Tråden om: HV71 Dam

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71 Dam

Inläggav Haard » 22 oktober 2019, 09:32

Måste verkligen berömma HV hittills. 12 matcher in och fortfarande obesegrade, wow. Satsningen föreningen gjort har tagit laget upp (och förbi) senaste säsongernas dominanter Luleå. Även Brynäs sades ju hårdsatsa inför säsongen. Avfärdade av HV med storsiffrigt.

Hur långt kan man ta sig? Visst, bara serielunk nu och det är i slutspelet allt avgjöts... men ändå. Det ser onekligen intressant ut.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav KungSune » 29 oktober 2019, 23:31

Haard skrev:Måste verkligen berömma HV hittills. 12 matcher in och fortfarande obesegrade, wow.

De förlorade match 5 mot Luleå hemma. ;)
Men visst är säsongen sjukt imponerande!

Absurt spelschema. Enligt ett inslag på Sportnytt ikväll har de bara bortamatcher kvar efter jul.
På flashscore står de sista hemmamatcherna 27/28 dec men de har kanske ändrats.
Avslutar med minst 11 bortamatcher!
Användarvisningsbild
KungSune

Inläggav Sir Ward » 30 oktober 2019, 02:09

Sagt detta flera gånger. Vill HV verkligen satsa ordentligt på damerna, som HV nu har gjort så har
vi här nu resultatet. Kör bokstavligen över allt, trots ett brutalt matchprogram.

Jag vill se en betydligt större satsning på damerna. Stavas heltidsproffs.
Stålar finns - tro mig.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav sussan » 30 oktober 2019, 11:44

Sir Ward skrev:Sagt detta flera gånger. Vill HV verkligen satsa ordentligt på damerna, som HV nu har gjort så har
vi här nu resultatet. Kör bokstavligen över allt, trots ett brutalt matchprogram.

Stålar finns - tro mig.

+1
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav JoakimA » 30 oktober 2019, 13:13

Sir Ward skrev:Sagt detta flera gånger. Vill HV verkligen satsa ordentligt på damerna, som HV nu har gjort så har

Stålar finns - tro mig.

Vilka pengar skulle det vara menar du?

Skulle publiksnittet per match ligga kvar på drygt 100 pers så blir det inga publikintäkter eller lokala sponsoravtal att tala om. Då blir damsatsningen en stor röd rad i redovisningen.
Vad som behövs är en satsning på att få fler folk till matcherna, få upp stämningen. Här är ett förslag: gratis inträde för alla studenter.
JoakimA

Inläggav Henke67 » 30 oktober 2019, 13:55

Jag tror att alla inser vilken emorm skillnad det skulle göra för Svensk damhockey om damerna åtminstone hade en lön det gick att överleva på. (Ser det som väldigt länge tills de kan lägga undan för att leva på resten av livet)
Vad skall man då göra för att få in mer åskådare/mer pengar.
Till att börja med så borde alla som uttalat sig negativt om vilken ersättning damerna får gå på ett par matcher/år. Jag vet de som klagat som aldrig sett en match.
Men sedan måste man nog våga satsa rejält på inramningen och (som föreslogs ovan) att få upp stämningen.
Jag tror även att det behövs ett dussin "influencers" som bloggar, tweetar, poddar osv för att skapa intresse.
Kan man fixa några "happenings"? Kanske några "kändis" matcher? Jag vet inte exakt vad man skall göra. Men jag tror det viktigaste är att man gör något. Blir det inte exakt rätt så kan man göra något annat därefter. Sämst blir det om man tillsätter en utredning som skall ta fram den optimala insatsen. Då händer ingenting...
Kanske kan man göra en satsning tillsammans med någon sportsbar. Några gamla HV profiler plus några petade/skadade ur damtruppen står för uppsnack, intervjuer mingel mm?
Som sagt, jag vet inte exakt vad man bör göra. Men görs inget tror jag inte heller att det blir så mycket förändring.
Henke67

Inläggav Diabolics » 30 oktober 2019, 15:11

Det kanske är för mycket att begära, men jag tycker fan spelare och ledare på herr-sidan kan göra sig lite besvär. Jag menar inte att alla herrar är överbetalda slackers som har hur mycket tid som helst att spendera, men fan man får ändå vibbar om att det är rätt mkt down-time i deras schema. Jag förstår att denna down-time är viktig för återhämtning och uppladdning, men att sprida nyheter i sociala medier samt att AKTIVT stötta dam-sidan ibland iallafall, borde inte sänka hela herrlaget. Jag tror inte vi får till någon attitydförändring om inte herrarna visar intresse/respekten att ta lite av sin tid, se det som arbetstid, och lägga den på damhockeyn.

