekonstellation.

På hemsidan, under skadeläget, stod det i början "magsjuka", vilket senare ändrades till "sjuk". Om jag får gissa, började det med magsjuka och det följdes upp av något influensaaktigt. Efter att ha blivit riktigt däckad kan det nog ta några dagar innan man som elitidrottare kan köra för fullt. Som det verkar, spelar han nog inte i morgon, men vem vet. Vi får ge oss till tåls.
Zico

Inläggav Diabolics » 25 januari 2022, 11:08

Zico skrev:Jag förstår inte riktigt varför folk ska komma med en massa konspirationsteorier.

Precis, det finns absolut ingen anledning att försöka få det till att folk i föreningen gör saker för att vara illvilliga.
Hur är det med Covid, måste lagen rapportera öppet om detta? Jag tänker att om det är så att Ullström åkt på något så är ju risken hög att det är Covid, även om det är mycket skit i cirkulation just nu.

Jag vill verkligen att Ullström hittar in i en kedja och får spela ihop sig i den kedjan fram till slutspelet. Jag har börjat lägga lite av mitt hopp i hans ägg-korg.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav mrnorrland » 25 januari 2022, 11:53

Nutarviguld skrev:Jag tror man sparar riktigt hårt inför slutspel, tror många spelare går på halvfart och Ulla tror jag de enbart ser som en slutspelsjoker, de vill att han ska få spela in sig i lugn och ro med låg risk för slutspel så han kan vara form toppad då, det är vad jag tror.

Sjukt många av våra "etablerade" spelare som spelar riktigt chill just nu, Thörngren, Netterberg osv, knappast att dom går på helfart nu ? isåfall har dom tappat rejält

Varför ska spelarna medvetet gå på halvfart? Idiotiskt och väldigt högfärdigt tänk. Ne är det den mentaliteten man har i hv vilket det verkar vara man går medvetet på halvfart kommer vi aldrig gå upp.
mrnorrland

Inläggav lejacques » 25 januari 2022, 12:00

Jag tror så här. HV är inte mer än marginellt bättre än lag som Modo, Karlskoga och Löven. Tyvärr. Och däri ligger väl problemet för många av oss.

HV säger att man ska göra en ordentlig satsning på att gå upp och man värvar ihop en av de dyraste trupperna någonsin i allsvenskan. Men spelet hackar och många av oss ser att laget inte är så bra som vi önskat. När värvningarna uteblir och Hult säger att det är nuvarande lagbygge som ska göra det (en deja vu från tidigare säsonger) så blir vi direkt oroliga.

HV kan mycket väl gå upp med nuvarande trupp. Men vi jobbar med små, små marginaler, precis som ifjol. Just nu är vi endast en skada på fel spelare, eller att en toppspelare plötsligt underpresterar i slutspelet från ett nytt fiasko.

För att summera. Jag tror inte vi är bättre än så här. Dvs marginellt bättre än våra toppkonkurrenter, vilket tabellen också visar. I en bäst av sju mot säg Modo skulle jag säga att det är 60-40 till HV:s fördel (förutsatt man vinner serien och får hemmafördel). Jag skulle dock gärna se att den där vinstchansen var betydligt högre. I alla fall för ett lag med den ekonomin och målsättningen som HV har.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav NightWalker » 25 januari 2022, 12:06

Diabolics skrev:Precis, det finns absolut ingen anledning att försöka få det till att folk i föreningen gör saker för att vara illvilliga.
Hur är det med Covid, måste lagen rapportera öppet om detta? Jag tänker att om det är så att Ullström åkt på något så är ju risken hög att det är Covid, även om det är mycket skit i cirkulation just nu.

Jag vill verkligen att Ullström hittar in i en kedja och får spela ihop sig i den kedjan fram till slutspelet. Jag har börjat lägga lite av mitt hopp i hans ägg-korg.

Jag tror inte man måste rapportera öppet om det. Om jag förstått det rätt så tar det medicinska teamet beslut om verksamheten behöver stängas ner tillfälligt vid smittspridning. Och om det sker tror jag det bara rapporteras till ligaorganisationen. Sedan är det ju tydligt att något skett om de behöver ställa in verksamheten tillfälligt/flytta matcher, vilket gör att man brukar vara öppna med att man fått in det i laget, men inte vilka individer som fått det. Att en individ fått Covid tror jag inte man skulle gå ut med, men rätta mig gärna om jag har fel.
NightWalker

Inläggav Henke67 » 25 januari 2022, 16:15

Jag vet att arbetsgivare måste vara väldigt försiktiga med att avslöjja medicinsk status på anställda. Det finns lagstiftning kring det här som man inte ens kan avtala bort hur som helst. Lite är väl satt ut spel i samband med Pandemi och de speciella reglerna kring smittspårning etc. Men lite försiktig måste nog tom Idrottföreningar vara med hur de hanterar "Sjukvårdsinformation".
Henke67

Inläggav Zico » 25 januari 2022, 16:18

Sjukdom grasserar tydligen i HV. Idag saknades både Torp och Andrae. Därför såg det ut så här på dagens träning.

