Tråden om: HV71!

Diskutera HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om: HV71!

Inläggav CJ#17 » 1 november 2022, 13:09

Nutarviguld skrev:Jag ser det såhär, Miele, Nettinen, Boedker, Petersson, Tedenby, Martinsson är alla fina SHL värvningar på pappret. Att samtliga mer eller mindre floppat är märkligt och det är lätt att titta på Tommy här, jag tror personligen inte det är hans fel. Jag börjar undra om Hv börjat bli besatta av Corsi mumbo-jumbo igen med Lindbom bakom ratten? Att det är detta som hindrar spelarnas kreativitet och spelglädje? Detta ihop med en RIKTIGT vek backsida

Ja men återigen, det handlar om att dessa är bra på pappret som enskilda spelare men man måste ju sett till helheten i lagbygget och hur många som kommer byta liga och få en längre startsträcka.
Sen vad vi fans tyckt tidigare och inte spelar inte så stor roll. Klart vi blir glada av en spelare som ser bra ut på pappret. Men föreningen bör ju räknat med dessa risker och sett ett större perspektiv redan innan, de är ju proffs rekrytering och lagbygge.
CJ#17

Inläggav Quila » 1 november 2022, 13:11

Haard skrev:Jag menar fortfarande att största felet är vår backsida.

Hade vi haft en bättre backsida från match 1, hade våra forwards inte tvingats vända hem en extra gång, stanna till/sänka farten vid offensiv blålinje för att passen man väntar på inte kommer, alternativt kommer 1,5 meter framför eller bakom en.

Min tanke är att det gjort forwards frustrerade, som Tedenby uttryckte efter en av våra förluster i början på säsongen, man får inga puckar att jobba med. I förlängningen har det gjort forwards osäkra på om man ens kommer få ett pass, vilket rör till hela uppspelsfasen och flytet i vårt spel helt stannar upp.

Hade våra offensiva spelare fått bra puckar att jobba på, hade man kommit in i offensiv zon med FART, som man är vana vid från sina tidigare klubbar, och inte sett så klappkassa, omotiverade och löjliga ut när man hela tiden hamnar ett steg bakom motståndarna. Backarna å sin sida har säkert fått höra just detta av forwards och i brist på rutin/skills, blir man osäker och stel och allt blir om möjligt ännu hackigare och sämre.

Vi behöver backar som kan passa på bladet, i fart. Helst igår.

Håller med till fullo. Tror du är helt rätt ute. Backsidan för vek, vilket påverkar hela Fw-uppsättningen. Inte mycket konstigare än så. Fw:s har fått ta ett alldeles för stort ansvar defensivt och i uppspelsfaser att krafterna till det offensiva och kreativa fått ge vika.
Stefan Liv - för alltid i våra tankar.
Quila
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 1 november 2022, 13:13

DocSeverinsen skrev:Jag tror att mycket att sanningen ligger i den svaga backsidan. Backarna kör ofta fast med ansiktet mot sargen och behöver hela tiden få understöd från forwards. Man får då börja sina anfall väldigt långt ner i banan med trötta spelare som då får en svårare uppgift att ta sig mot mål med fart. Dessutom går uppspelen för långsamt med konsekvens att man måste förbi fler motståndare.

Jag tror att därför att det är viktigare att bygga om backsidan än forwardsidan (som förvisso behöver förstärkas pga skador).
Kan man hitta andra och snabbare vägar ur zon kommer det ge våra forwards andra möjligheter.

edit :Haard lite före mig med i stort sett samma tanke

Håller med en del men jag tycker centrarna som bla ska göra sin omgivning mm bättre lyser totalt med sin frånvaro. HV71 centersida är nog det sämsta jag sätt ett SHL lag ha någonsin det tillsammans med den svagaste backsidan Hv någonsin haft.

Det är ta mig fan otroligt Nubben ställt detta lag i SHL…
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav Haard » 1 november 2022, 13:32

Quila skrev:
Haard skrev:Jag menar fortfarande att största felet är vår backsida.