Sen kan vi fans göra mer. Jag tror att om ovanstående sker, då kommer klackverksamheten att följa med oxå.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav JoakimA » 30 oktober 2019, 16:40

Ligger publiksnittet för damlaget på Lindas bord? HV har redan spelat 12 av totalt 18 hemmamatchen i grundserien, dom leder serien överlägset och borde ha en bra produkt. 110 i seriefinalen mot DIF, 132 mot Luleå osv, det är för dåligt. Snittet i år är faktiskt sämre än förra säsongen.
Var tanken att publiken skulle hitta dit bara genom bra resultat eller har man faktiskt gjort något mer för att locka mer publik? Det var en fråga eftersom jag inte bor i Jönet.
JoakimA

Inläggav Sir Ward » 30 oktober 2019, 23:30

JoakimA skrev:

Stålar finns - tro mig.

Vilka pengar skulle det vara menar du?

Skulle publiksnittet per match ligga kvar på drygt 100 pers så blir det inga publikintäkter eller lokala sponsoravtal att tala om. Då blir damsatsningen en stor röd rad i redovisningen.
Vad som behövs är en satsning på att få fler folk till matcherna, få upp stämningen. Här är ett förslag: gratis inträde för alla studenter.

Vilka pengar?
Läser du bokslutet, som ligger öppet på HVs hemsida så har du facit. Gäller att tolka den
rätt och inte ”stålar på banken”. Finns flera skumma variabler att ta hänsyn till.
HVs ekonomi är mycket god enligt mig.

Det är snarare en fråga om prioritering. Hur mycket är HVs damer värda?
Är det verkligen ok att A-lagets löner motsvarar halva omsättningen?
(Hutlösa löner på flera som dessutom inte levererar. Obs, min åsikt)

Sen förstår jag inte ”på Lindas bord”.

Tack Diabolics och framförallt henke67. Bra inlägg.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav JoakimA » 31 oktober 2019, 04:11

Sir Ward skrev:Vilka pengar?
Läser du bokslutet, som ligger öppet på HVs hemsida så har du facit. Gäller att tolka den
rätt och inte ”stålar på banken”. Finns flera skumma variabler att ta hänsyn till.
HVs ekonomi är mycket god enligt mig.

Det är snarare en fråga om prioritering. Hur mycket är HVs damer värda?
Är det verkligen ok att A-lagets löner motsvarar halva omsättningen?
(Hutlösa löner på flera som dessutom inte levererar. Obs, min åsikt)

Vi verkar se saker olika, det är väl ändå en elitsatsning vi diskuterar. Det är väl OK att tillfälligt ta medel på elitsatsningen på herrsidan för att satsa på att få upp en fungerande elitsverksamhet på damsidan. Långsiktigt är jag av åsikten att damsidan måste stå på egna ben ekonomiskt, håller du inte med?

Håller för övrigt med om att flera spelare är överbetalda men det motiverar inte i sig en mer pengar till damerna.

Sir Ward skrev:Sen förstår jag inte ”på Lindas bord”.

Vad jag syftar på är vem i HV som jobbar med att öka publiksnittet för damerna som trots en succésäsong är både sämre än förra säsongen och även dåligt till i årets sdhl (HV ligger 6:a i publikligan).
JoakimA

Inläggav sussan » 31 oktober 2019, 08:16

Hur jobbar HV med Northbanks? Luleå har tifon och klacken på plats även vid dammatcherna. Även om de har ett snitt på drygt 500 i år är det ändå mer än 4 ggr så mycket som vi.

Precis som många sagt innan så går allt att sälja med "mördande reklam" och här har faktiskt herrlaget ett ansvar. Det är står i deras arbetsbeskrivning att de ska marknadsföra föreningen så se till att de gör det. Det skulle nog locka mer folk om ett par herrspelare står på ståläktaren under första perioden.
Bjud på korv och läsk till de hundra första betalande.
Ha godisregn och hoppborg.
Lotta ut "merch" på entrébiljetterna.
Se till att herrarna lägger upp på sociala medier om hur bra matcherna är.
Bjud på kaffe och bulle till alla med årskort.
O.s.v. o.s.v.

Men först och främst: Gå upp på ståläktaren en herrmatch och fråga dom vad HV ska göra för att de ska komma på matcherna.
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav Garlic » 1 november 2019, 08:37

sussan skrev:Hur jobbar HV med Northbanks? Luleå har tifon och klacken på plats även vid dammatcherna. Även om de har ett snitt på drygt 500 i år är det ändå mer än 4 ggr så mycket som vi.

Precis som många sagt innan så går allt att sälja med "mördande reklam" och här har faktiskt herrlaget ett ansvar. Det är står i deras arbetsbeskrivning att de ska marknadsföra föreningen så se till att de gör det. Det skulle nog locka mer folk om ett par herrspelare står på ståläktaren under första perioden.
O.s.v. o.s.v.

