Hockeyallsvenskan 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Hockeyallsvenskan 21/22

Inläggav Moroten89 » 11 maj 2021, 09:21

Sir Ward skrev:Kommer inte skriva något i denna tråd. Mf Hockeyallsvenskan!

Varför? Enligt mig så går vi rakt igenom denna serie. PUNKT!
Kom ihåg vem som skrev detta..

Mvh Sir Ward

Men vi är ju fortfarande mellan 63-74 matcher bort från att bli klara för SHL, dessutom så tror jag att om vi satsar så kommer fler göra det för att också slåss om platsen.
Användarvisningsbild
Moroten89

Inläggav Alden » 11 maj 2021, 22:38

Tror ar Kokkonen, Forsberg med flera kan prestera riktigt bra i HA, man har lite mer tid på sig med puck innan det smäller.

Nu gissar ju jag endast då jag inte sett så många matcher i HA...
Kolla statistiken över antalet tacklingar i HA vs. SHL.
I HA va det endast det 15 spelare som satte 30+ tacklingar över hela säsongen (varav 10 spelade i Västervik), i SHL va det 85.

Samt att de även i längden kan hålla SHL mått, de passade inte alls in i det spelsystem som va under säsongen.
Så förhoppningsvis blir det en snabb visit i HA och vi blir överbevisade att de faktiskt inte alls va så dåliga som de såg ut i 5 mot 5, utan att de helt enkelt användes fel av dåvarande tränare.
Alden

Inläggav trisse » 12 maj 2021, 14:19

Kamy skrev:Vilket lag gynnas vi av att dom tar sig till SHL ur ett HV-perspektiv? Jag tror jag hellre ser Björklöven. Timrå lär ju inte kunna hålla sina toppspelare ännu ett år i allsvenskan?

Timrå kommer ju ha Anton lander nästa säsong oavsett vilken serie dom spelar i så var inte så säker på det. Säga vad man vill men deras sportchef har alltid varit duktig på att signa tunga namn
trisse

Inläggav Weirdo » 12 maj 2021, 19:20

trisse skrev:
Kamy skrev:Vilket lag gynnas vi av att dom tar sig till SHL ur ett HV-perspektiv? Jag tror jag hellre ser Björklöven. Timrå lär ju inte kunna hålla sina toppspelare ännu ett år i allsvenskan?

Timrå kommer ju ha Anton lander nästa säsong oavsett vilken serie dom spelar i så var inte så säker på det. Säga vad man vill men deras sportchef har alltid varit duktig på att signa tunga namn

Det pratades väl om Schweiz för honom?
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav trisse » 12 maj 2021, 20:48

Vet inte om det är ot eller inte. Men Harald Lückner sa alltså att Timrås målvakt har räddat dom kvar i matchen. När det stod 2-0 och Björklöven skjutit ett skott.

Härlig analys. Skottstatistiken från första var väl 16-1 till Timrå. Han har kläckt några flera guldkorn i afton. Suck. Det är sånt man har att se fram emot alltså
trisse

Inläggav trisse » 12 maj 2021, 21:08

Weirdo skrev:
trisse skrev:

Det pratades väl om Schweiz för honom?

Det kanske det har gjorts. Men har hört flera Timrå supportar säga att han är klar oavsett vilken serie dom spelar i nästa år. Och det var ganska längesedan dom uppgifterna kom ut.
Det var också då som ryktena om magnus pääjärvi svensson till Timrå drog igång. Så ganska skönt att dom går upp. Nubben är bra på att värva profiler.
Och Lander/Svensson är typ "bröder" alltså riktigt tighta polare
trisse

Inläggav mrnorrland » 12 maj 2021, 21:13

trisse skrev:Vet inte om det är ot eller inte. Men Harald Lückner sa alltså att Timrås målvakt har räddat dom kvar i matchen. När det stod 2-0 och Björklöven skjutit ett skott.