Billins, Ytterell
Bertov, Söderberg
Norbe, Sjöholm
Fransson, Kokkonen

Huhtala, Vesel, Forsberg
Törngren, Powell, Matson
Wikström, Davidsson, Davidsson
Netterberg, Wennlund, Lindbäck
Ullström

Om inget händer tills imorgon, verkar det som om Kokkonen bänkas och att Ullström börjar som extraforward. Ingen större fara med Ullström tydligen, bara lite kraftlös efter sjukdom. Men det är en föränderlig tid, så vi får väl se imorgon vad som gäller.
Zico

Inläggav mrnorrland » 25 januari 2022, 16:33

Zico skrev:Sjukdom grasserar tydligen i HV. Idag saknades både Torp och Andrae. Därför såg det ut så här på dagens träning.

Billins, Ytterell
Bertov, Söderberg
Norbe, Sjöholm
Fransson, Kokkonen

Huhtala, Vesel, Forsberg
Törngren, Powell, Matson
Ullström

Om inget händer tills imorgon, verkar det som om Kokkonen bänkas och att Ullström börjar som extraforward. Ingen större fara med Ullström tydligen, bara lite kraftlös efter sjukdom. Men det är en föränderlig tid, så vi får väl se imorgon vad som gäller.

Helt ok att spela in Ulla försiktigt som extra forward med speltid i pp är bra.
mrnorrland

Inläggav RJ--92 » 25 januari 2022, 17:03

Zico skrev:Sjukdom grasserar tydligen i HV. Idag saknades både Torp och Andrae. Därför såg det ut så här på dagens träning.

Billins, Ytterell
Bertov, Söderberg
Norbe, Sjöholm
Fransson, Kokkonen

Huhtala, Vesel, Forsberg
Törngren, Powell, Matson
Ullström

För mig är center mer tvåvägsspelare och yttrar offensivare, av den anledningen hoppas jag att Powell får lägga mer fokus i offensiven då han är mer poängspelare än Matson. Törngren kan avge fina pass med Powells finare direktskott tex och Matson framför kassen :)
RJ--92

Inläggav lejacques » 25 januari 2022, 17:51

Spännande att Kokkonen petas i ett läge där vi inte ens har fullt lag... Helt rätt.

Zico. Vad är din åsikt om Söderberg, efter det du sett hittills? Snackat med Timråsupporter som inte alls var nöjd med Söderberg när han spelade där för ett par år sedan. Oroande rapporter, vilket gav mig lite ont i magen när jag såg att han parats ihop med Bertov (om jag ska tro Timråsupportern så lät Söderberg som en ny Bertov, fast större...).
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Zico » 25 januari 2022, 18:39

lejacques skrev:Spännande att Kokkonen petas i ett läge där vi inte ens har fullt lag... Helt rätt.

Zico. Vad är din åsikt om Söderberg, efter det du sett hittills? Snackat med Timråsupporter som inte alls var nöjd med Söderberg när han spelade där för ett par år sedan. Oroande rapporter, vilket gav mig lite ont i magen när jag såg att han parats ihop med Bertov (om jag ska tro Timråsupportern så lät Söderberg som en ny Bertov, fast större...).

Det är ju svårt att ha en åsikt efter bara två träningar. Men han är ju stor, stark, tung och har en jäkla räckvidd. I de träningsmoment som handlar om att forwards ska ta sig in på mål så släpper han "ingen jävel över bron". Jag tror han bli väldigt nyttig i defensiven, framförallt.

Själv ser jag inga likheter alls med Bertov. De säsonger han spelat i allsvenskan både i Pantern och Timrå har han gjort det riktigt bra, men kanske inte hängde med riktigt när Timrå spelade i SHL. Och vissa mognar ju med tiden. För mig känns det som en bra värvning, men det är väl, som vanligt, bäst att ge honom några matcher innan man hissar eller dissar.
Zico

Inläggav Weirdo » 26 januari 2022, 10:33

Av allt att döma ser det ju ut som att vi får se en lina med Powell - Matson - Törngren. Om Powell kan få lite fart på Törngren är det ju som att få in två nyförvärv. Men det kanske är att hoppas på för mycket. Det kommer i alla fall gå undan, den saken är säker.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav PapaEmeritus » 26 januari 2022, 11:29

Weirdo skrev:Av allt att döma ser det ju ut som att vi får se en lina med Powell - Matson - Törngren. Om Powell kan få lite fart på Törngren är det ju som att få in två nyförvärv. Men det kanske är att hoppas på för mycket. Det kommer i alla fall gå undan, den saken är säker.