Men först och främst: Gå upp på ståläktaren en herrmatch och fråga dom vad HV ska göra för att de ska komma på matcherna.

HV-spelarna är nog ärligt talat inte så sugna att stå på ståplats och titta. Det funkar heller inte att tvinga spelarna att lägga upp på sociala medier och "säga hur bra matcherna är" - känns som det kan bli väldigt vinklat och skevt. Tyvärr är det exempelvis likt fotboll, mycket mer populärt med herrhockey än damhockey generellt.
Garlic

Inläggav Sir Ward » 1 november 2019, 22:35

sussan skrev:Hur jobbar HV med Northbanks? Luleå har tifon och klacken på plats även vid dammatcherna. Även om de har ett snitt på drygt 500 i år är det ändå mer än 4 ggr så mycket som vi.

O.s.v. o.s.v.

Bra förslag och i rätt riktning. Tack sussan.

- Barnen, nu ska till KA och titta på HVs damer. Dom är just nu överlägsna och vinner alltid.
- Nej, tråkigt och det vet du pappa.
- Nya tider nu barn. Hoppborg, fri kebab och A-laget signerar och delar ut hemliga priser till samtliga under (en viss ålder)
- Vi åker pappa, men vi är ju faktiskt snart tonåringar ;)
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Sir Ward » 2 november 2019, 00:23

JoakimA -Långsiktigt är jag av åsikten att damsidan måste stå på egna ben ekonomiskt, håller du inte med?
-NEJ! Ironi från din sida hoppas jag.

Tack för din förklaring om Linda.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 2 november 2019, 11:30

Jag vill börja med att säga att jag är jätteglad att det går så bra för tjejerna.

När det gäller att locka fler till arenan så vet jag inte riktigt vad som skulle funka för att få de som redan går på herrarna att även gå på damerna. Man har ju liksom haft stora svårigheter att locka folk till CHL, trots att man där har haft möjligheten att se riktigt bra hockey (ibland bättre än i SHL) för en hundring. Att då tro att man ska kunna dra folk till damhockey så att de ska kunna stå på egna ben eller bli heltidsproffs är att vara orealistisk.

Jag ser två större problem:
1) Spelkvalitén. Trots att HV är överlägsna så är spelet i sig rent kvalitetsmässigt snäppet under J20. Och då är alltså de andra lagen ännu sämre. Faktum är att det brukar vara fler åskådare på J20 än damerna.
2) Spelschemat. Att spela 4 matcher på 5 dagar påverkar självklart spelkvalitén negativt, men också - vem hinner gå på hockey 4 ggr på 5 dagar? Och sedan att man inte spelar varannan hemma och varannan borta gör ju också sitt till. Denna säsong spelar man ju en halvan hemma och andra halvan borta.

Denna säsong ligger väl åskådarantalet på runt 150 per match. Och jämför man det med tidigare säsonger så har väl det ökat något. Men att få upp det på tusentalet ser jag som extremt svårt.

När det gäller A-lagspelare (herrar) på matcherna så har jag åtminstone tidigare säsonger sett sådana vara och titta på damernas matcher. Hur de skulle kunna ”representera” på något annat sätt för att dra folk till matcherna........?

Jag baserar ovanstående åsikter (som bara är mina egna) på att jag ser mycket hockey live i arenan. Både herrarna, damerna, J20 och J18.

Bättre hockey, mer publik. As simple as that.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 6 november 2019, 23:38

Bra inlägg shitkicker.
Tack!
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Junior » 5 december 2019, 20:36

HVs HC lämnar på grund av personliga skäl. Det var ju trist, han har onekligen gjort ett bra arbete. Han är väl sambo med Asserholt? Hoppas det inte är något tragiskt som inträffat.

https://www.hv71.se/article/o43xak3sw-3 ... Z9_7cTTqZs
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav mrnorrland » 6 december 2019, 07:38

Junior skrev:HVs HC lämnar på grund av personliga skäl. Det var ju trist, han har onekligen gjort ett bra arbete. Han är väl sambo med Asserholt? Hoppas det inte är något tragiskt som inträffat.

Tyvärr är de nog nått jävligt tråkigt som hänt. Ingen aning om vad
mrnorrland

Inläggav Pawhlen » 7 december 2019, 22:54

mrnorrland skrev:
Junior skrev:HVs HC lämnar på grund av personliga skäl. Det var ju trist, han har onekligen gjort ett bra arbete. Han är väl sambo med Asserholt? Hoppas det inte är något tragiskt som inträffat.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ade-synen/
Pawhlen

Inläggav Junior » 7 december 2019, 23:48

Pawhlen skrev:
mrnorrland skrev:

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ade-synen/

Oerhört tråkigt. Hoppas att han återfår synen och hälsan.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Calle2 » 26 januari 2020, 20:17

HV71 Dam nu klara seriesegrare :D Vilken jäkla säsong de haft! Grymt jobbat! Om herrarna nu bara kan ta efter kan det bli en otroligt bra säsong för klubben.
Calle2

Inläggav sussan » 27 januari 2020, 09:34

Calle2 skrev:HV71 Dam nu klara seriesegrare :D Vilken jäkla säsong de haft! Grymt jobbat! Om herrarna nu bara kan ta efter kan det bli en otroligt bra säsong för klubben.