Härlig analys. Skottstatistiken från första var väl 16-1 till Timrå. Han har kläckt några flera guldkorn i afton. Suck. Det är sånt man har att se fram emot alltså

bara o vänja dig för allsvenskan är inte så enkel som många tror. Tror tyvärr vi lär vara här ett tag, av samma anledning att vi åkte ner, naivitet och vi ser inte allvaret i situationen och att den sportsliga inte längre är det viktiga.
mrnorrland

Inläggav trisse » 14 maj 2021, 20:57

mrnorrland skrev:
trisse skrev:Vet inte om det är ot eller inte. Men Harald Lückner sa alltså att Timrås målvakt har räddat dom kvar i matchen. När det stod 2-0 och Björklöven skjutit ett skott.

bara o vänja dig för allsvenskan är inte så enkel som många tror. Tror tyvärr vi lär vara här ett tag, av samma anledning att vi åkte ner, naivitet och vi ser inte allvaret i situationen och att den sportsliga inte längre är det viktiga.

En annan sak förutom Haralds nivå blir att se hur domarna är i allsvenskan. Om vi har top of the line i SHL så lär man bli x antal hårstrån fattigare kommande säsong
trisse

Inläggav CROHB » 21 maj 2021, 10:25

Tingsryd satsar, ökar spelarbudgeten från 4,7 miljoner till sex miljoner nästa säsong.

Bara Fröberg och Holmström kostade mer än sex miljoner förra säsongen....

Snacka om olika världar. Snittlön typ 14 000 kr/månad plus sociala förra säsongen i Tingsryd.

En stjärna i SHL som tjänar 300K i månaden kostar lika mycket som hela Tingsryds lag denna säsongen som var.

Verkligen olika världar.
CROHB

Inläggav HV-supportern » 25 maj 2021, 17:03

In med ett gäng energispelare nu. Vi kommer möta 13 lag som kommer tända till extra mycket när HV står för motståndet. Då kan vi inte vara lika loja som förra säsongen. Troja har redan börjat snacka om derbyna mot HV. Vi fick bevis förra året på hur svårt det är att bryta en ond cirkel när man kommer snett in i det från början. Så här beskrev sajten HockeySverige läget i HA nyligen:
Jag vill vara tydlig med att poängtera att spel i Hockeyallsvenskan är tuffare än vad det på förhand kan verka. Det har vi sett otaliga exempel på med lag som åkt ur SHL och haft en tydlig målsättning att ta sig tillbaka så fort det bara är möjligt. Det är inte så enkelt.

I Hockeyallsvenskan finns det ett gäng före detta SHL-klubbar som siktar uppåt i seriesystemet. Jag tänker främst på MoDo, AIK, Västerås, Södertälje, Mora, Björklöven och Timrå.

Jag tror en klubb som MoDo, med störst omsättning av alla lag, kan gynnas extra mycket av HV:s intåg i ligan. Att slippa stå där överst på tronen, med bäst förutsättningar av alla, och år efter år vara laget att slå.

För det ska gudarna veta att det inte är jätteroligt att besöka Gränby ishall eller Nelson Garden en tisdag i november med vetskapen om att motståndarna har käkat taggtråd till frukost och är beredda att kliva över lik för att knäppa storfavoriten på näsan.

Då har jag inte ens nämnt Nobelhallen i Karlskoga med möjlighet att ta in över 4 000 galna ståplatsåskådare. Där är i och för sig fredags- eller lördagsmatcher värst. Öldoften ligger som en dimma över isen innan nedsläpp samtidigt som fradgan sprutar ur munnen på övertaggade Karlskogaspelare redan på uppvärmningen.

För att dra en parallell till hockey-VM. Tre Kronor, med ett bättre lag på pappret, har otroliga problem med lag som Danmark och Belarus som ställer upp en mur, täcker skott och sliter som djur. Jag är livrädd för att det kommer se ut så i Allsvenskan för HV om vi inte får in ett gäng tjurskallar som kan kriga till sig poäng även när spelet inte funkar.
HV-supportern

Inläggav mrnorrland » 25 maj 2021, 18:26

HV-supportern skrev:In med ett gäng energispelare nu. Vi kommer möta 13 lag som kommer tända till extra mycket när HV står för motståndet. Då kan vi inte vara lika loja som förra säsongen. Troja har redan börjat snacka om derbyna mot HV. Vi fick bevis förra året på hur svårt det är att bryta en ond cirkel när man kommer snett in i det från början. Så här beskrev sajten HockeySverige läget i HA nyligen:
Jag vill vara tydlig med att poängtera att spel i Hockeyallsvenskan är tuffare än vad det på förhand kan verka. Det har vi sett otaliga exempel på med lag som åkt ur SHL och haft en tydlig målsättning att ta sig tillbaka så fort det bara är möjligt. Det är inte så enkelt.