Hade vi haft en bättre backsida från match 1, hade våra forwards inte tvingats vända hem en extra gång, stanna till/sänka farten vid offensiv blålinje för att passen man väntar på inte kommer, alternativt kommer 1,5 meter framför eller bakom en.

Min tanke är att det gjort forwards frustrerade, som Tedenby uttryckte efter en av våra förluster i början på säsongen, man får inga puckar att jobba med. I förlängningen har det gjort forwards osäkra på om man ens kommer få ett pass, vilket rör till hela uppspelsfasen och flytet i vårt spel helt stannar upp.

Hade våra offensiva spelare fått bra puckar att jobba på, hade man kommit in i offensiv zon med FART, som man är vana vid från sina tidigare klubbar, och inte sett så klappkassa, omotiverade och löjliga ut när man hela tiden hamnar ett steg bakom motståndarna. Backarna å sin sida har säkert fått höra just detta av forwards och i brist på rutin/skills, blir man osäker och stel och allt blir om möjligt ännu hackigare och sämre.

Vi behöver backar som kan passa på bladet, i fart. Helst igår.

Håller med till fullo. Tror du är helt rätt ute. Backsidan för vek, vilket påverkar hela Fw-uppsättningen. Inte mycket konstigare än så. Fw:s har fått ta ett alldeles för stort ansvar defensivt och i uppspelsfaser att krafterna till det offensiva och kreativa fått ge vika.

Precis. Jag tycker inte man ska skeppa iväg Nättinen, Bödker, Miele och allt vad man pratar om. Uppsidan är ju enorm. Vi vet vad de är kapabla till.

Ta in några passningsskickliga backar som kan servera våra (faktiskt) skickliga forwards puckar i fart - och många av våra forwards kommer se ut som helt nya spelare.
De ä bar' å åk!
Haard

Inläggav Quila » 1 november 2022, 13:54

Det känns ändå så ihåligt. Avsaknaden av en ren förstecenter är betydande. I övrigt har som jag tidigare varit inne på faktumet att man hela tiden kommunicerat att man ”inte är en vanlig nykomling” och liknande gjort att man satt sig själva i en dålig sits, med stora förväntningar till följd och tidspress som reaktion på det. Avsaknad av ödmjukhet trodde jag man inte skulle få uppleva igen på samma sätt som den överjävligt säsongen då vi åkte ur finrummet.
Nu handlar det om att kriga gemensamt till dess att Hjalmarsson kommer in och förhoppningsvis kan få skjuts på några av problemen, men tyvärr kommer man behöva klyscha sig med att laget måste resa sig gemensamt, för tyvärr är det i den skitsitsen vi sitter i…

Hjalmarsson in och en till bra back, samt en riktig förstecenter och en ersättare för Elvenäs. Detta samtidigt som vi får tillbaka våra skadade gubbar, så kanske…
Quila
Moderator

Inläggav Danken » 1 november 2022, 13:59

Quila skrev:Hjalmarsson in och en till bra back, samt en riktig förstecenter och en ersättare för Elvenäs. Detta samtidigt som vi får tillbaka våra skadade gubbar, så kanske…

Får vi in det kan vi i alla fall utmana om att missa kval. Men det behöver ju hända efter uppehållet.
Användarvisningsbild
Danken

Inläggav DocSeverinsen » 1 november 2022, 14:00

Ja, man märker ju att forwards har skills. När vi väl får bett i anfallszonen så skapar de en hel del lägen.
DocSeverinsen

Inläggav Robert.76 » 1 november 2022, 14:03

Quila skrev:Det känns ändå så ihåligt. Avsaknaden av en ren förstecenter är betydande. I övrigt har som jag tidigare varit inne på faktumet att man hela tiden kommunicerat att man ”inte är en vanlig nykomling” och liknande gjort att man satt sig själva i en dålig sits, med stora förväntningar till följd och tidspress som reaktion på det. Avsaknad av ödmjukhet trodde jag man inte skulle få uppleva igen på samma sätt som den överjävligt säsongen då vi åkte ur finrummet.
Nu handlar det om att kriga gemensamt till dess att Hjalmarsson kommer in och förhoppningsvis kan få skjuts på några av problemen, men tyvärr kommer man behöva klyscha sig med att laget måste resa sig gemensamt, för tyvärr är det i den skitsitsen vi sitter i…

