Lagbygget 21/22

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Lagbygget 21/22

Inläggav Diabolics » 17 maj 2021, 17:56

Stillastående:
X - X

Bak:
X - X
Norbe - Andrae
Torp - Karlström
Ytterell

Fram:
X - X - X
Törngren - X - X
Nybeck - X - Lindbäck
Kokkonen- Wennlund - Olausson
Wikström
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Weirdo » 17 maj 2021, 17:58

HV-supportern skrev:Lite väl många nyförvärv nu beståendes av fd HV-bekantingar, och det lutar väl åt att det blir ytterligare 5-6 stycken. Hade varit spännande att plocka in några nya spelare utifrån.

Håller med delvis. Men man ska aldrig underskatta klubbhjärta. Vi tappade väldigt många procent av den varan till förra säsongen ( i form av Thörna o Sundh) och ibland kändes det som ingen brydde sig överhuvudtaget..
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Weirdo » 17 maj 2021, 17:59

Diabolics skrev:Stillastående:
X - X

Bak:
X - X
Norbe - Andrae
Torp - Karlström
Ytterell

Fram:
X - X - X
Törngren - X - X
Nybeck - X - Lindbäck
Kokkonen- Wennlund - Olausson
Wikström

Hade ställt upp nästan likadant. Centerlinjen blir nu de viktigaste. Man kan snabbt göra ett bra lag dåligt med dåliga centrar.
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Lakun » 17 maj 2021, 18:08

Ska inte underskatta wikström. Tror stenhårt på honom i HA!
Lakun

Inläggav Jompii » 17 maj 2021, 18:45

Jag gillar din forward-uppställning Diabolics.
Skulle möjligen flytta upp Nybeck och Törngren ett snäpp.

Gällande baksidan så ser jag inte Alexander som en sjundeback i HockeyAllsvenskan. Även om han nog är det största frågetecknet vi har just nu. Jag hade nog ställt upp enligt följande

X - Karlström
Torp - Andrae
Norbe - Ytterell
X

Skulle vilja börja säsongen såhär. Karlström är van vid spelet i HockeyAllsvenskan och är även van vid att ha massor med speltid, förtroende och ansvar. Sen så kommer det säkert förändras under säsongen, då vi har många jämna backar. Alla våra backar har, om de får spelet att klicka, potential att lira i ett första backpar, med undantag för Torp vars spelstil passar bättre i ett andra-/tredje backpar.
Andrae kan säkert avancera uppåt och ta en plats i första backpar.
Önskar att vi får in en väldigt allround första back som håller hög klass, lite likt Martinsson i stilen. Sista backplatsen (sjundeback) tycker jag Sjöholm kan ta.

Vi har som sagt en väldigt jämn backuppställning. Skulle man rangordna dessa i procentenheter så hade de hamnat väldigt nära varandra. Vilket gör att man nog kan skifta runt ganska frejdigt och få ett bra resultat. Den enda "regeln" är väl att låta våra renodlade offensiva backar, dvs Ytterell, Andrae och Karlström, få spela med defensivt säkra backar.

Till sist, en skillnad jämfört med förra året.
Förra året så fick man känslan att spelarna inte nödvändigtvis ville vara i HV71, utan att man mentalt var på en annan plats. Nu är vi fortsatt tidigt inne i Silly Season men att tre av våra fem kontrakterade backar har valt att bryta ett kontrakt hos en annan klubb för att återvända hem till HV71 visar på en stor förändring jämfört med förra året.
Nu är bredden på plats, dags att börja spetsa till laget.
Senast redigerad av Jompii 19 maj 2021, 09:47, redigerad totalt 1 gång.
Passion oavsett division
Användarvisningsbild
Jompii

Inläggav Kamy » 17 maj 2021, 21:41

3 backar till ska in och jag tycker att det redan ser ljusår bättre ut med backsidan på Allsvensk nivå än vad det gjorde förra säsongen på SHL-nivå. Sedan ska det funka i praktiken också.

