Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Seriösa rykten 22/23: Diskussioner

Inläggav CJ#17 » 15 november 2022, 13:22

Nutarviguld skrev:Angående Quila så tror jag personligen på att han har mycket god insyn i Hv.

Varför blev då inte tex Almqvist klar som Quila "trodde"
Kan ju varit så att allt som Quila sa var sant men att det ändrade sig eller hur, Almqvist var i princip klar men så fick han in ett lastminute offer med ryska rubel som han inte kunde mostå.

Quila är inte gud "no offence" men visst tror jag starkt på hans källor även fast han har haft fel några gånger, dessa fel behöver ju inte bero på honom utan bara på att saker och ting förändras, inget är 100% klart förens det är klart

Fortsätt ge oss din insyn Quila det uppskattas enormt!

Som sagt behöver inte handla om misstro utan om saker och ting förändrats tillfälligt eller som en trend. Och just med tanke på det du säger att han har god insyn men att det ändå svänger så här. Det i sig är intressant tycker jag. Vad för saker kommuniceras och vad för muntliga besked är det som inte längre håller samma värde som förr.. eller så är det här inget nytt..
CJ#17

Inläggav DocSeverinsen » 15 november 2022, 13:55

Danken skrev:Ja Nubben letar efter en offensiv back nu när Hammer skrivit på. Studio71 18:30 in för källa ;)

Missade nog det, men desto mer spännande nu :)
Då ser vi fram emot en klasscenter och topp-offensiv back!
DocSeverinsen

Inläggav Fylke74 » 15 november 2022, 16:13

Lite oroväckande att vi lekmän här på forumet som skrikit efter förstärkning på backsidan sedan truppen spikades visade sig ha mer koll än de som är ansvariga. Visst, det sades tidigt att EN toppback skulle in (Strålman/Hjalmarsson) men iom Laleggia samt eventuellt ytterligare en back till ska in hade de ansvariga en oerhörd övertro på de backar vi inledde säsongen med.
Är medveten om att Tommy och co naturligtvis har bättre insikt än oss men liiiite roligt är det allt.
"Mål förtjänar man inte, mål gör man"
Kung Sune under finalserien mot Brynäs -95.
Fylke74

Inläggav DocSeverinsen » 15 november 2022, 16:35

Man trodde kanske mer på Bengtsson och Westerlund än de klarat leverera.
DocSeverinsen

Inläggav Quila » 15 november 2022, 16:57

Kan intyga att det svänger otroligt fort när det kommer till värvningar i hockeyns värld. Har skrivit om det tidigare och har inte ork att skriva det igen, men i korta drag så kan en spelare som är muntligt överens, där ett kontrakt ligger och väntar på signatur betyda noll. Inget är klart förrän kontrakten är påskrivna och även i sällsynta fall kan omständigheter som dyker upp efter det att kontrakt är påskrivna göra att de lika snabbt hävs av olika anledningar. Strålman är senaste exemplet på hur otroligt nära vi var men där allt verkligen föll på målsnöret. Antons kontrakt låg påskrivet, men där var det agenten som slarvat med det skattetekniska vilket gjorde att man kom överens om att riva kontraktet i stort sett i samma veva som det var klart. Av goodwill. Nästa år lär Strålman spela här förutsatt att vi är kvar i SHL.

Jag har full förståelse för journalister som livnär sig på bl.a. silly-tider och liknande att det är skitsvårt och att det som når ut till den stora allmänheten är en liten bråkdel av allt som sker innanför t.ex. Nubbens väggar. Mycket filtreras på vägen. En del av det når sådana som mig och där försöker jag gallra vad som kan vara rimligt och ej utifrån de källor jag har att bolla med och ibland behövs hjälp från expertis från forumet för att få bitarna att falla på plats. Oftast tvingas jag lite bakbunden vara tyst en tid innan jag om möjligt kan skriva det här och det är inte alltid heller lätt, men jag väljer att posta det som går att bekräfta. Det som kan vara skillnad mot det som skrivs i tidningar är att de har ett intresse av att hålla handen med sina källor. Därför brukar jag skriva att man inte ska tro på allt som skrivs i tidningar. Ett bra exempel är lögnen om att Loui tackade nej till HV pga pendlingsavståndet. Givetvis finns det i lägen som dessa intressen av Frölunda-vänliga medier att få ut denna bild av flera aspekter, eftersom det inte skulle gagna varken deras läsare (som de är beroende av) eller deras indirekta samarbete med Frölunda att skriva som det var, att Loui inte var ordentligt tränad och motiverad för uppgiften.

