Joonas Järvinen ser otroligt intressant ut, med förutsättningen att det värvas en till lite mer offensiv "Campoli-lik" back. Han har spelat flera landskamper och ett VM för Finland vilket visar att han inte är en medioker back, och sen räcker det med att kolla på plus/minus-statistiken som kan tolkas som att han är väldigt bra (+19 i år och makalösa +28 2011/2012).
För er som stirrar er blind på poäng och målskörden så kan man dra lite jämförelser med Daniel Rahimi, Tom Nilsson, Niklas Lundgren, Arvid Lundberg och varför inte våran egen Christoffer Persson som i slutspelet kanske var Frölundas absolut bästa back utan att ösa in poäng. Alla dessa är backar som är otroligt viktiga för respektive lag. Det som framförallt krävs av backar i den moderna hockeyn är att ha förmågan att snabbt kunna sätta upp en passning för att sätta igång spelet, och spela sig ur situationer i defensiv zon smart. Det räcker med att kolla på Pittsburgh som i år vann Stanley Cup, Frölunda som vann SM-guldet i år eller Skellefteå som år efter år är i toppen av tabellen och spelat final i hur många år som helst. Den gemensamma nämnaren för deras framgång stavas smartness och fart, både i spelet och på skridskorna. De sätter igång spelet från egen zon så fort de bara kan och har fem spelare på isen som åker som djur.
Vart vill jag komma med det här då? Jo - Det krävs inte sex stycken Erik Karlsson som bombar från blå. Självklart behöver man backar som kan dominera i PP vilket vi kanske saknar i nuläget, men med förutsättningen att vi värvar en lite mer poängstark back så skulle jag bli väldigt glad om vi landade Järvinen. Jag säger inte att Järvinen är en speedkula i kropp och sinne som är smartast på isen, för ärligt talat har jag ingen aning om vem han är eller hur han spelar. Men jag tror knappast han spelat final i Liiga och gjort 18poäng samt varit +19 i plus/minus under grundserien genom att stå och dundra icings från egen zon.