Jag hoppas på 3 helt nya backar nu så man får in lite nytt blod. Ingen Bertov eller nygamla spelare.
Kamy

Inläggav justus3 » 17 maj 2021, 22:05

Kamy skrev:Jag hoppas på 3 helt nya backar nu så man får in lite nytt blod. Ingen Bertov eller nygamla spelare.

Tror definitivt inte på 3 backar till, finns liksom ingen anledning att "Toppa laget" i spetember. 7 backar + junior räcker att starta med, sen kommer det ju ändras över säsongen med eventuella lån eller möjligheter värvningar längre fram.
Användarvisningsbild
justus3

Inläggav Kamy » 17 maj 2021, 22:37

justus3 skrev:
Kamy skrev:Jag hoppas på 3 helt nya backar nu så man får in lite nytt blod. Ingen Bertov eller nygamla spelare.

Tror definitivt inte på 3 backar till, finns liksom ingen anledning att "Toppa laget" i spetember. 7 backar + junior räcker att starta med, sen kommer det ju ändras över säsongen med eventuella lån eller möjligheter värvningar längre fram.

Vi ska ha 8 backar enligt pusslet från lagbygget. Vi har 5 på kontrakt nu, alltså ska det in 3 till. Junior räknas väl också som en back/spelare?

Jag har inte skrivit 3 klassbackar, jag skrev nytt blod.
Kamy

Inläggav spaawn » 18 maj 2021, 00:29

Saknar fortfarande ledartyperna, och surpellarna som går över lik för att vinna. Vem blir C och A i det här gänget?
spaawn

Inläggav 327 Karlsson » 18 maj 2021, 09:48

spaawn skrev:Saknar fortfarande ledartyperna, och surpellarna som går över lik för att vinna. Vem blir C och A i det här gänget?

Nichlas Torp blir säkert A.
Vila i frid Henke_82
Användarvisningsbild
327 Karlsson

Inläggav lejacques » 18 maj 2021, 09:59

Grunden är hittills väldigt stabil. Ytterell och Norbe ska hålla hög nivå. Men det behöver vässas. Just nu har vi ett bra allsvenskt lag på pappret, men det är långt från garanti till succé.

Är HV seriösa med att de ska gå upp år ett behöver vi få in lite smällkarameller. Såna där värvningar man inte trodde var möjliga på den här nivån. Det kan vara en transatlant som går in och snittar en poäng per match, eller en etablerad SHL-spelare likt Niklas Olausson. Typ något sådant här skulle jag önska mig att det ser ut i höst.

Gunnarsson-Kruse (Västerås)

Ytterell-Norbe
Andrae-Svensson (Almtuna)
Karlström-Torp
Williamsson-Sjöholm

Önerud-Broadhurst (HIFK)-Shaw (Esbjerg)
Forsberg-N.Olausson (Luleå) -Kokkonen
Törngren-Hillding (Västerås) -Lindbäck
O.Olausson-Wennlund-Nybeck
Wikström
Senast redigerad av lejacques 18 maj 2021, 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Windom Earle » 18 maj 2021, 10:15

Kamy skrev:3 backar till ska in och jag tycker att det redan ser ljusår bättre ut med backsidan på Allsvensk nivå än vad det gjorde förra säsongen på SHL-nivå. Sedan ska det funka i praktiken också.

Jag hoppas på 3 helt nya backar nu så man får in lite nytt blod. Ingen Bertov eller nygamla spelare.

Jag tar gärna Bertov. Jag tror att han är en bra HA-back och har mycket rutin från SHL och dessutom klubbhjärta. Det såg lite svajigt ut bland samtliga backar förutom Martinsson den gångna säsongen, så det kanske inte är rättvist att peka ut Bertov eller för den delen Emil som varit så kritiserad. Med två (!) f d Tre Kronor- och mästarbackar som coacher bör det ju bli annan uppbyggnad och styrning av försvarsspelet än när backtränaren fick corona och ersattes av J20-tränaren! Jag skulle faktiskt jubla om man signade just dessa två spelare för den kommande säsongen.
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav HV-supportern » 18 maj 2021, 13:34

lejacques skrev:Grunden är hittills väldigt stabil. Ytterell och Norbe ska hålla hög nivå. Men det behöver vässas. Just nu har vi ett bra allsvenskt lag på pappret, men det är långt från garanti till succé.

Är HV seriösa med att de ska gå upp år ett behöver vi få in lite smällkarameller. Såna där värvningar man inte trodde var möjliga på den här nivån. Det kan vara en transatlant som går in och snittar en poäng per match, eller en etablerad SHL-spelare likt Niklas Olausson. Typ något sådant här skulle jag önska mig att det ser ut i höst.

Ytterell-Norbe
Karlström-Torp
Williamsson-Sjöholm

Wikström

Ser bra ut, men var ska Ullström in någonstans? Sen håller jag med om att Niklas Olausson är precis vad HV behöver. Fd lagkapten i Luleå, en ledare på och utanför isen som fortfarande verkar taggad. Dessutom bra i PP.
HV-supportern

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2021, 13:54

Norbe var stundtals petad i Björklöven, ser inte hur han ska gå in och vara första back hos oss...eller jo det gör jag om man tar på sig Hult glasögonen så låter det superlogiskt
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 18 maj 2021, 14:45

Ullström lär ju inte vara med från start så det får bli ett välkommet tillskott i höst. Fatta den centersidan: Ullström-Olausson-Broadhurst-Hillding. Skulle säga att den är snäppet bättre än förra säsongens.

Gällande Norbe. Jag ser honom mer som en allroundback som får städa upp efter Ytterell. Backparen i sig har alla potential att vara första. Så Norbe kan likväl vara topp 2 eller bredd.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Nutarviguld » 18 maj 2021, 15:20

lejacques skrev:Ullström lär ju inte vara med från start så det får bli ett välkommet tillskott i höst. Fatta den centersidan: Ullström-Olausson-Broadhurst-Hillding. Skulle säga att den är snäppet bättre än förra säsongens.

Gällande Norbe. Jag ser honom mer som en allroundback som får städa upp efter Ytterell. Backparen i sig har alla potential att vara första. Så Norbe kan likväl vara topp 2 eller bredd.

Går det rykten om Olausson-Broadhurst-Hillding eller är de drömmar ?
Nutarviguld

Inläggav lejacques » 18 maj 2021, 15:23

Mer en önskan från min sida om hur jag tycker vårt lag ska byggas.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 18 maj 2021, 15:24

Jag håller med när ni säger att det saknas ledare i truppen just ne, drömmen var ju Hjalmarsson, men tyvärr så lägger han av. Skulle man kunna få in Önerud, Olausson och någon mer rutinerad att addera till Torp så har man ju ledartyper där. Sen Ulla på det, även om Ullström leder laget på ett lite annorlunda vis, då han är en tjurig jävel som ibland har taskigt kroppsspråk. Med dem så skulle det se helt ok ut på ledarfronten.

Vet att många klagat på Öneruds ledarskap förra säsongen, men när man har personliga problem (cancer och svåra covid följder) så blir det säkert svårt att leda andra. Jag tror det var förbannat tungt för honom då både hans egna och lagets egna spel hackade. Hade kanske varit rätt att låtit någon annan bära C:et efter cancern.

Men stannar Önerud så hoppas jag se C:et på honom om han känner att bara han vill. I år kommer han vara fri från all skit och full av revanschlusta. Det är exakt den typen av spelare som behövs för att man ska kunna vinna HA.
magnus b

Inläggav trisse » 18 maj 2021, 15:38

magnus b skrev:Jag håller med när ni säger att det saknas ledare i truppen just ne, drömmen var ju Hjalmarsson, men tyvärr så lägger han av. Skulle man kunna få in Önerud, Olausson och någon mer rutinerad att addera till Torp så har man ju ledartyper där. Sen Ulla på det, även om Ullström leder laget på ett lite annorlunda vis, då han är en tjurig jävel som ibland har taskigt kroppsspråk. Med dem så skulle det se helt ok ut på ledarfronten.

Vet att många klagat på Öneruds ledarskap förra säsongen, men när man har personliga problem (cancer och svåra covid följder) så blir det säkert svårt att leda andra. Jag tror det var förbannat tungt för honom då både hans egna och lagets egna spel hackade. Hade kanske varit rätt att låtit någon annan bära C:et efter cancern.

Men stannar Önerud så hoppas jag se C:et på honom om han känner att bara han vill. I år kommer han vara fri från all skit och full av revanschlusta. Det är exakt den typen av spelare som behövs för att man ska kunna vinna HA.

Ja. Måste varit riktigt jävla tungt för Önerud. Stackars kille. Bara hoppas att stannar och hjälper oss upp så han kan borsta av den här mörka perioden med Cancer/Covid och HV71 i Allsvenskan. Ullström verkar ju bra sugen på HV71 nu när Torp är tillbaka. Hoppas det blir en kedjereaktion och fler gamla kompisar anländer. Jag önskar verkligen att ha Adam Almqvist tillbaka. Ett av det största HV hjärtat. Tyvärr har han väl kontrakt men verkar haft en dålig säsong nu senast.
trisse

Inläggav Diabolics » 18 maj 2021, 15:39

lejacques skrev:Grunden är hittills väldigt stabil. Ytterell och Norbe ska hålla hög nivå. Men det behöver vässas. Just nu har vi ett bra allsvenskt lag på pappret, men det är långt från garanti till succé.

Ytterell-Norbe
Karlström-Torp
Williamsson-Sjöholm

Wikström

:shock:
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Weirdo » 18 maj 2021, 16:43

Nutarviguld skrev:Norbe var stundtals petad i Björklöven, ser inte hur han ska gå in och vara första back hos oss...eller jo det gör jag om man tar på sig Hult glasögonen så låter det superlogiskt

1 dålig säsong = dålig spelare
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav spaawn » 18 maj 2021, 18:07

trisse skrev: Jag önskar verkligen att ha Adam Almqvist tillbaka. Ett av det största HV hjärtat. Tyvärr har han väl kontrakt men verkar haft en dålig säsong nu senast.

Även Almquist lyckades Hult slarva bort vid en av sina många hybris-attacker, då han obegripligt fick gå efter guldsäsongen 2017.
spaawn

Inläggav Ilbick » 18 maj 2021, 19:00

spaawn skrev:
trisse skrev: Jag önskar verkligen att ha Adam Almqvist tillbaka. Ett av det största HV hjärtat. Tyvärr har han väl kontrakt men verkar haft en dålig säsong nu senast.

Även Almquist lyckades Hult slarva bort vid en av sina många hybris-attacker, då han obegripligt fick gå efter guldsäsongen 2017.

fast så mycket skit Almquist fick i detta forum, han var ju sämre än Emil i år enligt mobben
Ilbick

Inläggav Dovahkiin » 18 maj 2021, 19:02

Ilbick skrev:
spaawn skrev:

fast så mycket skit Almquist fick i detta forum, han var ju sämre än Emil i år enligt mobben

Sant han fick sanslöst mkt skit av väldigt många fans. Hoppas verkligen inte han läste här...
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Junior » 18 maj 2021, 19:31

Vartannat inlägg i varje matchtråd handlade om att han inte ens kunde skjuta förbi första täck eller något annat om hans skott. konstant.

Adam är en av mina absoluta favoriter och jag unnar honom att han fick lämna efter guldet även om det sved som bara den då, men han fick chansen att spela hockey istället för att vara kvar i HV.

Men jag har en bild av att det under 16/17 förhandlades om ett nytt kontrakt med Adam och som jag tror inte roddes i hamn av ekonomiska skäl. Alltså att Hult la fram ett erbjudande som Adam eller hans agent sa nej till på grund av lönen, sedan valde Hult att ta tillbaka erbjudandet och gå vidare när de inte enades. Kan vara lite snett på det men det är så jag minns ryktet gick. Jag har ingen aning om vilka siffror det rörde sig om och därför vem som var mest orimlig av Adam eller Hult i förhandlingarna.

Adam tillbaka i HV vore en av de största drömvärvningarna för mig. Gillar grabben skarpt.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Diabolics » 18 maj 2021, 19:41

Junior skrev:Vartannat inlägg i varje matchtråd handlade om att han inte ens kunde skjuta förbi första täck eller något annat om hans skott. konstant.

Adam är en av mina absoluta favoriter och jag unnar honom att han fick lämna efter guldet även om det sved som bara den då, men han fick chansen att spela hockey istället för att vara kvar i HV.

Men jag har en bild av att det under 16/17 förhandlades om ett nytt kontrakt med Adam och som jag tror inte roddes i hamn av ekonomiska skäl. Alltså att Hult la fram ett erbjudande som Adam eller hans agent sa nej till på grund av lönen, sedan valde Hult att ta tillbaka erbjudandet och gå vidare när de inte enades. Kan vara lite snett på det men det är så jag minns ryktet gick. Jag har ingen aning om vilka siffror det rörde sig om och därför vem som var mest orimlig av Adam eller Hult i förhandlingarna.

Adam tillbaka i HV vore en av de största drömvärvningarna för mig. Gillar grabben skarpt.

jag gillade inte heller hur adam behandlades, samtidigt var jag troligtvis lika frustrerad över alla höstlöv han lade i knät på motståndaren, men det var ju inte där hans styrka var. Det fattade de flesta. Men vissa kunde inte se förbi (höst)lövet på Adam för att kunna uppskatta härligheten bakom 8-)

Jag hade satt i halsen av lycka för en återkomst. Underbar kille.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Junior » 18 maj 2021, 19:56

Diabolics skrev:
Junior skrev:Vartannat inlägg i varje matchtråd handlade om att han inte ens kunde skjuta förbi första täck eller något annat om hans skott. konstant.

jag gillade inte heller hur adam behandlades, samtidigt var jag troligtvis lika frustrerad över alla höstlöv han lade i knät på motståndaren, men det var ju inte där hans styrka var. Det fattade de flesta. Men vissa kunde inte se förbi (höst)lövet på Adam för att kunna uppskatta härligheten bakom 8-)

Jag hade satt i halsen av lycka för en återkomst. Underbar kille.

mjo, måste väl erkänna att i 8/10 fall blev det bättre när han passade pucken. Så är det väl. Det han saknar i skottet har han i övrig spelförståelse.
SM guld 21/22.
Junior

Inläggav Windom Earle » 18 maj 2021, 22:03

Frölunda dumpar Joel Mustonen. Vad tror ni om honom i HV? Inte någon som vräkt in poäng i Frölunda, men i HA skulle han nog dominera?
HV71 är unikt. 1 lag från 2 städer. 3 SM-guld i direkt avgörande match och 4 guldmål i OT. 5 SM-guld på 6 finaler. Dags för att bli första SHL-nykomling som tar SM-guld!
Användarvisningsbild
Windom Earle

Inläggav mrnorrland » 18 maj 2021, 22:05

Windom Earle skrev:Frölunda dumpar Joel Mustonen. Vad tror ni om honom i HV? Inte någon som vräkt in poäng i Frölunda, men i HA skulle han nog dominera?

Om vi ska ha Ullström är skadad vill jag ej se 2 centrar med osäker hälso status i topplinorna
mrnorrland

Inläggav trisse » 19 maj 2021, 03:21

Ilbick skrev:
spaawn skrev:

Säkert samma folk som försvarat Hult i flera år. [raderat. vi undviker onödiga tilltalsnamn på andra skribenter; Mods] Adam är en stabil back. Är 100 på att Stillman skulle vilja ha Adam i både SHL och Allsvenskan.
Lite roligt hur Hult har agerat med sina lagbyggen. Han dumpar spelare som ändå fortfarande håller klass och har hjärta samtidigt som han tar in spelare som tex. Emil J som valde att lämna när han höll på att slå igenom efter en bra säsong i SHL, en kille som varit i förening sen j18 tiden. Riktigt fult gjort. Och vilket fiasko det blev sen med återkomsten och personligen tycker jag Emil hade gjort sitt i HV71 när han valde att gå till Dif trots att han fick ett bra kontraktsförslag från HV71

Samtidigt så har ordet rätt karaktär gått på repeat i flera år.

Med facit i hand osv....
trisse

FöregåendeNästa

Återgå till HV71