Man behöver inte tro på det jag skriver och jag är den förste att erkänna när det inte blir som jag ryktat om, men jag kan lova på heder att det jag skriver har verklig substans och tas inte ur inget och det tror jag att jag genom åren bevisat åtskilliga gånger för många forumsmedlemmar här :)
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Nutarviguld » 15 november 2022, 17:06

Fylke74 skrev:Lite oroväckande att vi lekmän här på forumet som skrikit efter förstärkning på backsidan sedan truppen spikades visade sig ha mer koll än de som är ansvariga. Visst, det sades tidigt att EN toppback skulle in (Strålman/Hjalmarsson) men iom Laleggia samt eventuellt ytterligare en back till ska in hade de ansvariga en oerhörd övertro på de backar vi inledde säsongen med.
Är medveten om att Tommy och co naturligtvis har bättre insikt än oss men liiiite roligt är det allt.

Eller hur? Vi "soffexperter" här har faktiskt ofta rätt när det kommer till att förutse en lineups styrka
Nutarviguld

Inläggav CaptainF8 » 15 november 2022, 19:02

Nutarviguld skrev:
Fylke74 skrev:Lite oroväckande att vi lekmän här på forumet som skrikit efter förstärkning på backsidan sedan truppen spikades visade sig ha mer koll än de som är ansvariga. Visst, det sades tidigt att EN toppback skulle in (Strålman/Hjalmarsson) men iom Laleggia samt eventuellt ytterligare en back till ska in hade de ansvariga en oerhörd övertro på de backar vi inledde säsongen med.

Eller hur? Vi "soffexperter" här har faktiskt ofta rätt när det kommer till att förutse en lineups styrka

Ja, vi (forumet) borde bli ny sportchef i HV. Sämre kan det inte bli
CaptainF8

Inläggav Nutarviguld » 15 november 2022, 19:44

CaptainF8 skrev:
Nutarviguld skrev:

Ja, vi (forumet) borde bli ny sportchef i HV. Sämre kan det inte bli

Helt ärligt dock, vet att jag låter lite naiv men det är fan många år nu som experter hyllar Hv medans de flesta här är kritisk till en viss del av Hvs bygge som senare visar sig vara rätt, samma sak iår igen, de flesta här har varit galet ifrågasättandes till backsidan, och nu står man här med snart 3 nya backar...lite försent dock för vi ligger fortfarande sist
Nutarviguld

Inläggav Farzan » 15 november 2022, 20:07

Quila skrev:Kan intyga att det svänger otroligt fort när det kommer till värvningar i hockeyns värld. Har skrivit om det tidigare och har inte ork att skriva det igen, men i korta drag så kan en spelare som är muntligt överens, där ett kontrakt ligger och väntar på signatur betyda noll. Inget är klart förrän kontrakten är påskrivna och även i sällsynta fall kan omständigheter som dyker upp efter det att kontrakt är påskrivna göra att de lika snabbt hävs av olika anledningar. Strålman är senaste exemplet på hur otroligt nära vi var men där allt verkligen föll på målsnöret. Antons kontrakt låg påskrivet, men där var det agenten som slarvat med det skattetekniska vilket gjorde att man kom överens om att riva kontraktet i stort sett i samma veva som det var klart. Av goodwill. Nästa år lär Strålman spela här förutsatt att vi är kvar i SHL.

