Hockeyallsvenskan 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hockeyallsvenskan 21/22

Inläggav HV-supportern » 1 juni 2021, 12:42

Kamy skrev:Första omgången 24 sept:

Västerås - Tingsryd
Almtuna - Troja
Södertälje - Björklöven
Vita Hästen - Mora
HV71 - AIK
Västervik - Modo
Kristianstad - BIK Karlskoga

Krossa AIK! :D

Kul med matcher på fredagskvällar. Om det tillåts mycket folk tror jag det kan bli bra tryck i premiärmatchen.
HV-supportern

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 10:20

Kollar Lövens trupp. Förutsatt inte HV nu bombar in några riktiga klasspelare på de sista platserna är jag tämligen övertygad om att Löven kommer ha en minst lika stark som vår när pucken släpps i höst,

Det är lätt att tycka det ska bli "roligt" i höst. Men ju mer man inser att vi faktiskt spelar i hockeyallsvenskan och man ser att även de andra lagen rustar, desto mer förbannad blir jag att vi ens är där vi är idag.

Stödet för HV kan vara starkt i skrivande stund. Men vad händer om vi inte ligger etta i november? Jag väntar fortfarande på det kaos som HV ännu inte tagit itu med. För än mer kaos kommer det att bli om inte resultaten går vår väg, typ direkt.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 7 juni 2021, 10:40

lejacques skrev:Kollar Lövens trupp. Förutsatt inte HV nu bombar in några riktiga klasspelare på de sista platserna är jag tämligen övertygad om att Löven kommer ha en minst lika stark som vår när pucken släpps i höst,

Det är lätt att tycka det ska bli "roligt" i höst. Men ju mer man inser att vi faktiskt spelar i hockeyallsvenskan och man ser att även de andra lagen rustar, desto mer förbannad blir jag att vi ens är där vi är idag.

Stödet för HV kan vara starkt i skrivande stund. Men vad händer om vi inte ligger etta i november? Jag väntar fortfarande på det kaos som HV ännu inte tagit itu med. För än mer kaos kommer det att bli om inte resultaten går vår väg, typ direkt.

Sen sitter ju Löven på en riktigt vass sportchef, om hans trupp ser bra ut nu, så kan du räkna med att den kommer vara mycket bättre senare under säsongen, tillskillnad från vår trupp om jag känner Hult rätt, han är inte den som gärna ersätter och byter ut spelare mid season om man säger så. Kolla på Växjö tex, hade ett högst mediokert lag i början på säsongen, resultaten gick inte som de önskade, BOOm hejdå några spelare och in kom några nya, sen blev det SM guld...Vad gör Hult under samma period ? inte ett skit tror att allt ska vända av sig själv och får sitta några dagar innan deadline och värva in en jävla massa panikvärvningar med Stoa i spetsen.

Därför är det EXTRA viktigt för oss att truppen är grym från start, för midseason kommer inget bra hända
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 10:51

Precis. Med tanke på HV:s strategi de senaste åren borde man egentligen ha en bruttotrupp på 30 spelare. Där man typ ser till att ha midseason-värvningarna på plats från start :lol:
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 7 juni 2021, 10:57

lejacques skrev:(...)

Jag sitter med exakt samma känsla. Jag tycker inte att det ska bli roligt och jag ser inte fram mot nästa säsong. Ju mer det faktiskt sjunker in att det är Knäckebröhult och Pattaholm HV ska möta istället för FHC och FBK, samt att allt kommer att vara sjukt ångestbetonat, desto mer känner jag att jag absolut inte tycker att det kommer att bli roligt.

Sen att ingen får sparken och att samma individer som ledde ner klubben i skiten ska ta klubben tillbaka till finrummet är ju... ja jag vet inte vad. För om det skiter sig (vilket jag nästan utgår ifrån att det gör med det värdelösa och inkompetenta ledarskap som HV71 står för) så vet i tusan var detta slutar. Det skulle förvåna mig mycket om HV blir mer än ett mittenlag. Och det beror inte på truppen, det beror som sagt på det ingrodda inkompetenta ledarskapet som satts sig i väggarna.

Jag kände lite hopp trots att HV åkte ur, eftersom jag hoppades på att det skulle innebära den nödvändiga storstädning som klubben behöver för att kunna gå vidare och hitta en ny väg framåt och uppåt. Men så blev det ju inte. Så jag känner inget hopp längre. I mina bästa stunder känner jag snarare frustration. Att jag skriver att det är i mina bästa stunder, så menar jag det eftersom jag iallafall känner nånting då. I mina sämsta stunder känner jag ingenting alls....
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Crille » 7 juni 2021, 10:59

lejacques skrev:Kollar Lövens trupp. Förutsatt inte HV nu bombar in några riktiga klasspelare på de sista platserna är jag tämligen övertygad om att Löven kommer ha en minst lika stark som vår när pucken släpps i höst,

Med viss reservation för att jag har relativt dålig koll på HockeyAllsvenskan så kan jag inte hålla med. Deras befintliga forwardsuppsättning ser till och med riktigt svag ut i jämförelse med vår?
Crille

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 11:09

Nu när de förlängt med Perron och Hutchins så tycker jag de har alla förutsättningar för att få ihop två, kanske tre femmor som håller hög allsvensk klass. Dessutom finns det mer att kräma ur spelare som Ottosson och Possler och en ung spelare som William Eriksson. Glöm inte att vi snackar om Hockeyallsvenskans bästa lag sett över de två senaste säsongerna, som dessutom har fyra luckor kvar att fylla på forwardssidan. Med tanke på hur jävla bra Kenttä är (jag menar Vesel hade aldrig funnits på Hults världskarta om det inte varit för att Kentää tagit Vesel till Sverige) så är jag tämligen övertygad om att det som Löven kommer presentera härnäst kommer hålla hög nivå.
Senast redigerad av lejacques 7 juni 2021, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Crille » 7 juni 2021, 11:26

lejacques skrev:Nu när de förlängt med Perron och Hutchins så tycker jag de har alla förutsättningar för att få ihop två, kanske tre femmor som håller hög allsvensk klass. Dessutom finns det mer att kräma ur spelare som Ottosson och Possel och en ung spelare som William Eriksson. Glöm inte att vi snackar om Hockeyallsvenskans bästa lag sett över de två senaste säsongerna, som dessutom har fyra luckor kvar att fylla på forwardssidan. Med tanke på hur jävla bra Kenttä är (jag menar Vesel hade aldrig funnits på Hults världskarta om det inte varit för att Kentää tagit Vesel till Sverige) så är jag tämligen övertygad om att det som Löven kommer presentera härnäst kommer hålla hög nivå.

Vilka av de forwards du nämner skulle du byta mot Forsberg, Törngren, Netterberg, Matson, Nybeck, Vesel, Kokkonen eller Lindbäck?
Crille

Inläggav DocSeverinsen » 7 juni 2021, 11:42

Jag håller med Crille. Kan inte se något i Björklövens trupp som skrämmer mig, som den ser ut just nu.
Sen är ju Kentää duktig på att få ihop bra lag, men i dagsläget ser jag inte det.
DocSeverinsen

Inläggav Diabolics » 7 juni 2021, 11:44

Fy fan. Nu kom spelschemat ut för allsvenskan. Jag får fortfarande ångest inför det faktum att vi är i allsvenskan när sådan här uppenbara bevis presenteras. I övrigt försöker jag nog fortfarande förtränga det.....

Bild
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 11:53

Det är ju en rätt svår fråga med tanke på roll/position/klubbhjärta osv. Min poäng är inte att HV gjort dåliga värvningar. Min poäng är att Löven har förutsättningar för att få ihop ett minst lika bra lag.

Perron och Hutchings ska ligga på samma nivå som Forsberg och Vesel.

Viklund, Selin, Possler kan väl jämföras med Lindbäck, Netterberg och Törngren sett till vad vi förväntar och hoppas på.

Fredric Andersson är deras Tyler Matson.

William Eriksson ska kunna brejka precis som någon av våra unga spelare.

Ottosson är en liten joker som de hoppas ska kunna ta ytterligare ett steg.

Och så har de tagit in Christoffer Bengtsson som var god för snudd på en poäng per match förra säsongen. Alltså strået vassare än Lindbäck som alla på forumet tycker är en så bra och spännande värvning.

Och på det har Löven några platser kvar att fylla. Nu är allt fokus på HV, som nyss blivit utslagna, och som alltid när ett lag åker ut är de förhandsfavoriter. Många tror att spelare som nyss spelat i SHL ska dominera i allsvenskan osv. Men i september tror jag, om vi försöker se nyanserat på saker och ting, att Löven ställer upp med ett minst lika slagkraftigt lag som tidigare år.
Senast redigerad av lejacques 7 juni 2021, 20:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 7 juni 2021, 12:06

lejacques skrev:.... massa bra fakta/jämförelser .....
.... vilket är av precis den anledning som jag ville se ett SHL-lag på banan i höst. Jag ser en trupp som kanske möjligen är i toppen av HA, med en kostnad för ett topplag i HA. För mig är det otroligt riskfyllt. Lägg på 10-15 millar i spelarbudget och skjut ut motståndet i rymden. Allt annat är (Dekman, se hit:) TJÄNSTEFEL :D
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav spaawn » 7 juni 2021, 12:11

Ser ut som att man slipper meningslösa landslagsuppehåll iaf i allsvenskan. Gött det.

Och så j*vla tråkig som SHL har blivit på senare år med ibland matcher utan en riktigt målchans, så kan det bara bli roligare i allsvenskan. Ångesten inräknad.
spaawn

Inläggav Crille » 7 juni 2021, 12:15

lejacques skrev:Det är ju en rätt svår fråga med tanke på roll/position/klubbhjärta osv. Min poäng är inte att HV gjort dåliga värvningar. Min poäng är att Löven har förutsättningar för att få ihop ett minst lika bra lag.

Perron och Hutchings ska ligga på samma nivå som Forsberg och Vesel.

Viklund, Selin, Possel kan väl jämföras med Lindbäck, Netterberg och Törngren sett till vad vi förväntar och hoppas på.

Fredric Andersson är deras Tyler Matson.

William Eriksson ska kunna brejka precis som någon av våra unga spelare.

Ottosson är en liten joker som de hoppas ska kunna ta ytterligare ett steg.

Och så har de tagit in Christoffer Bengtsson som var god för snudd på en poäng per match förra säsongen. Alltså strået vassare än Lindbäck som alla på forumet tycker är en så bra och spännande värvning.

Och på det har Löven några platser kvar att fylla. Nu är allt fokus på HV, som nyss blivit utslagna, och som alltid när ett lag åker ut är de förhandsfavoriter. Många tror att spelare som nyss spelat i SHL ska dominera i allsvenskan osv. Men i september tror jag, om vi försöker se nyanserat på saker och ting, att Löven ställer upp med ett minst lika slagkraftigt lag som tidigare år.

Nu gjorde Forsberg 32 mål och 53p senast det begav sig, svårt att se att någon kommer bräcka det när vi summerar, eventuellt Forsberg själv dock. Men jag håller som tidigare sagts inte med dig utan tycker redan nu vi har en riktigt fin FW-sida. Lägg till Simon som ska vara klar, samt ytterligare nån center. Men sen tror jag riktigt mycket på våra unga killar också. Nu har jag inte sett den där 23årige Eriksson som du skriver om, men jag tror knappast han blir bättre än någon av våra unga, möjligen isf pga av att han får spela mer (läs ex. Wikström).

Men det är skönt att man får tycka olika;)
Crille

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 12:24

Man får tycka olika (nu har jag visserligen inte sagt att HV har ett dåligt lag... Så där är vi ju överens) Men om man nu, som du själv säger, inte har koll på allsvenskan så kan det nog vara bra att sätta sig in i serien. Alternativt lyssna till de som har lite mer koll. Blir ju annars rätt platt diskussion när man baserar allt på vad man tror, när man uppenbarligen inte har koll på spelarna man diskuterar.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Ognom » 7 juni 2021, 12:27

Fast nu känner jag att jag måste skriva lite vad som skrivs här om löven, somsagt innan är jag umebo.

Björklöven har kanske sista chansen på sig i år att satsa då det läggs otroligt mycket pengar på det lagbygget utanför klubb-budget av supportrarna (överdrivet många swishkampanjer), förmögna privatpersoner och företag som skjuter in lite extra. Det jag menar är att om man inte lyckas i år så kan nog hoppet ta slut och Kenttä kommer nog dra.

Björklöven som slutade 3a i år var otroligt ojämna iår.

Hutchings är inte så bra som du får det att tro, alla ville ha kvar Vesel helst då han var motorn till att Hutchings och Crandall producerade. Perron kan dock absolut bli något. Och där tog HV Vesel.

Fredric Andersson kan ha bra ledaregenskaper som Matson, men definitivt inte lika bra utespelare och Andersson levde inte upp till förväntningarna i år.

Du hyllar deras värvning av Christoffer Bengtsson, men inte Måns Lindbäck? Lindbäck som ansågs vara en av Södertäljes bästa. HV tog honom.

Selin vill inte många ha kvar, Possler är skadebenägen och Viklund en bra 3/4e spelare i allsvenskan. Lite orättvist att jämföra med Törngren?

William Eriksson var en ung talang, men skadebekymmer.

Det klagades mycket på att HV inte visade hjärta förgående år, vad satsar HV på nu? Spelare ifrån juniorleden och närliggande föreningar. Vad gör löven? Köper. Såg du deras final ? Hur mycket hjärta visade man, alla åkte runt och gled.

Största problemet enligt mig för löven är att man värvar för många spelare utan att ge dom tydliga/lovade roller vilket ett bra exempel är Norbe.

Säger inte att lövens bygge är dåligt, en av toppklubbarna men sluta hylla dom.
Ognom

Inläggav magnus b » 7 juni 2021, 12:42

Björklöven har redan en bra trupp. Det kommer knappast bli en walk in the park för HV att ta hem serien och kvalet.

Det är grymt svårt att till exempel säga ifall Törngren eller Nybeck kommer att vara producerande spelare i HA, då de inte riktigt klarar av det i SHL. Dock så kommer ju inte Törngrens BP spel och defensiv bli sämre, och Nybeck har ett år till av sommarträning till i kroppen.

Men HV har en spetsspelare som ingen annan är i närheten av, Forsberg kommer dominera i HA. Det finns inte annat på kartan. Han skulle kunna vara producerande i SHL. Vessel känns spontant som ett bra komplement till Forsberg. Är Önerud klar så finns det en till spettsspelare som Löven inte har.

Dock så tycker jag att Löven har likvärdig målvakt, likvärdig backsida och nästan lika bra forwardsdjup som HV har.
magnus b

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 12:55

Ognom skrev:Fast nu känner jag att jag måste skriva lite vad som skrivs här om löven, somsagt innan är jag umebo.

Björklöven har kanske sista chansen på sig i år att satsa då det läggs otroligt mycket pengar på det lagbygget utanför klubb-budget av supportrarna (överdrivet många swishkampanjer), förmögna privatpersoner och företag som skjuter in lite extra. Det jag menar är att om man inte lyckas i år så kan nog hoppet ta slut och Kenttä kommer nog dra.

Hutchings är inte så bra som du får det att tro, alla ville ha kvar Vesel helst då han var motorn till att Hutchings och Crandall producerade. Perron kan dock absolut bli något. Och där tog HV Vesel.

Fredric Andersson kan ha bra ledaregenskaper som Matson, men definitivt inte lika bra utespelare och Andersson levde inte upp till förväntningarna i år.

Du hyllar deras värvning av Christoffer Bengtsson, men inte Måns Lindbäck? Lindbäck som ansågs vara en av Södertäljes bästa. HV tog honom.