I Hockeyallsvenskan finns det ett gäng före detta SHL-klubbar som siktar uppåt i seriesystemet. Jag tänker främst på MoDo, AIK, Västerås, Södertälje, Mora, Björklöven och Timrå.

Jag tror en klubb som MoDo, med störst omsättning av alla lag, kan gynnas extra mycket av HV:s intåg i ligan. Att slippa stå där överst på tronen, med bäst förutsättningar av alla, och år efter år vara laget att slå.

För det ska gudarna veta att det inte är jätteroligt att besöka Gränby ishall eller Nelson Garden en tisdag i november med vetskapen om att motståndarna har käkat taggtråd till frukost och är beredda att kliva över lik för att knäppa storfavoriten på näsan.

Då har jag inte ens nämnt Nobelhallen i Karlskoga med möjlighet att ta in över 4 000 galna ståplatsåskådare. Där är i och för sig fredags- eller lördagsmatcher värst. Öldoften ligger som en dimma över isen innan nedsläpp samtidigt som fradgan sprutar ur munnen på övertaggade Karlskogaspelare redan på uppvärmningen.

För att dra en parallell till hockey-VM. Tre Kronor, med ett bättre lag på pappret, har otroliga problem med lag som Danmark och Belarus som ställer upp en mur, täcker skott och sliter som djur. Jag är livrädd för att det kommer se ut så i Allsvenskan för HV om vi inte får in ett gäng tjurskallar som kan kriga till sig poäng även när spelet inte funkar.

Och sen Hults karaktärsbygge fortsätter, de detta kommer inte sluta bra, är vi över mitten av tabbellen nästa år är jag förvånad
mrnorrland

Inläggav Kamy » 26 maj 2021, 21:38

Det var med sorg man slängde ett öga på SHLs spelschema kommande säsong utan att se Hv där :cry: . Ska man trösta sig med något så kommer man få uppleva lite nostalgikänsla när man ställs mot lag som AIK, Västerås, MoDo och SSK.
Kamy

Inläggav Sir Ward » 26 maj 2021, 23:53

Kamy skrev:Det var med sorg man slängde ett öga på SHLs spelschema kommande säsong utan att se Hv där :cry: . Ska man trösta sig med något så kommer man få uppleva lite nostalgikänsla när man ställs mot lag som AIK, Västerås, MoDo och SSK.

Du glömde Troja/Ljungby som f.ö blir Hv71s motståndare på HV-dagen.
Datum: Lördagen 18 september
Tid: 16:00

Jag står självklart givakt utanför entredörrarna. Forza Hv71!

https://www.hv71.se/artikel/aqxiakowk-3 ... dagen-2021
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav Kamy » 27 maj 2021, 00:52

Sir Ward skrev:
Kamy skrev:Det var med sorg man slängde ett öga på SHLs spelschema kommande säsong utan att se Hv där :cry: . Ska man trösta sig med något så kommer man få uppleva lite nostalgikänsla när man ställs mot lag som AIK, Västerås, MoDo och SSK.

Du glömde Troja/Ljungby som f.ö blir Hv71s motståndare på HV-dagen.
Datum: Lördagen 18 september
Tid: 16:00

Jag står självklart givakt utanför entredörrarna. Forza Hv71!

https://www.hv71.se/artikel/aqxiakowk-3 ... dagen-2021

Troja var före min tid, men det ska väl bli "kul" att se dom matcherna oxå :)
Kamy

Inläggav Kamy » 30 maj 2021, 14:02

Vesel till Hv och Björklöven ska strax presentera ett nyförvärv enligt deras twitterkonto. Blir spännande att se vad Kentää, Allsvenskans bästa sportchef, har värvat.

Edit: Christoffer Bengtsson från SSK.
Kamy

Inläggav justus3 » 30 maj 2021, 21:45

Sir Ward skrev:Kommer inte skriva något i denna tråd. Mf Hockeyallsvenskan!

Varför? Enligt mig så går vi rakt igenom denna serie. PUNKT!
Kom ihåg vem som skrev detta..

Mvh Sir Ward

Håller helt med, vi ska vinna allt.

