Tråden om SC Kent Norberg

Här diskuteras spelare, tränare etc i HV71

Moderatorer: dekman, Robert.76, Andersson711, shitkicker, Quila, Diabolics

Re: Tråden om SC Kent Norberg

Inläggav shitkicker » 18 november 2022, 23:31

Diabolics skrev:
dekman skrev:Jag brukar tycka att de flesta OUT-inlägg om tränare och sportchefer är överilade och felaktiga, men när det gäller Nubben så är det tyvärr bara att instämma. Han HAR gjort det skickligt med Timrå genom åren - med begränsade resurser, men så fort han får en stor budget att jobba med så verkar han hoppa på allt som kan tänkas vara ledigt, och gärna dyra kända namn utan nån egentlig linje.

Avsaknanden av linje är tydlig.

Det känns som han vill balansera ett i SHL svagt HA-gäng, med stora namn och många meriter, snarare än rätt spelare. Kan väl inflika att på fråga om värvningar på mötet igår så är det så att ingen värvning Kent gjort har inte oxå diskuterats med Tommy etc. Det var Tommy noga med att påpeka.

Det här är exakt det som är nubbens stora problem och den totala avsaknaden av kompetens. Lagbygge. Spot on, Diabolics.
Finns ingen glädje med Nubben i klubben.
shitkicker
Moderator

Inläggav lejacques » 19 november 2022, 11:07

Och tyvärr är ju detta inget nytt. Vi hade facit redan när han kom. Bara kolla på vad han "lyckats" med i Timrå och ställt till med i Frölunda.
Randy Edmonds • Ulf Dahlén • Andreas Johansson • Johan Hult • Nubben?
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav shitkicker » 19 november 2022, 17:41

lejacques skrev:Och tyvärr är ju detta inget nytt. Vi hade facit redan när han kom. Bara kolla på vad han "lyckats" med i Timrå och ställt till med i Frölunda.

Nej precis. Utvecklingen i HV med nubben som SC var lika säkert som amen i kyrkan.
shitkicker
Moderator

Inläggav Jokkalainen » 20 november 2022, 15:41

Uppehållet är över... du kan lita på mig Nubben Norberg levererade inte på sitt löfte. Okej, jag ställer några öppna frågor.
Borde man inte kommunicera ut varför det sket sig denna gången också?
För visst måste nubben ha haft något på kroken?
Varför meddela något så starkt och ingjuta hopp i fansen om det aldrig fans ett namn?
Om det inte finns något, säg det istället.
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 22:01

Det enda jag önskar mig i julklapp är att nubben inser att det här med hockey inte är hans grej, ber om ursäkt för allt han ställt till med, bryter sitt kontrakt och lämnar med omedelbar verkan.
shitkicker
Moderator

Inläggav Sir Ward » 24 november 2022, 22:29

shitkicker skrev:Det enda jag önskar mig i julklapp är att nubben inser att det här med hockey inte är hans grej, ber om ursäkt för allt han ställt till med, bryter sitt kontrakt och lämnar med omedelbar verkan.

Vi leker med din önskan och vem ska isåfall i detta prekära läge ta över rollen som ny sportchef enligt dig?
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 22:43

Sir Ward skrev:
shitkicker skrev:Det enda jag önskar mig i julklapp är att nubben inser att det här med hockey inte är hans grej, ber om ursäkt för allt han ställt till med, bryter sitt kontrakt och lämnar med omedelbar verkan.

Vi leker med din önskan och vem ska isåfall i detta prekära läge ta över rollen som ny sportchef enligt dig?

En mycket bra fråga. Jag vet inte. Men om jag hade fått gå bakåt i tiden så hade jag hellre sett att man förlängt med Hult till den här säsongen och rekryterat en ny sportchef under den här säsongen. Hur som helst så kunde jag inte i min vildaste fantasi eller i mina värsta feberdrömmar tro att man skulle gå och värva nubben! Jag undrar verkligen på vilka meriter och under vilka omständigheter denna värvning faktiskt skedde. Men det lär vi aldrig få svar på.