Och sättet de vann serien på!! :D

I helgen spelade de av två matcher mot MoDo som egentligen var betydelselösa men håller nollan i båda matcherna och gör 10 (!) mål.
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav Groucho » 14 februari 2020, 23:20

Tangerat poängrekord (96p) efter kvällens 6-1 seger borta mot Göteborg! Hoppas och tror att vi slår rekordet imorgon (sista matchen i grundserien) då vi återigen möter Göteborg!
"Fan, lever du Olsson?" #6 Christoffer Persson
Användarvisningsbild
Groucho

Inläggav Groucho » 15 februari 2020, 23:58

Stort grattis till en fenomenal grundserie med både poäng- (99) och målrekord (170)! Har varit riktigt kul att följa damerna den här säsongen. Hoppas och tror på nya framgångar i stundande slutspel.
"Fan, lever du Olsson?" #6 Christoffer Persson
Användarvisningsbild
Groucho

Inläggav Diabolics » 16 februari 2020, 00:14

Fantastisk insats. Jag hoppas hockey för tjejer får mer exponering framgent. I vissa sporter finns det nu nästan ingen skillnad alls på hur media exponerar killar vs tjejer och jag skulle gärna kunna se bägge lagen lika enkelt. Samtidigt vill jag att stämning och stöttning i hallen etc skall kunna vara likadan. Det finns naturligtvis en kvalitetsskillnad på den tekniska delen idag mellan lagen, men det behöver inte betyda att det gör ena lagets matcher mindre spännande. Som exempel brukade jag kolla tennis på Vilander, Edberg etc, förr i tiden. Senare när jag försökte odla mitt tennisintresse genom tv'n så gick det utför, mest för att det i mitt tycke blev lite väl tekniskt bra tennisspelare på herrsidan. Serve och max en retur sen var bollen död. Tråkigt. Tjejerna som spelade tennis hade mer liv i bollarna.

Nåväl, I digress. Grattis HV för denna framgång, hoppas det smittar av sig på övriga lag!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav tom_flaska » 16 februari 2020, 14:51

Måste ju bara säga att det är en helt fantastisk prestation Damerna står för!

Hoppas detta vidgar sporten till flera och visar att alla kan.

Mot guldet!
Kallesgranne: Fy fan för domarna! Ni är alltid sämst! Varenda jävla match, varenda säsong!

April april, PERCY!

SM - GULD 1995 * 2004 * 2008 * 2010 * 2017
Användarvisningsbild
tom_flaska

Inläggav KungSune » 26 februari 2020, 09:14

Aftonbladet har tre artiklar om HV-DAM idag.
Laget-Tränaren-Klubbdirektören.
Användarvisningsbild
KungSune

Inläggav Haard » 26 februari 2020, 20:35

3-0 efter den första perioden i den första semin i bäst av 5 mot DIF. Stockholmarna skapade egentligen inte ett skit på 20 minuter, hade knappt pucken under kontroll i HV-zonen.

Just nu ser jag inget som alls talar emot att HV-damerna INTE ska ta klubbens första dam-guld.
Helt galet vad överlägsna man är egentligen.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Diabolics » 27 februari 2020, 11:25

Haard skrev:3-0 efter den första perioden i den första semin i bäst av 5 mot DIF. Stockholmarna skapade egentligen inte ett skit på 20 minuter, hade knappt pucken under kontroll i HV-zonen.

Just nu ser jag inget som alls talar emot att HV-damerna INTE ska ta klubbens första dam-guld.
Helt galet vad överlägsna man är egentligen.

Detta är kul för oss, men egentligen vill vi ju inte ha det så här. Vi vill ju ha kvalitet i SDHL pss som i SHL. Jag hoppas det löser sig med ökad uppmärksamhet och fokus på damhockeyn.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Calle2 » 1 mars 2020, 13:28

Rolig match att se igår. 0-1 efter två perioder och i tredje körde de bara över DIF. Sanni Hakala var lite av matchens behållning tyckte jag. Liten tjej med bra teknik men visade också finländsk sisu mot en av DIFs större spelare. Ser fram mot matchen idag.
Calle2

FöregåendeNästa

Återgå till HV71