Vi vinner Serien
Vi vinner Poängligan
Vi vinner Publikligan
Vi vinner Utvisningsligan
Vi vinner Rubbet !
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav trisse » 31 maj 2021, 13:44

Mora förlorar Oskar Stål Lyrenäs som gjorde 25 mål i fjol (näst flest i Allsvenskan) till Rögle. Gött när motståndarna blir försvagade på det här viset.
trisse

Inläggav lejacques » 31 maj 2021, 14:05

trisse skrev:Mora förlorar Oskar Stål Lyrenäs som gjorde 25 mål i fjol (näst flest i Allsvenskan) till Rögle. Gött när motståndarna blir försvagade på det här viset.

Rätt naturligt, och förmodligen har Mora inte ens räknat in Lyrenäs till kommande säsong. Nästa år är vi i samma situation, förutsatt vi inte går upp direkt.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav trisse » 31 maj 2021, 16:00

lejacques skrev:
trisse skrev:Mora förlorar Oskar Stål Lyrenäs som gjorde 25 mål i fjol (näst flest i Allsvenskan) till Rögle. Gött när motståndarna blir försvagade på det här viset.

Rätt naturligt, och förmodligen har Mora inte ens räknat in Lyrenäs till kommande säsong. Nästa år är vi i samma situation, förutsatt vi inte går upp direkt.

Ja det är livsviktigt att gå upp direkt. Annars kommer det ta väääldigt lång tid att bli en toppklubb i Sverige igen.
Läste någon artikel från förra året att TV-intäkterna i SHL skulle öka ännu mer, till ca 60-65 miljoner kronor per säsong och lag. Vad ligger summan på i Allsvenskan?
Nä usch får ont i magen av att tänka på hur långt de andra lagen i Sverige kan springa ifrån HV71 som ändå låg oerhört bra till rent ekonomiskt.

Edit: Här är artikeln https://hockeynews.se/articles/16872/
Men verkar inte som lyftet till 60-65 miljoner börjar gälla ännu?
trisse

Inläggav DocSeverinsen » 31 maj 2021, 16:15

Nä tror det är säsong 22/23
DocSeverinsen

Inläggav Kamy » 31 maj 2021, 23:12

Någon som vet fram till vilket datum SHL-lag kan ta spelare från Allsvenskan? Rent hypotetiskt skulle vi kunna tappa nysignerade spelare till SHL eller är jag fel ute?

Inte kul att tappa Foppa, Vesel eller liknande sent på sommaren.
Kamy

Re: Tråden om SC Johan Hult

Inläggav håvesjuttioett » 31 maj 2021, 23:31

Herkie82 skrev:
Farzan skrev:Trupp-bygget ser bra ut så här långt.
Bra jobbat Hult!
Det ska bli spännande att se var den här säsongen slutar.
Så här långt har Hult inte gjort bort sig.

Än så länge har han inte gjort bort sig? Vad har han gjort bra då? Vad har han gjort som hittills är utöver vad man kan förvänta?

Han har förlängt med flertalet spelare och det är bra och han har värvat en toppspelare från ett annat allsvenskt lag vilket är bra.

Bortsett från detta så ser jag fortfarande ingen "håll käften" värvning.

Vad är egentligen en toppspelare i Allsvenskan? Ingen förlöjligande underton, utan en ärlig fråga. Säg att vi hade spelat i SHL & värvat en FW som gjorde 37 poäng/20 mål förra säsongen (Lindbäck) från en SHL-konkurrent. Det hade vi sett som en väldigt bra värvning. Samma om vi hade plockat en back som gjorde 31 poäng (Karlström). I Allsvenskan verkar vi dock, jag inkluderad, se det mer som bredd… Bredd som alltså kan komma att göra 40 poäng… Borde man (läs jag) kalibrera om hjärnan till Allsvenska mått eller har vi bara sjukt höga krav?

Edit: poäng är såklart inte allt i hockey, men:
Björklöven hade 9 spelare som gjorde 30 poäng eller mer förra säsongen.
Timrå 6 spelare >= 30 poäng.
Karlskoga 5 spelare >= 30.
Södertälje 3 spelare.
Västervik 1 spelare.
Mora 7 spelare.

56 spelare gjorde 30 poäng eller mer i Allsvenskan 20/21. I SHL 20/21 gjorde 45 spelare 30 poäng eller mer. Görs kanske helt enkelt mer poäng i Allsvenskan & krävs därför spelare som har potential att göra 30-40 poäng, om chansen ges, i samtliga kedjor om man vill vara totaldominant (vilket vi bör/ska/måste vara)? Iallafall nånstans där lagbygget verkar landa, med (f.d.) juniorerna/Kokkonen/Lindbäck/Netterberg längre ner i kedje-hierarkin.

Edit2: riktigt OT inlägg. Flytta rätt om så önskas, mods.
håvesjuttioett

Inläggav Sir Ward » 31 maj 2021, 23:47

Kamy skrev:Någon som vet fram till vilket datum SHL-lag kan ta spelare från Allsvenskan? Rent hypotetiskt skulle vi kunna tappa nysignerade spelare till SHL eller är jag fel ute?

Intressant att du tar upp detta. Tack Kamy!

Skickat några sms, och tror och vet att Dekman kan svara.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav trisse » 31 maj 2021, 23:59

Kamy skrev:Någon som vet fram till vilket datum SHL-lag kan ta spelare från Allsvenskan? Rent hypotetiskt skulle vi kunna tappa nysignerade spelare till SHL eller är jag fel ute?

Om inte avtalet har gjorts om så kan SHL plocka spelare från allsvenskan fram till mitten av juli för en skitersättning
trisse

Inläggav NightWalker » 1 juni 2021, 00:09

Två år gammal artikel om det (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... lanekaoset), men jag sammanfattar det som den säger.

Fram till och med 19 juli kan en SHL-klubb signa vilken spelare från HA de vill.
Det kostar 350 000 om spelaren är 20-21 år gammal, 300 000 om spelaren är 22-24 år gammal, och 250 000 om den är 25+ år gammal.

Efter 19 juli kostar det 300 000 mer.
26 juli är sista datumet som man kan signa någon under kontrakt från HA bara sådär.
NightWalker

Inläggav trisse » 1 juni 2021, 00:23

Ignorance is bliss! kommer låtsas som att Kamy aldrig ställde frågan så man slapp bli påmind om det där skitavtalet.
trisse

Inläggav Kamy » 1 juni 2021, 01:46

Sir Ward skrev:Intressant att du tar upp detta. Tack Kamy!

Skickat några sms, och tror och vet att Dekman kan svara.

Tanken slog mig idag. Man är ju inte van med Hv i Allsvenskan och deras regler direkt. :)

trisse skrev:Ignorance is bliss! kommer låtsas som att Kamy aldrig ställde frågan så man slapp bli påmind om det där skitavtalet.

Sorry! :oops:
Kamy

Inläggav Kamy » 1 juni 2021, 01:47

Första omgången 24 sept:

Västerås - Tingsryd
Almtuna - Troja
Södertälje - Björklöven
Vita Hästen - Mora
HV71 - AIK
Västervik - Modo
Kristianstad - BIK Karlskoga

Krossa AIK! :D
Kamy

Inläggav dekman » 1 juni 2021, 09:39

NightWalker skrev:

Två år gammal artikel om det (https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... lanekaoset), men jag sammanfattar det som den säger.

Fram till och med 19 juli kan en SHL-klubb signa vilken spelare från HA de vill.
Det kostar 350 000 om spelaren är 20-21 år gammal, 300 000 om spelaren är 22-24 år gammal, och 250 000 om den är 25+ år gammal.

Efter 19 juli kostar det 300 000 mer.
26 juli är sista datumet som man kan signa någon under kontrakt från HA bara sådär.

Med risk för att äta upp det, så tror jag ändå risken är liten att de spelare som precis skrivit på för HV plötsligt ångrar sig. Sen kan jag ju tycka att det borde finnas undantag om en spelare skrivit kontrakt samma år så borde de inte få lämna för SHL, men så bra ska vi inte ha det...
#1 - Alltid saknad. Aldrig glömd.

Vi mot Sverige. Vi mot hela jävla världen. Vi ska upp igen.
Användarvisningsbild
dekman
Admin

Inläggav shitkicker » 1 juni 2021, 10:05

Jag tror inte att man ska se det som att en spelare som lämnar innan säsong gör det på grund av att de ångrat sig, snarare att de fått ett bättre erbjudande. De spelarna som hamnar i det läget är ett allsvenskt lags plan A och ett SHL-lags plan B. Om SHL-lagets plan A inte faller ut så kommer plan B-spelarna att få erbjudanden som de inte hade att ta ställning till när de skrev på för det allsvenska laget. Detta kan mycket väl bli verklighet för HV, särskilt avseende legoknektarna.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71