Men åter till frågan. Jag vet inte. Jag har inte koll på marknaden.
shitkicker
Moderator

Inläggav CROHB » 24 november 2022, 23:03

Nej, nej absolut inte Hult! Är ju tyvärr till stora delar hans fel att det ser ut som det gör med alla idiotiska långa kontrakt han delade ut som gällde även i SHL.

HV gjorde det bra som värvade en ny sportchef under förra säsongen, det man kan diskutera är valet av Nubben, inte tidpunkten för byte.

Jag har ännu inte helt givit upp hoppet om Nubben utan hoppas att vi hänger kvar och att han nästa säsong visar toppresultat när det mer blir ”hans” lag.

Hittills är han en svag 2a.
CROHB

Inläggav shitkicker » 24 november 2022, 23:11

CROHB skrev:Nej, nej absolut inte Hult! Är ju tyvärr till stora delar hans fel att det ser ut som det gör med alla idiotiska långa kontrakt han delade ut som gällde även i SHL.

HV gjorde det bra som värvade en ny sportchef under förra säsongen, det man kan diskutera är valet av Nubben, inte tidpunkten för byte.

Jag har ännu inte helt givit upp hoppet om Nubben utan hoppas att vi hänger kvar och att han nästa säsong visar toppresultat när det mer blir ”hans” lag.

Hittills är han en svag 2a.

Nubben är ju bara Hult ver 2.0. Långa dyra kontrakt med spelare som få andra vill ha. T o m för en amatör så är lagbygget uppenbart obalanserat. Värvningar under säsong är ljumna. Och ”marknaden är död”….. Vad skiljer? Förutom att Hult ändå bryr sig om HV?
shitkicker
Moderator

Inläggav Battery » 24 november 2022, 23:13

Jag tyckte att lagbygget såg intressant ut inför säsongen. Möjligen att försvaret såg lite svagt ut men målvakter av bra SHL-klass. Kanske också att det satsades på en del "föredettingar" istället för unga "up and coming". Tedenby, Petersson, Nättinen, Boedker, Vigneault och Miele. Hur många var kritiska till dessa värvningar? De borde tillsammans med Forsberg och övriga kvar från året i HA vara en fullgod forwarduppsättning. Det visade sig vara fel. Dessa herrar förtjänar kritik, mer än Nubben som trots allt har värvat och förstärkt på en svår marknad. Ni som kritiserar Nubben, vad borde han gjort annorlunda förutom att kanske ha skaffat en spåkula? Enligt mig har laget underpresterat kraftigt, inte sportchefen.
Battery

Inläggav Pg79an » 24 november 2022, 23:23

Battery skrev:Jag tyckte att lagbygget såg intressant ut inför säsongen. Möjligen att försvaret såg lite svagt ut men målvakter av bra SHL-klass. Kanske också att det satsades på en del "föredettingar" istället för unga "up and coming". Tedenby, Petersson, Nättinen, Boedker, Vigneault och Miele. Hur många var kritiska till dessa värvningar? De borde tillsammans med Forsberg och övriga kvar från året i HA vara en fullgod forwarduppsättning. Det visade sig vara fel. Dessa herrar förtjänar kritik, mer än Nubben som trots allt har värvat och förstärkt på en svår marknad. Ni som kritiserar Nubben, vad borde han gjort annorlunda förutom att kanske ha skaffat en spåkula? Enligt mig har laget underpresterat kraftigt, inte sportchefen.

Klart att alla värvningar inte lyckas men den backsidan borde han ändå klurat ut att den inte skulle hålla. Sen ska en bra sportchef och tränare kunna hitta och utveckla spelare. Det har ju inte heller lyckats. Sen är ju frågan hur många spelare i årets trupp Nubben är skyldig till. Rätt mkt bottenskrap sen förra säsongen som ev blev kontrakterade innan Nubben tillträdde.
Pg79an

Inläggav Sir Ward » 24 november 2022, 23:27

shitkicker skrev:
Sir Ward skrev:

En mycket bra fråga. Jag vet inte. Men om jag hade fått gå bakåt i tiden så hade jag hellre sett att man förlängt med Hult till den här säsongen och rekryterat en ny sportchef under den här säsongen. Hur som helst så kunde jag inte i min vildaste fantasi eller i mina värsta feberdrömmar tro att man skulle gå och värva nubben! Jag undrar verkligen på vilka meriter och under vilka omständigheter denna värvning faktiskt skedde. Men det lär vi aldrig få svar på.