Hjalmarsson in och en till bra back, samt en riktig förstecenter och en ersättare för Elvenäs. Detta samtidigt som vi får tillbaka våra skadade gubbar, så kanske…

Ja, med Hjalmar in samt en till klassback och 2 framåt så KAN det gå. Men med backsidan som Nubben satte på banan vid seriestart så undrar jag om han har förmågan att få in dessa. Men har reagerat, och agerat, för sent igen. Det blir många på läktaren när Tedenby och Önerud kommer tillbaka.
Robert.76
Moderator

Inläggav DocSeverinsen » 1 november 2022, 14:07

Under alla omständigheter ska vi ha in ersättare för Elvenes. Han hade en rejält tilltagen lön, så det ska finnas bra förutsättningar att betala en spetsspelare vad han vill ha.
DocSeverinsen

Inläggav magnus b » 1 november 2022, 14:30

Jag tycker backsidan känns ganska klar med Hjalmarsson in. Då är topp-4 Hammer-LaLeggia, Martinsson -Andrae. Det är faktiskt hög SHL klass. Däremot så borde man slänga 500,000SEK i månaden på en riktig första center och sedan 250000SEK/månad till en ersättare till Elvenäs. Prickar man rätt där så räcker det nog till att hålla OIK, MIF och LHC bakom sig då man summerar säsongen. Men då måste det ske nu. För man har inte råd att tappa mer poäng mot konkurrenterna. Det är sjukt svårt för ett bottenlag att öka sitt poängsnitt markant från låt säga 1 till 1.5-1.7 vilket kommer krävas för att sakteliga äta igen försprånget över 20-25omgångar.

För varje omgång man väntar med nyförvärv ju svårare kommer det bli.

Sedan kommer det bara finnas kvar alternativet där man chansar med ny tränare för att med minimal sannolikhet boosta snittet över 2.
magnus b

Inläggav Nutarviguld » 1 november 2022, 14:36

Quila skrev:Det känns ändå så ihåligt. Avsaknaden av en ren förstecenter är betydande. I övrigt har som jag tidigare varit inne på faktumet att man hela tiden kommunicerat att man ”inte är en vanlig nykomling” och liknande gjort att man satt sig själva i en dålig sits, med stora förväntningar till följd och tidspress som reaktion på det. Avsaknad av ödmjukhet trodde jag man inte skulle få uppleva igen på samma sätt som den överjävligt säsongen då vi åkte ur finrummet.

Yup det är den nivån som krävs nu, håller med 100%
Nutarviguld

Inläggav Zico » 1 november 2022, 15:17

Det klagas mycket på backsidan. Jag tycker inte heller den är så bra som den borde vara, men heller inte lika dålig som många vill göra gällande. En stor del av backarnas uppgift, är ju att försvara det egna målet och hålla motståndarna "på utsidan" . Det tycker jag man gör ganska bra, för man släpper ändå inte in så många mål.

Det andra backarna ska göra är att spela ur egen zon och slå passningar på bladet till forwards. Här är man inte lika bra, men beror det enbart på backarna? Man har samma mindset som 20/21....att vända spelet snabbt. Jag upplever, nu som då, att forwards sticker lite för tidigt, innan man spelat klart i försvaret. Då ser backarna ofta bara ryggar och då är det inte helt lätt att slå bra pass.

Till träningarna: jag såg Hjalmarssons första träning med laget för nån vecka sedan. Han såg riktigt otajmad ut, ovan att hantera klubba och puck i "trafik", så jag tänkte att detta kommer att ta tid. Men redan idag såg det mycket bättre ut. Mycket bättre! Placeringsförmågan, att läsa spelet, att göra allt så enkelt. När han är redo kommer han bli den härförare som laget behöver. Jag är osäker på om det är klokt att spela honom innan uppehållet, men senast 19 nov är han redo, riktigt redo. För övrigt har han bytt tröja 25 till 44 så det blir väl nr 44 för honom när han kommer till spel.