Att få fart på Törngren har både HV och Färjestad försökt med i många år. Frågan är om han kommer få nytt förtroende nästa säsong.
1995 - 2004 - 2008 - 2010 - 2017
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav Windom Earle » 26 januari 2022, 11:59

PapaEmeritus skrev:
Weirdo skrev:Av allt att döma ser det ju ut som att vi får se en lina med Powell - Matson - Törngren. Om Powell kan få lite fart på Törngren är det ju som att få in två nyförvärv. Men det kanske är att hoppas på för mycket. Det kommer i alla fall gå undan, den saken är säker.

Att få fart på Törngren har både HV och Färjestad försökt med i många år. Frågan är om han kommer få nytt förtroende nästa säsong.

Fart har han ju, men som jag ser det behöver han lite mer hår på bröstet och ta mer plats. Var en jobbig spelare hela matchen och inte bara en spjutspets i BP. Det har han kapacitet till redan nu. Han borde titta på Max Friberg som egentligen är en begränsad spelare men som ändå har landslags- och NHL-meriter. Eller vår tidigare spelare Patrik Carlsson.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav Guld » 26 januari 2022, 12:21

lejacques skrev:Spännande att Kokkonen petas i ett läge där vi inte ens har fullt lag... Helt rätt.

Jag håller med.. Kokkonen bidrar inte med nånting känns det som.
Om inte annat skulle han kunna störa motståndar-försvaret med fysik i forechecken, men han viker alltid undan där.
Mål gör han inte heller.

Nu vet jag inte hur detta funkar, men skulle han inte må bra av att lånas ut, t.ex till Dalen i några matcher?
Om han lyckas bättre där, kanske han kan komma tillbaka med lite självförtroende sen.
Om inte, ja då vet jag inte...

Tiden för att byta mot nåt bättre håller på att rinna ut, så detta borde gjorts redan i höstas i så fall.
Guld

Inläggav lejacques » 26 januari 2022, 12:41

Kokkonen är verkligen ett mysterium. Kolla bara på de här siffrorna.

Omgång 1 - 17:
- 3 poäng (1+2) på 17 matcher
- Istid 13:56 min
- PP: 1:02 min
- BP: 0.50 min

Omgång 18-34
- 8 poäng (4+4) på 17 matcher
- Istid 12:07 min
- PP 00:37 min
- BP 00:36 min

Inledningsvis matchades Kokkonen i en toppkedja med stort ansvar i både PP och BP. Men redan efter tio omgångar minskade förtroendet. Vissa menar att han varit nyttig i BP, men inte ens där har han tränarnas förtroende längre. Under andra halvan av säsongen har han blivit en klassisk utfyllnadsspelare, en brunkare i fjärdekedjan. Bara Wennlund och Wikström hade mindre speltid den senaste veckan. Och visst känns det onekligen som att han är nära en mer permanent petning.

Trots minskat förtroende har Kokkonen ändå lyckats öka sitt poängsnitt. Faktum är att han sett till december och januari är trea i interna poängligan. Och då har han alltså haft en undanskymd roll med mindre istid.

Problemet som jag ser det är väl att Kokkonen inte är särskilt delaktig i spelet. Han har inga kvaliteter som utmärker sig. Han höjer inte sina kedjekamrater, han är inte en gigant i BP osv. Och det är väl då han blir överflödig, och väldigt svårplacerad i ett lag som HV.
Användarvisningsbild
lejacques

Re: Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Inläggav Diabolics » 26 januari 2022, 20:00

Farzan skrev:
Diabolics skrev:Jag hoppas på Quilas magkänsla. Det vore skönt om mer än serie-tillhörighet ändrats i HV denna säsong.... det var ju ändå det löftet de gav oss.

Hur menar du?

Att vi bryter mönstret på värvningsfronten, trycker in ett par riktiga pjäser innan deadline! Det har de ju pratat om att göra ifall det behövs. Nu kanske det råder olika meningar kring om det behövs eller inte....
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Nick » 26 januari 2022, 20:36

jordfelsbrytare skrev:
Quila skrev:Vem har sagt att det är stängt på värvningsfronten? Det kommer mera.

Intressant.
Har du hört något namn eller på vilken position/positioner det kikas på?

Hoppas verkligen målvaktssidan är prio.
Nick

Inläggav PapaEmeritus » 26 januari 2022, 20:44

Nick skrev:
jordfelsbrytare skrev:
Quila skrev:Vem har sagt att det är stängt på värvningsfronten? Det kommer mera.