Men åter till frågan. Jag vet inte. Jag har inte koll på marknaden.

Håller med att Hult, trots forumets vilda protester skulle fortsatt med Johan Hult. Och sagt detta hela tiden.

Nu har vi Kent Norberg oavsett vad vi båda eller vad andra tycker(ogillar slangnamn dessutom, 'I am too old for this shit' )
Att Hv71 entledigar eller rent av sparkar Kent i detta läge finns inte på HV kartan.
Användarvisningsbild
Sir Ward

Inläggav lejacques » 26 november 2022, 13:09

Battery skrev:Jag tyckte att lagbygget såg intressant ut inför säsongen. Möjligen att försvaret såg lite svagt ut men målvakter av bra SHL-klass. Kanske också att det satsades på en del "föredettingar" istället för unga "up and coming". Tedenby, Petersson, Nättinen, Boedker, Vigneault och Miele. Hur många var kritiska till dessa värvningar? De borde tillsammans med Forsberg och övriga kvar från året i HA vara en fullgod forwarduppsättning. Det visade sig vara fel. Dessa herrar förtjänar kritik, mer än Nubben som trots allt har värvat och förstärkt på en svår marknad. Ni som kritiserar Nubben, vad borde han gjort annorlunda förutom att kanske ha skaffat en spåkula? Enligt mig har laget underpresterat kraftigt, inte sportchefen.

Verkar som att du missat en del av diskussionen inför säsongen.

Visst, vissa trodde av oförklarliga skäl att Vigneault var en spelare för en toppkedja. Men det var väldigt delade åsikter här. Jag och många fler ifrågasatte värvningen om det var tänkt som en toppvärvning.

Det diskuterades även huruvida det var klokt att gå in med en trupp som till större del utgjordes av allsvenska spelare. Detta med tanke på hur det gick för Timrå ifjol. Undertecknad visade även på siffror hur allsvenska spelare tenderar att prestera, siffror som tydligt pekar på att steget mellan allsvenskan och SHL är större än vad man tror. Nubben sa ju dessutom själv att han lärt sig av sina misstag från Timrå ifjol.

Ja, vissa trodde på fullaste allvar att det här laget skulle kunna utmana om guld. Men det fanns även en stor del som satte stora frågetecken kring Nubbens lagbygge. Så ja, vi var ett gäng som redan inför säsongen menade att Nubben kunnat göra en massa saker annorlunda.

Jag kan hålla med om att det finns spelare som underpresterar. Men den större delen levererar exakt i nivå med vad man förväntat sig. De försöker, men kan inte bättre.

Med andra ord. Nubben har egentligen bara satt ihop ett Timrå 21/22 fast med större budget.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav Diabolics » 26 november 2022, 13:23

Jag tyckte det var jättespännande med Petersson och Tedenfart. Det skall erkännas. Ingen av dessa spelare leder en kedja har det visat sig. Detta visste vi om Tedenfart men att Petersson var så svag utan en bra omgivning, det var nyheter för mig. Detta skall dock en bra SC veta om, och åtgärda genom att ge killen det stöd som behövs för att lyckas. Annars är man en misslyckad chef. Det gäller i hela världen, inte bara inom sporten.

Jag trodde i min enfald att man gjort bra värvningar med både Boedker (ty med så mkt rutin måste det finnas nått där), med Miele (har tidigare erfarenhet av SHL samt C i USA, samt vafan.. hopp?) sedan oxå med Nätinen (finne är alltid finne, spelat i landslag, etc, hopp!).

Det jag ser nu är bara ett försök av Kent att försöka släta över en HA-uppställning med "blandade små-meriter". Dvs han ser ut att ha gjort video-jugge-värvningar på eliteprospects.com utan klar tanke om hur detta skall sitta ihop. Det tog inte jättelång tid efter truppen var satt (vilket den aldrig var då vi aldrig fick sista backen), som folk här började inse att "lagbygget" hade mycket mer att önska. Så nej, det är fiasko på Kents insats så här långt. Dagens utlåning ligger i linje med fiasko, åtminstone på ytan, så som vi ser den nu.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Kent får napp på något annan än chicken wings på Hooters, under hans innevarande nöjesresa.