Varken Boedker eller Nättinen var på is idag. När jag såg backkonstellationerna är det svårt att tyda rangordningen, men jag tolkar det så att Westerlund och Bengtsson kommer få chansen de kommande två matcherna. Att spela sig kvar i truppen eller spela sig ur truppen. Glad vikarierade som forward. Så här tränade man idag.

LaLeggia, Billins
Westerlund, Martinsson
Bengtsson, Andrae
Hjalmarsson, Torp

Miele, Vesel, Petersson
Hansson, Vigneault, Forsberg
Mölgaard, Matson, Lindbäck
Glad, Davidsson, Davidsson

Visst bli det tunt när 21, 28 och 89 saknas.
Zico

Inläggav Quila » 1 november 2022, 15:57

Zico, jag tror att mycket av problematiken kring att backarna bara ser ryggar i uppspelen är för att Fw:s kommer får lågt ner i försvaret och därmed har en för lång startsträcka till att komma i rätt positioner. Man offrar också för mycket av sin kraft på att täcka upp backarnas virrighet och brister och behöver täcka upp och belasta mer för backarnas oförmågor.

Precis som att man inte kan tillskriva Fw:s varje mål kan man inte heller tillskriva backarna varje icke-insläppt mål eftersom alla på isen delar ansvar åt båda håll. Därför tycker jag inte man kan dra slutsatser om att vi släppt in relativt lite mål och därmed är backsidan okej i den bemärkelsen. Det som vi ser ofta är att våra Fw:s som sagt överbelastar och tvingas täcka upp luckorna som backarna inte klarar att hålla och reda ut. Det syns ofta tydligt då hela vårt lag ofta blir sittandes i knät på Gunnar/Ortio varpå vi blir fastlåsta långa stunder eftersom vi inte får något djup i zonen.

Så det behöver inte nödvändigtvis visa sig i antal insläppta mål hur vår backsida fungerar utan likväl i hur lite vi skapar framåt. Något som åtminstone jag tycker är uppenbart är att många av våra Fw:s är stumma i ben och slutkörda när vi väl ska etablera anfall. Herman och bröderna Davidsson är väl undantagen här, men de är ju tyvärr inte spelarna som ska vara kreatörerna här.

Jag tror inte det kommer komma fler backar (utöver Hjalmarsson), men jag tror verkligen det skulle behövas för att verkligen kunna vända på skutan.

Tack för en grym sammanställning av träningsbiten Zico!
Quila
Moderator

Inläggav Dovahkiin » 1 november 2022, 17:40

Precis. Jag tycker inte man ska skeppa iväg Nättinen, Bödker, Miele och allt vad man pratar om. Uppsidan är ju enorm. Vi vet vad de är kapabla till.

Vad de är kapabla till? Hur länge ska HV vänta? ska vi göra samma fel igen och bara gå och lala runt och hoppas det blir bra? Ne tack. Skicka Nättinen och Andy och hitta ngt bättre. Andy har 2+4 och -7 Nättinen 1+1 och -3. På riktigt de är usla och håller inte, de är spelare som ska se till sin omgivning blir bättre inte sämre. Samma gäller Vigneault..

Dock tycker jag Bödker kommit mer och börjar visa men de andra herrarna tacka och hej.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

Inläggav lejacques » 1 november 2022, 18:10

När laget inte levererar är det lätt att skylla på stjärnvärvningarna. Missförstå mig rätt. Jag är inte alls nöjd med Nubbens värvningar, och det kanske finns något dyrare kontrakt vi kan bryta för att få in något bättre.

Men att enkom skylla på stjärnvärvningarna blir fel. Som sagt väldigt lätt. Och lika lätt blir det att lyfta spelare som inte har lika höga krav. Som Herman Hansson och bröderna Davidsson, vilket både JP och vissa här inne gör.

Enligt mig blir detta väldigt tokig. Ska vi vara nöjda med en spelare som trots öppna mål inte har gjort ett enda poäng på elva matcher? Missade lägen kostar oss nämligen också poäng.