Intressant.
Har du hört något namn eller på vilken position/positioner det kikas på?

Hoppas verkligen målvaktssidan är prio.

Och jag hoppas på ytterligare spets framåt. Målskyttet är ett större problem än försvaret tycker jag.
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav lejacques » 26 januari 2022, 20:45

PapaEmeritus skrev:
Och jag hoppas på ytterligare spets framåt. Målskyttet är ett större problem än försvaret tycker jag.

Ja, att folk inte ser hur trubbiga vi är... Man klagar på att Vesel, Foppa och Huhtala inte producerar som förr, men tar ingen hänsyn till att vi har 10-12 forwards till som borde kunna kliva fram.

Forwards. Det är vad vi behöver.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav PapaEmeritus » 26 januari 2022, 20:46

lejacques skrev:
PapaEmeritus skrev:

Ja, att folk inte ser hur trubbiga vi är... Man klagar på att Vesel, Foppa och Huhtala inte producerar som förr, men tar ingen hänsyn till att vi har 10-12 forwards till som borde kunna kliva fram.

Forwards. Det är vad vi behöver.

Och göra oss av med ett par...
Användarvisningsbild
PapaEmeritus

Inläggav CROHB » 26 januari 2022, 21:06

Tror också på två, tre nya spelare in innan deadline.
Kan tänka mig att det också rör sig om spelare som varit i klubben tidigare.

Då har vi under säsongen fått in Söderberg, Powell, Huhtala och även Ullström som kan räknas in som nyförvärv även om han signade innan säsongsstart, vilket får anses godkänt gällande forwardssidan iaf.

Saknas en toppback in och en tuff forward ytterligare samt en målis som komplement. Då kan vi nog inte bomma ett avancemang tror jag iaf. Tre målisar, nio backar och 16 etablerade forwards ska ju räcka för att klara skador och avstängningar utan problem.

Tror vi matchar Oskarshamn kostnadsmässigt men tyvärr långt ifrån spelmässigt då vi betalar för mycket för spelare som inte producerar matchandes kostnaden.

Ska ju ändå räcka för att ganska enkelt vinna ett Play Off, allt annat än avancemang är ett större fiasko än fjolårssäsongen och jag tror vi undviker praktfiaskon två säsonger efter varandra.
CROHB

Inläggav Highlander » 26 januari 2022, 22:42

Pengar verkar ju inte vara ett problem. Gäller bara att hitta rätt spelare. Där är jag mer orolig.

Värdefullt med kända ansikten med HV-hjärta, men det får inte vara den viktigaste egenskapen. För mig är detta bara ett mellanår, en mardröm att vakna ifrån. Jag skiter helt och hållet i om vi kallas plastiga och köpelag bara vi gör det som krävs för att ta oss härifrån. Sen kan vi gärna återgå till där vi var runt 2010.

Sveriges mest underhållande liga har inte gett mig den minsta underhållning och glädje alls faktiskt. Blä...
Highlander

Inläggav Diabolics » 26 januari 2022, 22:49

Highlander skrev:
Sveriges mest underhållande liga har inte gett mig den minsta underhållning och glädje alls faktiskt. Blä...

Word!

Värt hur mycket pengar som helst spenderat på nyförvärv, för att slippa den.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav RJ--92 » 27 januari 2022, 01:40

Guld skrev:

Jag håller med.. Kokkonen bidrar inte med nånting känns det som.
Om inte annat skulle han kunna störa motståndar-försvaret med fysik i forechecken, men han viker alltid undan där.
Mål gör han inte heller.

Nu vet jag inte hur detta funkar, men skulle han inte må bra av att lånas ut, t.ex till Dalen i några matcher?
Om han lyckas bättre där, kanske han kan komma tillbaka med lite självförtroende sen.
Om inte, ja då vet jag inte...

Tiden för att byta mot nåt bättre håller på att rinna ut, så detta borde gjorts redan i höstas i så fall.

Enligt HV själva vart han sjuk, om de är så låter jag va osagt dock. Men jag kan hålla med er om andra gällande att han är lite märklig ang poäng kontra speltiden och så.
RJ--92

Inläggav Quila » 27 januari 2022, 23:42

Det gäller på samtliga positioner utom centrar.
Dock livrädd (som många andra) att man tillåter sig luras (likt förra säsongen) av den tillfälliga injektionen våra nuvarande nyförvärv gett oss. Vi får med andra ord inte vara ”för bra” kommande matcher, utan viktigt att bristerna synas och att vi toppar formen när serielunken är över.
En fw påväg bort också.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71