Tråden om #5 Filip Ahl

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Tråden om #5 Filip Ahl

Inläggav Norrlandssupporter » 23 januari 2014, 18:35

Med som extraspelare ikväll. Han verkar sitta inne med både speed och tyngd. Häftig mix! Hoppas det blir några byten.
Användarvisningsbild
Norrlandssupporter

Re: Tråden om #5 Filip Ahl

Inläggav Keskinen » 23 januari 2014, 19:09

Överstyvt, lycka till lillgrabben!
Keskinen

Inläggav Macce » 23 januari 2014, 19:17

Yngste spelaren någonsin att representera HV71 i högsta serien :) Om han spelar ;)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5764668
Stefan Liv #1

-Vi börjar med den enklaste kvartsfinalen, det är Djurgården-HV71 där Djurgår´n kommer
vinna enkelt i tre raka.
Robert Perlskog 1995 inför "skrattmatchen" i slutspelet.
Användarvisningsbild
Macce

Inläggav ateisten » 23 januari 2014, 19:51

Ska bli grymt kul att se "Bosse Jr"! :)
...15.48 LINDBOOOM AVGÖR!!! :D
Användarvisningsbild
ateisten

Inläggav Keskinen » 24 januari 2014, 01:56

Kul att han fick istid, viktig erfarenhet för att veta vad som krävs för att ta en ordinarie tröja. Myste lagom när han brottade/tryckte ner FBKs framtida lagkapten (tror jag) och han kom verkligen ingenstans stackars Nygren :)
Keskinen

Inläggav magnus b » 24 januari 2014, 11:14

Keskinen skrev:Kul att han fick istid, viktig erfarenhet för att veta vad som krävs för att ta en ordinarie tröja. Myste lagom när han brottade/tryckte ner FBKs framtida lagkapten (tror jag) och han kom verkligen ingenstans stackars Nygren :)

Man förstår varför Nygren inte lyckades ta en plats i Montreal. Han blir nedbrottad av en 16 åring...
magnus b

Inläggav Sir Ward » 24 januari 2014, 14:09

Efter en sådan här match är det givet att uttrycka följande: Öööööööööverstyyyyyyvt, HV

Dels för att HV71 fortsätter att fira stora triumfer med den nya tränarkonstellationen Torgny Bendelin/Anders Olsson. Anssi Salmelas segermål fram till 4–3 i förlängningen mot Färjestad betyder att HV fortsätter klättra uppåt i serien.
Dels för att de fortsätter att släppa fram ungdomarna. På torsdagen var det dags Filip Ahl, son till gamle målvaktshjälten Bosse Ahl, att få chansen.
Jag tror att det var många HV-supportrar som ryste lite extra när de fick höra att en Ahl skulle göra debut i seniorsammanhang i HV. Han gjorde det som den yngste någonsin för HV71 i SHL och elitseriesammanhang.
Pappa Bosse var den store hjälten i det HV71 som tog föreningens första SM-guld någonsin 1995. Bosse var under stora delar av säsongen reservmålvakt bakom Peter Åslin i serien, men när slutspelet började blev han förstemålvakt. Han såg till att HV vann den berömda ”skrattmatchen” mot Djurgården med 4–0 i matcher. Djurgården var storfavorit, men Ahl ville annat och stängde igen i målet. Sedan fortsatte han storspela och HV tog guldet efter 3–2 i matcher mot Brynäs. Det var efter den vinsten Bosse Ahls ”öööööööverstyyyyyvt” blev ett begrepp.
Det där är något som säkert unge Ahl också skulle vilja vara med om. Han visade mot Färjestad att det finns talang och det bästa med Torgny Bendelin och Anders Olsson är att de skiter fullständigt i hur gamla spelarna är. De bästa får spela, även om de är unga och jämförs med ärrade NHL och AHL-veteraner. Ett helt riktigt tänk och det är skillnaden nu jämfört med Ulf Dahlén som huvudtränare.

Källa: Jönköpings-Posten
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav hammare7 » 25 januari 2014, 00:20

Citiat Chris Härenstam (tror de va han men kom ej ihåg) i Hockeykväll "Det är bara han och Zlatan som pratar om sig själv i tredje person"
hammare7

Tråden om Filip Ahl

Inläggav patrik » 8 maj 2015, 11:11

Har skrivit 2-årskontrakt med Hv 71.
Helt överstyvt!

http://www.hv71.se/artikel/66803/
patrik

Inläggav pelle » 8 maj 2015, 11:15

Grattis och Välkommen till A-truppen Filip

http://www.jnytt.se/hv71-har-gjort-klar ... ardstalang
pelle

Inläggav kny » 8 maj 2015, 12:05

"Det känns helt överstyvt och är naturligtvis roligt att HV71 tror på mig. Jag fick känna på hetluften i SHL under förra säsongen och känner mig motiverad och redo för att ta nästa steg, säger Filip Ahl."