Jag har full förståelse för journalister som livnär sig på bl.a. silly-tider och liknande att det är skitsvårt och att det som når ut till den stora allmänheten är en liten bråkdel av allt som sker innanför t.ex. Nubbens väggar. Mycket filtreras på vägen. En del av det når sådana som mig och där försöker jag gallra vad som kan vara rimligt och ej utifrån de källor jag har att bolla med och ibland behövs hjälp från expertis från forumet för att få bitarna att falla på plats. Oftast tvingas jag lite bakbunden vara tyst en tid innan jag om möjligt kan skriva det här och det är inte alltid heller lätt, men jag väljer att posta det som går att bekräfta. Det som kan vara skillnad mot det som skrivs i tidningar är att de har ett intresse av att hålla handen med sina källor. Därför brukar jag skriva att man inte ska tro på allt som skrivs i tidningar. Ett bra exempel är lögnen om att Loui tackade nej till HV pga pendlingsavståndet. Givetvis finns det i lägen som dessa intressen av Frölunda-vänliga medier att få ut denna bild av flera aspekter, eftersom det inte skulle gagna varken deras läsare (som de är beroende av) eller deras indirekta samarbete med Frölunda att skriva som det var, att Loui inte var ordentligt tränad och motiverad för uppgiften.

Man behöver inte tro på det jag skriver och jag är den förste att erkänna när det inte blir som jag ryktat om, men jag kan lova på heder att det jag skriver har verklig substans och tas inte ur inget och det tror jag att jag genom åren bevisat åtskilliga gånger för många forumsmedlemmar här :)

Du är guld värd!
Användarvisningsbild
Farzan

Inläggav Quila » 15 november 2022, 20:22

Nu återgår vi till ämnet i denna heliga tråd.

Back finns just nu inga rykten som florerar kring. Med det sagt så betyder det inte att Nubben säkerligen har något på g.
Center är fortsatt Kempe man siktar på, men som sagt är det flera intressenter med i bilden (vet inte vilka, men anser ryktet om Luleå vara realistiskt). Det ska också finnas ett namn till man kikar på. Detta är en spelare som i någon liga står under kontrakt men som vill flytta på sig.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav frippe-borås » 15 november 2022, 20:43

Hur går snacket kring broder Nättinen? Är det helt avskrivet?
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav CaptainF8 » 15 november 2022, 20:49

Enligt Mrmadhawk kommer det att bränna till kring Kempe under denna veckan. Gissningsvis är det Luleå, Skellefteå, HV, Örebro, Rögle och Linköping som jagar forwards i SHL. Evertsson i Växjö ska man aldrig räkna bort.

Kollar man på centrar som gått lite knackigt i Schweiz och möjligtvis är på g bort finns det en del intressant:
Brandon McMillan https://www.eliteprospects.com/player/14741/brandon-mcmillan
Arttu Ruotsalainen https://www.eliteprospects.com/player/152112/arttu-ruotsalainen
Filip Chlapík https://www.eliteprospects.com/player/157524/filip-chlapik
Nick Shore https://www.eliteprospects.com/player/20724/nick-shore
CaptainF8

Inläggav Diabolics » 15 november 2022, 20:57

Såja. Titta på namnet på denna tråd. Är det ni skriver om inte kopplat till personer/spelare som det finns ett seriöst, ej avskrivet, rykte om, då skall man hitta annan lämplig tråd att diskutera det i.
Helst skall ryktet vara av den dignitet att det platsar i den heliga tråden "seriösa rykten". Nu har vi delvis frångått användandet av den. Men texvis när sanny och svensson nämner att HV är med i fighten om en spelare, då kan man posta i seriös rykten, sedan diskutera rykten här. Vi vill att "sriösa rykten" skall vara ett ställe med kvalitet, som höjer pulsen när man ser att någon skrivit något där.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Re: Lagbygget 22/23

Inläggav Weirdo » 26 november 2022, 12:28

Hur fan kan Nubben låna ut Bengtsson till Oskarshamn?!

https://twitter.com/mattiaasp7/status/1 ... w1jck7VdhA
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav Kamy » 26 november 2022, 12:51

Man lånar alltså ut en back till ett lag man slåss om att undvika kval mot. SKANDAL!

