hokky skrev:Razz skrev:hokky skrev:Snacka om underbetyg till juniorverksamheten under J20 att vi ska plocka in så många spelare till j20. Varför värva in spelare till j20 om det inte är av yttersta spets? Rosdahl vore bra, en ruskigt lovande 96a. Men vad ska vi med Dyk eller Hult till? Två riktigt bra spelare i j20 men ser det som en riktigt högoddsare att de gör en enda alagsmatch för HV. De kommer komma in och kanske vinna ett SM-Guld åt j20 och sen få ett kontrakt i div1 eller möjligtvis något HA lag. Jag ser hellre att man spelar med ett yngre, kanske lite sämre J20 och får fram mer egenproducerat.
Det är så man har valt att jobba. Dyk/Kellman/Strindö är några tidigare exempel. HV vill vinna JSM och tycker att det är den bästa vägen. Jag hade hellre sett spelare som tex Dahlén och Younan får större roller.
Ja exakt, förstår inte vad man får ut av att värva j20spelare utan direkt SHL potential. Ett Sm guld kan ju ändå inte vara edt primära för ett juniorlag? Är det någon annan klubb som jobbar likadant? Vet att tex Rögle inte plockade in en enda spelare utifrån inför fjolåret, utan alla kom ifrån j18.
Antagligen är baktanken att öka konkurrensen kring platserna och på så sätt försöka få spelarna att prestera ännu mera för att säkra sina platser och sin speltid. Ett genomgående intressant tema med HV:s juniorsatsning är att man oftast måste producera rikligt med bra spel på lägre nivåer för att bli uppflyttad till nästa nivå. Visserligen har man börjat göra något undantag de senaste åren, men den genomgående trenden de senaste åren är att man gärna vill att en spelare ska vara dominant innan den fullt ut tar steget in i nästa nivå. Jag anser att man kan se en korrelation mellan detta tänket och satsningen kring att bygga ett väldigt brett lag genom värvningar utifrån.
Vidare behöver det inte nödvändigtvis vara enbart av ondo att de yngre inte får chansen direkt i J20 samt att man satsar på guld varje år. Visst är J20s största uppgift att utbilda spelarna, men samtidigt har HV målat upp en bild av sig själva som europas ledande juniorverksamhet och den vill man gärna förstärka och bibehålla. Att vi till exempel fick en så lovande spelare som Jacob Moverare, är ingen slump enligt mig. Visst ville han bo tillsammans med familjen, men att vi har en verksamhet där man satsar på att vara bäst i Sverige är ju en hyfsad reklampelare!
Däremot är det av stor vikt att vi är försiktiga, för även om det är kul/utvecklande med ett J20 som strävar efter SM-guld varje år, så får det inte ske på utvecklingens bekostnad för framtida A-lagsspelare. Där gäller det att hålla balansen - något som vi enligt mig har klarat väldigt bra hitintills!