Precis som far sin! ;)
"Det finns en viss historik här som Växjö inte är ens i närheten av. Jönköping är också en större hockeystad än Växjö. Det finns ett större hockeyintresse här. Det här kommer jag väl få skit för nu."
- Johan Hult
kny

Inläggav chinobar » 8 maj 2015, 12:44

Alltså.. :lol: :lol:
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav sussan » 29 maj 2015, 10:37

2015 NHL Draft
2015 NHL Combine invites
Friday, 05.29.2015 / 3:00 AM / 2015 NHL Draft
NHL.com

Region First Name Last Name Team League Pos Height Weight
ITL FILIP AHL HV 71 JR. SWEDEN-JR. LW 6' 3.25" 211

Så spännande! :D
HV i mitt hjärta.
Användarvisningsbild
sussan

Inläggav lejacques » 2 oktober 2015, 09:52

Någon som kan säga mig vad som är storheten med den här killen är (ja, förutom det faktum att han är stor). Verkar ha ett ego i klass med Fiala, men bidrar inte det minsta på isen.

Inte alls imponerad och ser gärna en utlåning så snart som möjligt.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Henning » 2 oktober 2015, 10:41

Håller faktiskt med.
Har hittills inte sett något jag är imponerad av från Ahl.
Nu har han inte gjort så mycket misstag heller, vilket såklart är bra. Men knappast imponerande.

Någon som är insatt får gärna beskriva hans främsta styrkor på isen.
Henning

Inläggav Davestar » 2 oktober 2015, 12:09

Instämmer också. Han är långsam, klumpig och oteknisk. Det värsta är att han är väldigt alibi, dvs svänger ifrån situationer och slarvar i det defensiva arbetet. Tror han skulle må bäst av att enbart spela juniorhockey.
Slava Ukraini! Heroiam slava!
Davestar

Inläggav Diabolics » 2 oktober 2015, 13:20

Han är släkt med mig, det borde räcka som "storhet", eller?
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav hammare7 » 2 oktober 2015, 13:45

Filip måste stäppa upp för att behålla sin plats när skade helvetet blir bättre. Filip är inte den speltypen heller som passar i en fjärde femma, men han måste stäppa upp för att ta sig ifrån 4 femman. När skade problemet är löst tyker jag en utlåning te allsvenskan vore bra för Filips utveckling men hur tar Filip det? Drar han te AHL nästa år tack vare det? Elr han kanske drar dit iallafall. De finns mycke hockey i killen men tyvärr är 4 femman inte hans spelstil.
hammare7

Inläggav chinobar » 2 oktober 2015, 14:51

Diabolics skrev:Han är släkt med mig, det borde räcka som "storhet", eller?

Se till att banka lite jävlar anamma i pojken! :mrgreen:
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav Diabolics » 2 oktober 2015, 15:28

chinobar skrev:
Diabolics skrev:Han är släkt med mig, det borde räcka som "storhet", eller?

Se till att banka lite jävlar anamma i pojken! :mrgreen:

Nja, jag har aldrig träffat kisen, jag har inte träffat den delen av familjen på 20 år, typ. Men vi delar rätt färska gener. Det måste betyda något stort!
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav Diabolics » 22 oktober 2015, 09:27

utlånad till asplöven.

Det kan nog vara vettigt.
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav chinobar » 22 oktober 2015, 10:34

Skönt att nyheten kommer ut på Expressen och Asplövens hemsida före HV71s... :roll:

Lycka till Filip, kör hårt!
Lance Wardson!
Användarvisningsbild
chinobar

Inläggav lejacques » 23 oktober 2015, 11:45

Inne på ett mål framåt och ett mål bakåt i Asplövens 1-5-förlust mot Pantern.

Att döma av vad som skrivs om matchen verkar han inte ha gjort något jätteavtryck.