Bild

förövrigt är ugglan ovan en bra karikatyr över Kent. Precis så ser jag han framför mig när han förtvivlat klickar sig vidare på eliteprospects...
Användarvisningsbild
Diabolics
Admin

Inläggav CROHB » 26 november 2022, 14:12

Vi får verkligen inte glömma coachernas roll gällande årets trupp, finns ingen chans att Nubben kört detta solo på något sätt.
Vigneault är jag ganska säker på att coacherna ville ha och såg honom som en andracenter.
Backsidan tror jag också de var nöjda med förutom att det sket sig med Strålman / Holm och att vi saknade en förstaback som i stort sett var klar. Jag tror att de, coacherna, gillar och uppskattar de som är kvar från allsvenskan, även Torp och Glad.

Bengtsson och Westerlund däremot tror jag mer får läggas på Nubbben. Är ju också petade av coacherna vilket jag kan tycka är märkligt många gånger.

Stor del i årets utfall har ju också Hult som lyckades förlänga alldeles för många spelare med kontrakt även i SHL vilket påverkat årets trupp.

Tedenby och Petersson var det nog press att få tillbaka även om jag personligen inte haft något emot om vi inte lagt sådana pengar och långt kontrakt på Tedenby, oavsett vem som betalar. Dessa två var nog något Nubben var tvungen att ta in.

Sen att Miele, Bödker och Nättinen blivit floppar är ju skit men där tror jag coacherna varit all in med dessa värvningar.

Sen har vi detaljen att det inte är Nubben som valt Samuelsson som HC vilket är en viktig detalj i allting och hur vi utnyttjar truppen och vad vi får ut av de olika spelarna.

Hittills är det knappt godkänt för Nubben men alldeles för tidigt att dra några definitiva slutsatser enligt mig.
Mycket möjligt att Nubben visar sig vara en flopp, en ny Hult, men kan inte bedömas ännu enligt mig då det är för mycket som gått snett som inte han allena kan lastas för.

Nästa säsong blir måttstocken om vi lyckas med bedriften att hänga kvar i SHL denna säsongen.
CROHB

Inläggav frippe-borås » 29 november 2022, 22:51

Nubben snackade om att det skulle hända grejer under uppehållet! Men inget händer! Precis ingenting!
Wilander säger att man inte vinner på att mest pengar på banken! Låt Nubben hosta upp slantar för spelare som krävs för att vi ska vända på detta då! Eller klarar Nubben inte heller av att lyfta HV71?

När han va i Timrå hittade han ändå guldkorn som gjorde succé. Men finns ingen i dagens Hv som gjort succé förutom Hansson men han är ju inte värvad för att göra poäng!
1-7-14-15-22-76
frippe-borås

Inläggav lejacques » 29 november 2022, 23:13

frippe-borås skrev:Nubben snackade om att det skulle hända grejer under uppehållet! Men inget händer! Precis ingenting!
Wilander säger att man inte vinner på att mest pengar på banken! Låt Nubben hosta upp slantar för spelare som krävs för att vi ska vända på detta då! Eller klarar Nubben inte heller av att lyfta HV71?

När han va i Timrå hittade han ändå guldkorn som gjorde succé. Men finns ingen i dagens Hv som gjort succé förutom Hansson men han är ju inte värvad för att göra poäng!

Och Hansson är inte heller Nubbens värvning.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav CROHB » 30 november 2022, 00:18

MoDos succésportchef Henrik Gradin svarar på frågan om vilken egenskap han skulle vilja ha från valfri sportchef:

Svaret blev Kent ”Nubben” Norberg och hans fingertoppskänsla när det kommer till värvningar.

Hoppas vi får se mycket av den varan de närmaste säsongerna.

Intressant svar från en väldigt insatt person och en erkänt duktig sportchef som gjort succé i MoDo.

Är väl inget som majoriteten av HVfans uppfattat eller förstått som Nubbens starka sida än så länge om jag tolkat forumet korrekt.
CROHB

Inläggav Jokkalainen » 30 november 2022, 00:46

CROHB skrev:MoDos succésportchef Henrik Gradin svarar på frågan om vilken egenskap han skulle vilja ha från valfri sportchef:

Svaret blev Kent ”Nubben” Norberg och hans fingertoppskänsla när det kommer till värvningar.

Hoppas vi får se mycket av den varan de närmaste säsongerna.

Intressant svar från en väldigt insatt person och en erkänt duktig sportchef som gjort succé i MoDo.

Är väl inget som majoriteten av HVfans uppfattat eller förstått som Nubbens starka sida än så länge om jag tolkat forumet korrekt.

Elvenes, Bødker, Vigneault, Bengtsson, Westerlund, Nättinen, Miele osv... En tanke gällande bygget är att det är precis som den berömda "legolådan" om man är kreativ går det att hitta på lite vad som helst. Men omöjligt att skapa något utifrån en beskrivning då det alltid SAKNAS delar...
Så oavsett vad du plockar hur Nubbens fingertoppskänslesprötlåda kommer du aldrig få ihop det.. iaf just nu...
#1 Alltid saknad, Aldrig glömd!
Användarvisningsbild
Jokkalainen

Inläggav AntonB » 6 december 2022, 14:40

Kent Nubben har ju onekligen lyckats otroligt bra med sitt lagbygge i timrå inför denna säsongen .
Endast 1-2 spelare är ju värvade av deras nya sportchef kapanen.

Då frågar jag expertisen här inne magnusb mfl :

Hur bedömer ni utifrån en titt på HV kontra timrås trupper vilken är dyrast ?

Jag skulle säga att HVs målvakts och backsida är dyrare men att forwards hyffsat jämt.

Kanske att HV är liiiiite men inte mycket dyrare ?

Nästa säsong lär ju HV bli dyrare dock?
AntonB

Inläggav magnus b » 6 december 2022, 15:25

AntonB,

Jag skulle tippa att HV sitter med lite dyrare trupp än Timrå. Men Timrå fick ju bingo med Lander, Pettersson, Wedin, Dahlen, (Pääjärvi) på samma bräde. Att ha en första center som Lander tar vilket lag som helst till toppen. Han är på tok för bra för SHL, så även Dahlen.

Att kalla det Nubbens förtjänst att dessa 4 (5, pääjärvi kom med Kapanen) kom hem är väll sanning med modifikation. De hade spelat i Timrå även om de haft Bengtzén eller Hult varit sportchef. Förutom dem så är väll Timrå inte jätteskräckinjagande.

Men här ser man vikten av att ha en bra ungdomsverksamhet som producerar topp-spelare som sedan kan komma tillbaka och vara bärande.
magnus b

Inläggav AntonB » 6 december 2022, 15:38

magnus b skrev:AntonB,

Jag skulle tippa att HV sitter med lite dyrare trupp än Timrå. Men Timrå fick ju bingo med Lander, Pettersson, Wedin, Dahlen, (Pääjärvi) på samma bräde. Att ha en första center som Lander tar vilket lag som helst till toppen. Han är på tok för bra för SHL, så även Dahlen.

Att kalla det Nubbens förtjänst att dessa 4 (5, pääjärvi kom med Kapanen) kom hem är väll sanning med modifikation. De hade spelat i Timrå även om de haft Bengtzén eller Hult varit sportchef. Förutom dem så är väll Timrå inte jätteskräckinjagande.

Men här ser man vikten av att ha en bra ungdomsverksamhet som producerar topp-spelare som sedan kan komma tillbaka och vara bärande.

Nubben skrev 5 års kontrakt med Pettersson och wedin och 3 år med Lander.

Jag anser att Nubben gjort der bra!

Hur ser du på HVs chanser att göra samma resa nästa säsong ?
AntonB

Inläggav magnus b » 6 december 2022, 16:16

AntonB skrev:
magnus b skrev:AntonB,

Nubben skrev 5 års kontrakt med Pettersson och wedin och 3 år med Lander.

Jag anser att Nubben gjort der bra!

Hur ser du på HVs chanser att göra samma resa nästa säsong ?

Fem år med Wedin och Pettersson är för mycket enligt mig. Hade hellre tagit 5 år med DAhlen och Lander i så fall. För långa kontrakt med bra spelare (men inte absoluta topp spelare). Pettersson är gränsfall kanske. Men Wedin är det inte, det såg vi i HV. Betala höga löner med 5 år för en sådan spelare är en stor risk enligt mig.
magnus b

Inläggav lejacques » 6 december 2022, 17:12

Även straffsparkar ska sättas. Så det ska Nubben ha cred för i fallet Timrå. Men som sagt. Det rör sig om straffsparkar. På samma sätt som det är en straffspark att få hem Tedenby och Petersson. Men visst, jobbet ska göras...

Håller med magnusb om Petersson och Wedin, i synnerhet Wedin, om att fem år är alldeles för mycket. Stort risktagande.
Användarvisningsbild
lejacques

Inläggav AntonB » 6 december 2022, 17:19

lejacques skrev:Även straffsparkar ska sättas. Så det ska Nubben ha cred för i fallet Timrå. Men som sagt. Det rör sig om straffsparkar. På samma sätt som det är en straffspark att få hem Tedenby och Petersson. Men visst, jobbet ska göras...

Håller med magnusb om Petersson och Wedin, i synnerhet Wedin, om att fem år är alldeles för mycket. Stort risktagande.

Jobbet ska göras och man ska komma överens ekononiskt.

Nubben vet föemodligen exakt på kronan vad han ska erbjuda med sin långa erfarenhet . inte som hult och ger axel holmström och linus fröberg drömkontrakt som stollen hult gjorde.
Senast redigerad av AntonB 6 december 2022, 17:35, redigerad totalt 1 gång.
AntonB

Inläggav RJ--92 » 6 december 2022, 17:22

lejacques skrev:Även straffsparkar ska sättas. Så det ska Nubben ha cred för i fallet Timrå. Men som sagt. Det rör sig om straffsparkar. På samma sätt som det är en straffspark att få hem Tedenby och Petersson. Men visst, jobbet ska göras...

Rykten säger ju 3år med Isac Brännström om jag minns rätt, de får la ses som bra jobbat om de nu stämmer.
RJ--92

Inläggav AntonB » 6 december 2022, 17:25

RJ--92 skrev:

Rykten säger ju 3år med Isac Brännström om jag minns rätt, de får la ses som bra jobbat om de nu stämmer.

Ja och Quila har hintat att strålman är klar för nästa säsong .
På mig imponerar nubben faktiskt .

Klart bättre än hult !!!
AntonB

Inläggav BlackIce » 6 december 2022, 18:07

Se slog mig just.
Hult pratade alltid om rätt karaktär - och värvade sedan spelare med tveksam karaktär.

Däremot verkar Nubben ha värvat karaktär rakt igenom. Otroligt vad alla (inkl. stjärnorna) i laget kämpar i defensiven oavsett läge i matcherna. Så även när det gick tyngre. Ingen som hänger med huvudet eller visar missnöje. Ser mycket bra ut.
John Byce, Risto Kurkinen, Kamil Kastak, Vesa Salo, Johan Brummer, Vesa Viitakoski, Alexei Salomatin, Antti Törmänen, Jarkko Varvio, Anders Lönn, Jani Nikko, David Nemirovsky, Lubomir Korhon, Stefan Hellkvist
Användarvisningsbild
BlackIce

Inläggav AntonB » 6 december 2022, 18:23

Nubben fick en egen tshirt av timråsupportrarna när han var där och det stod : " In Nubben we trust ".

Nubben är ett super proffs och han är det bästa som hänt på länge !
AntonB

Inläggav Dovahkiin » 6 december 2022, 18:23

AntonB skrev:
RJ--92 skrev:

Ja och Quila har hintat att strålman är klar för nästa säsong .
På mig imponerar nubben faktiskt .

Klart bättre än hult !!!

Att de skrivs lite längre kontrakt nu beror på att klubbarna kommer få mer pengar av cmore och då är många rädda lönerna kommer sticka. Så därför skrivs de lite längre kontrakt nu. Detta trodde i alla fall Sanny.

Att Strålman är typ klar till nästa år är ju ingen skräll, det har ju typ Nubben nästan själv hintat.
"Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa dom som har fel"
Användarvisningsbild
Dovahkiin

FöregåendeNästa

Återgå till HV71 - Spelare och tränare