Selin vill inte många ha kvar, Possler är skadebenägen och Viklund en bra 3/4e spelare i allsvenskan. Lite orättvist att jämföra med Törngren?

Det klagades mycket på att HV inte visade hjärta förgående år, vad satsar HV på nu? Spelare ifrån juniorleden och närliggande föreningar. Vad gör löven? Köper. Såg du deras final ? Hur mycket hjärta visade man, alla åkte runt och gled.

Största problemet enligt mig för löven är att man värvar för många spelare utan att ge dom tydliga/lovade roller vilket ett bra exempel är Norbe.

Jag skriver under på mycket det du säger om Löven. Jag har nämligen också viss koll på dem, inte som du verkar ha. Men viss koll, det har jag, och även på allsvenskan. Jag vet att de var ojämna. Upp och ner, och det var väl egentligen den starka starten som gjorde dem till ett topplag (apropå hur viktig starten är). Men de tog sig till final, enligt min amatörmässiga analys på grund av deras starka bredd med flera kedjor som kunde producera (apropå hur viktigt det är att satsa på bra spelare). De är seriens bästa lag sett över de två senaste säsongerna. De vek ner sig, ja. Men det skedde från en dag till en annan, märkligt nog i samband med att typ hela laget insjuknade i covid.

Min poäng med jämförelsen var bland annat att kategorisera spelarna sett till vad man kan förvänta sig poängmässigt, och sett till vad de tidigare producerat. Och där står jag fast. De frågetecken du sätter vid Löven skulle dessutom kunna sättas vid HV också. Men många HV-supportrar ser det som självklart att spelare som inte tidigare producerat ska ta jättekliv, att spelare med en skadehistorik ska hålla sig hela osv.

Och som magnusb påpekar ovan. Löven har idagsläget ett forwardsdjup som kan mäta sig med HV. Perron och Hutchings klara. Tre forwards ska in.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 7 juni 2021, 13:37

spaawn skrev:Ser ut som att man slipper meningslösa landslagsuppehåll iaf i allsvenskan. Gött det.

Och så j*vla tråkig som SHL har blivit på senare år med ibland matcher utan en riktigt målchans, så kan det bara bli roligare i allsvenskan. Ångesten inräknad.

Här har du helt klart en poäng. SHL är en riktig tråkhockeyliga där alla försöker spela likadant som SAIK gjorde 2011, så förhoppningsvis kanske hockeyn är lite öppnare, svängigare och roligare i Allsvenskan.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 7 juni 2021, 13:59

Håller med 100%
Nutarviguld

Inläggav Ognom » 7 juni 2021, 14:37

lejacques skrev:
Ognom skrev:Fast nu känner jag att jag måste skriva lite vad som skrivs här om löven, somsagt innan är jag umebo.

Jag skriver under på mycket det du säger om Löven. Jag har nämligen också viss koll på dem, inte som du verkar ha. Men viss koll, det har jag, och även på allsvenskan. Jag vet att de var ojämna. Upp och ner, och det var väl egentligen den starka starten som gjorde dem till ett topplag (apropå hur viktig starten är). Men de tog sig till final, enligt min amatörmässiga analys på grund av deras starka bredd med flera kedjor som kunde producera (apropå hur viktigt det är att satsa på bra spelare). De är seriens bästa lag sett över de två senaste säsongerna. De vek ner sig, ja. Men det skedde från en dag till en annan, märkligt nog i samband med att typ hela laget insjuknade i covid.

Min poäng med jämförelsen var bland annat att kategorisera spelarna sett till vad man kan förvänta sig poängmässigt, och sett till vad de tidigare producerat. Och där står jag fast. De frågetecken du sätter vid Löven skulle dessutom kunna sättas vid HV också. Men många HV-supportrar ser det som självklart att spelare som inte tidigare producerat ska ta jättekliv, att spelare med en skadehistorik ska hålla sig hela osv.

Och som magnusb påpekar ovan. Löven har idagsläget ett forwardsdjup som kan mäta sig med HV. Perron och Hutchings klara. Tre forwards ska in.

Jag förstår självklart din poäng! Sen ska absolut inte Hv gå in och tänka att det blir enkelt, då kommer man göra en MODO.
Ja löven kommer värva fler bra spelare och mer under säsongen. HV71 och Björklöven kommer absolut vara dom lagen som ser bäst ut på pappret och i slutändan avgörs det hela på kemin i lagen.

Om HV71 får in Önerud, en till bra forward, samt en toppback så tycker jag ändå det ser bra ut. Men det är väl just det "om". Samt att Hult haft förmågan att göra oss besvikna när vi har som högst förväntningar på slutet.
Ognom

Inläggav Nutarviguld » 7 juni 2021, 15:16

"Om HV71 får in Önerud, en till bra forward, samt en toppback så tycker jag ändå det ser bra ut. Men det är väl just det "om". Samt att Hult haft förmågan att göra oss besvikna när vi har som högst förväntningar på slutet."

Håller med 100%, 2 till bra forwards (gärna Önerud en av dom två) och MINST en topp back, ja då vågar man börja hoppas, och som du säger om Hult, så hoppas man ju verkligen inte på ännu ett Hult-anticlimax nu
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 16:13

Ognom skrev:
lejacques skrev:

Jag förstår självklart din poäng! Sen ska absolut inte Hv gå in och tänka att det blir enkelt, då kommer man göra en MODO.
Ja löven kommer värva fler bra spelare och mer under säsongen. HV71 och Björklöven kommer absolut vara dom lagen som ser bäst ut på pappret och i slutändan avgörs det hela på kemin i lagen.

Om HV71 får in Önerud, en till bra forward, samt en toppback så tycker jag ändå det ser bra ut. Men det är väl just det "om". Samt att Hult haft förmågan att göra oss besvikna när vi har som högst förväntningar på slutet.

Ja, vi är 100 procent överens om att HV:s labygge ser bra ut. Sen för att haka på Diabolics hade jag nog förväntat mig lite mer av ett lag som satsar på att gå upp direkt. I min värld ska vi då inte ens behöva diskutera huruvida vem som står sig bäst av Löven och HV. Det ska liksom vara självklart att HV är bäst. I alla fall på pappret. Men som du också skriver. Sen är det ju andra saker som spelar in också.

Sidnot. Kul med någon på forumet som har koll på allsvenskan! Den kunskapen behövs.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 16:38

Och apropå Löven. Där var det klart med Julius Bergman. Ingen given succé, men mycket spännande värvning på den här nivån om man ser till meriter.

Löven satsar.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 7 juni 2021, 16:43

lejacques skrev:Och apropå Löven. Där var det klart med Julius Bergman. Ingen given succé, men mycket spännande värvning på den här nivån om man ser till meriter.

Löven satsar.

Inte helt fel som defensivt ankare faktiskt. Dock är han väll inte jätterörlig ute på isen. Han ska väll jämföras med Bertov och Torp. I den jämförelsen känns han som steget över dem helt klart, men också med lite större risk. Med Torp vet man vad man får även om inte högstanivån är skyhög.
magnus b

Inläggav lejacques » 7 juni 2021, 16:51

magnus b skrev:
lejacques skrev:Och apropå Löven. Där var det klart med Julius Bergman. Ingen given succé, men mycket spännande värvning på den här nivån om man ser till meriter.

Löven satsar.

Inte helt fel som defensivt ankare faktiskt. Dock är han väll inte jätterörlig ute på isen. Han ska väll jämföras med Bertov och Torp. I den jämförelsen känns han som steget över dem helt klart, men också med lite större risk. Med Torp vet man vad man får även om inte högstanivån är skyhög.

Bergman måste väl ändå ha en bättre offensiv uppsida? Gjorde närmare en halv poäng per match i AHL för några säsonger sedan. Öste in poäng i J20. Skulle nog ranka honom högre än Torp och Bertov. I nivå med Norbe, innan han lämnade Karlskrona, förutsatt han får ut allt i Löven?

Lövens backsida just nu: Vainio, Nörstebö, Bergman, Rahimi, Plant, Johansson. Kanske lite fler frågetecken jämfört med HV:s backsida. Men känns ändå solid. Två platser kvar att fylla.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 7 juni 2021, 17:02

Men topp 6 känns väl ändå rätt givna? Jag skulle iallafall säga att det blir HV, Björklöven, Mora, Västerås, Karlskoga och Södertälje. Tror t.ex inte MoDo hamnar topp 8 ens.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav magnus b » 7 juni 2021, 17:06

lejacques skrev:
magnus b skrev:

Löven satsar.

Bergman måste väl ändå ha en bättre offensiv uppsida? Gjorde närmare en halv poäng per match i AHL för några säsonger sedan. Öste in poäng i J20. Skulle nog ranka honom högre än Torp och Bertov. I nivå med Norbe, innan han lämnade Karlskrona, förutsatt han får ut allt i Löven?

Lövens backsida just nu: Vainio, Nörstebö, Bergman, Rahimi, Plant, Johansson. Kanske lite fler frågetecken jämfört med HV:s backsida. Men känns ändå solid. Två platser kvar att fylla.

Grejen med Bergman är ju att man mest sett honom i JVM och när HV mött VF. Där var han stabil i det defensiva. Har noll koll på hur han presterat i Liiga. Men verkar haft en defensiv roll där också, iaf att döma av produktionen. Men skitsvårt att kunna säga hur han passar in i HA. Han har ju potentialen att bli seriens bästa back, men samtidigt göra 5 poäng och inte klara av det defensivt heller. Norbe känns lite mer beprövad i HA. Där får HV 20-30 poäng och bra tvåvägsspel.

Jag skulle säga att Lövens backsida känns strået vassare än HV nu med Bergman in. Men som du säger med en mycket större risk. Vainio är ju lite likadant som Bergman. Han bli dominant eller bara helt ok 6:e back.
magnus b

Inläggav håvesjuttioett » 7 juni 2021, 18:06

Nu ska man såklart inte tro att vi kommer vinna alla matcher per automatik. Men även i nuvarande skede, med värvningar (betydande sådana) kvar att göra, råder det väl inga tvivel om att vi har bästa laget i Allsvenskan? Alla FW:s i laget, med mer eller mindre sannolikhet, bör/kan/ska kunna göra 30p+. Med de förutsättningarna får övriga Allsvenska rövgäng ställa vilka lag de vill på isen i höst.

Bergman målas upp som en ev. gigant. Såg ni honom i Frölunda eller? Han gjorde 30p i AHL 16/17 och ”öste” in poäng i J20 13/14 (34p). 4 resp. 7 år sedan… Han gjorde också 6 poäng i SHL 19/20 (och var rent av värdelös i spelet) och 12p i Finland 20/21.

(Inte för att vara arrogant eller så… ;) )
håvesjuttioett

Inläggav magnus b » 7 juni 2021, 18:45

Håvesjutiett,

Tyvärr är det enkelt att överskatta det egna laget något enormt. Jag personligen går ofta i den fällan. HV har en bra trupp helt klart och kommer säkert ha den bästa i serien. Men Löven har inte en dålig trupp heller. Tänk på att HV har Ytterell som ska vara ledande offensiva backen och säkert tugga många minuter. Han var ju enorm senast i HV... Andrae har hela verktygslådan att dominera på HA nivån, men för det krävs det utveckling. Nybeck tror jag enormt mycket på och tror han kan göra 40/50 poäng med rätt roll, men det kräver också utveckling.

Jag tror att många är oroliga efter förra säsongen, då hade man ett panglag enligt alla, men lag som OIK hamnade väll typ 10!! Poäng över HV. HVs största dödssynd denna säsongen är att släppa på ödmjukheten och underskatta lagen man möter. Då blir HV ett nytt MoDo. Sedan kommer det alltid vara något annat lag som får ut max av sin trupp plus då andra topplag Löven, VIK etc. att slåss med. Detta blir fan inte enkelt.
magnus b

FöregåendeNästa

Återgå till HV71