Lyckas han inte imponera på Asplöven tror jag han inte blir särskilt långvarig i HV. Han själv hade ju rätt klara mål inför säsongen, "ta en plats och jobba sig uppåt". Nu är han förbisprungen av Kevin Stenlund och långt från att ta en ordinarie tröja. J20 lär inte vara intressant så vad blir nästa steg för Ahl. AHL, ECHL?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Regnet » 23 oktober 2015, 13:13

lejacques skrev:Inne på ett mål framåt och ett mål bakåt i Asplövens 1-5-förlust mot Pantern.

Att döma av vad som skrivs om matchen verkar han inte ha gjort något jätteavtryck.

Lyckas han inte imponera på Asplöven tror jag han inte blir särskilt långvarig i HV. Han själv hade ju rätt klara mål inför säsongen, "ta en plats och jobba sig uppåt". Nu är han förbisprungen av Kevin Stenlund och långt från att ta en ordinarie tröja. J20 lär inte vara intressant så vad blir nästa steg för Ahl. AHL, ECHL?

Men herregud, killen är 18. Stenlund är ett år äldre. Kolla hur långt tid det tod för Anton Bengtsson t.ex innan han blev en färdig seniorspelare. Jag tror definitivt att Ahl har en lysande framtid och en framtid hos HV men med alla ordinarie tillbaks så har vi en av seriens största konkurenser på alla forwardsplatserna.

Och nog får han väll ha ett par matcher i Asplöven innan man kan utala sig om hans prestation.
Stefan Liv är och förblir HVs nummer ett!
Användarvisningsbild
Regnet

Inläggav lejacques » 23 oktober 2015, 13:19

Regnet skrev:
lejacques skrev:Inne på ett mål framåt och ett mål bakåt i Asplövens 1-5-förlust mot Pantern.

Men herregud, killen är 18. Stenlund är ett år äldre. Kolla hur långt tid det tod för Anton Bengtsson t.ex innan han blev en färdig seniorspelare. Jag tror definitivt att Ahl har en lysande framtid och en framtid hos HV men med alla ordinarie tillbaks så har vi en av seriens största konkurenser på alla forwardsplatserna.

Och nog får han väll ha ett par matcher i Asplöven innan man kan utala sig om hans prestation.

Jag är inte alls lika övertygad som du. Förstår inte alls haussen kring Ahl.

Men. I det här fallet tänker jag mer på vad Ahl själv vill. Han har ju satt rätt höga mål, har för mig att han surrade om spel i en tredjekedja, och tror inte alls han är nöjd med att få lira i J20. HV har säkert inga problem med att ha honom där, men som sagt. Vad vill Ahl själv?

Edit. Och vad gäller jämförelsen med Bengtsson tycker jag den haltar. Bengtsson har varit mer eller mindre bofast i A-laget sedan hans debut. Han liksom många andra juniorer som slagit igenom de senaste åren är nämligen ofta, oavsett ålder, tillräckligt bra att de tar en tröja direkt. I fallet Ahl har det varit precis tvärtom.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav lejacques » 9 november 2015, 12:35

Filip Ahl och Joseph Jonsson debuterade för HC Dalen igår, söndag, när laget tog emot Kristianstad.

De lirade tillsammans i tredjekedjan. Inne på ett mål framåt och två bakåt och båda slutade på -1.
Ahl sköt in 1-0 (hans första seniormål för säsongen) på pass av bland annat Jonsson.

Ahl missade sedan en straff i straffläggningen som dock vanns av HC Dalen.

Spontant tror jag det är här Ahl hör hemma - om han nu måste spela seniorhockey i år. Låna ut honom resten av säsongen, och så tar vi nya tag nästa år.

Edit. Fast Ahl vill tydligen till Hockeyallsvenskan. Hmm...

http://www.jnytt.se/dalen-vann-i-ahls-forsta-match
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Sir Ward » 3 januari 2016, 17:37

Filip Ahl lånas ut till allsvenska Sundsvall. Debut kan ske redan kommande tisdag(5 jan) mot Björklöven.
Hade personligen sett honom i HC-Dalen - även om det är Div1. Hade varit en grym förstärkning helt klart.
http://www.jp.se/article/hv71-talangen-lanas-ut/
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 5 januari 2016, 23:55

Tycker du det går tungt för HV? Frågan är om det inte går tyngre för Ahl.

Debuterade för hockeyallsvenska tokjumbon Sundsvall i kväll (sin fjärde seniorklubb den här säsongen - har fortfarande god tid på sig att slå Maltes "rekord" från förra säsongen). Ahl huserade i tredjekedjan och var inne på ett baklängesmål. Killen står nu på minus i alla herrlag han representerat och har inte mäktat med ett enda poäng på de 21 matcher han spelat i SHL och hockeyallsvenskan den här säsongen.