Kollade lite hur det såg ut 20/21. Efter 14 omgångar hade vi 9 forwards som låg över eller runt 0,5 poäng per match. I år har vi tre sådana (Forsberg, Petersson och Miele). Siffrorna vittnar inte bara om att stjärnvärvningarna inte presterar. Det vittnar även om att vi har en riktigt, riktigt dålig bredd bland forwards.

Att då börja skeppa spelare som exempelvis Miele och ersätta med någon ny dyr spelare gör enligt mig ingen som helst skillnad. Forwardsbredden kommer vara exakt lika dålig och uddlös som tidigare. Ungefär på samma sätt som backsidan skulle vara lika dålig om vi bestämde oss för att göra oss av med Martinsson för att byta ut med någon annan.

Så fyll på ovanifrån och kapa underifrån. Det är det enda sättet att höja nivån.

Jag menar. Davidssons må slita och kämpa hur mycket de vill. Men jag ser ju hellre Vigneault i en fjärde som vid skador kan täcka upp i en offensivare lina. Med Davidssons vet vi ju att uppsidan är ungefär lika med noll.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 1 november 2022, 18:50

Lejaques,

Att forwards producerar så lite beror också på ett värdelöst PP. 20-21 så var ju PP magnifikt, men man släppte in en massa i 5-5. Det är lätt att bli lurad då special teams funkar. Sen som många skriver så är man väldigt defensivt balanserade, då Tommy vill att forwards ska göra det defensiva jobbet.

Men gällande centervärvningarna. Hur vill man ligga med centrarna? Vill man att tredjegubben ska ligga lågt och göra det trångt för motståndarna i mittzon. Då ska man ju ha Nättinen typen av centrar som kan jobba defensivt medan en sådan som Miele inte passar alls. Eller vill man spela med en mer offensiv trea med hög forecheck och vinna puck högt för att skapa lägen den vägen? Hur som helst finns det ju ingen linje. Miele och Nättinen är centrar för två olika sätt att spela ishockey.

Efter Hammer, så är HVs främsta behov en första center som passar Tommys eller en ny tränares sätt att spela hockey. Det kommer kosta en jävla massa. Men man har inget val.

Och Lejaques, jag håller med om Davidssons. De skapar en jävla massa, ser säkert jättebra ut i en massa statistik. Men även om de enkelt tar sig in i zon så är det totalt ofarligt. Quilla har ju också rätt, skulle Davidssons t ex hitta lite självförtroende i avsluten skulle de vara toppspelare i ligan. Men grejen är ju att det är många om och men.
magnus b

Inläggav wk2431 » 1 november 2022, 18:57

lejacques skrev:När laget inte levererar är det lätt att skylla på stjärnvärvningarna. Missförstå mig rätt. Jag är inte alls nöjd med Nubbens värvningar, och det kanske finns något dyrare kontrakt vi kan bryta för att få in något bättre.

Men att enkom skylla på stjärnvärvningarna blir fel. Som sagt väldigt lätt. Och lika lätt blir det att lyfta spelare som inte har lika höga krav. Som Herman Hansson och bröderna Davidsson, vilket både JP och vissa här inne gör.

Enligt mig blir detta väldigt tokig. Ska vi vara nöjda med en spelare som trots öppna mål inte har gjort ett enda poäng på elva matcher? Missade lägen kostar oss nämligen också poäng.

Kollade lite hur det såg ut 20/21. Efter 14 omgångar hade vi 9 forwards som låg över eller runt 0,5 poäng per match. I år har vi tre sådana (Forsberg, Petersson och Miele). Siffrorna vittnar inte bara om att stjärnvärvningarna inte presterar. Det vittnar även om att vi har en riktigt, riktigt dålig bredd bland forwards.

Att då börja skeppa spelare som exempelvis Miele och ersätta med någon ny dyr spelare gör enligt mig ingen som helst skillnad. Forwardsbredden kommer vara exakt lika dålig och uddlös som tidigare. Ungefär på samma sätt som backsidan skulle vara lika dålig om vi bestämde oss för att göra oss av med Martinsson för att byta ut med någon annan.

Så fyll på ovanifrån och kapa underifrån. Det är det enda sättet att höja nivån.

Jag menar. Davidssons må slita och kämpa hur mycket de vill. Men jag ser ju hellre Vigneault i en fjärde som vid skador kan täcka upp i en offensivare lina. Med Davidssons vet vi ju att uppsidan är ungefär lika med noll.

Detta är rimliga punkter.

Håller Hansson högt pga arbetsinsatserna och för att han är mycket bättre än jag trodde på förhand. Med det sagt är han enbart en fjärdekedja-spelare. Att han, Lindbäck, Matson och Davidsson-bröderna cirkulerar i de högre kedjorna är en sammanfattning på det du belyser, avsaknaden av bredd.

Davidsson-bröderna ger jag fortfarande inte mycket för. De värvades för att vara poängspelare i HA. M. Davidsson köptes dessutom loss för det ändamålet. De lyckades inte med det men fick ändå förlängt till SHL. Enda positiva är deras pucktransporter in i offensiv zon. Något som hade varit en icke-fråga om man haft ett bättre lag, dvs fler som kunde lösa såna basala uppgifter (som HV däremot började ha problem med redan ett antal år innan man åkte ur).

Så jag håller med om att man borde (måste) fylla på ovanifrån. Är övertygad om att man fått ut mer av Petersson, Miele, Bödker men även Forsberg och Vesel, om resten av bygget varit bättre. Nättinen är jag fortfarande skeptisk till. Men ser hellre att man skickar någon lägre ner, före honom. Och att man sen också gör sig av med/lånar ut lite av överflödet undertill. Gäller både back- och forwardsuppsättningen. Egentligen målvakterna också.. Och lagledningen...

Har marknaden alla lösningarna på det nu? Tveksamt. Kan HV locka alla dessa? Definitivt nej.
Men tror ändå det finns potential för att göra en del förändringar som kan ta laget i rätt riktning. Tillräckligt för att göra ett lag som kan nå topp 12 finns garanterat. Gäller att de vill/vågar se det.
Sparka Kent Norberg!
"My time with HV71 was the happiest days of my career"
– Erik Christensen
Användarvisningsbild
wk2431

Inläggav lejacques » 1 november 2022, 19:03

Magnusb: 20/21 hade vi efter 14 omgångar gjort 15 mål i PP och 30 utöver det.

I är har vi gjort 10 mål i PP och 19 utöver det.

Skulle säga att forwards låga produktivitet inte enbart har med PP att göra...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 1 november 2022, 19:05

lejacques skrev:Magnusb: 20/21 hade vi efter 14 omgångar gjort 15 mål i PP och 30 utöver det.

Det har du helt rätt i, trodde PP/totalmål var mycket högre då.

Men hur många släppte vi in i 5-5 kontra gjorde? Det ger en bild av hur defensivintriktat laget är.
magnus b

Inläggav Hest » 1 november 2022, 19:17

5 nya spelare in! Inget att fundera på

LaLeggia-Hjalmarsson
Martinsson-X
Andrae-Sjöholm
Billins/Torp/Westerlund

Boedker-X-Petersson
Forsberg-Miele-X
Tedenby-X-Nättinen
Hansson-Vesel-Matson
Önerud/Lindbäck

Ska t.ex. Nättinen bort så ska han ersättas!
Glad,Bröderna,Bengtsson,Vigneault jag är ledsen men förbättringar måste göras.
Hest

Inläggav lejacques » 1 november 2022, 19:26

magnus b skrev:
lejacques skrev:Magnusb: 20/21 hade vi efter 14 omgångar gjort 15 mål i PP och 30 utöver det.

Men hur många släppte vi in i 5-5 kontra gjorde? Det ger en bild av hur defensivintriktat laget är.

22/23: 18-32
20/21: 26-32
Senast redigerad av lejacques 1 november 2022, 19:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 1 november 2022, 19:46

Grym du är på att ta fram all statistik Lejacques. Tumme upp!

Bra och intressanta diskussioner här inne.

Kan bara inte låta bli att flika om våra fjärdekedjespelare. Jag är alltså inget stort fan av Davidssons, men jag gillar hur de utifrån sin roll alltid tar jobbet, stänger ner sina motståndare och sparar energi åt bl.a. genom sina förmågor att gå från defensiv och etablera spel i offensiv zon. Att de inte producerar är en gåta i sig, för visst borde de kunna mäkta med lite poäng likt de gjorde för några år sedan. Jag ser inga andra i laget mer lämpade för att stänga ner motståndarnas bästa spelare, spel i BP och defensiv nytta. Hansson som tredjelänk btw.
Quila
Moderator

Inläggav CJ#17 » 1 november 2022, 20:26

Håller med Quila, intressanta diskussioner här inne. Många som har bra poänger.
Tänker att gör vi inga byten/ändringar, varken spelare eller tränare så måste man nog drastiskt tänka om kring spelsystem/taktik.
Någon nämnde tidigare spela mer defensivt och stänga mittzon och utnyttja misstag. Vi kan inte åka oss trötta en massa.

Någon som vet om andra lags forum håller samma konstruktiva nivå?
CJ#17

Inläggav Quila » 1 november 2022, 20:28

Finns inte ett forum i världen som kan matcha vår höga nivå :)
Quila
Moderator

Inläggav CJ#17 » 1 november 2022, 20:41

Här en som varken är kritisk till lagbygge eller till spelarnas nivå, men som istället tycker forwards ska jobba än mer defensivt. Finns många sätt att se det verkligen.
https://www.svenskafans.com/hockeyzon/t ... ngt-650468
Edit: Missade länk
Senast redigerad av CJ#17 1 november 2022, 21:22, redigerad totalt 1 gång.
CJ#17

Re: Tråden om: HV71!ar

Inläggav shitkicker » 1 november 2022, 21:00

Hest skrev:5 nya spelare in! Inget att fundera på.
(…)

Nej det är inget att fundera på. Det man däremot måste fundera på är var dessa 5 spelare ska komma ifrån och om man har ekonomin för att lösa detta.

Spelarmarknaden är oerhört tunn och orörlig just nu. Det vittnar alla om. Och samtidigt som det ser ut så, så är det fler lag som är ute efter att spetsa och bredda sina trupper. Lag som inte bara kämpar om att hålla sig kvar i innevarande serie, utan som faktiskt har medaljer att spela om. En breddvärvning för ett topplag skulle förmodligen vara en spetsvärvning för HV. Men vem vill komma hit?

Risken är att vi får in någon/några spelare till men att de enkom kommer för att lönen var bäst här. Och den typen av värvningar brukar sällan falla väl ut, och särskilt inte om det går trögt. Deras framtid vilar inte på hur det går för HV. Nytt lag nästa säsongen, typ.

Den här sitsen har man satt sig i igen alltså. Inte en chans att varken föreningen eller nubben lärt sig något. För då hade man naturligtvis haft ett mycket bättre lag från början. Men det hade man ju inte.

Jag förstår att folk fortfarande hoppas att det här som genom någon sorts mirakel ska lösa sig. Men jag vill också trycka på just det; att det kommer att krävas ett mirakel. För de som satt oss i den här situationen har ingen jävla aning om hur de ska lösa det här. För hade de haft det så hade vi inte ens hamnat här till att börja med.

Ställ in er på kval, gentlemen.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 1 november 2022, 21:33

Klart att marknaden är tunn. Till och med ovanligt tunn. Men befinner man sig i det läge HV gör är det ingen ursäkt. Som Shitkicker påpekar. Vi hade inte hamnat i den här situationen om man agerat annorlunda från första början. Så visst, marknaden är tunn, men krisen går inte att skylla på någon annan än de som faktiskt orsakat den. I det här fallet Nubben (och de som valt att anställa honom).

Och i det här läget gäller det att man har en sportchef som kan trolla med knäna. Och det finns faktiskt sådana, även om just vi HV-fans inte sett röken av en sådan sedan 2014...

Kapanen håller på att rensa upp efter det som Nubben lämnade efter sig i Timrå. Han har lyckats bli av med en högavlönad back, som man uppenbarligen inte tyckte var värd de pengarna, ersatt med en spelare från SM-liiga som i skrivande stund har ett högre poängsnitt än LaLeggia i Timrå, och på det breddat upp en rätt tunn forwardssida (de har samma problem som i HV med bredden) genom att ta in Pääjärvi.

Nubben har hittills "lyckats" värva den back han utlovat sedan mitten av sommaren och på det gjort sig av med en forward. Han är liksom minus en forward och anser sig utöver att ersätta denna ändå behöva ha in ytterligare två backar och en forward.

Och då får man se till att trolla med knäna. Men. Jag betvivlar att Nubben är personen som kan göra det. Och det verkar inte Timråfansen heller tro. Kollar man deras twitter har det ju redan blivit ett stående skämt när de ser vad han säger om rekryteringar till HV och att mobilen går varm. Typ. ”Den har man ju inte hört förr”...
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav magnus b » 1 november 2022, 21:48

lejacques skrev:
magnus b skrev:

22/23: 18-32
20/21: 26-32

Tummen upp här!

Jag har alltid hat på känn att 5-5 var uruselt 20-21 och att PP var bra. Men jävlar jag hade fel. 5-5 var bara uselt :)

Men ändå jag förstår inte varför du alltid talar om poängsnitt. Alla spelare borde ha olika roller. Men iofs i "HV hockeyn" så har de ju inte det. Jag kommer ihåg när vi talade om zonstarter och du motbevisade mig. Jag tog bara för givet hur det borde vara. HV kör på med 4 linor som att alla hade samma egenskaper. HV brukar sällan spela backarna aggressivt. Kan det vara här problemet ligger?
magnus b

Inläggav lejacques » 1 november 2022, 22:02

Det är klart att det ska finnas spelare för olika roller. Dynamik är bra. Herman Hansson är till exempel en suverän rollspelare för en fjärdelina.

Problem uppstår dock när man har 5-6 spelare för samma typ av roll och som producerar lika lite. Vi saknar en 3-4 spelare som också kan bidra framåt, vilket spelarnas poängsnitt vittnar om. Ergo. I min värld är våra breddspelare ett minst lika stort problem som att vi har stjärnspelare som inte levererar framåt. Om inte större. För det finns absolut ingenting att fylla på med underifrån när våra så kallade stjärnspelare har en sämre dag. Det är ju bara att se nu när vi saknar några spelare. Vi är chanslösa.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Quila » 1 november 2022, 23:05

Man ska heller inte underskatta defensiva styrkor hos spelare. Det pratas mycket om spets, men då ofta i bemärkelsen av offensiv, eller poängspelare eller liknande. Det pratas om offensiva och defensiva backar, men mer sällan om defensiva forwards och dess funktion i ett dynamiskt lag. Då pratar man mer om att flytta ner spelare i hierarkin (nu generaliserar jag högt och lågt), men då tycker jag man tar bort lite av skickligheten och professionen som defensivt skickliga forwards besitter.

Att exempelvis sätta Vigneault i en defensiv kedja är lite som att sätta Jonte Davidsson i en producerande kedja.

Man ska inte underskatta defensiv skicklighet och lösningen på en avsaknad av offensiv skicklighet är inte defensiv skicklighet och vice versa, utan mer en nödlösning som ibland uppstår när skadebekymmer råder. Att plocka ner offensivt skickliga spelade i en mer defensiv roll är en kortsiktig lösning och känns inte som tar oss framåt.

Angående marknaden som är ovanligt död, så är det precis som flera av er redan är inne på att vi nu nått ett resultat av att man inte gjorde klart truppen, utan valde att spela högt. Man trodde nog aldrig att det skulle vara så svårt att spika truppen, men samtidigt så är man där man är och nu gäller det att lösa detta. Man får jobba bredare helt enkelt och våga sticka ut hakan. Kolla möjligheter till att ta över kontrakt, lösa ut spelare o.s.v.
Lös det!
Quila
Moderator

FöregåendeNästa

Återgå till HV71