Ponera att han gör succé dår, även om risken är minimal. Vad händer då? Riktigt jävla bottennapp av Nubben.
Kamy

Inläggav lejacques » 26 november 2022, 12:53

Mycket märkligt. Vi skulle nog tjäna mer på om Nubben låna ut sig själv till IKO.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 26 november 2022, 12:57

Frågan är varför? Ja, vi verkar ha för mycket lirare, men hur tänker Kent? Kan det vara så att han är på väg att skeppa iväg Rasmus oavsett och detta är ett skyltfönster eller bara för att vara shysst mot Rasmus så han får spela?

Varför just Rasmus?

Många frågor.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 26 november 2022, 13:05

Eftersom Nubben satt krokben för sig själv genom att skriva ett treårskontrakt med en snart 30-årig back vars CV inte direkt imponerar så är det ju inte världens enklaste att bara skeppa iväg. Kan ju vara som du skriver, Diabolics, ett desperat försök att visa upp honom så nån stackars klubb kan tänka sig att ta över.

Men ja, känns inte seriöst att stötta upp en bottenkonkurrent med ett lån. Om de tagit över hans kontrakt rakt av, visst. Men att låna ut? Nubben imponerar. INTE.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 26 november 2022, 13:09

tydligen resten av säsongen... då behöver vi nog inte lyfta hans lön iallfall.

tillägg: om man från OIK meddelat muntligt att man har som ambition att ta över Rasmus kontrakt från och med nästa säsong, då kan jag köpa att man gör så här.

Men om detta vet vi INGET just nu.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav lejacques » 26 november 2022, 13:16

Allt går igen.

Förra året värvade Nubben en då allsvensk 27-årig Viktor Liljegren till Timrå. Kontraktslängden? 2 år. Resultatet? Lånades ut till Västervik resten av säsongen. Kapanen bröt kontraktet när han tog över.

Det enda som skiljer Liljegren-exemplet från Bengtsson är att förra året lånade Nubben åtminstone ut sin misslyckade värvning till ett allsvenskt lag. I år ser han till att "stärka" en bottenkonkurrent som vi kan tvingas kvala mot i vår.

Så jäkla dåligt, från början till slut.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Weirdo » 26 november 2022, 13:21

lejacques skrev:Allt går igen.
Förra året värvade Nubben en då allsvensk 27-årig Viktor Liljegren till Timrå. Kontraktslängden? 2 år. Resultatet? Lånades ut till Västervik resten av säsongen. Kapanen bröt kontraktet när han tog över.

Det kontraktet bröts innan Kapanen tillträdde
Användarvisningsbild
Weirdo

Inläggav lejacques » 26 november 2022, 13:27

Sant. Men efter Nubben lämnat.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Robert.76 » 26 november 2022, 13:29

Att Nubben gör sig av med Bengtsson är bra, men att man skickar iväg honom till Oskarshamn som kommer slåss med oss i botten, då går ju topplocket. Det här med fingertoppskänsla är inte Nubbens grej. Jag hade köpt det alla dagar i veckan om han skickades till Modo eller Djurgården, det är väl kanske i den ligan han ska spela, men skulle inte förvåna mig om han gör succé och avgör ett kval mot oss framåt våren.
Läste förresten i dagens JP att det inte va troligt med några kontraktskrivningar på Nubbens resa heller.
Robert.76
Moderator

Inläggav Diabolics » 26 november 2022, 13:30

Robert.76 skrev: Läste förresten i dagens JP att det inte va troligt med några kontraktskrivningar på Nubbens resa heller.

... chicken wings dock..... plenty
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Zico » 26 november 2022, 13:54

Jag har inte sett att det är officiellt bekräftat. Men om det är så att Bengtsson lånas ut till IKO, tänker jag att han har ändå inte bevisat något i SHLs sämst placerade lag. Kommer han då att ha mer att ge i ett lag högre upp i tabellen? Jag har svårt att se det, men.....han tillför en kropp till och det är inte bra, det är rent av korkat. Enda förmildrande omständigheten är väl om IKO tar över kontraktet rakt av, nu eller senare.

David Qennville går i motsatt riktning? Hmmmm. Jag hoppas ju inte det, men numera har vi ju Nubben som sportchef.
Zico

Inläggav Yennefer » 26 november 2022, 13:59

Diabolics skrev:
Robert.76 skrev: Läste förresten i dagens JP att det inte va troligt med några kontraktskrivningar på Nubbens resa heller.

... chicken wings dock..... plenty

Skrattade högt :D

Men seriöst, det här är inte bra alls. Stämmer det också att han inte kan återkallas?
Vi kan inte hålla på att förstärka våra bottenkonkurrenter. Mycket märkligt.
Yennefer

Inläggav CROHB » 26 november 2022, 14:14

Kanske slutar med bröderna Quenneville i HV……
CROHB

Inläggav CROHB » 26 november 2022, 14:31

Skumt med Bengtsson och IKO verkligen. Är ju en direkt konkurrent till oss och kan ju sluta med Play Out emellan lagen till våren.

Det kan ju vara så att han blir kvar i IKO om de spelar kvar i SHL och att de då tar över kontraktet. Åker vi ur SHL så gäller ju inte treårskontraktet i vilket fall hos oss heller, gäller bara i SHL antar jag.

Jag tror att han passar bra in i IKO och att han kommer att få spela på sex backar där.

Handlade nog om ett topplag i allsvenskan eller bottenlag i SHL som kunde ta över Bengtsson och det kan ju vara så att han absolut ville spela i SHL och då var alternativet att betala full lön för en back som sitter på läktaren eller låna ut till en direkt bottenkonkurrent.

Jag tror att Nubben och coacherna ihop med Lindbom gjort bedömningen att detta alternativ är det minst dåliga och då får vi hoppas att de får rätt och att vi inte får anledning att ångra beslutet.

Klart att det blir dråpligt om han spelar så bra att IKO lyckas komma före oss i tabellen och att vi i slutändan skickas ur SHL men man får se det som att IKO hittat någon annan istället om vi stoppat denna utlåning.

Sen å andra sidan om vi har en back som coacherna bedömer som sämre än nio andra i vår trupp där det kryllar av backar med suspekt kvalitet så kan ju inte Bengtsson vara något att hänga i julgranen. Den bedömningen får vi lita på och vi har ju tre gamla storbackar i tränarstaben som borde kunna bedöma situationen på ett korrekt sätt.

De hade ju rätt gällande Elvenes som det verkar i alla fall.
CROHB

Inläggav lejacques » 26 november 2022, 14:46

Hmm. Vet att du inte vill döma ut Nubben. Men det du skriver känns som en skön omskrivning.

Du glömmer det viktiga. Det var Nubben som värvade Bengtsson på TRE år. Och som han nu skickar till en bottenkonkurrent.

Det var Nubben som värvade Elvenes som tilltänkt toppspelare och på två år dessutom.

Bara för att det är korrekt att skicka dem nu (vette dock tusan om det är rätt att skicka Bengtsson till IKO. Som Zico skriver. De får en kropp till oavsett om han är bra eller dålig) så handlar ju allt om att Nubben gjort ett uselt rekryteringsarbete från första början.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 26 november 2022, 15:16

Jag har skrivit tidigare att Bengtsson och Westerlund är Nubbens värvningar, så inget jag glömt, och att de blivit floppar då de inte spelar, dock inte säker på att de använts korrekt. Elvenes var nog coacherna mer med på skulle jag gissa på, gissningar som sagt.

Förklarar alternativen jag tror vi kan stått inför och att detta beslut nog är väldigt väl förankrat även med klubbdirektör. Sen hade det givetvis aldrig behövt komma till detta om vi undvikit värvningen så en helt fel signing sett till utfall.

Jag skulle dock inte bli chockad om vi hänger kvar, IKO åker ur, och Bengtsson kommer tillbaka nästa säsong med en ny HC och lyckas bättre, inget jag utesluter i alla fal.

Sen tycker jag det är för tidigt att dra definitiva slutsatser om Nubben och jag skriver skälen för detta.

Dock en svag 2a hittills men går som sagt inte bedöma fullt ut ännu.

När han väljer HC och en egen spelartrupp då kan vi dra mer slutgiltiga slutsatser, nu är det för tidigt även om han inte imponerat hittills. Den stora motorsågen tycker jag man ska vänta med då det finns en del förmildrande omständigheter enligt mig.
CROHB

FöregåendeNästa

Återgå till HV71