Är det ens värt att behålla den här killen nästa år? Känns som ännu en felsatsning från Hult och Davidssons sida.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav didotto » 6 januari 2016, 00:28

lejacques skrev:Tycker du det går tungt för HV? Frågan är om det inte går tyngre för Ahl.

Debuterade för hockeyallsvenska tokjumbon Sundsvall i kväll (sin fjärde seniorklubb den här säsongen - har fortfarande god tid på sig att slå Maltes "rekord" från förra säsongen). Ahl huserade i tredjekedjan och var inne på ett baklängesmål. Killen står nu på minus i alla herrlag han representerat och har inte mäktat med ett enda poäng på de 21 matcher han spelat i SHL och hockeyallsvenskan den här säsongen.

Är det ens värt att behålla den här killen nästa år? Känns som ännu en felsatsning från Hult och Davidssons sida.

Jävligt jobbig säsong för Ahl. Fått lite speltid(spelat 7 av 17 i HV där han varit ombytt med ett snitt på ca 6 min/match) i ett lag som har underpresterat. Inte direkt upp till en 18-åring att lyfta ett lag även om man hade högre förhoppningar på honom inför denna säsongen, likadant med hela laget iofs..

Utlåning resten av säsongen lär det väl bli. Skit samma vad det är för lag, det viktigaste är speltid. Att kalla att en förlängning med en spelare som inför denna säsongen hade ett snitt på ca 2 poäng/match i j20-laget känns dock fel. Har ändå HV som moderklubb och det är väl sådana spelare vi vill ska spela i laget? Hade väl blivit "tjänstefel" om inte förlängningen kommit..

Avslutningsvis är en spelare väldigt sällan en "färdig" hockeyspelare vid 18 års ålder. Se på Sandberg, Thörnberg(Jesper)och även Önerud. Spelare som först har blivit stabila spelare vid 20+ års ålder.

Jag hoppas att han kan ta steget att bli en bra a-lagspelare men han har en bit kvar tills dess och varför inte börja med en bra avslutning av säsongen i hockeyallsvenskan.
Sprider rykten på twitter under namnet didotto1.
didotto

Inläggav lejacques » 6 januari 2016, 00:42

didotto skrev:
lejacques skrev:Tycker du det går tungt för HV? Frågan är om det inte går tyngre för Ahl.

Jävligt jobbig säsong för Ahl. Fått lite speltid(spelat 7 av 17 i HV där han varit ombytt med ett snitt på ca 6 min/match) i ett lag som har underpresterat. Inte direkt upp till en 18-åring att lyfta ett lag även om man hade högre förhoppningar på honom inför denna säsongen, likadant med hela laget iofs..

Utlåning resten av säsongen lär det väl bli. Skit samma vad det är för lag, det viktigaste är speltid. Att kalla att en förlängning med en spelare som inför denna säsongen hade ett snitt på ca 2 poäng/match i j20-laget känns dock fel. Har ändå HV som moderklubb och det är väl sådana spelare vi vill ska spela i laget? Hade väl blivit "tjänstefel" om inte förlängningen kommit..

Avslutningsvis är en spelare väldigt sällan en "färdig" hockeyspelare vid 18 års ålder. Se på Sandberg, Thörnberg(Jesper)och även Önerud. Spelare som först har blivit stabila spelare vid 20+ års ålder.

Jag hoppas att han kan ta steget att bli en bra a-lagspelare men han har en bit kvar tills dess och varför inte börja med en bra avslutning av säsongen i hockeyallsvenskan.

Absolut, visst ska vi i den mån det går förlänga och satsa på egna produkter. Jag är den förste att skriva under på detta. Men - låt mig låna ett gammalt slitet Hult-uttryck - då gäller det också att vi satsat på rätt spelare. I fallet Ahl och vad han hittills presterat på A-lagsnivå känns han onekligen som en felsatsning. Lindbom vill ju inte ens spela honom när vi är flera man kort. Med det i åtanke hade det väl med facit i hand varit bättre att ge den kontraktsförlängningen till någon annan ung junior?

Och nej, få spelare är färdiga SHL-lirare när de är 18 år. Men är du tillräckligt bra tar du ofta en tröja, och det oavsett ålder.
Användarvisningsbild
lejacques

Nästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare